Lisa76
06-10-2010 om 14:14
Tips voor verjaardagfeestje...
Mijn zoon wordt binnenkort 5. Hij is de oudste dus nog nooit een feestje gevierd voor de kids.
Waar moet ik op letten? Hoeveel kinderen? Thuis blijven of weggaan? HOe lang kan het feestje duren? tips voor thuisfeestje? thuis brengen?
kortom: alle tips zijn welkom..
vlinder72
06-10-2010 om 14:24
Even denken
Aantal kinderen: vijf maximaal. Met jarige erbij is zes.
Thuis blijven of weggaan: thuis blijven
Hoe lang? Het eerste feestje heb ik voor alle kinderen kort gehouden. Wij hebben ervoor gekozen om het op een dinsdagmiddag te doen. Kinderen na school gelijk mee naar ons huis. Ouders konden de kinderen tussen half zes en zes uur weer ophalen. Dat is kort maar ik vond het voor een eerste feestje lang zat.
Wegbrengen of laten ophalen? Als je de kinderen direct uit school mee neemt en nergens naar toe gaat dan zou ik ze laten ophalen. Veel makkelijker. Als je ergens naar toe gaat dan is juist makkelijk om ze thuis te brengen. Je hebt ze dan toch allemaal al in de auto zitten en je brengt ze dan gelijk naar huis. Bovendien weet je nooit precies hoe laat je terug bent.
Thuisblijven: als je thuis blijft dan is het altijd leuk om te beginnen met het verstoppen van de cadeautjes. Daarna eerst cake versieren en daarna met een spel de cadeautjes zoeken. Mijn ervaring is dat knutselen met jongens niet zo'n succes is. Ze zijn meestal in ongeveer 5 minuten klaar. Meisjes zijn daarentegen wat langer zoet met een knutselwerkje. Met jongens zou ik even naar buiten gaan of iets met lego of zo gaan doen. Jongens vinden het wel weer leuk om dinobotten uit een stuk gips te hakken.
Na het knutselen/spelen/spelletjes doen zou ik ze even voor een dvd zetten zodat je iets te eten kan regelen. Broodjes knakworst met appelmoes, poffertjes, pannenkoeken, kleine pizza'tjes, snackbar.
En daarna is het afgelopen en kan je de rest van de avond met je voeten op de bank. Het is namelijk best vermoeiend zo'n kinderfeestje.
*bella*
06-10-2010 om 16:24
Hangt van jezelf af
Het is erg vermoeiend iid
dus even voor jezelf inschatten hoe groot je uithoudingsvermogen is in deze is wel handig.
Mijn ervaring is dat kinderen van die leeftijd echt nog helemaal alles leuk vinden. Ze hebben natuurlijk ook nog geen tig feestjes gehad. Dus je kunt alle kanten op, doe vooral wat je zelf leuk vindt.
Ik heb me altijd volledig laten leiden door mijn kinderen, het is hun feestje dus ik doe wat zij leuk vinden, al dan niet gevraagd. De rest past zich maar aan
Je eigen valkuilen kom je snel genoeg tegen, en die zijn heel persoonlijk. Maar perfecte feestjes zijn ook helemaal niet leuk! Zo kwam ik er hier bijv achter dat zoon zijn oudere en veel sterkere vriendjes niet kon bijbenen bij de speurtocht en dat was voor hem vreselijk. Dus een beetje anticiperen op wat er mis kan gaan is ook niet gek.
Picasso
06-10-2010 om 16:37
Hier
Eerste feestje van oudste heb ik thuis gedaan maar met de jongste ga ik toch mooi ergens heen
Een paar kleuters bij elkaar geeft enorm veel onrust en drukte en daar ben ik niet de perfecte feestmoeder voor (maar dat is persoonlijk). Jongste heeft geroepen dat ze naar een indoor-speeltuin wil maar ik ga nog even alternatieven zoeken. Een klasgenootje is naar een boerderij geweest, lijkt me ook wel wat.......diertjes eten geven, pony rijden en dat soort dingen.
In de bieb zijn trouwens veel boeken te vinden over feestjes.
Dendy Pearson
06-10-2010 om 21:05
Ergens heen
Ik heb 1 keer een feestje in huis gehouden en dat doe ik nooit meer. Gekkenhuis. Een feestje buitenshuis hoeft helemaal niet veel te kosten en geeft een hoop rust.
Je kan naar de plaatselijke speeltuin gaan en daar spelletjes doen en dan een picknick. Maar tegenwoordig organiseren de bakkers hier ook al feestjes met koekjes bakken. In een atelier kunnen ze schilderen. Er is hier ook een pottenbakkerij waar ze van alles kunnen doen. Voor jonge kinderen is een kleine indoorspeeltuin ook leuk. Of de manege. Of de dansschool.
Vorig jaar heeft dochter een streetdancefeestje gegeven. Bij de plaatselijke dansschool. Heel leuk. Dit jaar gaat ze buikdansen bij een buikdansschool. Dan krijgen ze ook de juiste kleding aan en een henna-tatoo.
