Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
penningmeester or

penningmeester or

22-12-2010 om 22:03

Tjonge, wat een gezeur toch

Ik heb hier al vaker gepost. Nog steeds is niet geheel duidelijk hoe het nu zit met ouderbijdragen en OR en wat school daarover te zeggen heeft.
Kerst. We zijn de school aan het versieren. Er waren altijd bomen voor elke klas en in elke hal staat ook altijd een boom (nep) . Bij het versieren blijken er 3 bomen zoek te zijn. In alle klassen staat er al 1, gewoon door de juffen zelf gepakt. We staan in dubio, weinig geld en toch een beetje gezellige school. Dus maar naar een tuincentrum en daar nog 3 bomen gekocht, in de aanbieding, maar toch bij elkaar meer dan 100 euro. Balen. Nu weer gezeur. juffen zijn boos dat er geen geld zou zijn voor kerststukjes maken was maar wel voor 3 kerstbomen. Ik boos. Ik zeg, wij als ouderraad gaan over de ouderbijdragen en wij als ouderraad beslissen dus ook waar het geld aan uitgegeven wordt. 1 juf boos, want nee, zo was het niet, het is geld van de ouders en dus van de kinderen.

En ja, weer hetzelfde dilemma. School bedenkt iets, en wij als ouderraad zouden dat maar even moeten betalen?? Maar "men" is op de hoogte van onze financiele crisis en dat we keuzes moeten maken. Dat van die bomen is balen, waarschijnlijk zijn er 2 bomen door leerkrachten meegenomen (later bleken er dus maar 2 bomen weg te zijn) naar huis. Dus zoek. Een van de bomen wordt nu door een ouder overgenomen, dus dat geld hebben we weer terug.

Maar wat moet je hier nou mee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

22-12-2010 om 22:14

Stoppen?

Ik zou het wel weten. Je doet dit als vrijwilliger. Als er zo tegen mij gedaan wordt bij mijn vrijwilligerswerk, zou ik ermee stoppen. Laat die juffen zelf maar de activiteiten gaan organiseren en bemannen, als ze het allemaal zo goed weten.

penningmeester or

penningmeester or

22-12-2010 om 22:28

Kobalt

dat heb ik ook al geoppert. Als ze het dan zo leuk weten, dan draag ik de hele boel over en doen ze het lekker zelf. Maar het maakt weinig indruk geloof ik.

Kobalt

Kobalt

22-12-2010 om 22:49

Compenseren

Penningmeester, misschien denken ze dat je het niet echt meent? Dit is toch van de zotte, de school moet blij zijn als ouders bereid zijn zich in te zetten voor al die dingen waar ze zelf geen tijd voor hebben, maar toch goede sier mee maken. Zo'n zomerfeest staat toch leuk op de website van de school, of in het plaatselijke sufferdje.
Ik weet natuurlijk niet of dit bij jullie ook zo is, maar ik ken zoveel mensen (vrouwen) die almaar blijven oplossen, wat anderen laten liggen. Daardoor ontstaat er een situatie van misbruik van tijd en goede wil, die deze vrijwilligers zelf in stand houden, door andermans falen te compenseren.
En op de scholen van mijn kinderen zijn ook geen kerststukjes gemaakt. Is dat erg? Nee!

penningmeester or

penningmeester or

22-12-2010 om 22:54

dat is waar ik tegenaan loop. Ik doe het nog niet zo lang. De penningmeester hiervoor was kennelijk nogal makkelijk en dus is dit er in geslopen. Ik ben niet makkelijk. Budget is budget. Daar gaan we niet overheen. Sterker nog, je zou eigenlijk uit moeten gaan van wat er al WEL betaald is en daar je budget op vaststellen. Als ik dat inderdaad gedaan had, dan waren we nu allang over dat budget heen. Er zijn nog heel wat bijdrages niet betaald namelijk.

Overleg

Met de OR gaan overleggen over het beleid en dit bespreken met de directeur. bijvoorbeeld: alleen bijdrages voor gemeenschappelijke activiteiten/ruimtes, niet voor individuele klassen.
Ik zou het verdwijnen van de bomen overigens hoog opnemen, ook met de directeur. Heb je bonnetjes van de aangeschafte bomen? Uitzoeken waar de verdwenen bomen zijn gebleven en ieder 50 euro laten terugbetalen (of dreigen met aangifte bij de politie wegens diefstal).
Juffen gaan niet meer over de kinderen dan ouders, wat een raar argument.
Voor kerststukjes moest ik als ouder altijd mijn zolder leeghalen.
Maar ik zou vooral eerst met de OR beleid gaan voeren en dat gaan communiceren met de school.

