Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Map

Map

10-11-2010 om 21:59

Topografie. wat is verplicht.

Ik weet niet beter of kinderen leren in groep 6 topo Nederland. In groep 7 Europa en de hele wereld in groep 8. Dochter zit inmiddels in groep 8. Nederland heeft ze inderdaad gehad in groep 6. Maar in groep 7 kwam de leraar niet toe aan topo. En nu in groep 8 ook al niet.
Is dit normaal, gebeurt dit vaker? Is het een probleem? Voor de middelbare en voor de Cito? Moet ik gaan informeren en klagen en heel hard zelf met dochter gaan oefenen? Of loopt het allemaal niet zo'n vaart?

Map.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ook zo'n moeder

ook zo'n moeder

10-11-2010 om 22:19

Hier ook

Onze dochter heeft ook in groep 6 een deel van Nederland gedaan. Rest kwamen ze niet meer aan toe. In groep 7 misschien 2x een topotoets en verder niet. Juf in groep 8 heeft nog een poging gedaan om in ieder geval de hoofdsteden van Europa en wat belangrijke grote landen ind werleld er in te pompen en de wateren. Wij maakten ons ook zorgen, omdat bij het oefenen voor de cito bleek dat ze voor het onderdeel studievaardigheden toch wel wat kennis moeten hebben. Wij hebben toen het grote topospel gekocht en zijn dat gaan spelen. Ook steeds de atlas erbij gepakt als we naar het bijv. het jeugdjournaal keken en het ging over een land of gebied. Zodoende heeft dochter van ons nog wat kennis mee gekregen. Bij de cito groep 8 heeft school wel meegedaan aan het onderdeel wereldorientatie maar dat telde niet mee voor het eindnivo.
Dus dat zou je ook even na kunnen vragen op school. Maar ik ben van mening dat een kind voor het naar het VO gaat toch wel wat basiskennis moet hebben hoor! Nu dochter in brugklas zit doen ze veel aan kaartlezen e.d.

Ik vraag het me af.

Mijn dochter kreeg ik groep 6 namelijk al topo van heel Nederland, maar kreeg hem laatst bij aardrijkskunde gewoon weer en ze zit in de 1e van TL/HAVO. Voor de rest geen topo dingen hier bij aardrijkskunde, zie er maar bar weinig van terug in het hele lesboek.

Trix

Trix

10-11-2010 om 22:38

Nou

Toen onze dochter in groep 8 wat cito's oefende, bleek dat haar topografische kennis van vooral NL haar zeker een paar foute antwoorden had opgeleverd. Zo moest ze bij het blok Studievaardigheden informatie halen uit een kaartje en dat bij de juiste provincie plaatsen. Maar als je denkt dat Zuid Holland op de plek van Limburg ligt, dan is dat wel een probleempje. Want, "Er staat toch Zuid?" zei ze... Haar achterstand komt doordat ze 3 jaar Ned. school heeft gemist doordat we toen in het buitenland woonden en pas in groep 7 weer is ingestroomd.
We hebben toen zelf geoefend zodat ze iig de provincies, hun hoofdsteden en de grote rivieren kon plaatsen.
Kijk hier maar eens: http://www.onlineklas.nl/topodiploma/topodiploma.html
Uiteindelijk heeft ze een geweldige citoscore gehaald!

Yura

Yura

11-11-2010 om 09:04

Vakantieman

Doet me denken aan dat programma. Dan ging de vakantieman ergens in Spanje staan met een kaart van de wereld en voeg aan passerende Nederlanders waar ze eigenlijk zaten. Ik was dan altijd stomverbaasd dat iemand Noorwegen aan wees ofzo, dat had je toch op de lagere school al geleerd dacht ik dan.
Mijn dochter zit in groep 8 en had van de week topotoets over Afrika, landen hoofdsteden, belangrijke wateren en belangrijke streken zoals Sahara enzo. Europa heeft ze volgens mij in groep 6 al gehad met landen en hoofdsteden en in groep 7 echt per land of met een paar landen tegelijk. Dus bijvoorbeeld Frankrijk met de grootste steden en wateren en Duitsland en Spanje/Portugal en Skandinavie. Dat is wel een heel groot verschil met jouw dochter dan lijkt mij. Zou er toch eens naar gaan vragen op school en anders inderdaad zelf maar oefenen. Onze school is goed met rekenen en topografie, maar weer heel selcht met spelling, dus dat pak ik zelf maar aan. Zoon zit inmiddels in brugklas en daar moesten bijna alle kinderen van zijn oude school na de drempeltoets nogmaals een dictee maken omdat ze uitvielen op spelling. Van een andere school waarvan hij kinderen in de klas heeft krijgen ze weer allemaal bijles in rekenen, die hebben nog geen procenten gehad. Blijkbaar heeft elke school andere eisen dus en de middelbare school mag dat allemaal fijn rechttrekken. Overigens is bij de drempeltoets volgens mij geen topo getoetst en ik heb ook nog niet gehoord dat zoon daar wat aan gedaan heeft bij aardrijkskunde, dus ik weet niet of die achterstand op elke middelbare school nog wordt goed gemaakt.

