Jesse_1
10-03-2009 om 22:18
Topondernemers
Op 'onze' school zijn ze dit jaar voor het eerst begonnen met Topondernemers i.p.v. de reguliere geschiedenis, aardrijkskunde, biologie-lessen.
Hier op het forum heb ik het verder nog niet (éénmaal en passant) horen vallen. Zijn er ouders met (meer) ervaring hiermee, hoe bevalt het, en heb je de indruk dat de kinderen ook echt zoveel kennis hiermee opdoen als met de ouderwetse lessen (of juist meer/beter)?
Jesse

Bastet
11-03-2009 om 07:59
Ik weet het nog niet
Ook hier is een begin gemaakt,ik ben er voor mezelf nog niet uit wat ik ervan vindt.Bij mijn zoon in groep 8 zijn ze al bezig met een tweede ronde,ik geloof dat ze deze keer aan de slag zijn met hieroglieven.Ik mis eerlijk gezegd de klassieke spreekbeurt,twee keer per schooljaar.Bij mijn dochter in groep 5 is nu net een begin gemaakt,ze gaat samen met een paar klasgenoten een schaaktoernooi organiseren voor haar klas en ze heeft leraren geinterviewd voor een ander project van topondernemers.
Groetjes,Bastet

Mach
11-03-2009 om 08:49
Al drie jaar
EN ik weet nog steeds niet of ik er onverdeeld enthousiast over ben. Mijn oudste dochter, toen in de bovenbouw, begon in groep 6 eerst met het klassieke geschiedenis en aardrijkskunde. In groep 7 gingen ze topondernemers doen. Of alle stof belangrijke stof langs gekomen is betwijfel ik. Ze doen onderwerpen met groepjes, waarvan ze wel het nodige opsteken. Maar de rest van de stof moeten ze opsteken van de voordrachten van de andere groepjes.
Mijn jongstge begon dit jaar direct met topondernemers in groep 5. Dat bleek best moeilijk te zijn. Ze moeten zelf dingen uitzoeken. Terwijl er kinderen bij zijn die nog maart matig lezen . En natuurlijk is structuur aanbrengen in wat je vindt heel moeilijk. Na de eerst paar keer werd al ouderhulp gevraagd om ze te begeleiden. Met de bedoeling dat dat in de loop van het jaar niet meer nodig zou zijn. TOt nu toe lukt het nog steeds niet goed zonder ouders.
Wat zze wel heel goed leren is dingen zoeken, hoe de computer werkt, een voordracht maken. Maar of ze nou zo veel over het onderwerp zelf leren vraag ik me af. De hele slimmen wel, die pikken altijd wel wat op. Maar de kinderen die je met meer structuur dingen moet leren zal dat niet lukken.
Voor mijn oudste vond ik het niet geweldig, voor de jongste wel.
Ze vinden het trouwens wel allebei erg leuk.

toppie
11-03-2009 om 09:02
Bij ons werken ze met topondernemers. Ik weet het echt niet of ze zo voldoende kennis op doen. Als een kind tijdens een reguliere geschiedenisles niet op let, leert het natuurlijk ook niets.
Ik merk dat het moeilijk is om de kinderen gemotiveerd te laten werken. Volgens de juf werken ze superhard, ik hoor van de kinderen andere verhalen. Ze zitten door de hele school verspreid, veel werken achter de computer, er is veel toezicht nodig.
Een groot nadeel is dat ze veel moeten samenwerken. Een beetje samenwerken kan wel goed zijn, maar hier is het wel erg veel. Er gaat veel tijd verloren met de taken verdelen, ruzie maken en niet weten hoe je begint. Verder was het bij dochter dan zo, dat zij alles deed en vriendinnetje naast haar zat toe te kijken. (met beider instemming, maar ik vraag me af wat de vriendin er dan van leerde)
Wat ik ook een groot nadeel vind, is dat het voor de kinderen niet altijd duidelijk genoeg is, waar ze op beoordeeld worden. Gaat het om het opdoen van kennis? Gaat het om het leren van presenteren, werkstukken maken en muurkranten maken? Of gaat het om leren samenwerken en reflecteren op je eigen werk?
In de beginfase kreeg zoon een hele gemene geschreven beoordeling van een juf. Gelukkig geven ze nu gewoon cijfers.
Een groot nadeel vind ik verder dat het verhalen vertellen voor geschiedenis, waar sommige leerkrachten echt fantastisch goed in zijn, verleden tijd is.
Maar... De kinderen vinden het erg leuk. Het is leuk dat ze zelf een kaart mogen kiezen. Ze zijn erg trots op wat ze maken. Ze leren wel hun weg zoeken in tekstverwerkingsprogramma's en bronnenonderzoek.

