Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


Rotterdam

http://www.diergaardeblijdorp.nl/nl/bezoek%20info/zalen/routebeschrijving.html
Rotterdam is ook heel geschikt. Het station ligt vlakbij diergaarde Blijdorp met leuke en ook educatieve dingen voor kinderen.

floor

floor

09-09-2014 om 16:01

gangbaar

Nee in Nederland is het niet gangbaar, hoe zou dat ook kunnen als het niet mag? En juist omdat het niet gangbaar is is het niet iets waar veel mensen aan denken voor kinderen ingeschreven worden.
Mijn kinderen zitten/zaten op montessori, maar ik zou niet weten wat daar anders aan is dan aan andere vormen, hoogstens het publiek een beetje misschien. De nadelen die ik verbind met scholen zijn daar net zo goed aanwezig, bij onze school misschien (toevallig) wel meer.
En de leerstof, ach, dat zou het laatste zijn waar ik me druk om zou maken. Ik heb ook wel een beetje een apart kind, maar die leerde thuis echt meer dan 90 procent denk ik. (op niet-schoolse wijze, vooral zelf)
Het is een-op-een onderwijs, dus bij uitstek ideaal voor maatwerk. Leren kan dan juist veel sneller en adequater.
Nee, het sociale aspect lijkt me wel lastig, maar onderschat het aantal kinderen niet voor wie school sociaal gezien een hel is.

floor

Natuurlijk zijn er kinderen waarvoor het onderwijs minder geschikt is, en voor wie juist het sociale deel het struikelblok is.
Maar hier gaat het over een kind dat nog niet eens anderhalf is. Dus hoe kun je dan al beoordelen dat het onderwijs voor dit specifieke kind ongeschikt is?
Het gaat hier dus puur en alleen om de (nogal idealistische) wens van de ouders, die bovendien weinig lijken te weten over het er nou echt aan toe gaat op zo'n basisschool.

Ga eerst eens op wat scholen kijken, zou ik zeggen.

floor

floor

09-09-2014 om 16:57

Jippox

Ik beweer toch niets over dit specifieke kind?
Ik kan me alleen de 'haast' goed voorstellen, eenmaal ingeschreven is de weg naar thuisonderwijs zga afgesloten. (dat is pas jammer mi)
Hoe het op een basisschool gaat weet bijna geen ouder van een eerste kind op die leeftijd. Ik wist het ook niet en had er een veel te rooskleurig beeld van.
Deze ouder kampt wellicht met vooroordelen tov scholen, duidelijk is dat een hoop reageerders hier kampen met een hoop vooroordelen jegens thuisonderwijs.
Grappig trouwens dat ondanks dat ts aangeeft niet om een discussie te vragen er een hoop ongevraagde adviezen blijven komen, blijkbaar roept het onderwerp veel op?

nou och

Het is een discussieforum, en het is een interessant onderwerp. Benieuwd of er nog goede argumenten komen pro-thuisonderwijs.

Mijntje

Mijntje

09-09-2014 om 17:19

goede huize

Ik denk dat je ook van goede huize moet komen om je kind zelf te onderwijzen. Ben je zelf juf?

Ilva

In je eerste posting had je het over die vriendin die regelmatig activiteiten ondernam met andere ouders/kinderen die thuisonderwijs hebben. Dat was in reactie op een posting waarin op het sociale aspect van regulier onderwijs werd gewezen. Jij zegt in je eerste posting 'sociaal zit het wel goed'. Waaruit ik eigenlijk afleidde dat die contacten van die vriendin heel frequent waren, waardoor haar kinderen een vergelijkbaar contact met leeftijdsgenoten hebben als kinderen die gewoon naar een school gaan.

Dat lijkt me dus niet (dat zeg je overigens ook niet). Ik vermoed dat de meeste kinderen die thuisonderwijs krijgen meer sociale contacten opdoen met buitenspelen op straat en naar de sportclub gaan dan via netwerken van ouders die thuisonderwijs geven.

