Guinevere
12-05-2011 om 10:51
Topografie oefenen
Wie kan tips geven voor het efficiënt leren van topografie? De sites die ik op internet heb gevonden vind ik niet helemaal je van het, de beste is nog Dadsproject en Topomania, waarbij de laatste slechts gedeeltelijk gratis toegankelijk is. En dan komt de inhoud natuurlijk ook niet geheel overeen met de door school opgegeven stof.
Zoon zit nu dus gewoon met een "lege" kaart en de lijst steden, streken en wateren voor zijn neus te oefenen, maar dit moet toch leuker en smeuïger kunnen? Hoe doen jullie dit?

bibi63
12-05-2011 om 11:33
Wat ik het makkelijst vind
Is naast de lege kaart, ook een volle kaart te hebben. Probeer deze op Internet te zoeken. Liever een kaart waar minder op staat dan hij moet leren, dan meer. Bij minder kun je het er zelf nog even in tekenen.
Gr. Bibi

Vera*
12-05-2011 om 11:33
Hier
Vorig jaar was Nederland aan de beurt. Langs welke steden komen we als we naar opa en oma x gaan en welke als we naar tante y gaan? Wijs maar aan op de kaart. Over welke kanalen/rivieren komen we om naar Texel te gaan. Zuid Nederland, welke steden kom je tegen van oost naar west? Welke steden liggen vlak bij elkaar en hoe houd je ze uit elkaar (ezelsbruggetjes verzinnen)?
Tja, zoiets dus. Dochter leerde eerst wel zelf (net als jouw zoon) maar door het zo te doen moeten ze óók nog eens creatief nadenken.
Vera

Guinevere
12-05-2011 om 14:25
Ik hoopte
Ik hoopte eigenlijk dat Pelle een gouden tip voor een goede site had, maar die heeft hetzelfde probleem als ik zo te zien.. :-S
We hebben natuurlijk ook een "volle" kaart, en we geven zoon de wegenkaart als we ergens naar toe gaan. Verder doen we aan aanschouwelijk onderwijs door hem bv. met het pontje over de Lek te laten varen (die rivier vergeet hij nooit meer!). Lastig is dat hij er op zich geen moeite mee heeft die plaatsnamen op te dreunen, maar dat het verband met de échte wereld dan nog niet helemaal gelegd is. Hij heeft wat moeite om de werkelijkheid te abstraheren en andersom, zeg maar.

Picasso
12-05-2011 om 14:57
Hier
Ik heb Edurom, een cd rom met een wat verouderd programma. Maar eigenlijk werkt het ook niet echt. Dus we doen het maar met de blaadjes van school (vol en leeg) aangeuld met google maps op de iPad En we proberen het ook altijd een beetje te laten 'leven' door grapjes te maken over bepaalde plaatsnamen.
Ik herrinner me trouwens dat het overhoor programma Teach (ofzo) een topo optie heeft. Maar dan moet je zelf de kaart scannen en alle plaatsnamen gaan aangeven. Vond ik teveel gedoe.

Picasso
12-05-2011 om 21:13
Pelle
Ja het werkt he? Zo vergeet ik dus nooit meer de namen van de drie bruggen in New York die ik ooit zag vanaf Emipre State. De letters op een rij zijn namelijk: B M W (Brooklynbridge, Manhattanbridge, Williamsburgbridge)

Guinevere
13-05-2011 om 22:53
Hollandtoer
Hollandtoer viel goed in de smaak bij zoon. Jammer wel dat nauwelijks de helft van de te leren stof aan bod kwam, maar dat kan nog verbeteren binnen nu en een paar jaar.

Guinevere
15-05-2011 om 17:44
Eh, hij weet alles al
Zit ik me daar een hoop moeite te doen om te helpen die topo te leren, weet ie alles al. Dankzij de truc met de afkortingen. Allemaal door hem zelf bedacht, werkt nóg beter dan overnemen van een ander. BEIT=Breda, EIndhoven, Tilburg, dat werk. Dankzij de knokpartij in Hoorn vergeet hij die stad ook niet meer en Den Helder doet 'm aan helder water denken.
Tnx voor alle input, mocht er nog iemand op dé website stuiten dan houd ik me alsnog aanbevolen, volgend schooljaar zal Europa wel volgen denk ik zo. Tjonge, volgens mij hoefde ik al die dingen pas een groep later te leren dan tegenwoordig.

Guinevere
15-05-2011 om 18:01
Pel
Ja, ik weet het eigenlijk niet. Ik vind dat ze nu in groep 5 al verrekt gedetailleerd aan de slag moeten: de Betuwe, Europoort, Emmeloord, alle grote rivieren, Waddeneilanden... Straks weet hij er meer van dan ik, ik moet gauw aan de studie!