Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

TOS en verbale intelligentie test

Hoi Iedereen,

ik heb een dochter van 5.5 jaar en zit op speciaal onderwijs (cluster 2). We willen een overstap doen naar het reguliere onderwijs. Nu willen ze een non-verbale en verbale intelligentie test uitvoeren. Ik maak me enorm zorgen over de verbale test. Is het slim om een kind met tos op verbale test af te nemen? Heeft iemand ervaring mee en kan mij hierbij helpen?


Ze doen toch ook een nonverbale test? Dus dan zien ze waarschijnlijk wel het verschil. Alleen een verbale test zou niet juist zijn, maar nu ze beiden doen zie ik geen probleem. Waarom willen jullie overstappen? Met een TOS zit ze op zich toch op haar plek bij cluster 2?

Zile20

Zile20

11-02-2021 om 10:51 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 11-02-2021 om 09:22:

Ze doen toch ook een nonverbale test? Dus dan zien ze waarschijnlijk wel het verschil. Alleen een verbale test zou niet juist zijn, maar nu ze beiden doen zie ik geen probleem. Waarom willen jullie overstappen? Met een TOS zit ze op zich toch op haar plek bij cluster 2?

ze zit zeker op haar plek. We denken ze op het regulier meer uitgedaagd gaat worden. Het is een talige omgeving en ze is geen moeilijk lerende kind. Ook denken we dat ze met professionele logopediste ook ver kan komen. We gaan eerst op de testen afwachten. Daarna verdere stappen nemen.

Het klinkt alsof je nog meent dat ouders daar wat in te brengen hebben. Maar echt, de school gaat er over en tenzij je kind er onder lijdt doe je best om mee te veren met de school.

Heeft je kind meer uitdaging nodig? Regel dat buiten school zelf!

Natuurlijk kun je een goed voorstel doen maar wat als je kind de risee van de klas wordt op het regulier onderwijs? Daar wordt op het moment elk vlekje weggewerkt en kinderen gelijkgeschakeld, de middenmoot is de norm, mocht je dat nog niet meegekregen hebben.

In plaats van het schoolsysteem uit te dagen compenseer je liever wat de school niet biedt.

Zile20

Zile20

11-02-2021 om 12:20 Topicstarter

AnneJ schreef op 11-02-2021 om 11:29:

Het klinkt alsof je nog meent dat ouders daar wat in te brengen hebben. Maar echt, de school gaat er over en tenzij je kind er onder lijdt doe je best om mee te veren met de school.

Heeft je kind meer uitdaging nodig? Regel dat buiten school zelf!

Natuurlijk kun je een goed voorstel doen maar wat als je kind de risee van de klas wordt op het regulier onderwijs? Daar wordt op het moment elk vlekje weggewerkt en kinderen gelijkgeschakeld, de middenmoot is de norm, mocht je dat nog niet meegekregen hebben.

In plaats van het schoolsysteem uit te dagen compenseer je liever wat de school niet biedt.

1. Jij kent mijn kind niet

2. Ik kijk op alle vlakken na waar mijn kind het beste bij past!

Mijn doel is niet om mijn kind per direct van school af te halen en op een reguliere school te plaatsen! Wij doen veel met ons kind thuis. Ik heb haar het alfabet geleerd, oefenen met schrijven, cijfers herkennen schrijven, rekenen. Ik regel speelafspraakjes met kinderen die ouder zijn en goed praten. Wij gaan vaak naar buiten en laat haar alleen Nederlandse films/ programmas kijken en lezen elke dag! We zijn thuis veeel met taal bezig! Dus niet meteen een oordeel geven. Ik schuif niks op school!

Zile20

Zile20

11-02-2021 om 12:22 Topicstarter

AnneJ schreef op 11-02-2021 om 11:29:

Het klinkt alsof je nog meent dat ouders daar wat in te brengen hebben. Maar echt, de school gaat er over en tenzij je kind er onder lijdt doe je best om mee te veren met de school.

Heeft je kind meer uitdaging nodig? Regel dat buiten school zelf!

