Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-04-2019 om 14:00

Tips om toch over te gaan? (VO)

Zoon is vorig jaar blijven zitten in 3 VWO en zit nu in 4 VWO. Hij zit weer op zitten blijven. Staat er niet dramatisch voor, maar zal waarschijnlijk met een aantal vijven (en dan geen 4,6 maar eerder 5,3 of zo) op eindlijst eindigen maar te weinig compensatie. Dus bespreekgeval. Als hij niet overgaat is dat wel heel vervelend. Moet dan waarschijnlijk van school.

In 3 VWO is hij toen redelijk op het randje blijven zitten. Daar lijkt het nu dus ook op af te stevenen.

We zouden het liefst willen dat hij keihard zou werken. Hij wordt in mei 17 maar is nog erg jong of weinig serieus qua school, of toont dat in elk geval niet. Weet niet wat hij wil, vindt de meeste vakken niet leuk. Hij heeft nooit hard gewerkt voor school. Als hij maar de helft zou doen van wat zijn jongere zusje doet voor school, dan zou hij denk ik makkelijk over gaan.

Ondanks de ervaring met eerder zitten blijven op het randje (en dat vond hij niet leuk zo'n jaar doubleren), lijkt hij nog steeds niet te snappen dat hij nu echt hard moet werken om over te gaan.

Wie heeft ervaring of tips, hoe hij zijn kansen kan vergroten om nu toch echt naar 5 VWO over te gaan? Tips gericht op hem (hoe krijgen we het tussen zijn oren dat hij echt hard moet gaan werken) en misschien tips gericht op school?

Ik open een ander draadje voor de vraag wat te doen als hij helaas echt niet over gaat, dus in dit draadje daar graag niet op ingaan.

Nanda

Nanda

07-04-2019 om 14:32

waarom??

Als het elke keer zo op het randje is en hij er niet meer voor wil doen, zou ik me afvragen waarom je dat zou moeten willen? 5 VWO wordt echt geen eitje en kennelijk is de basis bij hem niet goed. Waarschijnlijk is hij beter af op de Havo.

Hij is al bijna 17, ik zou er nu vooral voor zorgen dat hij zo snel mogelijk een diploma haalt.

Weet hij al wat voor studie hij wil doen? Misschien is VWO namelijk niet eens nodig.

Je wil tips, nou dat zijn natuurlijk open deuren: bijles, huiswerkbegeleiding, etc. Maar wil je het op de spits drijven bij een jongen die niet bijster gemotiveerd is. Meerdere vijven en geen compensatie, dat wordt een lastig verhaal.

Nanda

Nanda

07-04-2019 om 14:33

andere tip

Als je het heel erg belangrijk vindt dat hij op het VWO blijft en je kan het betalen, dan zou ik hem naar het Luzac sturen. Kleine klassen, meer begeleiding, lange dagen op school --> diploma garantie.

@Emma

@Emma

07-04-2019 om 14:41

Nee

Diplomagarantie bestaat niet, zelfs niet bij Luzac.
Als hij het zelf echt niet belangrijk genoeg vindt of geen opleiding weet die hij graag wil doen zal hij afstromen naar 4 (of 5?)havo. Is dat op dezelfde school? Hoe staat hij daar tegenover?

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-04-2019 om 14:46

over gaan

Dank voor jullie reacties.
Even geen tijd voor langere reactie. Moet nu weg.

Hij wil zelf over naar 5 VWO.

Dus graag in dit draadje tips op dat vlak.

Ik open straks een draadje over de alternatieven. Graag daar over de alternatieven praten, anders gaat het in dit draadje vooral over de alternatieven (waar we zeker over nadenken en met hem over moeten praten), maar hier wil ik juist graag tips horen om wel over te gaan, hoe hem te motiveren, hoe aan te pakken met school om hem toch over te laten gaan etc.

Triva

Triva

07-04-2019 om 15:08

Tja

Hij is 17 en wil graag naar vwo5. Als dat niet genoeg motivatie is weet ik het niet. Meer zal het niet worden. Hij is oud en slim genoeg om zelf te bedenken waar hij de motivatie vandaan moet halen en die komt nu echt niet meer van buiten, dus het heeft geen zin om dit soort vragen te stellen hier. Die moet je aan hem stellen. Hij had eerder naar havo 4 gemoeten denk ik. Dan was het einde nu meer in zicht.

vlinder72

vlinder72

07-04-2019 om 15:26

Huiswerkbegeleiding

Als je het kan betalen zou ik hem naar huiswerkbegeleiding sturen. Minimaal 4 middagen un de week.