Nu kan je natuurlijk ook vinden dat dat sociale verhaal van dagonderwijs helemaal niet zo belangrijk is allemaal. Maar als je dat wel een belangrijk aspect vindt van regulier onderwijs dan denk ik niet dat het gebrek aan intensief dagelijks contact met klasgenoten te ondervangen is met af en toe (enkele malen per jaar?) een uitje met andere homeschoolers.

Groeten,

Temet

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 19:21

Mijntje

Ik heb les gegeven op middelbaar onderwijs (aardrijkskunde). Dat is natuurlijk een ander publiek dan een peuter of kleuter dus heel veel zal ik er niet aan hebben (ben er ook niet lang gebleven, ik kon mezelf niet staande houden tussen 25 pubers). Maar ik heb dus wel een lerarenopleiding gedaan en afgemaakt dus ben niet helemaal vreemd met lesgeven.

Dat sociale aspect zie ik niet zo veel problemen in. Het is natuurlijk ook niet zo dat kinderen die naar school gaan alleen maar daar sociaal contact hebben. Dat hebben ze ook na schooltijd tijdens buiten spelen, en in het weekend, en in de vakanties... School is niet dé plek voor sociale contacten en sociale ontwikkeling vind ik. Dat kan op heel veel andere manieren. Inderdaad door met andere ouders af te spreken bijvoorbeeld. En dat hoeven dan niet ook thuisonderwijzers te zijn maar kan ook gewoon met andere ouders uit de buurt op woensdagmiddag, zaterdag, enz. Genoeg mogelijkheden wat mij betreft. En we hebben een grote vriendenkring met daarin veel kinderen dus contact met andere kinderen komt ze niet te kort.

Met dat is geen discussie wilde bedoelde ik dat ik hoop dat het geen welles nietes spelletje wordt tussen een gewone basisschool of thuisonderwijs. Daar schiet ik weinig mee op. De nadelen ken ik inmiddels ook wel, ik zoek dus vooral tips en ervaringen wanneer je wél voor thuisonderwijs wil kiezen.

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 19:28

Daarbij onze levensstijl

Wij houden een levensstijl aan die voornamelijk gebaseerd is op hoe inheemse stammen leven in centraal Amerika (dit vanwege de afkomst van mijn partner) voor zover dat mogelijk is in de stad. Onze droom zou een huis op het platteland of zelfs in het bos zijn maar dat wil nog niet echt lukken. Er zou geen enkele school zijn die past binnen onze levensstijl van een zo volledig mogelijk natuurlijk leven. Haar binnen 4 muren van een school zetten waar ze leert in een gemaakte omgeving en met behulp van boeken past daar gewoon niet in. En het zou ook wel fijn zijn als onze visie en levensstijl gerespecteerd wordt ipv "questioned" (ik kom even niet op het Nederlandse woord). Ook al weet ik dat het alles behalve standaard is en vreemd in de ogen van vele mensen.

Dus graag: meedenken, niet doen alsof we de vreemdste mensen op aarde zijn omdat we wellicht voor thuisonderwijs willen gaan .

Moeder

Moeder

09-09-2014 om 19:33

HB forum

Neem eens een kijkje op dit forum: http://www.hb-kind-forum.nl
Daar is een aantal ouders actief dat thuisonderwijs geeft. Je kunt er heel wat ervaringsverhalen lezen, oa over hoe ze om zijn gegaan met de leerplicht en welke lesmethoden ze gebruiken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2014 om 19:55

Sociocratisch onderwijs

En democratische/sociocratische scholen, uitgaande van het Iederwijs-principe? Een vriend van mijn zoon zit op een sociocratische school nadat hij jarenlang tegen allerlei problemen aanliep in het reguliere onderwijs. Het gaat nu heel erg goed met hem. Ze gaan veel naar buiten om zo al doende en spelende dingen te leren. Er wordt ook veel overlegd; het is samen leren. Zijn school staat middenin het bos. Dit soort scholen zijn wel erg duur maar als je het kan bekostigen, zou het een alternatief kunnen zijn.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1162148/2009/09/10/Iederwijs-democratische-school-de-leerling-beslist.dhtml

http://www.guuskieftschool.nl/index.php/Main/HomePage

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 20:02

Ja ziet er fijn uit

Die school, wat meer passend bij wat we willen. Volgens mijn moeder was er nog zo'n school ergens ver weg (weet niet meer precies waar). Dat is dan ook meteen het nadeel. Dit soort scholen liggen niet bepaald om de hoek. Dus dan moeten we verhuizen, en dat is nu net wat we al bijna een jaar proberen maar niet wil lukken.

