Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


creabea

creabea

09-09-2014 om 11:04

het enige wat ik weet

is dat je niet meer aan thuisonderwijs kunt beginnen als je kinderen al op school hebben gezeten. Dat weet ik van een vriendin die ook thuisonderwijs wilde gaan geven. En de methode wereldschool (o.i.d.) schijnt wel o.k. te zijn.

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:11

Klopt

Vandaar dat we ook op tijd aan het oriënteren zijn. Ze is nu ruim 16 maanden. Zodra ze ingeschreven staat op een school is het al heel moeilijk om nog aan thuisonderwijs te beginnen en hier in de buurt moet je als je zeker wil zijn van een plekje op een basisschool heel vroeg inschrijven.

creabea

creabea

09-09-2014 om 11:15

ja, bizar hè

ik woon niet eens in een grote stad, maar ook hier heeft de helft van de basisscholen een wachtlijst, van soms wel meer dan 3 jaar (dan moet je je kind dus al voor de 1e verjaardag opgeven!). Ik vind het een heel fout systeem, wat mij betreft worden alle scholen openbaar.

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:22

Ja echt bizar

Maar goed dat is dus niet de reden dat wij voor thuisonderwijs willen gaan. Wel de reden dat het maken van de beslissing wat haast heeft. Thuisonderwijs spreekt me heel erg aan maar ik weet niet zeker of we het ook allemaal waar kunnen maken. Het is wel een grote verantwoordelijkheid en ik zie naast een heleboel voordelen ook wat beren op de weg. Ik heb zelf voor de klas gestaan dus wel kennis en ervaring maar dat was op een middelbare school en daar is ze natuurlijk nog lang niet aan toe .

Mijntje

Mijntje

09-09-2014 om 11:24

net in groep 3

Volgens mij ben jij diegene waarvan dochter net in groep 3 zit. En dan meteen aan thuisonderwijs denken? Het schooljaar is nog maar net begonnen.
Ga toch eerst met die juf rond de tafel om te kijken hoe jullie jouw dochter weer blij naar school kan krijgen.

Mijntje

Mijntje

09-09-2014 om 11:25

onee

je bent een ander. Sorry, misverstand.

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:30

Haha nee

Onze dochter is pas 16 maanden .

waarom?

Wat zie je als voordelen van thuisonderwijs?

Ik ben zeer zeker niet altijd even tevreden over het onderwijs, en met onze kinderen is het ook steeds een zoektocht naar hoe en waar ze het best op hun plek zitten, maar thuisonderwijs lijkt me toch niet echt wat. Daarom ben ik heel benieuwd naar jouw drijfveren.

Groot nadeel lijkt mij dat je wel naast je ouderrol ook een andere rol gaat spelen, en zo wel heel erg bovenop je kind zit.

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:51

Voordelen

De grootste reden is dat ik me totaal niet kan vinden in het huidige systeem van basisonderwijs. Kinderen worden tegenwoordig met 2 jaar op de peuterspeelzaal al gecitotoetst en in groep 1 gaat dat gewoon verder. Het lijkt heel erg gericht op eindprestatie en niet op de weg ernaartoe. Oftewel: het gaat niet om hoe het kind werkt maar om het resultaat wat behaald word. Ik vind het belangrijk dat ze veel buiten is en veel op eigen kracht leert en ontwikkeld en op haar eigen tempo in plaats van in een lokaal met 20 andere kinderen en dan allemaal tegelijk een uurtje rekenen, allemaal tegelijk een uurtje geschiedenis, enz. Er zijn dan schoolsystemen (zoals Jenaplan, Dalton en Montessori) die de kinderen meer vrij laten en zelfstandig laten leren maar ook daar komen de citotoetsen en de klassikale lessen en de schema's steeds meer door en als Maria Montessori het huidige Montessorionderwijs zou zien zou ze zich omdraaien in haar graf. Het is niet meer hoe het had moeten zijn en dat vind ik jammer.

