Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


Tsjor

Kijk uit wat je wenst. De combinatie supergoedkoop + eigen verantwoordelijkheid leidt in handen van Den Haag al snel tot het wegbezuinigen van het oorspronkelijke model.

Straks hebben we helemaal geen gewone scholen meer. Nou ja, behalve misschien voor allochtonen die van staatswege verplicht worden daar hun kinderen heen te sturen omdat er sprake zou zijn van een taalachterstand.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 13:46

dus gewoon

Dus gewoon online school, net als in Australië waar het vroeger met de telefoon ging Echt wenselijk al die kinderen naast elkaar in rijtjeshuizen die thuis zitten te blokken terwijl de ouders niet werken maar er naast zitten. Wie kan dat nog betalen? Vervolgens gaat de werkende partner er met een jonger exemplaar van door en heb je geen aansluiting op de arbeidsmarkt: goed voorbeeld voor je kind!

Precies

"De combinatie supergoedkoop + eigen verantwoordelijkheid leidt in handen van Den Haag al snel tot het wegbezuinigen van het oorspronkelijke model."

Inderdaad. En daar gaat het van komen. Hoewel er dan wel weer iets met kinderopvang moet natuurlijk.

Nou ja, Barvaux

"Echt wenselijk al die kinderen naast elkaar in rijtjeshuizen die thuis zitten te blokken terwijl de ouders niet werken maar er naast zitten. Wie kan dat nog betalen? Vervolgens gaat de werkende partner er met een jonger exemplaar van door en heb je geen aansluiting op de arbeidsmarkt: goed voorbeeld voor je kind!"

Da's echt het meest vergezochte argument dat je maar kan verzinnen. En gezien het 'inruilen voor een jonger exemplaar' ook nogal sexistisch.

Er van uitgaande dat het gros van de ouders thuisonderwijs niet ziet zitten, zou er best een mogelijkheid gemaakt kunnen worden voor ouders die er wel tijd voor en zin in hebben om het wel te doen. Thuisonderwijs hoeft je namelijk geen 25 afgebakende uren gedurende kantooruren te kosten. En dan niet voor ouders die schoolonderwijs op voorhand afwijzen, maar ook voor ouders die merken dat het schoolonderwijs hun kind niet brengt wat het nodig heeft.

skik

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 14:14

skik

Grappig want ik heb juist NIET gezegd of dat exemplaar, noch de partner, mannelijk of vrouwelijk was! Jij bent dus sexistisch

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 14:15

daarnaast

Als je van plan je thuisonderwijs buiten werktijd te doen: waar moet je kind dan heen? De opvang voor 0-4 jarigen?

Mama van S

Mama van S

28-09-2014 om 14:33

Familie, kennissen...

Oma, tante, peettante, goede vrienden, oppas aan huis... Beetje creatief denken en er zijn genoeg mogelijkheden. Of 1 van de ouders gaat werken, de ander blijft thuis, en je levert een beetje luxe in. Ik hoef geen 2 auto's voor de deur, een groot duur huis, A-merken en 2 keer per jaar op vakantie.

amk

amk

28-09-2014 om 15:05

Mama van S

moet er wel een 2e ouder in de buurt zijn om dat geld te verdienen! Ook al die andere personen moet je maar net achter de hand hebben. Ik heb bv mijn moeder net overgeplaatst binnen een GGZ afdeling, die WIL niet eens in de buurt van mijn kind komen. Mijn vader woont ook niet om de hoek, en die werkt ook nog gewoon.
De goede vrienden wonen hier gemiddeld 150 km verder op en hebben ook 1 of meer kinderen. Oppas aan huis moet ook betaald worden.

Ik leef best luxe zou minder kunnen idd maar dan nog zal ik moeten werken voor de kost. Ik heb de luxe dat ik in deeltijd een modaal salaris verdien, maar velen werken full-time voor minimum loon.