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

09-09-2014 om 20:30

Waar wil je naar toe verhuizen?

In friesland zijn er voldoende goedbetaalbare woningen te koop

29 september a.s. in de 2e kamer

http://www.thuisonderwijs.nl/kamerbehandeling-thuisonderwijs-op-29-september/

Het wetsvoorstel van staatssecretaris Dekker om het thuisonderwijs onmogelijk te maken wordt 29 september a.s. behandeld in de 2e kamer.

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/48081/thuisonderwijs_wel_of_niet_afschaffen_

Een Vandaag wijdde er vorig jaar een uitzending aan.
De wetenschapper die op verzoek van de vorige staatssecretaris het Nederlandse thuisonderwijs onderzocht is ook alleen maar lovend. Op de website van 'thuisonderwijs' ook het verslag van de geraadpleegde deskundigen van het Kohnstamminstituut.
Allemaal lovend.

Echter de staatssecretaris blijft, net als de in beeld gebrachtte leerplichtambtenaar bij Een Vandaag heilig geloven in de eigen vooroordelen.
Hopelijk zijn er genoeg christelijke kamerleden die dwars gaan liggen vanwege de vrijheid van onderwijs want ook dit thema kan mensen behoorlijk verdelen en dan komt er een kortzichtig besluit.

Ook er over gedacht

Ook er over gedacht

09-09-2014 om 20:50

Ooit

heb ik ook over thuisonderwijs gedacht gezien mijn eigen ervaringen, de dingen die ik gezien heb en mijn opvattingen. Uiteindelijk heb ik het nooit aangedurfd.
De schoolcarrières van mijn kinderen zijn niet bepaald succesvol verlopen en toen het jongste kind ook struikelde bleek er nog een optie te zijn. Hij zit nu op een Democratische School in Maastricht en hij is zo opgebloeid. Deze school sluit aardig aan bij ons, perfect is het natuurlijk nooit. Deze school had ik voor mijn andere kinderen moeten hebben. Dat had zoveel ellende bespaard.
Maar goed, dat is niet meer terug te draaien. Gelukkig was het voor jongste nog niet te laat.
Wat ik dus eigenlijk wil schrijven, kijk nog eens of dit soort onderwijs niet toch een optie is. Je hebt nog even tijd om een ander huis te zoeken.
Verder sluit ik me aan bij een van mijn voorgangers. Begin met thuisonderwijs en als het niet werkt kun je altijd nog een school zoeken. Andersom gaat gewoon niet. Hier nog wat leesvoer http://www.cathelijne.nl/category/binnen/
http://www.deheldin.nl/?s=thuisonderwijs

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 20:52

Pakken alles af in Nederland

Als we gaan verhuizen dan word dat naar België . Mijn vrouw wil eigenlijk het liefst terug naar haar geboorteland maar dat is voor mij een stap die eigenlijk wat te groot is, zo ver weg. Maar man wat zou ik graag Nederland willen verlaten. We zijn een vrij land maar er word ons steeds meer vrijheid afgenomen.

amk

amk

09-09-2014 om 22:20

die contacten buiten school

zijn ook best lastig want de contacten die ze op school op doen wegen heel zwaar door in de vrije tijd.
Mijn dochter heeft bv geen vriendinnen hier in de wijk omdat ze hier niet op school gaat. Haar vriendinnen ook niet. De vrienden worden gemaakt op school en bso. De contacten van de buitenschoolse activiteiten: muziek, dans, sport blijven ook beperkt tot daar.

Ook bij haar vader heeft ze geen echte vriendinnen, daarvoor zijn de contacten toch net te weinig. Terwijl ze daar bijna de helft van de tijd is.

Het is moeilijk om dingen op te bouwen als je er niet via school al tussen zit.