Mijn ideaalbeeld van leren zou zijn: ik geef mijn kind een soort vraagstuk mee, bijvoorbeeld "wat gebeurt er als ..." of "hoe krijg je ..." zodat ze gaat onderzoeken en dingen ontdekt die ze uit een boek nooit zou ontdekken. En dat we de wijde wereld ingaan en ze ontdekt hoe alles in elkaar zit. Wat voor verschillende mensen er zijn, de verschillen tussen arm en rijk, verschillende religies en culturen, de natuur, dorpen en steden, talen en dialecten, allemaal in de praktijk in plaats van in de schoolbanken. Naar musea voor kennis van geschiedenis, andere delen van de wereld en kunst. Dus ik zou het thuisonderwijs niet willen invullen met samen met haar aan tafel zitten met een stapel boeken maar juist met haar ondernemen. Als haar moeder en dat ze dan tegelijkertijd heel veel leert. En als ze me vragen stelt (want dat doen kinderen) dat we dan samen op zoek gaan naar het antwoord. Ik heb lange tijd als gastouder gewerkt en kinderen stellen zulke prachtige vragen waar je zo'n mooie les aan vast kan maken waar een kind dan heel veel plezier in heeft en heel veel van opsteekt. Het zou zo mooi zijn als ik mijn dochter (en straks mijn zoon) op die manier kennis kan laten opdoen.

Maar dan de beren op de weg: het is heel intensief. Als we een groot huis hadden met grote tuin en een rustige omgeving kon ze lekker buiten aan de slag met ontdekken, vraagstukken oplossen, nieuwe informatie zoeken enz. Maar we wonen in een klein flatje midden in Rotterdam met in de omgeving flats, heel veek auto's en een klein stadsparkje dus het zou dan betekenen dat we dan iedere dag wel erop uit moeten en andere plekken zouden moeten opzoeken. En ik barst van de ideeën en heb zelfs in een enthousiaste bui ooit een hoop ideeën op papier gezet. Maar wat als ik het niet kan waarmaken allemaal? Wat als ze daarna bijvoorbeeld naar een gewone middelbare school gaat en informatie te kort komt? Of als ze wil gaan studeren op een hogeschool en niet gewend is aan klassikale lessen?

Maar

De dingen die je noemt, die kun je toch gewoon doen in de tijd dat ze niet op school zit? (je kunt het ene doen en het ander niet laten, zeg maar). Dat doen wij ook hoor. Mijn kinderen doen meer kennis op buiten school dan op school.
Ik denk dat je wel een heel negatief beeld van scholen hebt. Zo'n ellende is het nou ook weer niet allemaal. Los van alle 'kennis' leren kinderen op school vooral ook heel veel sociale vaardigheden. Hoe ga je met elkaar om, hoe gedraag je je in een groep, enz. enz. En juist ook het soms iets moeten doen terwijl je daar eigenlijk geen zin in hebt, is toch niet echt een zinloze vaardigheid. Of doe jij nooit iets waar je op dat moment niet zo veel zin in hebt?
En wat doe je als je kind bijvoorbeeld helemaal niet zo veel belangstelling toont om allemaal verschillende dingen te leren, maar zich liever heel sterk op maar één ding richt?

Mijntje

Mijntje

09-09-2014 om 12:17

rimboe

Eens met Jippox. Je kind is in deze wereld geboren, hier in NL. Je kan het niet weghouden van alles. Niet dat het schoolsysteem zo ideaal is, maar op alles kan je wel aanmerkingen hebben. Ga dan in de rimboe wonen, zou ik zeggen
Voor het sociale aspect vind ik school wel ideaal, later moet je kind ook sociale contacten aanknopen en in sociale systemen zitten (vervolgopleiding, werk), dus ik zou me daar bij zo'n dreumesje totaal niet mee bezighouden. Zoek maar gewoon een leuke school.

vlinder72

vlinder72

09-09-2014 om 12:18

Valt allemaal wel mee

Zo erg zijn scholen nou ook weer niet. In de kleuterklassen heb ik nooit gemerkt dat ze aan het oefenen waren voor de cito' s . De kinderen deden op een gegeven moment de cito en dat vonden ze best wel leuk want het was weer eens iets anders. En ik heb inmiddels vier kinderen op de basisschool (gehad) op twee verschillende scholen.

Ga vooral veel verschillende scholen bekijken. Onze kinderen zitten nu op een moderne Montessorischool en het bevalt ons heel goed. Veel aandacht voor sociale vaardigheden. Veel in groepsverband doen. Samen werken en maar ook zelfstandigheid.

