Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Toestemming voor bespreken kind in zorgteam

Mijn kind heeft een mentorgesprek gehad. Ik krijg een mail of ik toestemming wil geven om hem te bespreken in het zorgteam, zodat hij verder gesprekken op school kan krijg. Hij zit in de brugklas. Ik geef toestemming en bedenk mij later pas dat ik iets helpen heb over de samenstelling van het zorgteam waarop ook iemand zit van jeugd en gezin. Ik voel me er nu wat onrustig over. Ik wil als ouder nu eerst de school spreken om wat achtergrondinformatie te geven, waaruit duidelijker zal worden dat ik ondanks problemen thuis goed in staat ben mijn kind te ondersteunen en dat ik ook zelf al hulp heb aangevraagd die ook al ingezet wordt. Is mijn onrust overdreven?

Ja jammer

Vraag aan school wat de bedoeling is want je hebt zelf al hulp voor je zoon geregeld. Wat gaan zij dan doen dat jij niet al geregeld hebt?
En je geeft school geen toestemming om medisch of ander buitenschools personeel met je zoon te laten praten. Je wil eerst weten wat het nut en de bedoeling is.

Ik heb een keer toestemming moeten geven omdat dochter anders geen doorverwijzing kreeg naar het speciaal onderwijs. Puur formeel. Het echte werk werd door anderen geregeld, maar ik kwam er echt niet onderuit.

Gesprekken met school? Gesprekken met jeugdzorg zullen ze bedoelen.

Thera

Thera

26-11-2019 om 23:28 Topicstarter

AnneJ

Ik heb gemaild dat ik eerst de zorgcoordinator wil spreken. Ik ben benieuwd.. Komende maandag wordt hij besproken. Ik sprak vandaag iemand die in het onderwijs werkte, zij vond dat ik het overleg best had kunnen afwachten. Maar, los van mijn zorgen, voelt het ook heel raar dat er nu een team moet gaan overwegen wat voor hulp mijn zoon nodig heeft, terwijl ze mij nog helemaal niet gehoord hebben.

Je zoon

Bespreek met je zoon wat zich voorgedaan heeft in het mentorgesprek en of hij op de hoogte is dat ze hem in het zorgteam willen bespreken. Het beste houd je goed contact met je zoon. Dit soort ZATteams bewegen zich buiten je gezin om, maar het gaat juist om je zoon en jouzelf. Wat gaat er niet goed en wat heeft hij daarbij ECHT nodig.

Inderdaad, de meesten in zo'n ZAT team kennen je zoon niet eens.
Ik ben op de basisschool wel eens een rondje gaan doen, naar de nieuwe jeugdarts, omdat ik dat ook niet vond kunnen dat ik de meesten niet kenden, zij mij niet, en nog minder mijn dochter.
Het schijnt overigens zo te zijn dat op sommige scholen de ouders wel bij het ZATteam uitgenodigd worden.

Persoonlijk weet je vast wel wat mijn mening daarover is, gezien mijn ervaringen.
Je blijft beleefd en houdt ze zoveel mogelijk op afstand, het is een stelletje roddelaars. En wat ze te bieden hebben houdt ook niet over.

Overigens

Ga ook school niet wijzer maken dan nodig. Jij hoeft ze niet te overtuigen, van niets. Je kunt beter luisteren wat er aan de hand is. Kortweg melden dat je al hulp zoekt en wat dat dan is, via de huisarts neem ik aan.
Geef ze toch niet meer voer dan nodig is. Men kan elke nieuwe informatie al snel op vele manieren uitleggen, en niet altijd in jou voordeel. Het zijn je vrienden niet, en ze hebben ook niet altijd het beste met jou en je kind voor.
Misschien zijn er wel problemen op school waar je zoon slachtoffer van is en wat de school niet wenst toe te geven, of zoiets. Je zult ze de kost moeten geven.
Daarom, informeer je liever eerst bij je zoon en de zorgcoordinator en houdt de geboden hulp bij jezelf. En niet via de school.

Kortste route

De kortste route om een probleem op te lossen is je op de hoogte te stellen van het probleem en dan de juiste personen en de kortste lijntjes te nemen om het op te lossen. Scholen staan zo onder druk dat ze met behulp van de protocollen hun best doen om problemen te exporteren naar anderen. Dat wil niet zeggen dat een eventueel probleem met je zoon opgelost wordt. Het kan zelfs escaleren.

Zorg dat je morgenochtend nog de zorgcoordinator spreekt, en houdt je zoon thuis tot je van hem alles weet wat er te weten valt. Dan kunnen ze dat ZAT team nog afzeggen. Niet dat ze je op vrijdagmiddag met excuses bellen en dan is iedereen al naar huis en gaat de afspraak op maandag gewoon door.