Fiorucci

Fiorucci

11-11-2010 om 09:28

Wat vreemd

Hier wordt in de bovenbouw volop topo getoetst,ook in groep 8.
Met een zoon op de havo en een zoon op vmbo-t in gedachten, merk ik dat op het Vo niks gedaan wordt aan topo.

MvrKoekepeer

MvrKoekepeer

11-11-2010 om 10:32

Hier...

Hier beginnen ze bij de kleuters al met topografie, in groep 3-5 wordt daar verder op doorgeborduurd en in groep 6 beginnen ze met het echte leren van Nederland (steden, gebieden, provincies, rivieren). Gemiddeld doen ze om de 3 weken een toets, maar de andere weken zoeken ze op en gaan ze er dieper op in. Groep 7 doet inderdaad Europa en groep 8 de Wereld.

maan.

maan.

11-11-2010 om 16:17

Heel weinig topo

Het was ons hier ook al opgevallen dat er amper wat aan topo wordt gedaan op de basisschool. In groep zes hebben ze provincies en enkele plaatsen moeten leren in Nederland. In groep zeven nog niet half Europa aan landen, om over plaatsen maar te zwijgen. En in groep acht heb ik Amerika en Azie voorbij zien komen.. Afrika kwam in het geheel niet voor en bijvoorbeeld bij Azie waren er maar vijf landen om te leren..

Benieuwd hoe dat op de middelbare school gaat..

Tihama

Tihama

11-11-2010 om 17:10

Hier wel

Ik vond overhoren in groep 8 echt moeilijk. Weet ik veel waar al die hoofdsteden en rivieren in die bijna 200 landen thuishoren. Gelukkig was zoon er beter in. De hele wereld is gedetailleerd behandeld.

Dochter in groep 6 werkt nu in een keurig 3-weeks regime Nederland af. Ik kan nu ook weer de Hunze en het Oranjekanaal op een blinde kaart aanwijzen.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 07:07

Maan,nogmaals

Ik weet niet hoe het op de Vo's bij jou in de stad is, maar topo wordt hier niet gegeven op het VO.

maan.

maan.

12-11-2010 om 08:09

Aardrijkskunde?

Valt topo dan niet gewoon onder 'aardrijkskunde'?

Als ik zie met heel veel vakken hoe hoger de lat nu ligt ten opzichte van 'vroeger toen ik nog jong was'..

Maar ja.. nu krijgen ze techniek en dat hadden wij vroeger weer niet. Geen idee wat dat inhoudt; misschien een lesje hoe-stel-ik-mijn-tomtom-in? Tja dan heb je geen topo meer nodig..

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 08:33

Nee

Nee,ze hebben hier nu het vak mens en maatschappij,waar aardrijkskunde,geschiedenis en maatschappijleer onderdeel van zijn. Maar topo is er geen onderdeel van.

Maylise

Maylise

12-11-2010 om 13:40

School dochter

Mijn dochter zat vorig jaar in een HAVO/VWO brugklas en daar hadden ze ook aardrijkskunde en hebben daar ook nog topografie gedaan. De reden was dat ze er niet op konden vertrouwen dat kinderen dit op de basisschool al hadden geleerd omdat er meerdere basisscholen waren in de buurt die hier nauwelijks aandeden. De basisschool van mijn kinderen was daar ook niet heel sterk in. In elk geval deden ze in de brugklas nog topografie van Nederland, Europa en de wereld. Wel in een versnelde versie want ze hebben het er binnen een paar weken doorgejaagd.

Beetje off topic valt me altijd op hoe graag scholen de tekortkomingen van hun leerlingen afschuiven op wat daarvoor is gebeurd, basisscholen zeggen dat hun leerlingen een achterstand hebben omdat de peuters thuis niet voldoende gestimuleerd worden, middelbare scholen geven de schuld aan de basisschool, hogere onderwijsinstellingen klagen weer over middelbare scholen en de werkgevers zeuren weer over die hogere onderwijsinstellingen. Toch typisch dat niemand zelf verantwoordelijkheid wil nemen.

Dit alles geheel terzijde

Fiorucci

Fiorucci

12-11-2010 om 16:58

Maylise, ot

Lijkt me toch niet geheel onterecht altijd, dat afschuiven. In de brugklas vmbo-t van mijn zoon worden gelijk aan het begin toetsen afgenomen, en zeker de helft van de klas kan direct de bijles in voor begrijpend lezen, of rekenen.

Hier wel topo op vo

Op alle nivos inde brugklas. Nederland, Europa en wereld wordt er in een enorm tempo doorgejast. Mijn dochter vond het wel lekker, zonder nadenken een 10 halen.

kaatje43

kaatje43

13-11-2010 om 21:15

Map, verschillend

Bij mijn jongens op school (VO) wordt er niets aan topo gedaan, tot hun spijt. Maar ik weet van een andere vo school uit de gemeente dat zij het wel doen in het brugjaar.

Klopt

wat je schrijft in je bericht.
Hier groep 7 en ze hebben pas toets Frankrijk/Spanje /Portugal gehad. En inderdaad in groep 8 komt de wereld erbij. Als ik jou was zou ik maar zelf gaan oefenen met Europa en de Wereld , of evt. de stof opvragen op school

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.