Je geeft aan dat hij wel gemotiveerd is. Wellicht kan hij zich niet ertoe zetten om te gaan leren. In dat geval kan huiswerkbegeleiding een uitkomst zijn.

Guera

Guera

07-04-2019 om 15:29

Gesprek

Ik laat mijn kinderen redelijk vrij en zaken zelf bedenken. Echter als het niet loopt dan heb ik een gesprek met de insteek: als je blijft doen wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Dus wat gaat er veranderen aan het plan?
Dus je zoon moet IETS veranderen aan zijn strategie... Dat kan zijn : harder werken, bijles, huiswerkklas zoiets.
Laat HEM met een voorstel komen.
Vervolgens is jouw vraag dan weer: wat heb je van mij nodig om dat te kunnen bereiken?
Bv als hij zelf zegt: harder leren..Dan kan hij vervolgens zeggen: elke zondag even de week doornemen, mij overhoren etc etc.
Het gaat niet gebeuren als jij het verzint.
Hij zegt: ik wil over naar 5.
Dan zeg jij: hoe ga je dat aanpakken en hoe kan ik jou daarbij helpen? En dan af en toe even zitten als hij zich niet aan het plan houdt.
Beetje coachen naar eigen verantwoordelijkheid.
Succes

Meekijken

Bij mijn kinderen keek ik mee met het huiswerk maken en waar de moeilijkheid lag om met het huiswerk om te gaan. Is het plannen en organiseren, is er een kwestie waar hun gedachten steeds door afgeleid worden.
Mijn zoon is bijvoorbeeld een jaar blijven zitten omdat hij zich sociaal aan het ontwikkelen was en zijn gedachten op een rijtje moest krijgen over relaties en sexualiteit, verliefdheid, verkering, afwijzing, afspreken, alles wat te maken heeft met het omgaan daarmee.
Daardoor kon hij effectief niet werken aan zijn huiswerk. Ik zat er naast en kon bijna in zijn hoofd kijken.

Een andere reden kan zijn dat er toch problemen zijn met plannen en organiseren. Dan kun je daarbij helpen om het op orde te krijgen.

En het kan zijn dat er moeite is om te beginnen. Dan kun je in elk geval helpen met het opzetten van een goede routine. Hier begon dat met huiswerk maken direct na het eten.
En verder een kastje naast de eettafel met alle benodigdheden daarvoor zodat er zo min mogelijk energie gaat naar zoeken en heen en weer lopen.

Soms mankeert het gewoon aan goede spullen. Zijn alle boeken er, is er een goede rekenmachine, een geodriehoek.

Soms zijn de eenvoudigste dingen niet op orde. Zie het maar als een stekker in het stopcontact. Je denkt dat je pc het niet doet en het blijkt een zeer eenvoudig probleem te zijn.

En vragen uiteraard. Wat weerhoudt je van het maken van je werk? Hoe gaat het op school. Hoe krijg je inzicht in je huiswerk. Is de electronische leeromgeving op orde? Kun je tijdig zien wat voor cijfers er gegeven worden, wanneer er toetsen zijn en wat het huiswerk is en wat mogelijk zelfs de planning is van de onderwerpen en de hoofdstukken voor de komende tijd.

En dan kom je soms toch nog op echte beperkingen als dyslexie, dyscalculie, kort werkgeheugen, en andere mogelijke belemmeringen waar je dan weer verder mee kunt.

Eendje

Eendje

07-04-2019 om 15:41

Motivatie

Hier vrijwel hetzelfde verhaal; een kind dat roept dat hij graag wil, maar ondertussen weinig uitvoert. En het zijn keus; hij wil graag VWO halen, maar is uiteindelijk niet bereid om daar voor te werken, op een of andere manier wil dat niet lukken. En hulp vragen kan hij ook niet.

Wil geen bijles, geen huiswerkbegeleiding, gesprek met hem gehad wat hij moet doen om zijn cijfers omhoog te krijgen en of hij toch niet liever naar de HAVO wil. Hij heeft per vak uitgezocht wat hij moet doen om het beter aan te pakken en de cijfers omhoog te krijgen, maar ondertussen zie ik er weinig van. Ik heb ook voorgesteld of hij graag wil dat wij hem contoleren op zijn werk, maar dat wil hij ook niet. En iedere keer zeggen; ja hoor, het gaat goed, ik heb alles onder controle.