Ik wil ook niet structureel op vaste dagen met 1 of meer klasgenootjes van dochterlief opgescheept zitten, willen de andere ouders ook niet.

Ik kan heel creatief denken, maar kan er geen mensen bij bedenken.

Niet mijn wens

Het zou mijn wens niet zijn. \maar ik vermoed dat Arnold een gewone school wil, waar 30 kindjes rustig wachten op de juf die met een ouder het studieplan voor het kind aan het bespreken is. Of juf die na schooltijd tijd maakt voor die ene ouder en al haar rapportages over alle handelingsplannen en leerlingvolgsystemen van die 30 kinderen verplaatst naar de avonduren. Om het effectiever te maken kun je ouders beter verzamelen in de klas.

Maar het zou zomaar kunnen dat Den Haag hier nog een grote bezuinigingpost in ziet. Alles wat met zorg, vrouwen, kinderen etc. te maken heeft wordt langzamerhand naar het niveau van de onopgeleide vrijwilliger (ouder) gebonjourd, dus waarom onderwijs niet? Alle mooie verhalen over de relatie tussen kwaliteit van de leerkracht en niveau van het onderwijs ten spijt. In tijden van bezuinigingen -die er al zijn zolang ik troonredes kan lezen- wordt alles vloeibaar.

Tsjor

Mama van S

Mama van S

28-09-2014 om 16:13

amk

Maar dit draadje ging over mij en over mijn wens voor thuisonderwijs, en in mijn geval is er deze mogelijkheid. We zijn met z'n 2en dus kunnen het werk verdelen en we hebben mensen achter de hand om als het nodig is op onze dochter te passen overdag als we onverhoopt tegelijk moeten werken. Daar ging het om, dat het bezwaar wat genoemd werd voor ons geen bezwaar is.

Barvaux

Tuurlijk, want vrouwelijke kostwinners die hun thuisblijfman inruilen voor een jonger exemplaar zijn net zo gangbaar als hun mannelijke evenknieën.

skik

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 18:21

skik

Maar alsnog beticht je mij van iets wat ik juist niet heb gezegd, dat kun je best even toegeven!

Het is gewoon een voorbeeld wat kan gebeuren, iets wat op OO vaak genoeg genoemd wordt als iemand binnen een huwelijk besluit te stoppen met werken: je partner kan er vandoor gaan met een ander.

amk

amk

28-09-2014 om 18:41

skik

dat iets niet vaak voorkomt wil nog niet zeggen dat het geen risico is voor die sexe.

Barveaux schreef het juist zo politiek correct. ☺

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 18:55

amk

Ja, ik vond ook al dat ik eens een keer mijn best had gedaan Viel tegen dat ik alsnog commentaar kreeg.

Ik had overigens zelfs hiermee de lesbische en homoseksuele medemensen in mijn hoofd maar Skik alleen maar een man die achter een jonge vrouw aan gaat en dan ben ik sexistisch? )

mama van S

mama van S

28-09-2014 om 19:24

Hoezo zou

De ene partner er met een "jonger exemplaar" vandoor gaan als de ander stopt met werken? Ik zie de logica niet? Of begrijp ik het niet? Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn vrouw in te ruilen voor een ander als zij stopt met werken en andersom gold precies hetzelfde toen ik kort geleden stopte met werken. Werk is toch geen criterium voor een goed huwelijk?

amk

amk

28-09-2014 om 19:29

mama van S

het komt vaker voor dan je denkt, je kunt niet in het hoofd van je partner kijken. Die van mij ging weg toen we aan het proberen waren voor nazaat nr2! Voor hetzelfde geld was ik op dat moment gewoon zwanger geweest. Geen woord ooit van zijn kant, gewoon pats boem, en hij ging weg.
Het aangaan van een huwelijk is geen garantie voor de toekomst.