Dendy
Dendy Pearson
06-10-2010 om 21:07
O ja
Wij houden het aantal kinderen gelijk aan de leeftijd. Een feestje duurt hier ong. 3 uur. Wij kunnen niet zoveel kinderen vervoeren, dus we laten ze altijd door de ouders naar de lokatie brengen en daar ook weer halen. Dat doen er hier tegenwoordig wel meer.
Dendy
Zwelgje
06-10-2010 om 21:44
Hou het simpel, vooral als ze nog klein zijn
De eeste keer was voor zijn 4e verjaardag. We nodigden zijn beste vriendjes uit (ik geloof dat het er 5 waren) en ik had al een paar spelletjes in gedachten. Toen de kinderen er waren, duurde het taart eten met de kado's uitpakken al een dik half uur. Daarna gingen ze ieder hun eigen weg in huis. Ik hield natuurlijk wel in de gaten wat er gedaan werd maar de 2 meisjes speelden samen binnen en de 4 jongens gingen ofwel rennen in de tuin of naar boven. En het was eigenlijk een heel gezellige boel, zolang je jezelf ook maar positive-minded opstelde. Dit feestje duurde 2 uur en dat was lang zat voor een 1e keer. Zoon was al op van de zenuwen, al voordat het feestje begon. Bovendien was het ook wel even slikken voor hem, dat iedereen maar aan z'n spullen zat; hij was constant aan het kijken wat de anderen deden. Even kwamen de tranen, dat was tegen het einde van het feestje.
En tja, natuurlijk was het een beetje rommelig na afloop maar dit feestje betekende erg veel voor 'm. Voor z'n 5e erjaardag verliep alles trouwens idem dito
Mijn zoon wilde gewoon 1. slingers en ballonnen 2. taart 3. feestelijke tafel met hoedjes en toetertjes. Meer niet. Ja, en natuurlijk alle aandacht!
Zwelgje
06-10-2010 om 21:50
Toen ik nog een klein meisje was, vond ik dit soort feestjes altijd de leukste! Ik hoefde niet zo nodig ergens naartoe. Mijn ultieme verjaardag-idee werd door Kinderen voor Kinderen in beeld gebracht met het liedje Hiep Hiep Hoera. Zelfs mijn zoontje was een lange tijd verslaafd aan die videoclip 
Emmawee
06-10-2010 om 21:54
Precies! gewoon spelen...
maar dan met taart. Dat gaat hier ook prima. Ik bedenk wel wat spelletjes, of een 'thema', maar hou het heel simpel, zodat het niet per sé hoeft. Ze hebben er vaak niet eens zin in, want ze vermaken zich gewoon heel goed. Dat kan natuurlijk wel per kind verschillen. Houd daar dus wel rekening mee.
Blik werd 4 en kreeg verkleedspullen. Dus was het een verkleedfeestje. Dat wil zeggen, ik zei: "jongens, het is een verkleedfeest!" en de kist open gedaan. Ik heb een foto gemaakt van de verklede kinderen en die mocht mee naar huis. Het enthousiasme was enorm.
Veel plezier! Maw.
vlinder72
06-10-2010 om 22:23
Spelen
Grappig bij het eerste feestje van allebei mijn zoons had ik ook een heel programma verzonnen. Maar niets daarvan. De kinderen kwamen. Aten cake, cadeautjes werden uitgepakt en daarna hebben ze alleen nog maar met playmobil gespeeld. Voor de sier kwamen ze nog even koekhappen maar daarna snel weer doorspelen.
Mijn dochter is net 5 jaar geworden maar dat ging echt heel anders. Niets spelen. De dametjes aten cake, pakten cadeautjes uit en daarna vroegen ze "wat gaan wij nu doen". En zo ging het de rest van de middag. Het was maar goed dat ik voor haar toch wat dingen verzonnen had. Zoals armbandjes knutselen (pakketje van de Hema) en nog even spelen in de speeltuin (vrijwel naast ons huis). Daarna broodjes eten en ondertussen dvd kijken en ze werden alweer opgehaald.
rodebeuk
07-10-2010 om 08:37
Flexibel programma idd vlinder...
Ik was bij 8ste van oudste erg blij met van die grote ballonnen met een elastiek eraan die je kunt laten 'springen' vanaf je hand. We hadden een spelletjesfeestje met te veel kinderen (10 of 12 ofzo) omdat hij in een nieuwe klas was gekomen, en ik dacht dat het handig was om veel kinderen te leren kennen. Werd een grote bende.
Naarmate de jaren vorderen word ik steeds makkelijker, ik heb echt maar net genoeg achter de hand.