Wat is het probleem volgens school? Wat is het probleem volgens zoon? Heb je extra informatie? Bijvoorbeeld over omstandigheden op school, tussen de leerlingen, uit de MR of de ouderraad, van andere ouders, waardoor je een beter beeld hebt. Maak dan je eigen analyse van het probleem. Houdt het klein en los het zelf op. Laat je niet meenemen in vaag hulpaanbod, maar houdt het concreet.

Thera

Thera

27-11-2019 om 07:51 Topicstarter

AnneJ

Het heeft niet met school.zelf te maken, waar hij over gesprekken heeft. Wel over de druk die hij voelt van zijn vader om goeie cijfers te halen. Dat dat niet fijn is. En ook heeft hij iets verteld over de scheiding waar wij in zien. Grote kans dat de mentor heeft gezien dat dat hem best wel veel doet.

Hij heeft zelf al tegen de mentor gezegd dat hij er niet allerlei mensen bij wil hebben zoals eerder (hij bedoelde van het sociaal wijkteam). Maar ik weet niet of ze begrijpt wat hij daarmee bedoelt en ook niet wat ze er mee doet.

Hij wilde wel af en toe een gesprek met iemand op school zelf.

Ex ZAT lid

Ex ZAT lid

27-11-2019 om 07:54

Helemaal mee eens

Ik zat in de jaren 90 in een overleg dat nu ZAT zou heten. Toen was toestemming van de ouders nog helemaal niet aan de orde (althans, bij mij op school) Nu gelukkig wel. Maar er gebruik van en zeg dat je pas nadenkt over toestemming als je precies weet wat er aan de hand is. Niet meteen zeggen dat er al hulp is, laat ze eerst uitleggen hoe ze besloten hebben jouw zoon in te brengen. Daar zijn procedures voor, maar in de praktijk is het vaak op basis van roddels en aannames.

Erbij

Vraag of je elf erbij kunt zijn, bij de bespreking van het zat-team. Er is geen enkele reden, oom niet officieel, om je uit te sluiten.
Wellicht volstaat de simpele melding: ' Ik zal erbij zijn, datum en tijd is genoteerd.'

Tsjor

mirreke

mirreke

27-11-2019 om 10:18

In eigen hand houden

ik zou dit helemaal in eigen hand willen houden. Voor je het weet wordt er van alles over je eigen hoofd en dat van je kind beslist.

Ik kreeg ooit van iemand deze link. In eerste instantie bedoeld voor kinderen die niet in het onderwijssysteem passen, maar je kunt de handelswijze gewoon gebruiken voor jezelf.

https://www.zensitivity.nl/als-je-kind-niet-in-het-schoolsysteem-past/?fbclid=IwAR0GMYezoco3R-JENr_imubE_4sK0MB5D3RAAKrJkw_axV3TcT3219Jx0Ec

Prestatiedruk

"Wel over de druk die hij voelt van zijn vader om goeie cijfers te halen. Dat dat niet fijn is. "

Het ervaren van prestatiedruk, met name van een ouder, kan echt onaangenaam en doordringend zijn.

Vooral dochter hier heeft daar ook veel last van. Vader heeft in zijn hoofd gezet dat dochter een bepaalde studie gaat volgen voor een beroep. Dat heeft ze vroeger wel eens gemeld dat ze dat leuk vond, net zoals een ander 'juf' wil worden of 'piloot'.
Het is totaal absurd wat hij daarvoor uit de kast haalt om te proberen dat af te dwingen.

Dochter heeft nu een tussenjaar. Ik ben enorm trots op haar hoe hard ze gewerkt heeft het afgelopen voorjaar en zomer en haar HAVO met succes heeft afgerond.

Niet volgens vader. Ze moet nu door naar het VWO of zich inschrijven in het HBO. Dus tot een paar weken geleden ging elk contact vergezeld van het gedwing om zich aan te melden voor een school.

We oefenen dat wel met je telefoon een stukje van je oor houden enzo. Bovendien heeft dochter al jaren een goede therapeut en gaat daar ook echt nog steeds naar toe.

Helaas is het wel lastig want EMDR lijkt bij dit soort zaken niet zo goed te helpen omdat ze steeds contact met haar vader heeft en dan dooft het niet maar flakkert weer op.

Dus nu overweegt ze om een tijdje afstand te nemen van haar vader.
Het zal altijd lastig blijven. Vader schept op tegen anderen over zijn kinderen, maar 'om ze aan te moedigen' brandt hij ze voortdurend af. En ja, daar spring ik nog steeds tussen.

Maar wie DE tip heeft om kinderen te helpen dit slechte soort aanmoediging, hoge cijfers moeten halen want anders deug je niet, dat hoor ik graag.

