Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
moeder toluro

moeder toluro

26-08-2011 om 11:21

Toestanden rondom het vak ckv

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

29-08-2011 om 16:21

Grin sancy

Met de verschrikkelijk ongelijke lengtes die er in de klas waren was het helemaal niet nodig om vrijlopende spelers te hebben. De langsten speelden de bal gewoon over de hoofden van de anderen heen. Het was een heen en weer denderen tussen de twee helften en als je zo'n dribbelende reus probeerde te stoppen lag je 10 tegen 1 op de grond. Als kleintje had je ook absoluut geen spelinzicht nodig om vrij te staan. Dat stond je namelijk automatisch, omdat je door beide partijen inclusief gymleraar gewoon standaard straal genegeerd werd.
Voetbal en handbal deden we niet, het was 's winters constant basketbal of volleybal en 's zomers softbal met af en toe atletiek, waar ik ook volledig ongeschikt voor was/ben. Echt, ik ben altijd een sportief type geweest en was best goed in door mij uitgezochte sporten, maar door de éénzijdige invulling van de gymlessen op school slaagden ze er toch iedere keer weer in om me als a-sportieve kneus weg te zetten met telkens weer die ontsierende 6 op mijn rapport.
Ik ken maar weinig vakken zoals gym waarvan mensen minstens 20 jaar na data nog steeds de pest erin hebben over wat ze toen onder het mom van 'lichamelijke oefening' hebben moeten ondergaan. Pure pubermishandeling was het.

Kobalt

Kobalt

29-08-2011 om 16:55

Oh ja, spelinzicht

Ik had en heb juist heel veel spelinzicht. En dit spelinzicht zegt mij altijd al, dat ik beter niet kan sporten. Als ik niet mee doe, is het altijd beter voor het team. Zelfs als ze dan met een vrouw minder spelen dan de tegenstanders.

amk

amk

29-08-2011 om 17:03

O, nee hoor

sportief ben ik pas veel later geworden. Ruim na mijn 30e.

Maar juist omdat er wat te kiezen was kwam je prima die gymles door. Turnen zat er heel vaak bij. Zelf vond ik honkbal nog wel leuk. Kon je gewoon lekker blijven teuten. Maar ook aerobics hebben we regelmatig als optie gehad. Dat sullige rondjes rennen om de school heb ik ook zo veel mogelijk gemeden. We zijn ook een keer gaan paardrijden, maar dat moesten we dan wel een week van te voren aangeven. We zaten langer op de fiets naar de manege in het dorp verderop dan dat we daadwerkelijk op een paard zaten volgens mij, maar leuk was het wel.

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2011 om 17:44

O ja

Ik kan geen balspelen, maar heb veel geturnd. Maar ja, dat deden we bijna nooit. Dat kon ik dan wel weer allemaal heel goed, maar ja maar ja. Zoon kan ook geen balspelen, maar kan geweldig goed skaten en schaatsen en stuntfietsen. Maar ja, dat is nooit het aanbod. Ik vind het een vies en suf vak. Mensen die willen sporten doen dat tóch wel en mensen die het niet willen, leren het ook niet meer willen door die stomme lessen. En zo zijn er zo veel stomme lessen op school, maar ja, daar word je in elk geval niet vies van.

Tirza

Toch raar

Er kan ook goed gymles gegeven worden, neem ik aan, of in elk geval afwisselend. Wel verhalen van gehoord: verschillende sporten die werden aangeboden in blokjes van enkele weken. Maar dat is dus niet standaard.

Het is toch raar dat binnen éen vak de praktijk zo uiteen loopt? Nou hebben we het hier wel over herinneringen uit de kwaaie oude tijd, maar als je Tirza's posting leest lijkt er weinig veraderd. Dat is toch gek, dat doen ze bij andere vakken toch ook niet, jaren achtereen van brugklas tot eindexamen alleen maar 1 schrijver aanbieden, of alleen maar optica en geen andere aspecten van de natuurkunde behandelen? Maar wel zes jaar lang volleybal.
Kennelijk wordt gym niet echt serieus genomen, als er zo mee wordt omgesprongen. Dan vraag je ook om massaal spijbelen en schouderophalen.

groeten,

Temet

Yura

Yura

30-08-2011 om 10:39

Lievelingsvak

Niet te geloven, maar van mijn beide kinderen is gym het lievelingsvak. Ik herken me in alle verhalen hierboven. Ik was echt nergens goed in met gym behalve met trefbal, want ik was bang voor de bal en kon hem dus uitstekend ontwijken. Zwemmen kon ik trouwens ook heel snel (schoolslag) maar als je een maal de naam hebt dat je een kneus bent raak je die niet meer kwijt en merkt niemand dat op. Was nog op de lagere school zelfs dat ik met schoolzwemmen 1 hele baan sneller terug was dan de beste sporter van de klas. Hij was woedend en eind van het liedje was dat de hele klas (inclusief meester) ervan overtuigd was dat ik vals gespeeld had en een baan minder had gezwommen.
In ieder geval heb ik mijn kinderen hiervoor willen behoeden. Niet goed zijn in gym werkt nou eenmaal ook in de rest door en je loopt een zwaar verhoogd risico om het pispaaltje te worden. Ik heb mijn kinderen al heel jong op sport gedaan en ze altijd veel laten sporten. Of dat nou heeft geholpen of dat het aanleg is (maar van wie komen die genen dan)? Ik ben thuis nooit echt gestimuleerd om te sporten, was ook niet zoveel geld voor. Man en ik waren hopeloos in gym, dus ze hebben het niet van ons, maar ze vinden gym echt leuk alletwee en balen ervan als het niet door gaat. Vorig jaar eind groep 7 ging dochter ipv schoolreis op survival, nou ze stond echt te juichen, terwijl ik gruwelde bij de gedachte dat ik mijn leuke uitje zou moeten inleveren voor survivallen. Naderhand kwam nog een van de leerkrachten naar me toe dat zij de enige van de meisjes was geweest die alles gedaan had en nergens bang voor was. Tja ik was gewoon bij bewustzijn toen ze geboren werden en ik ben ook niet vreemd gegaan, dus ik weet 100% zeker dat wij de ouders zijn, maar het is bijna niet te geloven. Niettemin ben ik erg blij dat zij niet de kwelling hoeven te ondergaan die ik in mijn jeugd onderging bij de gymles. En nu krijg ik dus thuis de ergernissen over de kneusjes, dat is wel even wennen. Ik zeg dan altijd maar dat hun moeder ook zo was en dat ze niet vervelend tegen die kinderen mogen doen.

En zo werd het ckv-draadje een gymdraadje

nou, daar heb ik ook fijne herinneringen aan. Kunnen we een apart gymdraadje starten in Off Topic?

Tirza G.

Tirza G.

04-09-2011 om 16:28

Bromvlieg

Je wordt op je wenken bediend. Iets lager hier staat een gymdraadje. Maarre......vertel, goeie herinneringen aan CKV??

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

04-09-2011 om 17:05

Ja hoor

Ik vond ckv leuk. Ik heb zelfs examen gedaan in textiele werkvormen. Een paar textielwerkstukken maken en schriftelijk een examen kunstgeschiedenis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.