Wij hebben nu besloten het los te laten, wat waarschijnlijk inhoudt doubleren en misschien ook wel naar de HAVO.

NB vorig jaar hebben we aan het eind van het jaar gezamelijk een gesprek met zijn mentor gehad. Daar kwamen toen een aantal duidelijke concrete actiepunten per vak uit. Wij hebben hem daarin bijgestaan en toen is hij uiteindelijk toch over gegaan. Misschien omdat het concreet was of omdat wij er toen ook bovenop zaten omdat we precies wisten wat er moest gebeuren en wat onze rol daarin was, dat het toen wel gelukt is.

Jennifer

Jennifer

07-04-2019 om 15:43

5 vwo zwaar

Mijn dochter vond de 1e, 2e en 3e een eitje en deed hooguit een half uur per dag iets aan huiswerk in die klassen. Vierde jaar was wat zwaarder, toen waren er wel eens dagen (in toetsperiode) dat ze 1 of 2 uur moest werken thuis. Maar dit jaar in 5VWO besteed ze veel meer tijd aan huis- en leerwerk, regelmatig tot 10 a 11 uur 's avonds en in het weekend ook vaak uren per dag. Een docent zei ook dat 5 VWO het zwaarste jaar is....dus ja misschien wel goed om te weten voor je zoon.

(Wel moet ik erbij zeggen dat dochter een streber is en zevens, achten en negens haalt, laagste cijfer dit jaar was een 5,5, verder geen onvoldoendes.
Qua pakket heeft ze NT/NG met wisk D erbij.)

Sas

Sas

07-04-2019 om 15:52

Probeer te regelen of hij een dag mee mag lopen in Havo 4

Als hij blijft zitten, komt hij daar volgend schooljaar terecht.
Dat betekent niet alleen veel herhaling (dat kent hij al van de vorige keer) maar ook een wat andere aanpak. Waarschijnlijk wat schoolser en meer nadruk op reproductie.
MIsschien moet hij dat een dag meemaken (saaie dag uitzoeken zonder gym en ander leuks).

Verder eens dat hij het zelf moet willen. En dan bedenken, samen met school en/of ouders hoe hij dat kan bereiken.
Als hij niets doet, weet hij wat hem te wachten staat.

Of laat hem een dag meelopen in MBO4, eerste leerjaar van een richting die hem aanstaat.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-04-2019 om 16:34

Nanda

Voor mij hoeft hij geen VWO te doen.
Bij nader inzien had hij toen hij in 3 VWO bleef zitten naar 4 Havo moeten gaan. We hadden toen niet de verwachting dat het zo moeizaam zou gaan.

Maar nu in 4 VWO is gezien zijn wens om naar 5 VWO te gaan de vraag: hoe kunnen we hem motiveren en helpen (hij zal het zelf moeten doen) of wat kunnen we met school regelen om hem te helpen?

Verder: Luzac is echt duur en hij moet op het VWO nog tenminste 2 jaar als hij overgaat (dus 2 jaar dure opleiding). Bovendien moet hij daar ook hard werken (geen diplomagarantie, ik begrijp dat ze gemotiveerde leerlingen willen. Als hij daar hard kan/wil werken, kan hij dat nu ook (mits hij hulp accepteert, het zal niet vanzelf gaan denk ik).

Of anders gezegd: ik heb geen zin om megaveel geld te betalen voor Luzac als hij nu niet eerst laat zien dat hij keihard wil en kan werken.

En als hij nu keihard wil en kan werken, gaat hij mogelijk wel over.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-04-2019 om 16:38

meelopen in Havo 4

Hij vond de 2e keer VWO 3 al echt saai en niet leuk (en heeft dat jaar dus ook bijna niets gedaan), dus misschien is de beste prikkel om het roer om te gooien inderdaad om een dag mee te lopen in HAVO 4. Goede tip. Weet niet of school het wil, maar het vragen waard.

Verder heeft hij vooral moeite met dingen uit zijn hoofd leren en dat is volgens mij in HAVO 4 nog meer nodig dan op het VWO (lees/hoor ik vaker). Misschien nog iets om hem te vertellen.

Wat ik nog wel moeilijk vind: hoe motiveren we hem om (voor zijn doen) keihard te werken om over te gaan naar 5 VWO als we al bezig zijn met een dag meelopen in HAVO 4 (of alternatieven, zie mijn andere draadje: https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/wat-als-overgaan-toch-niet-lukt-vo )?

