Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-04-2019 om 16:07

Wat als overgaan toch niet lukt? (VO)

Ik heb vandaag een draadje gestart over zoon die in 4 VWO en voor de 2e keer achter elkaar dreigt te blijven zitten.

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/tips-om-toch-over-te-gaan-vo

Eerste posting:
"Zoon is vorig jaar blijven zitten in 3 VWO en zit nu in 4 VWO. Hij zit weer op zitten blijven. Staat er niet dramatisch voor, maar zal waarschijnlijk met een aantal vijven (en dan geen 4,6 maar eerder 5,3 of zo) op eindlijst eindigen maar te weinig compensatie. Dus bespreekgeval. Als hij niet overgaat is dat wel heel vervelend. Moet dan waarschijnlijk van school.

In 3 VWO is hij toen redelijk op het randje blijven zitten. Daar lijkt het nu dus ook op af te stevenen.

We zouden het liefst willen dat hij keihard zou werken. Hij wordt in mei 17 maar is nog erg jong of weinig serieus qua school, of toont dat in elk geval niet. Weet niet wat hij wil, vindt de meeste vakken niet leuk. Hij heeft nooit hard gewerkt voor school. Als hij maar de helft zou doen van wat zijn jongere zusje doet voor school, dan zou hij denk ik makkelijk over gaan.

Ondanks de ervaring met eerder zitten blijven op het randje (en dat vond hij niet leuk zo'n jaar doubleren), lijkt hij nog steeds niet te snappen dat hij nu echt hard moet werken om over te gaan."

In dat andere draadje vraag ik:
Wie heeft ervaring of tips, hoe hij zijn kansen kan vergroten om nu toch echt naar 5 VWO over te gaan? Tips gericht op hem (hoe krijgen we het tussen zijn oren dat hij echt hard moet gaan werken) en misschien tips gericht op school? Graag dus in dat draadje reageren als je tips hebt om wel over te gaan.

In dit draadje vraag ik graag jullie tips, ervaringen en ideeën voor als het hem toch niet lukt over te gaan. Hij wil wel over naar VWO 5, maar de vraag is of het lukt.

Ik weet van de opties:
MBO4 (wil hij echt niet)
HAVO 4 (op een andere school vermoedelijk)
VWO 4 doubleren (op een andere school, ik vraag me overigens af of een andere school dat risico wil nemen)

Hebben jullie hier ideeën en suggesties over? Of misschien wel alternatieven waar ik niets van weet? En misschien ideeën hoe je het moet aanpakken? Met zijn huidige school, met andere scholen? Ik heb wel begrepen dat we dit nu moeten uitzoeken en regelen en niet moeten wachten tot einde van het schooljaar.

Ik denk dat als hij niet over gaat hij liever 4 HAVO op deze school over doet dan op een andere school, maar dat moet ik nog vragen aan hem en de vraag is of de huidige school dat accepteert.

V@@s

V@@s

07-04-2019 om 18:17

gezien zijn leeftijd

Detacheren naar een Vavo en dan 4 en 5 havo in 1 jaar?

Te optimistisch misschien Vaas

Het zal niet de eerste leerling zijn die met de algeheel gedeelde verwachting opgezadeld wordt om dan twee leerjaren in 1 jaar te doen. En dan te falen.

Ik denk toch dat je faalervaringen zoveel mogelijk moet zien te voorkomen. Houd het realistisch en houd de opties open hoe je dan verder gaat. Dat kan noodzakelijk zijn.

Weerbaar maken

Er zijn ook altijd mede leerlingen of random volwassenen die dan opmerken dat je wel (te) oud bent om dat jaar te doen. De andere leerlingen zijn uiteraard steeds meer jonger dan jezelf.

Het kan nodig zijn om daar een weerwoord voor te formuleren. Niet meer naar schoolgaan is pas onverstandig. Verstandig is om je schouders er over op te halen, laat je niet van schaamte in een hoekje drukken, maar ga voor jezelf en voor je eigen weg naar een goede opleiding en een goede toekomst. En iemand moet de oudste zijn, iemand is ook de jongste. We zijn niet allemaal hetzelfde en we doen allemaal wat we het beste kunnen binnen onze mogelijkheden om er te komen.

Vervolgopleiding

Als je naar een vervolgopleiding gaat, MBO, HBO of WO, dan zul je zien dat de gemiddelde leeftijd en de jongste en de oudste student veel meer uit elkaar ligt en toch gaat iedereen er voor.

Weet hij ook exact wat de opties zijn?

