Jacobien
02-02-2011 om 10:15
Traag lezen groep 3
Onze zoon in groep 3 heeft moeite met lezen.
Tot en met nov. zat hij gewoon op schema maar het lijkt wel of hij een terugval heeft. Nu is hij in dec en jan veel ziek geweest, dat heeft hem in ieder geval niet geholpen.
De juf maakt zich zorgen over zijn leesniveau. De cito toets op lezen heeft hij niet goed gemaakt.Hij leest de woordjes wel goed, maar het gaat enorm langzaam. Sommige woordjes moet hij nog spellen en zijn herkenbaarheid op simpele woordjes is matig.
Hoe kunnen wij hem helpen door deze fase heen te komen?
groetjes Jacobien

Yvon Meijer
02-02-2011 om 10:30
Oefenen
Hoi Jacobien,
Toen het hier niet zo vlotte met onze dochter ging ik elke dag na het eten even tien minuten met haar lezen. Dat hielp wel, ik merkte waar ze moeite mee had en even één op één aandacht hielp haar wel.
In de vakanties zorg ik er voor dat ze door blijft lezen. Onze juf zei dat het op die leeftijd zo is dat als ze niet door blijven gaan met oefenen ze niet stil blijven staan maar juist achteruit gaan. Omdat ze alles nog maar nét geleerd hebben. Met rekenen ga ik trouwens ook met haar door in de vakanties, om dezelfde reden.
Dus als je zoon twee maanden lang niet zo veel heeft kunnen doen zal zijn niveau achteruit gegaan zijn. Als hij is nu weer helemaal fit is, dan zou ik even flink de vaart er achter zetten, samen thuis, en veel met hem gaan oefenen.
Groetjes, Yvon.

Chippie
02-02-2011 om 12:16
In de gaten blijven houden...
Ik zou het goed in de gaten blijven houden. Vraag wat school er aan doet en wat jij thuis er aan kan doen. School kan beginnen met Connect lezen en thuis lezen is essentieel. Iedere dag 10 minuutjes betekent een wereld van verschil. Je kunt eventueel om en om lezen of koorlezen (samen lezen waarbij jij zachter praat, je trekt je kind als het ware mee). Thuis zou ik geen woordrijtjes gaan lezen, funest voor de motivatie!
Plan over 8 weken weer een gesprek en kijk hoe het dan gaat. Wordt de achterstand groter, dan actie ondernemen.

Tango
02-02-2011 om 14:50
Moe
Ergens anders schreef je al dat je zoon zo moe is. Dat zal zeker bijdragen naast dat hij natuurlijk een stuk gemist heeft doordat hij ziek was. Geef het inderdaad even een paar weken, oefen wat thuis met hem, niet teveel juist omdat hij zo moe is. Bijv. samen lezen, om de beurt een zin en dan inderdaad elke dag even 10 minuten. Verder kun je hem uitdagen om dingen om hem heen te lezen: hagelslagpakken, straatnamen etc.
Ik herken het overigens wel hoor, Tangodochter had het destijds in groep 3 ook, ze begon heel goed en zakte daarna wat af. Door thuis oefenen is dit weer helemaal goed gekomen. Maak over een paar weken een afspraak plannen op school om te horen hoe het gaat. Je zal zien dat hij dan weer beter op niveau zit, zeker als hij dan ook weer fitter is.
En niet overdrijven hoor met oefenen want dan gaat het juist tegenstaan. Elke vakantie oefenen met lezen en rekenen, zoals iemand vertelde, vind ik eerlijk gezegd wat teveel hoor.

Yvon Meijer
02-02-2011 om 17:23
Dat was ik tango..
die in de vakantie oefent met lezen en rekenen En het is echt niet zo dat ze de hele vakantie niks anders doet, ach arm kind.. Maar lezen en rekenen beide tien minuutjes vind ik niet te veel. Als het kind moeit heeft om op school mee te komen zou ik het zeker wel doen. Het was hier namelijk zo dat ze haar werk op school niet af kreeg, ze daardoor de taakjes te moeilijk ging vinden, en het daardoor weer niet af kreeg en ze het ook niet meer leuk vond. Een soort vicieuze cirkel. Juist omdat ze het niet meer bij kon benen raakte ze dus ongemotiveerd. Toen we gingen oefenen kon ze alles in de klas ook weer makkelijker aan en ging ze het weer leuk vinden.
In groep drie moeten de kinderen veel leren. Maar in groep 4 gaat de versnelling er nog eens op, dan gaat het veel harder. En ze moeten dan ook thuis oefenen om de tafels te leren/automatiseren. Trouwens dat moesten ze bij ons in groep drie ook al thuis doen: oefenen met automatiseren. Dwaal ik af.. Als het kind fit is zou ik zeker even nu de versnelling er op zetten om te voorkomen dat hij het jaar niet haalt. Als het kind niet fit is, ja dan is het een heel ander verhaal.

Chippie
02-02-2011 om 18:35
Tango,, hier wordt in vakantie ook geoefend
`Elke vakantie oefenen met lezen en rekenen, zoals iemand vertelde, vind ik eerlijk gezegd wat teveel hoor.`
Hier wordt in de vakantie ook iedere dag gelezen. Oudste zoon is dyslectisch en kan het niet veroorloven om zes weken niets te doen. Niet/dyslectische kinderen kelderen zo een AVI/niveau na 6 weken vakantie. Kinderen die goed kunnen lezen, pakken uit zichzelf vaak een boek in vakantie. Kinderen die minder goed kunnen lezen zullen ook minder snel een boek pakken. Het leessterke kind gaat dus in vakantie vooruit, het leeszwakke kind gaat bij niet lezen in vakantie achteruit. Flink achteruit. En dat kan een leeszwak kind nou net niet gebruiken.
Rekenen is in groep 3 en 4 een kwestie van automatiseren. Kinderen die hier moeite mee hebben zijn dan na een week vakantie alles kwijt en kunnen als het ware weer opnieuw beginnen. Zonde.
Oefenen kun je ook leuk maken. Iedere vakantie krijgen onze kinderen een leuk, spannend boek.

Annet
02-02-2011 om 20:08
Hier wordt ook gewerkt in de vakanties
niet met lezen, in de vakantie leest zoon juist wel en in schoolweken niet.
Maar zoon wordt erg chagrijnig als hij niet na hoeft te denken dus wij verzinnen elke vakantie iets van denkwerk om te doen.
Juist in een vakantie neemt dit weinig tijd terwijl de hersenen niet zo actief zijn als een normale schoolweek. Dubbel effect, dus zeker doen!

Guinevere
02-02-2011 om 21:11
Elke dag lezen
Ik neem toch aan dat er thuis elke dag een stukje lezen op het programma staat, vakantie of geen vakantie? Dat hoeft helemaal niet vervelend te zijn, het hoort er hier gewoon bij. Dan komt je zoon deze dip heus vanzelf door. Lang niet alle groep 3-kinderen lezen begin februari al als een speer.

Vic
02-02-2011 om 21:29
Och
Mijn kleuterje leest ook elke dag 10 minuten. Daar is niets zieligs aan. Rekenen gaat hier spelenderwijs. Ik vraag regelmatig sommetjes tijdens dagelijkse bezigheden (ik schil 6 aardappels, hoeveel hebben we dan per persoon?). Mijn oudste moest een paar jaar geleden de tafels oefenen. Toen deden we dat in de auto of tijdens het koken, en mocht ze mij tussendoor ook opgaven geven.