Bastet
11-03-2009 om 12:26
Overigens jesse
Ik realiseer me net dat topondernemers hier alleen in de plaats komt van spreekbeurten ed,mijn dochter in groep 5 krijgt nog gewoon de reguliere geschiedenis,biologie en aardrijskunde lessen,in groep 5.
In groep 8,bij mijn zoon in de klas,komt het wel in plaats van die lessen,maar zij hebben alle stof t/m groep 8 al gehad.
Groetjes,bastet

jasset
11-03-2009 om 20:57
Voor een select gezelschap....
Hier wordt topondernemers gebruikt voor de hoogbegaafde kinderen. De rest werkt met andere methoden. Het is trouwens niet speciaal voor hoogbegaafden, maar, zo denken ze hier: dan hebben ze wat extra uitdaging. De meningen van kindern en ouders zijn zeer divers. Kinderen moeten in staat zijn zelfstandig en samen te werken. Verder missen kinderen echt wel het één en ander aan kennis als ze alleen topondernemers volgen. De school zegt zelf ook dat de methode niet volledig is. Niet echt te gek dus ipv andere methoden, maar leuk om ernaast te doen.

Jesse_1
12-03-2009 om 22:02
Poeh, niet echt enthousiast dus...
Hier krijgen ze het al in groep 5 ipv de reguliere gesch/ak/bio, en ze beginnen al in groep 3 (maar hoe het daar precies gaat weet ik niet).
Theoretisch vind ik het allemaal erg goed klinken; kinderen leren veel van het zelf er mee aan de slag gaan en zelf hoop ik dat dit voor onze zoon (groep 5) een goede opstap is naar zelfstandig werken, samenwerken en opzoeken voor in het VO.
Maar ik merk dus dat het (vooral) voor hem erg moeilijk is om er zijn weg in te vinden. Ik vond de begeleiding in het begin dan ook niet goed moet zeggen (zoon was aan het eind van de eerste kaart 's avonds helemaal in paniek aan het huilen omdat hij de volgende dag de kaart af moest hebben, maar hij was nog láng niet klaar) en ik heb het idee dat het nog steeds te wensen over laat. Daarbij begin ik dus steeds meer te twijfelen aan het opdoen van algemene kennis en ik vraag me af of ze ook nog wel de gewone topo gaan leren. Nu hoeft hij niet te weten waar Appingedam ligt, maar ik wil wel dat hij leert dat Groningen in het noorden ligt en Maastricht in het zuiden bij wijze van spreken. En hij hoeft niet te weten in welk jaartal Napoleon geboren is, maar wel min of meer wat voor man het was en uit welk land. Dat soort dingen.
Het is dus bijvoorbeeld ook de bedoeling dat ze leren van andere kinderen. Door spreekbeurten of muurkranten, maar gezien het niveau denk ik niet dat er wat dat betreft daadwerkelijk kennisoverdracht plaatsvindt.
Vandaar dat ik hoopte op erg enthousiaste verhalen over kinderen die zo héél veel geleerd hebben van Topondernemers . Of dat algemene kennis niet belangrijk is, omdat je over 10 jaar toch alles alleen maar op hoeft te zoeken... en dat je met een TomTom toch absoluut niet hoeft te weten aan welke kant van Nederland Enschede ligt...
Bedankt, ik hou het goed in de gaten. Gelukkig hebben wij een fijn hoofd van de school die hier erg enthousiast over is, maar zeker ook wil luisteren naar wat de ouders er van vinden.
Jesse

mamamiekie
13-03-2009 om 09:32
Hier wel heel enthousiast
Op onze school is men wel heel enthousiast. Wel zijn ze hier voorzichtig begonnen.
In eerste instantie maakte de hele klas tegelijkertijd dezelfde kaart in groepjes. Ook de uitvoering stond vast (ik geloof als eerste een muurkrant). Langzaam aan is dat uitgebreid. Laatst kwam zoonlief zelfs thuis met een powerpoint presentatie (hij is 8 jaar en zit in groep 5).
Wat hier op school de doorslag gaf(na trial van 1 jaar), is dat de kinderen meer opsteken van elkaar en van zelf zoeken, dan van een hele dag instructie voor de klas. Na een half jaar bleek dat de kinderen nog veel feiten wisten van wat andere (!) kinderen gepresenteerd hadden.
Bij de gewone biologie of geschiedenislessen was dat veel minder.
Zelf vind ik het ook een methode waarbij de kinderen heel veel leren, veel meer dan een spreekbeurt of een les geschiedenis.
Wel is men hier nog aan het stoeien met een goede toetsmethode.

Bastet
13-03-2009 om 11:43
Jesse
Ik ben er best enthousiast over,maar niet als vervanging van reguliere lessen.Zoals het hier gebeurt,als vervanger voor werkstukken,spreekbeurten etc. vind ik beter.
Groetjes,bastet

toppie
13-03-2009 om 13:51
Hoi Jesse, topo krijgen ze hier nu toevallig nog wel, naast topondernemers. Dat is ook wel goed. Topo is bij uitstek geschikt om kinderen te leren huiswerk maken en stampen.
Verder is het wel een vervanging van de reguliere lessen.