Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisonderwijs in ander land

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar ben enorm geïnteresseerd in thuisonderwijs voor mijn dochter van 13. Zij wil met haar vader naar Rusland verhuizen en daar ‘homeschooling’ doen. In Rusland is het volledig legaal, maar in Nederland mag het niet. Ik heb alleen één vraag: als zij online lessen volgt via een Nederlandse middelbare school (geen IVIO, daar las ik ook nog wat over op dit forum net), maar gewoon op de middelbare school waar ze nu op zit. Staat zij dan nog ingeschreven op een school? Of moet ze persé naar een Russische school gaan of IVIO?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dan moet je onderzoeken hoe leerplicht in Rusland geregeld is. Ik heb geen idee. Volgens mij hoef je trouwens niet zo ver weg, ik dacht dat in België ook al veel meer mogelijkheden zijn tot homeschooling.

Zo lang ze in Nederland woont moet ze in principe naar school. Gaat ze in een ander land wonen, dan valt ze onder de regelgeving van dat land. Het is volgens mij niet mogelijk om bij een Nederlandse school ingeschreven te staan als je in Rusland woont aangezien je in Nederland ook schoolplicht hebt. Als je net over de grens in België of Duitsland woont kan dat wel, want je kunt dan gewoon naar de school komen. Andersom kan ook; in Nederland wonen en in België naar school gaan. Maar je moet er wel heen kunnen gaan. Online school is nu met corona wel een ding maar het is voor docenten niet heel handig om tegelijkertijd fysiek en online les te geven. Daarnaast zit je in Rusland ook met tijdsverschil met Nederland. 

Als ze ingeschreven staat op een Nederlandse school, dan heeft ze de verplichting om die school te bezoeken. En school heeft ook de verplichting te rapporteren aan de leerplichtambtenaar als ze dat niet doet.

Of school nog iets voor je kan betekenen als dochter zich uitschrijft, dat moet je aan school vragen. Maar waarschijnlijk niet. Ze krijgen er geen geld voor.


Waarom thuisonderwijs in Rusland en niet gewoon naar een Russische (internationale) school? Eventueel combineren met de Nederlandse wereldschool. Zo doen de meeste mensen dat die naar het buitenland verhuizen. Een 13 jarige thuis houden terwijl ze net in een ander land zijn gaan wonen is niet verstandig. Vader zal toch moeten werken en dochter moet toch contact krijgen met leeftijdsgenoten en wennen aan het Russische leven/taal. 

Als je dochter Nederland is uitgeschreven, staat ze ook niet ingeschreven bij een Nederlandse school. Verder eens met Syboor.

Google even welk land geen leerplicht heeft en emigreer daar naartoe.

Anoniempje17

Anoniempje17

23-04-2021 om 17:13 Topicstarter

Granola schreef op 23-04-2021 om 16:50:

Google even welk land geen leerplicht heeft en emigreer daar naartoe.

Komt voor de bakker!

Granola schreef op 23-04-2021 om 16:50:

Google even welk land geen leerplicht heeft en emigreer daar naartoe.

Het gaat niet zozeer om leerplicht. Wat je zoekt is een land dat de leerplicht niet invult met een verplichting om naar school te gaan. In Nederland betekent vrijstelling van naar school te gaan ook automatisch dat je je recht op scholing verliest. Vrijstelling van leerplicht betekent in Nederland ook echt dat je ouders niet verplicht zijn om je thuis nog iets bij te brengen. Dat is hier gewoon niet geregeld.

Informatie vind je bijvoorbeeld in dit artikel: http://www.thuisonderwijs.net/artikelen/sperling-schoolenwet-2005-2.pdf

In een baan die ik tussen 2000 en 2010 had kreeg ik te maken met leerlingen in het vo die naar het buitenland gingen, met of zonder ouders. Ik heb toen zelfs nog eens een internaat in China gemaild om te informeren of onze oud-leerling daar inderdaad was beland. Je kunt je niet voorstellen wat er wel eens wordt uitgehaald met kinderen die van school gaan omdat ze in het buitenland een opleiding gaan volgen (of niet). Nederlandse scholen hebben een zorgplicht naar kinderen die van school wisselen. Een goede school en een goede leerplichtambtenaar, ze  nemen jouw kind serieus en gaan zeer zeker een gesprek aan met de ouders, ook als je naar een ander land vertrekt. Alleen al vanwege die zorgplicht. Een school die zonder meer zegt: doei, veel plezier in Rusland, is niet goed bezig.

Bericht van het forumbeheer.

Beste forumdeelnemers,

gezien de onrust die dit bericht veroorzaakt en de vele klachten die er over binnenkomen sluit ik deze draad.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour

Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.