Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mama van S

Mama van S

09-09-2014 om 11:01

Thuisonderwijs

Zijn er hier ouders die aan thuisonderwijs doen? Wij zijn ons daarop aan het oriënteren en het zou interessant zijn om eens wat ervaringen te horen en vragen te kunnen stellen aan ouders die het al doen.


eigenwijs?

Ik vind het meer puberaal: 'hoe meer jullie tegen zijn, hoe harder ik het tòch lekker gaat doen. Pûh!'

rode krullenbol

rode krullenbol

19-09-2014 om 16:18

@ Mama van S

Misschien kun je je uitspraak ¨hoe meer tegens ik lees, hoe meer ik overtuigd raak van thuisonderwijs¨ eens nader toelichten? Daar worden we (hopelijk) allemaal wat wijzer van.

floor

floor

19-09-2014 om 16:48

dat gevoel had ik nu precies

Ik ben dus juist heel enthousiast over thuisonderwijs, maar krijg heel erg het gevoel dat je mensen hoe dan ook tegen je op wilt zetten, dat je daar meer mee kunt oid. Alsof het je juist om de tegenstand is te doen.

Goed zo mama van S

Gewoon proberen, dat thuisonderwijs. Bevalt het niet of gaat het niet, dan kan je altijd je kind nog naar school doen. Andersom niet.

Ik kan me voorstellen dat je vanwege tegenargumenten juist overtuigd raakt van het voordeel, omdat veel tegenargumenten gebaseerd zijn op gemeenplaatsen en misvattingen en onderzoek het tegenovergestelde aantoont. Omdat het in Nederland heel ongebruikelijk is om thuisonderwijs te geven zal je het hier moeilijker hebben dan in landen waar het vaker voorkomt, maar als je gemotiveerd bent lukt het je vast. En anders is er altijd nog plan B: school. Succes en veel plezier gewenst!

skik

Mama van S

Mama van S

20-09-2014 om 14:59

Het gaat om de tegenargumenten

Hoe meer tegenargumenten, hoe meer ik besef dat ik het met die visie niet eens ben en me er niet in kan vinden. En hoe meer ik over die tegenargumenten nadenk, hoe meer ik besef dat thuisonderwijs echt is wat bij ons past.

Mama van S

Mama van S

20-09-2014 om 15:01

En ach

We willen sowieso peuterspeelzaal overslaan en thuis aandacht besteden aan datgene wat daar ter sprake komt. En ze is nog geen 1,5. Tegen de tijd dat ze 5 is en leerplichtig zijn we er vast wel achter of het wel of niet echt iets voor ons is.

Oefenen

'Hoe meer tegenargumenten, hoe meer ik besef dat ik het met die visie niet eens ben en me er niet in kan vinden.' Jammer dat je dat besef dan niet onder woorden brengt.
Dit is ook een oefening: je zult het straks voor elkaar moeten krijgen om thuisonderwijs te gaan geven en dan zul je argumenten paraat moeten hebben. Tegenover je zitten dan mensen die ongeveer dezelfde oprispingen hebben als wat je hier tegen komt.
Zie het als een eerste oefening in het beredeneren en onderbouwen van je visie en je plan.

Mijn inschatting is dat 'het past bij ons' onvoldoende zeggenschap zal hebben. En dat je leerplan nog wat eenzijdig is. Maar dat als eerste voorlopige inschatting. Je hebt nog enige tijd te gaan. En ik hoef er niet over te oordelen.

Tsjor

amk

amk

21-09-2014 om 02:25

een ervaring van tijdelijke aard

collega die de kinderen langere tijd mee op reis wilde nemen had ook ontheffing van de schoolplicht nodig. Die strijd heeft meer dan 2jaar geduurd! En om de instanties te overtuigen, moest er een gedegen onderwijsplan komen met doelen en didactische onderbouwing hoe die doelen bereikt zouden worden. En dan had zij al de steun van een school die zich garant stelde voor de controle en kwaliteit van het lesmateriaal. En dan hebben we het maar over een periode van bijna een jaar met ondersteuning van een school.

Het waarom onderbouwen kostte al een boekwerk.

Tjor heeft daarin dus gelijk dat je deze draad als een mooie oefening kunt beschouwen, maar in de praktijk zal je strijd nog veel heftiger worden. Zij kreeg jeugdzorg erbij omdat zij de verschillende inspecteurs had gepolst en eventueel haar kinderen had verhuist om een soepeler inspecteur te krijgen. En dan zijn opzich niet terzake doende dingen als woonomstandigheden of de financiele positie van de ouders in eens wel van belang om de instanties te overtuigen.