Tsjor

penningmeester or

penningmeester or

22-12-2010 om 23:07

Tsjor

ja die bomen. Een paar jaar geleden schijnen er voor elke klas en elke hal dus bomen aangeschaft te zijn, door de OR dus. Vlak na Sint zag ik alle Kerstspullen al in de aula staan. Een paar dagen later was dit weg en bleken er in de klassen al bomen te staan. Toen wij als Or dus aan de slag gingen ontdekten we pas de vermissing. Voorheen huisden er nog een paar klassen van een andere locatie bij ons in. Die hadden ook bomen, maar van wie waren deze? Van henzelf? Of ook door de OR aangeschft? Ik weet het niet, was er toen nog niet bij. Dit jaar heb ik het penningmeesterschap overgenomen. Al het oude heb ik niet gezien en eigenlijk wil ik dat ook niet, want ik vermoed een puinzooi. als ik kijk hoe alles de afgelopen jaren ging.

Ik heb de OR inmiddels ook gemaild. Dit moet nu eens een keer duidelijk.

Maar het klopt toch wat ik zeg? Wij als ouderraad zijn toch verantwoordelijk en beslissen ook waar het geld aan uitgegeven wordt?

Klopt

"Wij als ouderraad zijn toch verantwoordelijk en beslissen ook waar het geld aan uitgegeven wordt?"
Natuurlijk.
Het is wel mogelijk dat er een gewoontegeschiedenis bestaat. Bijvoorbeeld dat de ouderraad altijd de kerstversiering doet of geld beschikbaar stelt voor het maken van kerststukjes. Het is wel zo netjes om te melden als bruin dat niet meer kan trekken.
De leerkrachten hebben dat te respecteren. Zij mogen niet met hun vingers in de ouderraadpot zitten.
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

23-12-2010 om 14:50

Even voor alle helderheid

'meegenomen door leerkrachten'
We hebben het hier over diefstal toch?
Diefstal van de kinderen, of van hun ouders want die betalen dat toch?
Is er al aangifte gedaan?

penningmeester or

penningmeester or

23-12-2010 om 20:28

Miriam

nee, de kerststukjes hebben we nog niet eerder gedaan. Was dus een bedenksel van de leerkrachten. Ze weten van onze financiele situatie. We zijn het jaar ingegaan met een klein overschot van vorig schooljaar, omdat er nog rekeningen betaald moesten worden van dat jaar. Als er nu niemand meer betaalt hebben we niet eens genoeg geld voor de schoolreis. We was de vorige penningmeester nogal makkelijk.

penningmeester or

penningmeester or

23-12-2010 om 20:30

Tops?

"maar een vastgestelde begroting (opgesteld door de Ouderraad en vastgesteld door de MR in een gezamenlijke vergadering) voorkomt een hoop gezeur.
"

eh, een vastgestelde begroting is er wel, maar niet opgesteld door de or en mr. hoort dat dan?

Ja, achteraf hadden we misschien dat van die bomen anders aan moeten pakken, daar heb je gelijk in.

Ja, de club van de or is gelukkig (grotendeels) wel heel gezellig

penningmeester or

penningmeester or

23-12-2010 om 20:32

Tops 2

Dat is ook ingesteld. Per feest/activiteit is er een commissie bestaande uit or leden en teamleden. Een van de orleden krijgt het budget en houdt dat bij. Uiteindelijk krijg ik alles aangeleverd op een verzamelstaat met alle bonnen en eventueel overgebleven budget. De vraag was dus ook bij die commissie gesteld.

penningmeester or

penningmeester or

23-12-2010 om 20:34

Koentje

je hebt gelijk, het klopt niet. Alleen, ik kan het niet bewijzen. En welke leerkrachten zijn het geweest? Stond hun eigen naam op de doos? Zonder bonnen kan ik niks bewijzen. En de aanschaf is al een paar jaar geleden gedaan. Voor de verhouding met school zal een aangifte niet echt goed zijn vrees ik. Ze vinden me nu toch al niet zo leuk meer denk ik hahahahahah

penningmeester or

penningmeester or

23-12-2010 om 21:53

het is een onhandige actie, dat had ik al toegegeven toch? Maar we stonden daar, kale hallen (we hebben 4 hallen bij onze school). Als je géén boom neerzet, krijg je ook weer gezeik, want waarom wel in de hallen bij de groepen .. en .. en niet in de andere 2 hallen.