Barvaux

Barvaux

28-09-2014 om 19:33

mama van s

Daar gaat het niet om, er kan van alles gebeuren in een relatie (ook kan iemand komen te overlijden) en in deze tijd is het gewoon niet slim om maar zonder werk thuis te gaan zitten.

Annet

Annet

28-09-2014 om 19:37

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid

Deze is wel seksistisch en heel erg waar.
Iedereen moet in staat kunnen zijn om een eigen inkomen te verdienen.
Natuurlijk kunnen twee partners samen de keus maken dat één van beiden niet werkt. Maar als de nood aan de man is, moet de thuisblijvende partner aan het werk kunnen. Stel partner wordt ernstig ziek. Dan blijft er alleen nog bijstand of wao over. Stel partner gaat dood, dan moet de achterblijvende partner een inkomen kunnen verdienen. Zelfde geldt voor stellen die uit elkaar gaan.
Ook als je niet werkt, kun je zorgen dat je op zo'n situatie voorbereid bent. Bijvoorbeeld door een opleiding te volgen die veel kans geeft op werk, vrijwilligerswerk te doen, een kleine baan te hebben die je in geval van nood kunt uitbreiden.

Mama van S

Mama van S

28-09-2014 om 20:31

Maar dat kan altijd

Om allerlei redenen kan een partner besluiten bij de ander weg te gaan. Maar het stond er nu zo alsof zonder werk komen te zetten meteen een groot risico betekent dat je partner bij je weg gaat. Dat vind ik onzin. Als je voor elkaar kiest en van elkaar houd zou wel of geen werk geen enkel criterium moeten zijn. Zo wel, dan zit je echt met de verkeerde partner en kun je maar beter blij zijn dat hij ervandoor gaat.

29 september het wetsvoorstel van Dekker in de 2e kamer

http://www.thuisonderwijs.nl/kamerbehandeling-thuisonderwijs-op-29-september/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

"Op 29 september zal de commissie OCW van de Tweede Kamer debatteren over het onderwerp ‘Artikel 23 Grondwet in maatschappelijk perspectief’. Deze datum is vastgesteld op de procedurevergadering van 4 september. De aanleiding voor dit debat is de brief van staatssecretaris Dekker aan de Kamer van juli 2013 ‘Reactie op onderwijsraadadvies Artikel 23 Grondwet in maatschappelijk perspectief’. In deze brief stelt Dekker voor de vrijstelling van de leerplicht op grond van richtingsbedenkingen te laten vervallen."

Thuisonderwijs heeft een eigen twitter
https://twitter.com/thuisonderwijs

Barvaux

Barvaux

29-09-2014 om 05:56

mama van s

'Maar het stond er nu zo alsof zonder werk komen te zetten meteen een groot risico betekent dat je partner bij je weg gaat. Dat vind ik onzin.'

Maar dat bedoelde ik dus helemaal niet.

creabea

creabea

29-09-2014 om 10:21

zo zag ik het ook

als je thuis bent bij de kinderen is de kans groter dat je werkende partner je een sufferd vindt en je inruilt voor een ander, zoiets. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over.

Ben je er al uit?

Mama van S,

ben je al uit het vraagstuk van thuisonderwijs? Oudste hier is bijna 3 en gisteren eindelijk knoop doorgehakt: we gaan voor thuisonderwijs.
Als jouw beslissing positief uitgevallen is, kunnen we misschien samen ideeën uitwisselen?

Mamacita

Mamacita

22-09-2016 om 23:55

2 jaar later

mama van S,

Wij hebben ook een dochtertje van bijna 10 maanden oud en zaten ook aan thuis onderwijs te denken maar waren benieuwd naar mensen die het niet vanwege hun geloof deden maar net zoals ons omdat we niet helemaal achter het systeem kunnen staan. Ik ging dit googlen en toen vond ik dit. Ben je er uitgekomen? En Yaho ook? We zouden graag met wat ouders willen praten die ervaring hebben met thuisonderwijs.

Liefs.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.