Je zegt dat JIJ het weet, maar ik zou er voor zorgen dat je zoon zsm een afspraak krijgt bij de teamleider, mentor en/of decaan van zijn eigen school, dat hij keihard hoort onder welke voorwaarden hij nog welkom is op zijn eigen school als hij niet over is. ( mag hij 2 jaar achter elkaar doubleeen op het vwo? Kan hij evt naar havo 5? Of moet hij dan naar havo 4? Zorg ook dat HIJ de overgangsnormen uitgeprint boven zijn bureau heeft hangen, nadat je ze samen hebt doorgenomen. Hoeveel 5-en mogen er op je rapport? Moeten daar 7-s tegenover staan?
Dan als de wiedeweerga ook gaan kijken op een andere school. Laat hem nadenken welke als er verschillende opties zijn. Sleep hem mee. Ga praten. Alvast evt inschrijfformulieren regelen. Laat hem zich inschrrijven voor een meeloopdag op een mbo. Verplicht. Hij mag geen opties afschrijven die hij niet serieus bekeken heeft.

Kortom...maak het zo concreet mogelijk. Ik krijg uit jouw verhaal de indruk dat je zoon eigenlijk gewoon naar v5 wil, maar de evt andere scenarios heel puberaal een beetje verdringt, en hoopt dat t wel goed komt. Geef hem die kans niet. Zorg dat het prominent in zijn hoofd terecht komt. Hij er niet meer voor weg kan lopen. Leg dan NOG een keer uit dat er helemaal niet zo vreselijk veel extra moeite nodig is om die scenario’s te ontlopen. Overgsngsnormen ernaast. En daarna laat je het aan hem. Bied hulp aan, herinner hem aan de B en C en D opties, en wacht af wat er gebeurt...

Dat zou mijn plan v aanpak zijn.....

Sas

Sas

07-04-2019 om 18:37

Goed idee die VAVO

Als je 4 VWO net niet haalt zonder dat je hard werkt, lijkt me 4 en 5 HAVO in 1 jaar best haalbaar. Dat zijn geen twee leerjaren in 1 jaar voor iemand die 4 VWO bijna heeft afgerond. Theoretisch heb je 4 HAVO dan al binnen m.u.v. wat examenonderdelen.

Het lijkt me wel goed om dan een stok achter de deur te hebben, zodat hij wel aan het werk gaat. Verplichte huiswerkbegeleiding of zo? Anders ben je na een jaar nog geen stap verder.

AnneJ, jouw tips snap ik wel. Maar die vind ik eerder passen bij een leerling die met reden 3 VWO gedoubleerd heeft en nu 4 VWO niet haalt. Bijvoorbeeld als er autisme speelt of andere problematiek. Die moet je niet onder druk zetten.
Een jongen die weinig inzet heeft en nog steeds bijna voldoendes haalt op 4 VWO, die heeft meer druk nodig. Die knop moet om bij hem.

Tihama

Tihama

07-04-2019 om 18:53

Waarom

De vraag is ook waarom hij per se niet naar MBO4 wil.
Is dat statusverlies? Is er niets dat hem inhoudelijk boeit? Of is het vooral onbekend maakt onbemind?

Mijn neef was net zo. Met een hoge CITO naar de H/V-brugklas. Doorgestroomd naar 2V. Op het randje door naar 3V. Niet gehaald, afgezakt naar 4H. Blijven zitten in 4H. Nog een jaar bijna blijven zitten. Uiteindelijk werd hij door naar MBO4. Daar voltrok zich een totale metamorfose. Opeens vond hij het leuk en ging hij keihard werken. Echt hard. Hij is dit jaar klaar met MBO4 en gaat nu HBO doen.

Ik herinner me nog goed dat hij de optie MBO4 volledig afschreef toen we het voor de eerste keer bespraken. Elke optie was niet bespreekbaar, want 'hij ging vast gewoon over'. En verder veel schouderophalen.

Het voorstel van IngridT lijkt me heel zinnig. Je zult hem er bij moeten sleuren, want anders steekt hij zijn kop in het zand.

Eens

Eens met Ingrid dat het belangrijk is dat het belangrijk is dat je zoon weet wat zijn opties zijn. Het is zo'n valkuil om te denken dat je het zelf nou wel weet, maar hij moet het goed weten.

En ook wat zijn nu eigenlijk de opties van de school als je zakt, met welke cijfers en wanneer ben je een bespreekgeval enzovoort.

Maar daarbij wel de opmerking dat scholen dan ook de piketpaaltjes zetten en een leerling onder druk kunnen zetten terwijl de mogelijkheden later toch wat ruimer blijken te zijn want scholen willen ook dat leerlingen slagen en als daar een redelijke aanpassing bij nodig is die realistisch is voor de leerling (wat betreft inzet, motivatie en wat hij verder laat zien) en voor ouders en school, dan is er soms toch meer mogelijk dan je denkt.