@Emma

@Emma

07-04-2019 om 16:41

Ikzelf

Vroeger was ik ook een periode zo. Er was een studentenhuis bij ons in de straat en daar maakte ik onder begeleiding van twee huisgenoten elke dag huiswerk. Het waren aardige lui, het was er gezellig en ik was altijd welkom. We zaten in de keuken en er gebeurde van alles. De ongedwongenheid maakte dat ik gemotiveerd raakte. Ik geloof dat ik vooral onder de druk van mijn ouders vandaan wilde. Dat hadden mijn ouders goed gezien en prima opgelost zo. Het was ook niet echt dat ik het niet aankon of geen planning kon maken, maar thuis hing er gewoon teveel spannjng rondom huiswerk. Ik was al eens blijven zitten en afgestroomd......
Ze zullen er dik voor betaald hebben, ik kan het ze niet meer vragen
Zo'n netwerk moet je maar net hebben, ik weet het. Je wil ook niet zomaar bij een willekeurig studentenhuis aanbellen natuurlijk.

Betsie

Betsie

07-04-2019 om 17:05

Regie

Regie ligt wat mij betreft normaal bij kind zelf.
In dit geval zou ik zitten blijven wel echt mega zonde vinden. Alles net 5 moet echt te verbeteren zijn.

Ik zou eens goed met hem om tafel gaan en samen een goed plan maken. Wat wil hij, wat mist hij, wat is hij bereid te doen. En wat kun jij doen of iemand anders.
Huiswerkbegeleiding zou ik niet snel meer voor kiezen nu, echt goede bijles mogelijk wel.
Maar ook leraren voor de moeilijke vakken inschakelen. Een kind dat een 5 haalt werkt dus wel maar mogelijk niet effectief genoeg of maakt de toetsen slecht of snapt de stof maar half.
Dochter hier (ook 4 vwo) dacht dat leraar niets kon doen maar 1 afspraakje heeft toch wonderen gedaan bij Latijn.
Dochter geeft aan dat het bij haar in de klas onvoldoendes regent dit jaar. Allemaal zitten blijven dan maar, lijkt me geen oplossing.
(dochter redt het tot nu toe net aan, prima hoor.

Havo meelopen

Ik geloof niet in straffen. Ik geloof in mogelijkheden. En wat als hij uiteindelijk toch naar de HAVO moet om door te kunnen en je hebt het hem net tegengemaakt met een saaie dag?
Je kijkt wat er mogelijk is zonder straf of beloning, maar wat bij zijn motivatie en mogelijkheden hoort.
Dus meelopen met de HAVO prima. Maar dan als argument in een overweging om over te stappen en niet als bedreiging, als je nu het VWO niet doorzet dan moet je voor straf naar de HAVO.

Triva

Triva

07-04-2019 om 18:46

Hmm

'Voor mij hoeft hij geen VWO te doen.
Bij nader inzien had hij toen hij in 3 VWO bleef zitten naar 4 Havo moeten gaan. We hadden toen niet de verwachting dat het zo moeizaam zou gaan.'

Ik denk dat zittenblijven in vwo3 alleen zinvol is als een kind lesstof gemist heeft door bijv ziekte. Verder is havo 4 veel logischer dan zitten blijven. Na de havo vwo en je verliest geen jaar. Geen goede beslissing vind ik. Nu is de stap terug naar havo echt niet fijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-04-2019 om 19:14

Ja huiswerkbegeleiding

Kost je een rib, maar nog altijd goedkoper dan Luzac

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-04-2019 om 19:16

Terug naar 3 havo....

Is funest als je een zesjes kind hebt.
Hier werd dat uiteindelijk 4 mavo.

Geen ramp, maar soms is zittenblijven op het hogere niveau wel beter.

Nanda

Nanda

07-04-2019 om 22:16

blijven zitten / Luzac

Ja maar 2 keer achter elkaar blijven zitten mag op de meeste scholen (terecht) niet. En van terug naar 3 havo is denk ik echt geen sprake hoor.

Overigens bedoelde ik niet letterlijk dat Luzac diploma garantie geeft, maar in figuurlijke zin. Leerlingen zitten er tot 17 uur op school in kleine klassen en daardoor is er een grote kans dat het diploma gehaald wordt. Als het dan nog niet lukt, zit je gewoon echt op het verkeerde niveau.