Je kunt natuurlijk in elk geval wachten met naar school gaan tot ze 5 jaar is en daarmee leerplichtig volgens de wet. Scheelt in elk geval al weer een jaar.

creabea

creabea

09-09-2014 om 23:31

dan ga je toch?

Uit je postings blijkt nogal wat ontevredenheid, en jouw idealen zijn niet makkelijk te verwezenlijken in onze samenleving.
Ik weet niet of dat wel wat te maken heeft met het afnemen van vrijheden, maar goed. In een 'vrij land' (met minder regels en meer ruimte waarschijnlijk) zijn zoveel dingen niet goed geregeld, die we in deze welvaartsstaat als vanzelfsprekend beschouwen. Hier is een huis met een hectare grond erbij niet te betalen, maar alle(!) voorzieningen zijn wel binnen een half uur te bereiken met de auto, waar je ook woont in Nederland (behalve op de wadden dan). Dat heb je niet in Costa Rica of Panama of wat dan ook. Sterker nog, alle tieners ontvluchten Midden-Amerika vanwege het geweld en de uitzichtloosheid daar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2014 om 23:54

Groen gras

Ben het met creabea eens. Verlies je niet in idealisme; in welk land je ook woont, waar je ook woont, er zijn altijd en overal voor- en nadelen. Voor ieder recht moet je wel wat inleveren. Voor iedere vrijheid lever je ergens anders weer wat op in. Het gras is altijd groener aan de overkant totdat blijkt dat je het uiteindelijk helemaal niet zo slecht hebt hier. Zowel mijn zus als ik hebben ooit weleens serieus overwogen om te emigreren maar gelukkig hebben we het niet gedaan. We blijven natuurlijk zeer kritisch over deze maatschappij en als het even kan springen we op de barricade maar vergeleken met een heleboel andere landen hebben wij en met name onze kinderen het echt niet zo slecht.

vlinder72

vlinder72

10-09-2014 om 07:04

gewoon doen

Dan ga je toch naar België als je denkt dat je daar wel gelukkig wordt.

Wij hebben een aantal jaren Au pairs gehad. Je gaat dan echt je eigen land anders zien. Toen pas merkten wij hoe goed wij het hier hebben qua veiligheid en vrijheid. De meisjes die hier kwamen waren hier zo blij met onze vrijheid, openbaar vervoer, de scholen voor de kinderen. Maar ook dingen als de avondvierdaagse, fietsende kinderen, buiten spelen etc.

Dus emigreer als je denkt daar gelukkig van te worden maar zo negatief zijn over Nederland is niet nodig. Ons land heeft ook voordelen.

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 07:33

Dus moet je keuzes maken

Wat je het belangrijkste recht vind. En voor ons komt het er dan op neer dat wat wij het belangrijkst vinden soms heel moeilijk word gemaakt in Nederland om te realiseren. Dat vind ik jammer.

Mama van S

Mama van S

10-09-2014 om 07:38

Ik kom zelf uit het buitenland

Ik ben zelf van buitenlandse afkomst (Algerijns), mijn partner ook (Guatemala) en ik heb een tijdje terug een half jaar in een ander land gewoond. Daar heb ik Nederland echt niet gemist. Wat mij betreft had ik niet eens teruggegaan maar soms kan het niet anders (vooral financieel). Geld is ook een lastig ding. Als dat geen issue was geweest waren we hier allang niet meer. Zie maar eens van je huis af te komen als het een tochtige beschimmelde oude bouwval met hele kleine woonruimte is waar niemand in wil wonen.

vlinder72

vlinder72

10-09-2014 om 07:45

Ach

Jij hebt destijds ook redenen gehad om een tochtige, beschimmelde bouwval met een kleine woonruimte te kopen. En je hebt er ook terwijl je er woonde blijkbaar niet genoeg aan gedaan om de tochtige beschimmelde bouwval zodanig te isoleren/verbouwen dat het niet meer tochtig en beschimmeld is. Aan klein kan je niets veranderen maar niet iedereen kan een grote woning betalen.

Er zijn nog steeds mensen op zoek naar kleine woningen.