Verder is het aanmodderen, thuis bespreekbaar maken, het gedrag afkeuren, jezelf waarderen, jezelf belonen, kinderen weerbaar maken tegen dit soort slecht gedrag van volwassenen, met name van een ouder.

Luisteren wat je kind er van vind en wat die kan verzinnen om daar zelf minder last van te hebben.

Een wijkteam lijkt me dan weer niet nuttig.

Tools

https://www.bikkeltrainingen.nl/vo-faalangst-2/

Dit gaat uit van de logica dat als je je ondermijnd voelt door te hoge eisen dat je dan last kunt krijgen van faalangst.

"Alle kinderen profiteren van tools om met faalangst om te gaan
De meeste jongeren hebben tijdens hun schooltijd wel eens last van een vorm van faalangst. De meeste jongren leren hier met tips van hun omgeving wel aardig mee omgaan. Maar bijna alle jongeren kunnen meer houvast gebruiken. Daarom is het van belang faalangst niet alleen curatief maar ook preventief aan te pakken."

Zelf heb ik er geen ervaring mee. Dochter heeft meerdere periodes op de wachtlijst voor een faalangsttraining gestaan wat er maar niet van kwam. Maar de meeste scholen voor voortgezet onderwijs hebben een mogelijkheid om een faalangsttraining te volgen. Al is het vaak wel een lange wachtlijst.

https://www.emdrkindenjeugd.nl/assets/files/art07-65-82.pdf
Faalangst valt onder de angststoornissen.

Je moet je wel afvragen hoeveel last je zoon van dit soort zaken heeft. Het kan, maar het hoeft niet. Mogelijk dat hij het zelf wel heel goed in perspectief kan plaatsen maar het alleen meegedeeld heeft aan de mentor omdat dit hem nu zo bezighoudt. Maar dat het hem wel lukt om er goed mee om te gaan als hij maar de kans krijgt om er eens over te spreken en samen van gedachten te wisselen om tekst op te doen.

Tamar

Tamar

27-11-2019 om 11:30

onze school

zijn helden. Er is nooit een gesprek zonder mij en kind en de agenda is altijd van tevoren duidelijk. Waarom moeten andere scholen zo geheimzinnig doen?

Thera

Thera

27-11-2019 om 16:10 Topicstarter

Tamar

Best verschillend dus per school hoe dat in de praktijk gaat. Ik ben dus alleen benaderd om toestemming te geven. Wat ik lastig vind is dat de basisschool heeft aangegeven bij de overdracht dat zij een gesprek wilde. Dat doen ze bij leerlingen waarbij ze dat nodig vinden. En de basisschool vond het maar raar dat ik via de huisarts in het laatste schooljaar een onderzoek ging aanvragen naar add. Als het niet zo lekker ging op school, legden zij vooral het verband met de problemen thuis. Ik ontkende nooit dat er problemen waren, maar ik zei dat ik er ook aandacht voor wilde hoe dit kind verder in elkaar zit. Al vanaf groep 3 was er sprake van concentratieproblemen, hoewel hij altijd met gemak overging. Maar ze bleven het raar vinden dat ik dat onderzoek wilde.
Nu voelt het raar dat school wel de basisschool gesproken heeft, maar mij niet. Ik vind het fijn om daar hier erkenning voor te vinden, dan kan ik hopenlijk mijn frustratie in de verdere contacten met deze nieuwe school zoveel mogelijk verbergen en hopenlijk duidelijk en to the point zijn.

In de papieren van de school staan overigens prachtige zinnen over het betrekken van ouders bij begeleiding..

Thera

Thera

27-11-2019 om 16:13 Topicstarter

Tsjor

Wel een goeie, maar ik weet niet of ik dat durf hoor, gewoon melden dat ik erbij wil zijn.. Ik kan misschien wel een onschuldig vragen of dat wel eens gebeurt. Ik weet ook nog niet of ik wel kan dan.

Thera

Thera

27-11-2019 om 16:18 Topicstarter

Mirreke

Ja, inderdaad in eigen hand houden. Al verbaas je dan misschien mensen om je heen, het voelt wel heel goed. Beter dan alleen mopperen op hoe het gaat ook. En bovendien, waarom zou ik me laten passeren als ik zeg maar dag en nacht er over nadenk wat het beste is voor mijn kind..

Thera

Thera

27-11-2019 om 16:22 Topicstarter

AnneJ

Ik heb geen tips helaas hoe je met zo'n vader moet omgaan. Ik kom er zelf niet meer tussen. De oudere kinderen konden het op een gegeven moment makkelijk naast zich neerleggen. Wat ik zo jammer vind is dat het kan demotiveren. En hij snapt dat gewoon niet, heel raar...
Ik hoop dat de school zelf hem misschien nog iets duidelijk kan maken, op ouderavonden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.