gewoon-ik
28-04-2009 om 08:15
Toezicht op schoolplein
Na de overblijf die van 12.00 tot 13.00uur duurt, is er bij ons op school van 13.00 tot 13.15 geen toezicht op het schoolplein. overblijfkinderen moeten echter wel buiten blijven tot 13.05 maar 9 van de 10x gaat de deur pas open om 13.10. navraag over het waarom hiervan en dat dit niet ten goede komt van het pestbeleid werdt er geandwoord: kinderen kunnen zelf naar binnen komen indien er gepest word en in onze cao hebben de leeraren pauze dus nee er is geen lpeinwacht en er komt geen pleinwacht! navraag bij kid's leerde mij dat ook in de kleine pauzes er geen toezicht is op het schoolplein omdat de juffen en meesters dan koffie/thee halen uit de leerarenkamer en dan vrolijk de 10 minuten blijven hangen.
tja het is altijd nog goed gegaan dussss.....
dus eerst moet er iets ernstigs gebeuren?
kan en mag dit?
en wat kunnen de ouders hier aan doen?
ouderraad gaat er wel achteraan, maar school heeft zoals ik al schreef nooit problemen gehad en ziet dan ook geen noodzaak hierin verandering in aan te brengen.
tonny
28-04-2009 om 10:55
Pleinwacht
Bij ons is er vanaf een kwartier voordat de deur open gaat pleinwacht. Ook tussen de middag van 13.00 - 13.15.
Tonny
ayla
28-04-2009 om 11:18
Hier
Hier is er voor school geen toezicht maar in de pauzes wel. Ook is er in de grote pauze toezicht namelijk door de overblijfmoeders. De leerkrachten zitten dan binnen. 10 minuten voor de les begint gaan de overblijfmoeders met de kinderen naar binnen, dan gaan de poorten van het plein open en dan is de school toegankelijk voor de rest, de verantwoordign ligt dan eigenlijk ook weer bij de brengende ouders
Nely
28-04-2009 om 13:33
Hier wel toezicht
's ochtends van half 9 tot kwart voor 9 (2 leerkrachten), tussen de middag tot kwart voor 1 door de overblijfmoeders en het laatste kwartier tot 1 uur ook weer door leerkrachten en in de korte pauzes wordt ook toezicht gehouden door leerkrachten. .
wil40
28-04-2009 om 14:43
Na de overblijf
wordt het toezicht hier overgenomen door leerkrachten totdat de bel gaat. Kleuters worden iets eerder naar de lokalen gebracht door de overblijfouders.
speurneus
28-04-2009 om 18:50
Vergelijkbaar
Hier weet eigenlijk niemand hoe wat en hoe laat. In ieder geval begint de school in het hoofdgebouw om 13.15 en aan de overkant om 13.20. Vanaf groep 3 moeten ze zich op het plein verzamelen bij de juf die ze komt halen. Volgens mij is ook de overblijf verantwoordelijk tot 13.00 uur. Meestal duikt de eerste meester of juf pas op tussen 13.12 en 13.14 (regelmatig geklokt). Daarom is het noodzakelijk om je kind tussen de middag tot op vrij hoge leeftijd te brengen en dan maar te wachten tot de juf komt. Het is juist dan namelijk het drukst op het plein en dus de meeste kans op ongelukken. Het is best moeilijk mikken om precies om 13.14 op school te zijn en als het eens lukt zul je net zien dat de juf dan opeens om 13.12 naar buiten komt en dus als naar binnen is en je kind te laat
.
Nu ze wat ouder zijn (groep 6 en 7) vertrouw ik maar op hun zelfredzaamheid en probeer er niet teveel over na te denken.
Tango
28-04-2009 om 21:08
Toezicht
Geen toezicht in de pauzes vind ik inderdaad niet kunnen. Bij onze school is er tijdens de pauzes altijd toezicht. In de kleine pauze is de leerkracht buiten. In de grote pauze zijn er overblijfouders. Onze school heeft een continurooster, dus alle kinderen blijven op school.
Toezicht voor schooltijd is er niet, vind ik ook niet nodig. Je brengt je kind bij ons tot de deur en als de deur nog niet open is wacht je met kind tot hij wel open is. Alle ouders doen dat, waarom zou je dan toezicht nodig hebben. Hetzelfde zou toch moeten gelden als je kind tussen de middag thuis eet, je blijft dan toch ook bij je kind tot de deur open gaat. Maar goed, daar heb ik dus geen ervaring mee i.v.m. continurooster.
Jvo
29-04-2009 om 11:56
Altijd
Hier is altijd toezicht. In de kleine pauzes door de leerkrachten van de klassen die buiten zijn, en tijdens de overblijf door professionele overblijfkrachten die blijven tot de kinderen weer in de klas zitten.
Ik heb wel eens 'n keertje gezien dat de overblijfkracht wegkuierde terwijl er 'n kind of 10 (kleuters) achterbleef in de zandbak... Toen ik haar binnen tegenkwam heb ik héél duidelijk laten weten dat dat niet de bedoeling was, en sindsdien heb ik ook niet meer gezien dat dat is gebeurd.
Als dat hier aan de orde van de dag zou zijn zou ik dit zeker aanzwengelen... Veel ouders zijn waarschijnlijk niet eens op de hoogte van dit probleem!
Sharon*
29-04-2009 om 12:36
Hier erg goed geregeld
Bij school van oudste is het heel goed geregeld. Tijdens de overblijf (1 uur en 45 minuten) zijn er minstens 3 overblijfmoeders. Elk overblijfmoeder heeft een lijst met namen van de kinderen die overblijven. Aan het einde van de overblijf verzamelt elke overblijfmoeder de kinderen die op haar lijstje staan en begeleidt ze naar binnen. De kleuters moeten in de rij staan voor het klaslokaal tot de juf komt en tot die tijd blijft er een overblijfmoeder bij.
Ik vind toezicht echt heel belangrijk.
Bij de school er naast zie ik regelmatig de kinderen (ook kleuters) buitenspelen zonder toezicht. Ik vind het niet kunnen.
Minet
29-04-2009 om 12:59
Ook voor schooltijd pleinwacht
Dat is op erg veel scholen heel gewoon. Vanaf 8.15 of 8.20 is er minimaal 1 leerkracht buiten. De kinderen van de voorschoolse opvang gaan dan ook naar buiten, de leidster draagt de kinderen over aan de pleinwacht. Je ziet dit vooral op scholen waarbij per klas naar binnen gelopen wordt, al dan niet in een rij.