Overal komen ook kinderen naar binnen. Dat van die 3e boom waren we ook pissed over, toen we in het tuincentrum liepen werden we om de 5 minuten zo'n beetje gebeld over dit nog en dat nog (wat we overigens gratis meekregen). Maar dat ze die boom vonden, daar belden ze dan weer niet over. Maar zoals ik al zei, dat is opgelost, 1 boom wordt overgenomen door een ouder en dus is het "verlies" 2 bomen. Ja, wellicht onnodig, hadden we ouders moeten vragen. Maar, laat ik ook even melden dat onze school niet overloopt met ouders die bereid zijn tot ...... En op de puntjes kun je van alles invullen.

Over de schoolreis. In principe kunnen we kinderen waar niet voor betaald is uitsluiten. Dan kunnen we met de kinderen die wel betaald hebben wel op schoolreis. Dat geld staat "apart".

penningmeester or

penningmeester or

23-12-2010 om 22:08

Nog een andere vraag

is het bij jullie op school ook zo dat je, als je eten voor Kerst hebt gemaakt, dat je dan de bon mag declareren?
En als die persoon de ouderbijdrage niet betaald heeft? Wat dan?

amk

amk

23-12-2010 om 22:30

Eh, nee

hier schrijf je zelf in of je iets maakt of niet, daar staat geen vergoeding tegenover.
De or betaald alleen de gluhwein volgens mij. Alle hapjes komen van de ouders.

Vader

Vader

24-12-2010 om 07:36

Bij ons

Op 'onze' school geen bemoeienis van MR met OR.
Wel: aan het begin van het schooljaar maakt OR een begroting voor dat schooljaar, dit wordt in een jaarvergadering (alle ouders en teamleden worden uitgenodigd) gepresenteerd en goedgekeurd. Ook de financiele verantwoording over het afgelopen jaar wordt hier gepresenteerd.
In de begroting zijn de gebruikelijke posten opgenomen (dus wat op basis van historie altijd door OR wordt betaald), een verandering daarin wordt gemotiveerd.
De OR vraagt, voor de begroting wordt gemaakt, aan de school (het team dus) waarvoor zij geld zouden willen hebben indien beschikbaar. Dat resulteert in een 'wensenlijstje' met bedragen en prioriteiten. De OR beslist vervolgens of en wat er in de begroting wordt opgenomen waarover de ouders in de jaarvergadering eventueel nog wat kunnen roepen.
Idem de inkomstenkant. Begroting wat verwacht wordt op basis van historie (ouderbijdragen, zomerfeest) + voorstel eventuele aanvullende acties.
Vader

Kwijtgeraakt materiaal en tekorten

Het is heel simpel. Geen bomen? Dat heet dan *pech!* Geen geld? Geen nieuwe aanschaffen.

Ouders die geen schoolreis betalen is een probleem. Toch kan je het niet gedogen. Want dan is het einde zoek. Niet betalen dan kiezen de ouders voor een dag op school! Desnoods een spelletjes dag!

penningmeester or

penningmeester or

24-12-2010 om 20:06

Pelle

“Waarom zeg je dan: "Als er nu niemand meer betaalt hebben we niet eens genoeg geld voor de schoolreis. " “

Ok, dat was niet handig geformuleerd. Ik bedoelde, als niemand meer betaalt vanaf nu kan niet IEDEREEN mee op schoolreis (alleen dus de kinderen waar voor betaald is, ongeveer 80 van de 130)

“Als je DAT soort dingen zegt ben je namelijk niet goed bezig. Het geld voor het schoolreisje moet idd volledig apart zijn van het geld waarmee je kerstbomen koopt. Daarna zeg je dus opeens iets heel anders...”

Klopt, ik was niet duidelijk genoeg, sorry. Heb ik het nu beter uitgelegd?

“Je gaat met het geld van anderen om, ik snap dus niet dat je dan nog 'onhandige acties' kan doen want ja de hal was leeg en dan gaan mensen zeuren?”

Je doet het als OR nooit goed, dat heb ik ook allang gemerkt En ja, ik ben me er zeer wel van bewust dat het geld van anderen is, van ouders, en dat ik daar heel zorgvuldig mee om moet springen. Waarom denk je dat ik zo bovenop de budgetten zit? Steeds alles bijwerk en de rest van de OR dan weer inlicht? De budgethouder van de commissie steeds weer op het hart druk zo zuinig mogelijk te zijn?