Dus knap die woning zo goed mogelijk op. Zet het te koop en dan zie je wel wat er gebeurt. Wordt de woning verkocht dan kan je alsnog emigreren. En anders blijf je tot de woning wel verkocht is. Ondertussen heb je alle tijd om je te verdiepen in het thuisonderwijs (tot je dochter vijf jaar is) en hoe je daar invulling al wil gaan geven mocht je voor die tijd nog niet geëmigreerd zijn.

Wat dat betreft heb ik bewondering voor mensen in Ik Vertrek. Die gaan gewoon. Ook al is er ter plaatse en thuis nog niets geregeld.

Wat een zure reacties zeg!

Jemig wat een inhoudsloze treiterkopperij.

vlinder72

vlinder72

10-09-2014 om 08:05

Restschuld

Ik bedenk opeens dat je restschuld kan hebben bij verkoop op je woning. Als je wilt kan ik je uitleggen hoe banken daar in het algemeen mee omgaan. Dan weet je daarna ook of dat je een probleem zal gaan opleveren of niet. Ik denk het namelijk niet als je gaat emigreren (nu is dat natuurlijk niet wat je de bank moet vertellen).

Lijfelijk contact?

Temet # 38 "Jij zegt in je eerste posting 'sociaal zit het wel goed'. Waaruit ik eigenlijk afleidde dat die contacten van die vriendin heel frequent waren, waardoor haar kinderen een vergelijkbaar contact met leeftijdsgenoten hebben als kinderen die gewoon naar een school gaan."

Daar ligt de veronderstelling onder dat het sociaal alleen maar goed kan zitten door de frequentie van het (lijfelijk) contact. Waarom denk je dat?

Ik denk dat 1 keer in de maand een uitje en verder hier en daar wat contact op de club of in de kerk (hoort er vaak ook bij) genoeg is. Althans, dat lijkt onderzoek op dit punt uit te wijzen. Ja, dat sociale zit wel goed. Beter vaak dan op school geschoolde leerlingen. Misschien is elke dag lijfelijk contact wel een beetje teveel van het goede voor het sociale.

Het onderzoek dat ik erover ken is overigens van voor het Facebook en whatsapp tijdperk.

creabea

creabea

10-09-2014 om 08:54

Miriam?

huh, waar heb je het over?

Langer bedenktijd

Mama van S #3 "en hier in de buurt moet je als je zeker wil zijn van een plekje op een basisschool heel vroeg inschrijven."

Daar hoef je je niks van aan te trekken. De eerste inschrijfdatum is inmiddels bij wet geregeld. Het is de dag waarop je kind 3 jaar wordt. WPO art 40 lid 2 "De aanmelding van kinderen voor toelating geschiedt schriftelijk en kan worden gedaan vanaf de dag waarop het kind de leeftijd van 3 jaar bereikt."

Eerder kun je je niet aanmelden.
Scholen die wel eerder aan laten melden overtreden de wet. De aanmelding is daarmee niet geldig.

Mijntje

Mijntje

10-09-2014 om 09:07

dan

wordt er in mijn woonplaats overal de wet overtreden. Of bestaat deze wet nog niet zo lang?

Wil je het weten?

Jippox # 39 "Benieuwd of er nog goede argumenten komen pro-thuisonderwijs."
Links zijn al gegeven.
Ik ben daarom benieuwd of je het echt wilt weten. Wil jij wel een discussie?

Jouw enige argument tegen is dat deze moeder/vader het reguliere onderwijs nog niet geprobeerd heeft. Maar daar ligt nu juist het probleem in Nederland: eenmaal gewoon onderwijs geprobeerd betekent dat je nooit meer voor thuisonderwijs kunt kiezen.

http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/pdf_documenten/thuisonderwijs%20heeft%20ook%20in%20nederland%20recht%20van%20bestaan.pdf

http://www.onderwijsraad.nl/upload/publicaties/656/documenten/artikel-23-grondwet-in-maatschappelijk-perspectief.pdf onder 4.3

http://www.thuisonderwijs.nl/thuisonderwijs-vanuit-wetenschappelijk-oogpunt/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.