Dus ga kijken naar andere scholen.

En je zal je kind ook een keer een beetje los moeten laten. Het komt echt wel allemaal goed met haar zonder overal bovenop te zitten.

Moeder van S

De wereldschool levert kwaliteit producten maar wel voor een dure prijs. Jaren geleden wegens verblijf in buitenland, hiervan gebruik gemaakt. De prijzen van de wereldschool liggen nu rond de 2000€ per jaar.

Het bijgeleverde programma vraagt wel discipline en zelfverzekerdheid van degene die dit geeft. Na je draadje 'zo moeilijk, moeder zijn ' is het aan jou de vraag of je dit kunt. Zoals Jippox al aangeeft, ben je dan niet alleen juf maar ook moeder.

Je kunt het proberen en het aanzien hoe je dit afgaat; naar school kan altijd, terug niet meer.
Wanneer je een erkende organisatie zoals de wereldschool, achter je hebt staan, kun je aantonen je zorg niet te hebben verzaakt.

Als je naast het moeder zijn, ook werkt, zit je straks wel met een opvangprobleem.. Heeft die vriendin doorgezet ?Dan kan je het gezamenlijk organiseren en ben je minder fulltime bezig met je kind. Op school hebben ze ook meerdere juffen voor de klas.

Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 13:36

Geen discussie

Ik wilde geen discussie voeren over wel of niet naar school. Ik wil liever gewoon ervaringen horen over hoe andere moeders die thuisonderwijs doen dat aanpakken. Wat die doen gedurende een dag bijvoorbeeld.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-09-2014 om 13:41

School is ook gewoon leuk.

De meeste kinderen gaan met plezier naar de basisschool.Die malen niet om cito's en cijfers, die hebben veel plezier met hun klasgenoten. Het zijn de ouders die zich druk maken om schoolsystemen.
Waarom zou je je kind een fijne schooltijd met vriendjes en vriendinnetjes willen ontnemen?
Je schrijft dat je op een klein flatje in de stad woont. Ik stel me daarbij voor dat je kinderen niet al vroeg lekker buiten op straat spelen zonder toezicht van een ouder. Dus van dat sociale leven kan je ook weinig verwachten.

En daarbij is de basisschoolstof ervoor gemaakt om daarna naar het vo te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat je zelf als ouder met "buiten de wereld ontdekken en op eigen kracht leren" je kind daarop kan voorbereiden.
En het nederlandse schoolsysteem is heus niet zo slecht. We hebben zelfs best veel keus. Wat je leest op fora en in de media zijn slechte verhalen, er zijn heel veel kinderen die het prima doen op school.

Ik zou me maar eens goed gaan verdiepen in de verschillende schoolsystemen als ik jou was.

Barvaux

Barvaux

09-09-2014 om 13:46

tja

Je zult niet veel ervaringen horen van ouders in Nederland die dat doen dus wat wil je nu?

Ik ken ook iemand die precies dacht als jij maar toen ze eenmaal drie kinderen had, de oudste naar school moest en zelfs bleek dat de vrije school niet haalbaar was (want dan moesten ze een tweede auto voor halen en brengen) gingen ze gewoon allemaal naar een gewone school. Viel heel erg mee.

Verder: als je met thuisonderwijs start, wanneer stop je er dan mee? Denk je dat je dochter daar tot en met de beroepsopleiding doorheen sleept? Lijkt me niet dus dan maar meteen met 5 jaar (sla je het eerst jaar over) wennen.

Citotoets vinden de meeste kleuters leuk om te doen en je moet daar al helemaal geen waarde aan hechten. Jouw kind is in ieder geval handig geboren (geen gedoe met oktoberkinderen) dus gun je kind gewoon een leuke schooltijd en niet elke dag bij jou thuis (je zegt zelf dat je al heel erg onzeker bent over alles, dat wordt niet minder hoor als je thuisonderwijs gaat geven, je kind gaat dan wel heel erg aan jou hangen).

oh jammer

Je wilt geen discussie voeren. Dat vind ik jammer, want ik was juist oprecht benieuwd naar je argumenten. Maar als je die niet hebt dan houdt het natuurlijk op

Anoniem

Anoniem

09-09-2014 om 14:11

Te druk

met de andere draadjes...
Wat Barvaux op het eind zegt kwam ook meteen in mij op; je maakt je al zo druk om van alles en dan school er ook nog bij?