Nanda

Nanda

07-04-2019 om 22:18

tekorten/compensatie?

Hoeveel tekorten heeft hij nu en hoeveel compensatiepunten? Is het met een schop onder z'n kont haalbaar? Anders zou ik zorgen dat hij eindelijk succeservaringen op school krijgt en op een niveau komt waar het wel lukt. Werkt ook goed voor zijn motivatie.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-04-2019 om 22:27

AnneJ

Ik geloof ook niet in straffen.

Maar je hebt gelijk dat meelopen in Havo 4 wel zo over zou kunnen komen.
Goed dat je het schreef. Ik denk persoonlijk wel dat na op het randje niet overgaan naar 5 VWO een jaar 4 HAVO echt saai zal zijn. Drie VWO doubleren vond hij al saai.

Hij heeft nu net de overgangsnormen erbij gepakt en is helemaal optimistisch dat hij toch nog "gewoon" over kan gaan. Moet dan wel van een vijf (bijna 5,5) een zes maken en van twee 6,4-en zevens maken. En de rest niet omlaag (als gemiddelde).

Dat lijkt misschien simpel, maar dat is het natuurlijk niet. En hij is een koning in toetsen onderschatten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-04-2019 om 22:28

Nee Nanda

Dat zou nu dan waarschijnlijk 4 havo of misschien zelfs 5 havo worden als school meewerkt. En er had ook 4 havo moeten staan...

Het is niet per se zo dat ze van afstromen echt gemotiveerder worden. Maar goed dit hoort dus thuis in het andere draadje.

Nanda

Nanda

07-04-2019 om 22:42

eens

Eens hoor, maar het valt mij op hoeveel kinderen die van 3 VWO naar 4 Havo gaan daar direct blijven zitten. Ze denken dat het een stuk makkelijker is maar het niveauverschil is echt niet zo groot. En dan is de schok helemaal enorm.

Maar back OT: qua tekorten/compensatiepunten moet dat toch haalbaar zijn? Zeker als hij nu al niet veel doet. Dan zou ik toch gewoon wat strenger zijn. Soms komen er aan het eind van het jaar nog een paar makkelijke PO's aan die kunnen helpen.

Huiswerkbegeleiding en niet willen.

Huiswerkbegeleiding is echt het enige wat nog helpt. Dat wil hij niet, zeg je. Dat willen ze nooit, maar zodra ze er zitten en merken dat de cijfers beginnen te stijgen komt al vrij snel "Het is toch wel fijn!"
Wat is er fijn?
- Geen gezeur van ouders
- Geen stress vanwege huiswerkcontrole
- Betere cijfers
- Thuis komen en niks meer hoeven te doen.

Ik ben mentor op het Vwo, afwisselend jaar 3 en jaar 4, en ik kan dit verhaal dromen. Ze zeggen dat ze het willen, ze willen het ook echt wel, maar ze krijgen het gewoon niet voor elkaar om zichzelf aan het werk te zetten. Inmiddels lopen de achterstanden op en raken ze steeds gedemotiveerder.

Ik weet dat je liever geen alternatieven wil horen maar als hij nu met de hakken over de sloot overgaat is de kans heel groot dat je volgend jaar precies hetzelfde zit...
Hij heeft met zijn overgang van 3 naar 4 een toegangsbewijs tot Mbo-4. is de weg Mbo-Hbo-WO niks?

Niki73

Niki73

08-04-2019 om 11:42

Ja, huiswerkbegeleiding

Ik zou ook inzetten op intensieve huiswerkbegeleiding. Kost wat, maar is veel goedkoper dan Luzac. Gewoon elke schooldag anderhalf of twee uur, na school. Als het begint te renderen, kan het misschien terug naar 3 keer per week. Ik zou wel met hem om de tafel gaan zitten, maar hem niet al te veel keuze geven. Naar de havo gaan wordt echt te saai voor hem, dan doet hij helemaal niets meer.

Je zegt dat als hij op het Luzac hard kan werken, hij het ook nu moet kunnen. Dat is een kapitale denkfout. Hij kan zijn eigen motivatie niet vinden en wil niet meer door zijn ouders aangestuurd worden. Typisch puber. Als hij een fijne huiswerkbegeleider krijgt, zal het een stuk gemakkelijker voor hem zijn om wel te gaan werken. Ik beloof het je.

Maak er werk van, nu het nog niet te laat is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.