Argumenten?

Als je je kind nooit inschrijft op school en op vrijstelling aanvraagt op basis van levensbeschouwing, dan heb je hoogstens bij die aanvraag van vrijstelling argumenten nodig. Daarna niet meer, je bent niemand uitleg verschuldigd. In het voorbeeld van amk neem ik aan dat de kinderen naar school gingen voordat ze op wereldreis gingen?

skik

floor

floor

21-09-2014 om 11:46

ik zou toch oppassen

Wat duidelijk wordt in deze draadjes is niet alleen dat ts veel weerstand oproept maar ook blijkbaar opvalt, zie de lengte vd draadjes. Ik zou daar mee oppassen en proberen in bepaalde kringen minder op te gaan vallen. Pas bijv op wat een instantie als cb al op papier heeft staan, aangezien die samenwerking niet zo vruchtbaar is gebleken.
Ook op een cb komen enorm veel mensen weg met iets afwijkendere ideen over opvoeding, gelukkig maar. De meningen die ts verkondigd zijn vaak helemaal niet zo opvallend of afwijkend, maar blijkbaar wordt dit wel zo opgemerkt door velen. Dan is er iets anders aan de hand, is er iets in de communicatie dat weerstand oproept.

Levensovertuiging

'Als je je kind nooit inschrijft op school en op vrijstelling aanvraagt op basis van levensbeschouwing, dan heb je hoogstens bij die aanvraag van vrijstelling argumenten nodig.' Het lijkt mij ook mogelijk, als de referentie naar 'inheemse stammen' onderbouwd wordt met een compleet plaatje van een levensovertuiging.

Tsjor

floor

floor

21-09-2014 om 12:23

veel thuisonderwijzers

gebruiken het holisme als levensovertuiging om vrijstelling aan te vragen. Binnen de huidige wetgeving is dat idd geen probleem en volgen er ook geen controles verder als de vrijstelling is toegekend.

creabea

creabea

21-09-2014 om 21:47

weerstand

floor, dat valt mij ook op. Het is denk ik omdat Mama van S. op meerdere gebieden de samenleving afwijst. Enerzijds vraag ik me af waarom ze eigenlijk in Nederland wonen, want blijkbaar vinden ze er niet veel goed aan, en wat ze willen is hier niet verkrijgbaar. Anderzijds vind ik wat ze allemaal schrijft licht alarmerend; natuurlijk de woonsituatie, maar ze komt ook niet over als een stabiel persoon die het leven op orde heeft. Iemand die zich wat verliest in dromen en idealen en dat moet op zich ieder voor zich weten, maar met kinderen wordt dat weer een ander verhaal.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-09-2014 om 22:55

Vrijstelling leerplicht

Hou er wel rekening mee dat naar alle waarschijnlijkheid vrijstelling van de leerplicht op basis van levensbeschouwing of godsdienst volledig afgeschaft wordt. Het wetsvoorstel is in de maak; de Tweede en Eerste Kamer moeten er dan alleen nog mee instemmen.
In de tussentijd worden nieuwe aanvragen voor vrijstelling op deze gronden zeer kritisch bekeken omdat de huidige staatssecretaris vindt dat alle kinderen recht hebben op onderwijs en dat onderwijs het beste tot zijn recht komt op school. Ook is de dagelijkse gang naar school belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. Bovendien is toezicht op de kwaliteit van het thuisonderwijs lastig.
Ga er van uit dat je geen vrijstelling gaat krijgen en zoek een goede school voor je kind. Of verhuis naar een land waar thuisonderwijs gebruikelijker is en meer gefaciliteerd wordt. Voor België moet je dan wel je kind laten vaccineren tegen Polio maar het is of het een of het ander.

wizzer

wizzer

22-09-2014 om 07:01

die wet komt er voorlopig niet

Daarvoor steunt dit kabinet teveel op de kleine christelijke partijen. Deze kunnen het zich niet veroorloven hier voor te zijn. Hier zal hetzelfde mee gebeuren als met de strafbaarstelling van de illegaliteit. Het wetsvoorstel verdwijnt ergens in een la, voorlopig.

Elisa, waarom?

"Ook is de dagelijkse gang naar school belangrijk voor de ontwikkeling van een kind." Waarom?