Ilva

Ilva

09-09-2014 om 14:11

thuisonderwijs

Een vriendin van vroeger van mij geeft haar dochter thuisonderwijs. Ze gaan regelmatig op pad met andere kinderen die ook thuisonderwijs krijgen. Sociaal zit het dus wel goed. Ik heb vooral facebook contact met haar maar als ik zie wat zij allemaal doet met haar dochter heb ik enorme bewondering voor haar. Ik kan natuurlijk niet alles beoordeling maar het meisje is in ieder geval heel creatief en ze schrijft perfect engels (dit zie ik zo nu en dan via facebook). Er zijn dus aardig wat kinderen die thuisonderwijs krijgen in nederland. Ik heb wel het idee dat als je het goed wil doen dat dit enorm veel tijd kost. Veel naar buiten gaan om dingen daadwerkelijk te onderzoeken. Ik denk niet dat ik het zou kunnen.

Mijntje

Mijntje

09-09-2014 om 14:16

ander draadje

Precies Anoniem. Je start een draadje: 'Zo moeilijk, moeder zijn.'
Precies: laat school dan over aan de professionals.
En kijk ook eens naar een vrije school, of jenaplan of dalton.

Anoniem

Anoniem

09-09-2014 om 14:17

En nog een draadje

over babynamen...

En inderdaad, er zijn wel basisscholen die hun onderwijs op een andere manier ingericht hebben.

lisbeth

lisbeth

09-09-2014 om 14:19

via een ander forum

ken ik wat mensen die thuisonderwijs geven. maar die zijn toch vaak ertoe gedwongen. kinderen passen vanwege allerlei redenen niet in het huidige systeem.

Ik denk dat jij het wat rooskleurig ziet. Kinderen moeten toch gewoon leren lezen, rekenen, schrijven. ze zullen op een bepaald ogenblik toch aan een norm moeten voldoen. je zutl je dus wel moeten verdiepen in cito's etc. en enigzins volgens de gewone methode lesgeven.

floor

floor

09-09-2014 om 14:19

wel doen

(Sorry, je wilde geen discussie-)

Mocht het tegenvallen kan je kind altijd nog naar school. Andersom is een heel stuk ingewikkelder idd.
Thuis kun je alles aanpassen aan je kind, veel ev nadelen van thuisonderwijs kun je aanpakken zoals je maar wit. Hoe school gaat verlopen, daar heb je maar zeer beperkte invloed op.
Hier geen thuisonderwijs want het mag idd niet. Ik wilde wel dat ik het had gedaan, dan had ik een ander kind gehad. Voor mijn kind was school beschadigend. Voor de meeste kinderen natuurlijk niet. Maar dat is thuisonderwijs ook niet.

lisbeth

lisbeth

09-09-2014 om 14:25

niet tegen thuisonderwijs

als het kon en mocht zou ik hetzelf misschien gedaan hebben. Ik denk echter wel dat je reeel moet kijken naar wat een kind moet weten en kennen na zoveel jaar. het gaat zich niet alleen om uitstapjes, de natuur in, musea bekijken, vraagstukken oplossen. Was het maar zo. Kinderen moeten toch uit boeken leren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2014 om 14:45

Thuisonderwijs

Thuisonderwijs is in NL niet zo gangbaar als in Amerika of zelfs Belgie. Kijk eens op de volgende NL sites of er fora zijn voor ouders die thuisonderwijs geven. Overigens vind ik ook dat je bezwaren tegen het onderwijs- en schoolsysteem te negatief en niet realistisch zijn. Op grond van die bezwaren zou je kind geen vrijstelling krijgen van de leerplicht; zeker niet nu er een plan ligt om de vrijstelling op basis van godsdienst of richting af te schaffen. En vergis je niet; thuisonderwijs geven is heel moeilijk, zwaar en ook beslist niet zaligmakend. Alhoewel ik zeker vind dat het onderwijs- en schoolsysteem in NL heel wat te wensen overlaat zou ik absoluut mijn kind geen thuisonderwijs kunnen en willen geven. En ik zou mijn kind school niet willen ontzeggen want school heeft zoveel meer te bieden dan alleen maar het leren en een diploma halen.