Natuurlijk kun je een goed voorstel doen maar wat als je kind de risee van de klas wordt op het regulier onderwijs? Daar wordt op het moment elk vlekje weggewerkt en kinderen gelijkgeschakeld, de middenmoot is de norm, mocht je dat nog niet meegekregen hebben.

In plaats van het schoolsysteem uit te dagen compenseer je liever wat de school niet biedt.

En als mijn kind het heeeel goed gaat doen? Wat dan? Niemand kan mij manipuleren. Vanaf dag 1 doen ze dat! 

Ik ken je kind niet maar ik weet hoe scholen met Passend Onderwijs om kunnen gaan.

En met zelfdenkende ouders.

Zile20

Zile20

11-02-2021 om 12:40 Topicstarter

AnneJ schreef op 11-02-2021 om 12:34:

Ik ken je kind niet maar ik weet hoe scholen met Passend Onderwijs om kunnen gaan.

ik heb geen ervaring met reguliere school. De huidige school waar we nu zitten die zien ons kind ook op het basisschool met ondersteuning. Ik wil ook dat ze stevig in haar schoenen zit en dan de overstap gaan doen. Vandaar dat we gaan testen en zeker moeten weten wij als school of ze wel op haar plek komt te zitten. Ze zit nu op een hele mooie ontwikkelingsfase en wij willen het ook zo houden!

Je vraag was hoe het zit met een verbale en een non verbale intelligentietest. Een niet verbale test (meestal SON-R, soms bij oudere kinderen een WNV) meet de cognitieve mogelijkheden zonder dat er talige instructie wordt gegeven of dat het kind erbij hoeft te praten. de factor taal wordt uitgeschakeld zeg maar. Echter leven we in een talige wereld en gebruik je veel taal op een school. Om die reden willen ze denk ik ook een vergelijkbare test doen waarbij wel veel taal wordt ingezet. Je kan dan beter een inschatting te maken wat je kind nodig heeft binnen het onderwijs (regulier of cluster 2).

Zile20

Zile20

11-02-2021 om 13:15 Topicstarter

anomarie schreef op 11-02-2021 om 13:04:

Je vraag was hoe het zit met een verbale en een non verbale intelligentietest. Een niet verbale test (meestal SON-R, soms bij oudere kinderen een WNV) meet de cognitieve mogelijkheden zonder dat er talige instructie wordt gegeven of dat het kind erbij hoeft te praten. de factor taal wordt uitgeschakeld zeg maar. Echter leven we in een talige wereld en gebruik je veel taal op een school. Om die reden willen ze denk ik ook een vergelijkbare test doen waarbij wel veel taal wordt ingezet. Je kan dan beter een inschatting te maken wat je kind nodig heeft binnen het onderwijs (regulier of cluster 2).

duidelijk! Dank je wel! Als ze hulp nodig heeft, dan gaan we ervoor! Ik wil zeker alle hulp gebruiken. 

Maar ik zou wel gewoon vragen welke twee testen ze willen gebruiken. Ik vermoed de SON en de WPPSI-III, al zou ik wellicht bij die leeftijd liever wachten tot ze zes jaar is en de WISC-V gebruiken of nu de RAKIT. Wie zou de test afnemen? En mag je daarbij zijn?

Kan de overstap niet beter na groep 3 als de basis voor lezen en schrijven gelegd is?

Eerdere IQ testen?

Is haar IQ niet ook getest toen ze toegelaten werd op cluster 2? Wat was toen de conclusie?

Zile20

Zile20

11-02-2021 om 13:42 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 11-02-2021 om 13:27:

Maar ik zou wel gewoon vragen welke twee testen ze willen gebruiken. Ik vermoed de SON en de WPPSI-III, al zou ik wellicht bij die leeftijd liever wachten tot ze zes jaar is en de WISC-V gebruiken of nu de RAKIT. Wie zou de test afnemen? En mag je daarbij zijn?

Kan de overstap niet beter na groep 3 als de basis voor lezen en schrijven gelegd is?

de orthopedagoog gaat de test afnemen en ik mag er helaas niet bij zijn. Ze is getest toen ze bijna vier werd en met nonverbale test en daaruit kwam hooggemiddeld uit.