“Oh als mensen zeuren kunnen ze heel makkelijk de bal terug krijgen: er waren 3 bomen foetsie, moet de OR ook de gejatte bomen gaan vergoeden dan? En verder stap je zelf maar in de OR. Het geld WAS er gewoon niet (want je was al bang voor het schoolreisje, dan koop je dus GEEN bomen). “

Het geld is uit het Kerstbudget gekomen. Zoals ik al aangaf, ik heb per feest een begroting gemaakt. Maar, deze is gebaseerd op een volledige ontvangst van ouderbijdragen. Dat heb ik uiteraard ook duidelijk aangegeven! Alle commissieleden weten dat we zuinig aan moeten doen, dus waar het kan, liever niet dan wel uitgaven doen. Ja, we hadden kunnen kiezen voor geen bomen, daarin heb je gelijk (hoe vaak moet ik nog aangeven dat we daar de mist in zijn gegaan, maar he, we zijn ook gewoon mensen toch?), maar we hebben wel voor bomen gekozen en niet voor kerststukjes. Dat verzoek kwam later vanuit het team, niet vanuit de kerstcommissie. Het was ook niet een vooraf vastgesteld doel, maar een oprisping van de leerkrachten (1 of meer, dat weet ik niet). Waarom moet elke oprisping van de leerkrachten vanuit de OR betaald worden?

Overigens, ik heb mijn kinderen niet over kerststukjes maken horen praten, dus kennelijk was het niet een activiteit voor alle klassen. (er zijn uiteindelijk gratis spullen beschikbaar gesteld door iemand die een bloemenzaak heeft) Daar ben ik ook al op tegen! Als je zoiets doet, doe het dan voor ALLE kinderen. Maar bespreek dit van tevoren met de Kerstcommissie, dan kunnen die op dat moment al bepalen of dat in het budget past. Niet opeens, vanuit het niks. De fout is ook dat 1 leerkracht, die ons weleens heeft horen praten over de budgetten, gehoord had dat Kerst vrij ruim begroot was dit schooljaar, omdat we alleen gingen eten. In andere jaren hebben we meer uitgaven, vanwege musical of Kerstmarkt. Het is niet correct van deze leerkracht dat zij daarop het team aangeeft dat er kennelijk wel budget over zou zijn! Is ook tegen de afspraak in die ik met het locatiehoofd heb gemaakt.

“Hoe zit het dan met dat diner? Heb je vantevoren gecommuniceerd dat er bonnen kunnen worden ingeleverd? Hoe ging dat vorig jaar dan? “

Dat van die bonnen is iets wat niet algemeen bekend is. Wordt ook niet gedaan. Het is een ongeschreven regel. Er zijn een aantal ouders die dat dus al jarenlang doen. Eén van deze ouders gaf de avond zelf al de bonnen en heeft een behoorlijk bedrag gespendeerd! En heeft dus nog geen ouderbijdrage overgemaakt. Daar heb ik dan wel moeite mee.

Laat ik nog even aangeven, ik heb het penningmeesterschap dit jaar overgenomen. De vorige heeft er echt een potje van gemaakt. Ik heb niet eens overzicht op alles. Afspraken die er kennelijk zijn gemaakt liggen niet vast op papier (zoals ook over die bonnen). Ik heb die afspraken dan ook allemaal van tafel geveegd (van die bonnen tja, dat moeten we nog even bekijken dan, hoeveel ouders dat doen). Nieuwe bezems. Met het locatiehoofd hebben we nu andere dingen besproken en moet nog door de ouderraad vastgesteld worden. Ik ben druk bezig te leren hoe alles moet. Ik ben ook best streng. Nogmaals, die bomen WAS NIET HANDIG. Dat weet ik nu ook wel. Vandaar dat ik hier ook naar tips zoek, hoe gaat dat elders. Van de vorige penningmeester hoef ik geen leertraject te verwachten, wil ik ook niet. Rommeltje maken kan ik zelf ook wel, maar wil ik liever voorkomen. Ik moet dus zelf steeds het wiel uitvinden. En zal daar dus (nogmaals) best eens missers in maken. Ik kan alleen proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden. Dat is deels gelukt. Namelijk door 1 boom weer door te verkopen. We zijn, door nog een andere meevaller, waarschijnlijk keurig binnen het vastgestelde budget van Kerst gebleven. Moet dat nog even uitrekenen.