http://www.homeschool-companion.com/disadvantages-of-homeschooling.html
http://www.nvvto.nl/
http://www.thuisonderwijs.com/
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kind-thuisonderwijs-geven.html?utm_campaign=sea-t-onderwijs_en_wetenschap-a-leerplicht_thuisonderwijs&utm_term=%2Bthuisonderwijs&gclid=CK_brtGR1MACFfMZtAodVlkAew

ouderorganisatie

http://www.thuisonderwijs.nl/nvvto/
Ken je deze organisatie?
http://www.thuisonderwijs.nl/staatssecretaris-wil-thuisonderwijs-gaan-verbieden/
Staatssecretaris Dekker wil thuisonderwijs gaan verbieden.
Ik zou er dus ook maar gelijk een rechtsbijstandverzekering bij afsluiten.
Mij lijkt thuis onderwijs geweldig voor kinderen.
En als je je aansluit bij andere ouders kun je ook regelmatig samen dingen ondernemen.
Als je de luxe hebt dat je thuis kunt blijven zou ik het direct doen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-09-2014 om 15:05

Rotterdam

Mijn zus woont ook in Rotterdam en zij is nogal alternatief en non-conformistisch. Zij hecht veel waarde aan de zaken die jij opnoemt maar thuisonderwijs was en is een no-go voor haar. Allebei haar kinderen (14 en bijna 16) zaten en zitten tot volle tevredenheid en plezier op goede Montessori- en Vrije Scholen; zij zijn heel creatief en natuur-minded. Ik zou dit soort scholen niet bij voorbaat afschrijven en ook nu al informatie inwinnen bij scholen m.b.t. onderwijsvisie en -plan.

"samen met andere ouders"

Ik zie hier nu in twee reacties opmerkingen over het samen dingen doen met andere kinderen die ook thuisonderwijs hebben. Dat lijkt mij in de praktijk in Nederland vreselijk lastig, juist omdat thuisonderwijs hier zo ongebruikelijk is. En degenen die het wel doen zijn dus heel uitzonderlijk, lijkt me: of ze hangen een zeer apart geloof aan, of het kind is heel uitzonderlijk waardoor het niet in het reguliere onderwijs past. En met die ouders en kinderen zou je dan uitjes moeten organiseren etc voor de sociale contacten? Dat lijkt me in de praktijk amper haalbaar.

In sommige andere landen is thuisonderwijs veel gewoner en dan kan je natuurlijk inderdaad met een clubje gelijkgestemden uit de buurt dingen organiseren. Maar ik vermoed dat je dat hier niet gaat lukken.

Groeten,

Temet

flashmob

http://www.ditisthuisonderwijs.nl/flashmob/
Flashmob thuisonderwijs.
Kun je gelijk een indruk krijgen van de ouders en kinderen.

Misschien dat je niet een paar keer in de week in je eigen buurt kunt optrekken met andere ouders met kinderen.
Maar als je altijd thuis bent is het des te leuker om regelmatig de trein te pakken en ergens af te spreken.
Natuurlijk kun je dat ook naast school doen.
Wij hadden een oudergroep voor ouders met buitenlandse partner en kwamen door het hele land met de kinderen bij elkaar toen ze klein waren. Altijd even met bezoek aan (natuur)museum of dierentuin.
Wat zeg ik. Er kwamen zelfs gezinnen uit Duitsland en parijs voor over.

Daarnaast is er altijd van alles met groepen kinderen te doen in de buurt. Muziek, sport, scouting.

Ilva

Ilva

09-09-2014 om 15:26

Temet

Ik zie bij mijn (Facebook) vriendin regelmatig foto's van leuke dagen die samen met andere 'homeschoolers' georganiseerd worden. Ze zijn niet gelovig en misschien is het uitzonderlijk, maar het kan dus wel hier in nederland. Maar het wordt ze niet makkelijk gemaakt en ik zou het zeker niet kiezen voordat je eerst school geprobeerd heeft. Als niet meer werkt, kies dan voor thuisonderwijs. Want makkelijk is het absoluut niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.