"Bovendien is toezicht op de kwaliteit van het thuisonderwijs lastig." Er is nu helemaal geen toezicht, maar uit onderzoek blijkt dat thuisonderwezen kinderen het op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied beter doen.

skik

Welnee

Elisa, er bestaat gewoon toezicht op thuisonderwijs.
Zie hier de kwaliteitskaart van het onderwijs aan de Wereldschool
http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/buitenland-vo/nederland_ivio-wereldschool_2011_def.pdf

Toezicht is mogelijk binnen de huidige wetgeving.

Die wet komt er wel

Ik denk dat die wet, feitelijk het laten vervallen van art. 5b lpw, er wel komt.
Het is namelijk een raar artikel. Zelfs voorstanders van thuisonderwijs zien 'm liever vervangen.
De wet, maar helemaal de wet passend onderwijs, biedt alle ruimte aan thuis onderwijzen, ook zonder dat art. 5b.
Thuisonderwijzers - ook TS - willen graag gebruik maken van een bestaand onderwijsprogramma (ze noemde de Wereldschool).

M Lavell

Dat is juist het hele punt. De TS gaat niet in op tips zoals de wereldschool of het maken van een programma. Ze gaat alleen in op de kritiek op thuisonderwijs. Ook thuisonderwijs vraagt een bepaalde structuur en toetsing om te zien hoe je kind ervoor staat in de ontwikkeling.

Geen toezicht bij ontheffing

Ik weet niet of ik dat zou wensen dat die wet opgeheven wordt.
Je weet niet wat je in huis haalt met toezicht.
Klinkt wel goed maar moeten kinderen in het thuisonderwijs straks ook de rekentoets op niveau gaan afleggen?
Moeten ze dokter Corry verplicht gaan doorgeven?
Moeten ze verplicht 2 talen gaan geven bij VWO?

Weet wel waar je om vraagt. Dan krijg je ook in het thuisonderwijs de blokkades waar nu heel Nederland tegenaan loopt.

Ik vind dat je op een incident geen beleid moet maken.
Ik vind wel dat je initiatieven als de Wereldschool beter zou kunnen inpassen in het reguliere en speciale onderwijs.
Er zou meer maatwerk geboden moeten worden in het onderwijs, zie het rapport van de Kinderombudsman.
Maar ik zou het thuisonderwijs voor deze kleine groep ouders en kinderen met rust laten.
Gewoon ontheffing. Deze gezinnen worden nu al getergd door zinloze bemoeienis van AMK en leerplichtambtenaren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2014 om 13:40

Skik

"Ook is de dagelijkse gang naar school belangrijk voor de ontwikkeling van een kind."
"Bovendien is toezicht op de kwaliteit van het thuisonderwijs lastig."
Dat zijn niet mijn uitspraken; dit is de mening van de staatssecretaris OCW die het wetsvoorstel in heeft gediend.

Elisa

Maar jij post ze (zelfs zonder aan te geven dat het geciteerd is), dan zal je er toch iets mee bedoelen. Vandaar dat ik jou vraag waarom jij vindt dat de dagelijkse gang naar school belangrijk is voor de ontwikkeling van een kind.

skik

wizzer

wizzer

22-09-2014 om 13:53

niet waar

Op dit moment is nog geen wetsvoorstel ingediend waarbij de vrijstelling op grond van richting wordt geschrapt. Wel een wetsvoorstel wat ervoor zorgt dat alle vrijstellingen centraal geregistreerd worden. Verder wordt in dit wetsvoorstel vervangende leerplicht geregeld voor vrijstellingen op grond van artikel 3a of 3b.

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail.jsp?id=2013Z02488&dossier=33537

Ook met dit wetsvoorstel wordt geen haast gemaakt. De laatste update dateert al van mei 2013. Een nog verdergaand voorstel zal er niet komen zolang dit kabinet afhankelijk is van de kleine christelijke partijen. Het is zelfs de vraag of dit minder vergaande wetsvoorstel op korte termijn behandeld wordt. (Dit is namelijk gewoon niet belangrijk genoeg om deze partijen voor het hoofd te stoten, dat bewaart Rutte liever voor zaken waarvan hij vindt dat ze er echt toe doen).

wizzer

wizzer

22-09-2014 om 14:08

kamerbrief

De kamerbrief waarin het schrappen van het artikel aangekondigd wordt vind je hier:

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/07/13/kamerbrief-reactie-op-onderwijsraadadvies-artikel-23-grondwet-in-maatschappelijk-perspectief.html

De brief is uit juli 2013 wat onderstreept dat de minister niet veel haast maakt met haar plannen.