Wil overigens nog wel aangeven. Er is dus geen historie. Ik kan niet terugkijken naar hoeveel mensen wel of niet betalen. Ik ben nu wel druk bezig om goede overzichten te maken. Wie wel heeft betaald, wie niet. Dit jaar heb ik voor het eerst een splitsing gemaakt in schoolreis en overige activiteiten. Ik heb ouders de mogelijkheid gegeven de betaling te spreiden. Eerst het bedrag voor de overige activiteiten en in januari de schoolreis. Ook dat heb ik helemaal uitgesplitst staan, wie heeft alles al betaald, wie alleen het 1e deel. Zo probeer ik een duidelijk geheel te krijgen voor onszelf, maar ook voor toekomstige penningmeesters.

Misschien moeten we in januari verheugd constateren dat alle ouders toch betaald hebben Laten we het hopen.

Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben?

vlinder72

vlinder72

24-12-2010 om 22:04

Penningmeester

Ik ben zelf ook lid van de ouderraad en ik ken het probleem van de niet betalende ouders.

Wat wij als school doen is de ouderbijdrage en het schoolreisje splitsen. Ons schoolreisje in in het begin van het schooljaar terwijl de ouderbijdrage pas ergens in oktober/november gevraagd wordt. Er is dus gewoon weg niet genoeg geld om in augustus/september alle kosten van het schoolreisje te betalen. Daarom is het gesplitst. Voordeel hiervan is wel dat je precies weet welke kinderen niet betaald hebben. Officieel zouden die kinderen dan niet mee mogen gaan maar ik heb nog nooit gehoord dat dat zo strikt gehanteerd wordt. Ander voordeel is dat ouders precies weten hoe duur het schoolreisje is. En dat bedrag betalen ze dan ook. Het schoolreisje is meestal rond de 23 euro per kind. En voor de kleuters rond de 4 euro per kind.

Ook plaatsen wij na iedere activiteit een stukje in de nieuwsbrief met uitleg wat wij als ouderraad gedaan hebben voor het geld van de ouderbijdrage. Dus na de Sinterklaasviering staat er een stukje in de nieuwsbrief over het feest van de kleuters, welke spelletjes ze gedaan hebben, over de cadeautjes etc. En na de Kerstviering over de nieuwe versiering dat overal in de school is opgehangen, over de kerstviering zelf, wat de kinderen allemaal gedaan hebben en wat ze gekregen hebben. Dit zodat het voor alle ouders duidelijk is waarvoor de ouderbijdrage is en dat dit absoluut noodzakelijk is omdat anders dit soort vieringen niet meer plaats kunnen vinden.

Wij zijn hier vorig jaar mee begonnen en het helpt echt. Dit jaar is het overgrote deel aan ouderbijdragen al binnen. Als ouders niet weten waar het geld aan besteed wordt of ervan uitgaan dat de school alle feesten regelt dan moet je ook niet verwachten dat ouders de ouderbijdrage betalen. Heel veel ouders weten echt niet waar dat bedrag nou precies voor is. Wist ik zelf trouwens ook niet.

Wat tjonge wat is dat een werk zeg die ouderraad.

En als laatste tip. Calculeer volgend jaar bij het maken van de begroting de niet betalende ouders in. Ga uit van het aantal leerlingen en ga er dan maar vanuit dat bijvoorbeeld 8% niet betaalt. En baseer daarop je begroting. Zo doen wij het al jaren en onze begroting komt altijd uit. Overigens wordt de begroting altijd voorgelegd aan de MR voordat deze definitief wordt vastgesteld.

penningmeester or

penningmeester or

26-12-2010 om 15:12

Vlinder

klopt, wij hebben dat dit jaar ook gedaan. 1 bedrag voor overige activiteiten en 1 bedrag voor schoolreis. In de brief hebben we dat ook aangegeven. We hebben dit jaar 2 betaalmomenten aangegeven. Beiden kort na ontvangst kinderbijslag In januari dus het 2e moment. Daarna gaan we kijken wie er nog niet betaald heeft en die krijgen dan een persoonlijke herinnering.

Het is wel een goede tip om na elke activiteit een stukje te plaatsen met wat we gedaan hebben. Splitsen jullie dan de bedragen ook al uit? Of meer een algemeen verhaal en op het einde van het jaar/ begin nieuwe jaar een totaal overzicht?

Volgend jaar heb ik inderdaad een beter inzicht in wel of niet betalende ouders. Wat ik al zei, ik kan niet op historie terugvallen helaas.

penningmeester or

penningmeester or

26-12-2010 om 15:13

Pelle

je hebt gelijk. Maar of de rest van de OR er ook zo over denkt?

penningmeester or

penningmeester or

26-12-2010 om 16:56

Goeie vragen!

en ja, ik ga dit dus in de vergadering brengen en de vragen die jij stelt stellen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.