Duidelijk focus is belangrijk: de jarige moet zich jarig voelen en de kinderen moeten een feestgevoel eraan overhouden. Verder is alles prima.
ayla
07-10-2010 om 09:00
No way thuis
Ik ben een slechte feestjes moeder. Feestjes met kinderen heel leuk maar niet thuis. Nu heb ik geluk dat mijn oudste in de zomer jarig is en dus zijn we al twee jaar achter elkaar naar de speeltuin geweest. Afgelopen jaar had ik niet eens cake of taart. Dochter lust en mag de meeste taarten niet en de rest wilde toch alleen maar spelen. Dus een heleboel minizakjes chips, een bak met snoepjes en heel veel pakjes drinken. Het zwembadje was geopend dus ze doken ook nog eens allemaal in hun onderbroek het zwembad in. Manlief is maar snel naar huis gereden om 10 schone onderbroeken en wat handdoeken te gaan halen. Voor dochter was het het leukste feestje ooit.
guera
07-10-2010 om 11:44
Themakist thuis bij die kleintjes
Ik doe het de eerste paar jaar wel thuis. Ik merk juist dat 'los'spelen niet werkt. De kinderen verwachten toch 'iets'. Om het mezelf makkelijk te maken huur ik een themakist. Ideaal. Verkleedspul zit erin. Draaiboeken rondom het thema. Versierspul etc. Ideaal. Dochter wordt 5 . Ik doe het op woensdag van circa 12 tot 15 uur. Om 15 uur stop ik ze in de auto en doe het rondje wegbrengen.
Ik vind het leuk thuis en heb houvast aan een thema. Zomaar los met 6 kinderen zie ik dan niet zitten.
koentje
07-10-2010 om 11:58
Nou
zo veel feestgangers als je kind oud wordt. (Voor ADHDers dit aantal halveren.)
thuis cadeautjes d.m.v. spel om de beurt geven en wat drinken met iets lekkers.
Daarna naar een leuke speeltuin
Feest mag niet langer dan 2 tot 3 uur duren.
Thuis nog iets drinken en lekkers.
Kindjes thuis op laten halen.
Bedenk goed dat een feestje nu sowieso nog heel spannend is. Allerlei dingen gaan doen en iets origineels bedenken bewaar je maar voor later!
veel plezier!
Chippie
07-10-2010 om 13:38
Thuisfeestjes
Thuisfeestjes vind ik nog steeds de meest bijzondere feestjes. Inmiddels hebben we er hier 2 piratenfeesten, 1 ridderfeest, 1 kookfeest, 1 sportfeest, 1 timmerfeest op zitten. Allemaal waren ze even leuk. Speurtocht is altijd een onderdeel evenals schatzoeken (hamers, koksmutsen, badmintonrackets, etc), touwtrekken, snoephappen, iets knutselen, verkleden (koksmuts, shirtje schilderen, piratenbandana plus schminck, etc) en spelen in speeltuintje om de hoek (dat dan is omgetoverd tot een spannende locatie). Met de voorbereidingen was ik altijd wel even zoet maar wat een enorme lol! Ik ga er vanuit dat oudste ook wel een keer iets anders wil, dat is ook prima. Maar kinderfeestjes thuis zijn zó leuk! Maar als je het niet zitten, moet je het niet doen.
Lisa76
08-10-2010 om 12:48
Bedankt
voor jullie tips... Hij is in januari jarig dus met een beetje geluk ligt er sneeuw. Want mijn zoon wil een slee feestje.... wie weet!
Hoe lang van te voren stuur je de uitnodigingen? Vind het lastig wie uit te nodigen. Als ik mijn zoon vraag dan komt heel zijn klas en de vorige klas....
Is anders aan de juf vragen met wie hij het meeste speelt iets? Ben is namelijk iedereen zijn vriend (zoals hij dat zelf altijd zegt...)
speurtocht in de winter? iemand eens gedaan?
Picasso
08-10-2010 om 13:18
Lisa
Hier ook een jarige in januari (we schreven samen in het Gezzellug-topic
Had toen andere nick) en ik ben nu nog echt niet bezig met het feestje.....
Maar goed, ik nodig kinderen altijd twee weken van te voren uit. En dan ongeveer het aantal wat de leeftijd van het kind is. Bij dochter is het al redelijk duidelijk wie ze zal uitnodigen omdat er een stuk of 4 meisjes zijn waar ze altijd mee afsrpeekt. En wat we gaan doen, nog geen idee dus. Maar iets met sneeuw zou wel erg leuk zijn
Lisa76
09-10-2010 om 13:25
Picasso
Nou word ik wel nieuwsgierig wat je andere nick was... geef eens een hint...
Ik was er ook totaal niet mee bezig. Totdat juflief de kindjes gek begon te maken. Ze hadden een verjaardagskalender gemaakt en verteld dat er dan feestjes kwamen... vervolgens hebben de kinderen het er nu over en teon zette het mij ook aan het denken...
Picasso
09-10-2010 om 14:00
Lisa
Ik was degene die de msn-site destijds voor ons had opgericht
(daar kwam jij toch ook dacht ik) Dochter heet M....
Trouwens wel grappig, ben gisteren toch even gaan googelen op feestjes hier in de buurt. Kwam toen iets leuks tegen: koekjes bakken in een restaurant met taart versieren erbij, spelen in kleine indoorspeeltuin en poffertjes/pannenkoeken eten. En dat voor een bedrag wat nog te doen is. Grote kans dat ik dus niet meer verder hoef te zoeken