Daglichtlamp schreef op 11-02-2021 om 13:30:

Eerdere IQ testen?

Is haar IQ niet ook getest toen ze toegelaten werd op cluster 2? Wat was toen de conclusie?

Dit was idd bij mijn kind wel het geval. Een intelligente onderzoek en logopedisch onderzoek.

Zile20, ik oordeel niet, wel komt er een gevoel bij naar boven. Ik hoop dat je dat niet verkeerd op pakt. Mijn moeder hart huilt oprecht als ik dit topic lees. Regulier is hard, stampend, drillend, mijn kind met Tos moet echt vechten, is kapot van alle herrie in de klas, het moeizaam mee kunnen omdat de uitleg zoveel anders is kwa taal. Bijwoorden, rijmen, spreekwoorden etc. Mijn visie denk nog heel goed na, ik wil je echt niet weerhouden maar ik begrijp Annj. Het is gewoon niet te vergelijken met een cluster 2 school.

Onze juffrouws hadden nog nóóit van Tos gehoord, laat staan lesmethodes daarvoor. Jaar daarvoor hetzelfde. Intern begeleider idem. Kind zit in therapie. Zelfs gespecialiseerd geschoold therapeuten wisten niet wat tos is en ik heb vorige maand een brochure gebracht.

Ik vecht al jaren ( circa 4 jaar ) om ons kind op een cluster 2 school te krijgen. Goddank sinds dit schooljaar een ambulant begeleider. 

Wat ik wil zeggen, echt denk goed na aan waar je aan begint. Juffrouws op regulier hebben nóóit de skills als op de cluster 2 school.

Heb je het boek vechten voor mijn kind met Tos ooit gelezen? Van Heleen.

Zile20

Zile20

12-02-2021 om 07:02 Topicstarter

miss1984 schreef op 11-02-2021 om 23:19:
Daglichtlamp schreef op 11-02-2021 om 13:30:

Eerdere IQ testen?

Is haar IQ niet ook getest toen ze toegelaten werd op cluster 2? Wat was toen de conclusie?

Dit was idd bij mijn kind wel het geval. Een intelligente onderzoek en logopedisch onderzoek.

Zile20, ik oordeel niet, wel komt er een gevoel bij naar boven. Ik hoop dat je dat niet verkeerd op pakt. Mijn moeder hart huilt oprecht als ik dit topic lees. Regulier is hard, stampend, drillend, mijn kind met Tos moet echt vechten, is kapot van alle herrie in de klas, het moeizaam mee kunnen omdat de uitleg zoveel anders is kwa taal. Bijwoorden, rijmen, spreekwoorden etc. Mijn visie denk nog heel goed na, ik wil je echt niet weerhouden maar ik begrijp Annj. Het is gewoon niet te vergelijken met een cluster 2 school.

Onze juffrouws hadden nog nóóit van Tos gehoord, laat staan lesmethodes daarvoor. Jaar daarvoor hetzelfde. Intern begeleider idem. Kind zit in therapie. Zelfs gespecialiseerd geschoold therapeuten wisten niet wat tos is en ik heb vorige maand een brochure gebracht.

Ik vecht al jaren ( circa 4 jaar ) om ons kind op een cluster 2 school te krijgen. Goddank sinds dit schooljaar een ambulant begeleider.

Wat ik wil zeggen, echt denk goed na aan waar je aan begint. Juffrouws op regulier hebben nóóit de skills als op de cluster 2 school.

Heb je het boek vechten voor mijn kind met Tos ooit gelezen? Van Heleen.

bedankt voor je bericht! Cluster 2 is heel fijn! Maar het gaat te makkelijk voor mijn dochter. Ik heb ook zorgen over het regulier. Met de juiste begeleiding kan je toch ook wel komen. Als de uitslagen van de testen ons tegenvallen gaan we opnieuw bekijken. Voordat we ons kind op het regulier plaatsen wil ik zeker een gesprek met de school/ leerkrachten met de vraag of ze ons kind kunnen bieden wat ze nodig heeft. 

TOS word erger op het regulier als een kind niet het juiste begeleiding krijgt! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.