Barvaux

Barvaux

22-09-2014 om 14:10

inderdaad skik

Het was mij ook niet duidelijk dat het om een citaat ging.

Mama van S

Mama van S

22-09-2014 om 14:37

Waarom ik niet inga op de wereldschool

Dat ik er niet op ben ingegaan wil niet zeggen dat ik er niet naar heb gekeken. Dat heb ik wel, maar ik vind het meer geschikt voor ouders die hun kinderen wel graag op een school hadden gewild maar dat niet kunnen vanwege de afstand. Het is heel gestructureerd en heel schools, te veel naar mijn zin. Dat is juist niet wat ik wil en als ik de wereldschool ga volgen kan ik haar net zo goed gewoon naar de school om de hoek doen. Dus dat word het waarschijnlijk niet, al ga ik nog wel even ervaringen zoeken.

Ook vroeg iemand waarom we nog in Nederland wonen. Tja, dat antwoord is simpel. Het is niet zo dat je heel makkelijk vandaag je spullen inpakt en je morgen vestigt in zuid Amerika. Daar gaat nogal wat tijd en voorbereiding overheen. De kans dat we ooit daarheen vertrekken (dan naar het land waar mijn vrouw vandaan komt) zou in de toekomst zeker een mogelijkheid kunnen zijn, maar nu gaat dat nog niet. Ook zijn er daar nogal wat moeilijkheden, om maar te beginnen met dat ons huwelijk daar niet erkend word en de kinderen dan onder haar naam zullen staan, en ik al mijn rechten over hun verlies. Dus daarvoor zou er eerst daar wat moeten veranderen in die wetgeving en dat zie ik de eerst komende jaren nog niet gebeuren (al is er al wel vooruitgang).

Andere landen in Europa kunnen natuurlijk ook. Misschien Scandinavië, daar moeten we nog even naar kijken. Er zijn nog wel wat opties. En als niets lukt zullen we er in Nederland het beste van maken (het beste voor ons, wat voor ons goed voelt, en dat hoeft dus niet te betekenen dat ik alles in de Nederlandse samenleving slecht vind).

wizzer

wizzer

22-09-2014 om 15:58

correctie

Ik moet mezelf corrigeren. In een eerdere post schreef ik over het
wetsvoorstel wat ervoor zorgt dat alle vrijstellingen centraal geregistreerd worden en waarin ook vervangende leerplicht geregeld wordt voor vrijstellingen op grond van artikel 3a of 3b.

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail.jsp?id=201...

Ik schreef dat hier geen haast mee werd gemaakt, maar ik had ongelijk. Deze wet is vorig jaar de eerste en tweede kamer al gepasseerd en ging in bij koninklijk besluit op 1 oktober 2013.

Overigens blijf ik van mening dat op dit moment niet besloten zal gaan worden over afschaffing van de vrijstelling op grond van richting. (wat niet wil zeggen dat dat nooit zal gebeuren want daar is op zich wel een meerderheid voor, op dit moment leunt het kabinet echter teveel op partijen die hier tegen zijn).

Arnold

Arnold

26-09-2014 om 22:36

thuishulp bij basisonderwijs?

Hoi,
Is er misschien een school in Nederland waar we onze kinderen naar toe kunnen verhuizen welke ervoor open staat, om in overleg, de kinderen thuis te laten onderwijzen volgens een vooraf besproken lessysteem?
Dat lessysteem zou je dan als ouders zelf kunnen kiezen.
En dat dit dan gewoon een verkapte regeling is voor thuisonderwijs, tja dat staat nergens..

Of moet zo'n school nog worden opgericht?

Groeten Arnold

Opgericht

Zo'n school moet nog worden opgericht, cq een bestaande school moet worden overgehaald om dat te doen.

Het gebeurt al wel voor zieke leerlingen en leerlingen die op wereldreis gaan, maar de toedeling is tamelijk willekeurig en bovendien soms stiekem http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/07/constructies-voor-illegaal-thuisonderwijs-ministerie-ontkent-ontduiking-wet/

Lijkt mij wel wat

Op maandagmorgen de ouders in de klas die instructies krijgen voor het weekprogramma. En verder hooguit iemand die telefonisch bereikbaar is voor vragen. Of online. Moet supergoedkoop kunnen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.