Niet alleen in het speciaal onderwijs. Elke leerling kan een passend arrangement nodig hebben.

Marijne

Marijne

07-04-2019 om 20:13

passend arrangement

Ik denk dat een passend arrangement pas in beeld komt als de leerling het heeft geprobeerd, maar het niet lukt, terwijl hij het wel zou moeten kunnen. In de twee draadjes komt het op mij vooral over dat hij zelf te weinig doet en toch wil overgaan. Ja, dat is wel erg gemakkelijk. Ik wil ook wel niet werken en maandelijks 3000 euro op mijn bank krijgen, maar helaas moet ik daarvoor toch echt mijn bed uit.
Mij lijkt dat zoon op gang gebracht moet worden met huiswerkbegeleiding. De dreiging van blijven zitten zet hem blijkbaar toch te weinig aan gang. Of misschien overziet hij de hoeveelheid stof nu niet en zou het al helpen om een overzicht en een leerplan met hem te maken. Op die manier krijgt hij overzicht en hapklare brokjes.

Er is ook nog de mogelijkheid dat hij niet intelligent genoeg is voor het VWO.

Bijzonder wel dat moeder twee draadjes begint en ons vertelt wat we in welk draadje mogen zeggen. Hou ik niet zo van.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-04-2019 om 21:42

Marijne

"Bijzonder wel dat moeder twee draadjes begint en ons vertelt wat we in welk draadje mogen zeggen. Hou ik niet zo van."

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

07-04-2019 om 21:47

Marijne

Oeps, floepte al weg.

"Bijzonder wel dat moeder twee draadjes begint en ons vertelt wat we in welk draadje mogen zeggen. Hou ik niet zo van."

Jee, wat ben jij streng.
Ik heb jullie niets verteld, alleen verzocht om de twee aspecten te scheiden over de draadjes. Dat zou ik nl. wel fijn vinden, staat elk aspect wat handiger (voor mij) bij elkaar.
En ik was ook bang dat anders de discussie een kant uit gaat (bijv. over de alternatieven als overgaan naar 5 VWO niet lukt) en men dan niet meer reageert op de tips om hem juist wel te helpen over te gaan naar 5 VWO.

Hahaha

Sorry, bezorgde moeder.

Want mijn bijdrage over dat je je zoon met de neus op de opties moet drukken is natuurlijk deels ook bedoeld om hem er alsnog van te doordringen dat hij aan de bak moet als hij GEEN zin heeft in havo, mbo of wat dan ook....

Ik sta dus eigenlijk in het verkeerde draadje.....

Ingrid

monique

monique

08-04-2019 om 16:30

vavo

Nou, havo 4 4n 5 in 1 jaar op vavo is pittig. Hier adviseert het vavo om toch 2 jaar erover te doen, dwz de ene helft van de vakken in jaar 1 en de andere helft van de vakken in jaar 2. Hun ervaring is toch dat het erg zwaar is en dat de motivatie erg hoog moet zijn om het toch in dat ene jaar te halen.
Ik zou een gesprek aangaan met je zoon. Als hij per se naar 5 VWO wil gaan, dan zal hij echt anders moeten gaan handelen. Wat gaat verkeerd in zijn ogen, wat wil hij anders en hoe kunnen jullie hem daar (niet) bij helpen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-04-2019 om 23:10

Vavo kan ook

Indien hij vwo 5 niet haalt.
Ik ben daar het wandelende voorbeeld van.
Vwo 5 niet gehaald en op vavo 5 en 6 in 1 jaar gedaan.

Ik persoonlijk vond het niet bijzonder zwaar. Alle balast is weg en het systeem is e op ingericht dat je die 2 jaar in 1 jaar kunt doen. Motivatie is dan wel belangrijk, want er zit daar echt niemand zich tegen je aan te bemoeien. Of je er wel of niet bent, of je je huiswerk wel of niet gemaakt hebt, niemand die ernaar vraagt. En aan tussentijdse toetsen werd ook niet gedaan. Het was alles of niets bij de schoolexamens en het Centraal schriftelijk.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

10-04-2019 om 08:39

MBO

IngridT, zoon wil niet naar MBO, omdat hij geen aansluiting heeft bij die leerlingen (heeft er dus vanuit bijv bijbaan wel contact mee.

Ik zie vooral als praktisch probleem dat hij nog totaal geen idee heeft wat voor vervolgstudie hij wil gaan doen en hij, als hij MBO zou gaan doen, daar nu ook nog veel tijd in zou moeten steken, terwijl hij juist alle tijd voor school (hij heeft natuurlijk ook veel tijd nodig om te relaxen😉) moet stoppen in hard werken om over te gaan naar 5 VWO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.