Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
KGO

KGO

15-08-2010 om 21:52

Traag werken met rekenen: hoe krijg ik haar sneller?

Hallo,
M'n dochter van net 8 gaat naar groep 5 over een week. Op zich kan ze aardig meekomen met alle vakken, inclusief rekenen. Alleen is ze zo traag tijdens al haar schoolwerk.
Nu hebben we van haar juf voor in de vakantie sommen meegekregen (optellen/aftrekken met antwoorden onder de 20). Met de vraag om dit te oefenen in de vakantie (bijvoorbeeld aan het eind). Ze zou er 20 in een minuut moeten kunnen. Ik ben nu al een week bezig. Ze vind het heel vervelend en het lukt haar ook echt niet. Ze doet er meestal ruim 2 tot 3 minuten over. Zelfs een som als 6-1 of zo daar moet ze gewoon over nadenken lijkt het. Als ze de tijd krijgt maakt ze overigens geen fout. Als ze onder tijdsdruk komt te staan gaat ze fouten maken en min/plus door elkaar halen.
Hoe kan ik haar nu beter helpen, zonder dat het zo'n strijd wordt.
Zelf had ik al twee strategieen bedacht:
- gewoon elke dag 20 sommen maken en niet meer naar de tijd kijken; maar gewoon volhouden een paar maanden.
- eerst hele makkelijke sommen maken (wel 20) bijv. t/m 10 en kijken of ze die onder de minuut krijgt. En dan vervolgens de moeilijkere erbij toevoegen. ZOdat ze zelfvertrouwen krijgt dat ze ze wel binnen 1 minuut kan.

O ja, ze moest ook tafels oefenen (80 sommen in 5 minuten). Dat lukt haar nu wel ongeveer, na zo'n vijf dagen oefenen. Maar die optel/aftelsommen....

Op school is ze dus ook heel traag. Als ze een toets hebben (waarvan ze zelf zegt dat ze toetsen leuk vindt!) gaat ze altijd eerst naar de wc en blijft dan even weg. En haar handschrift vind ik ook erg slordig.
Door dit oefenen wat haar niet zo lukt ziet ze ook op tegen groep 5.

Wie heeft er tips?

Karin

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

15-08-2010 om 22:23

Karin

Hier hetzelfde probleem, al die dingen gaan megatraag. Zijn helemaal niet geautomatiseerd, elk dingetje moet opnieuw uitgerekend worden. Als meneer dan niet halverwege een sommetje vergeet waar hij is gebleven, dan heeft hij het meestal wel goed, na een tijdje.
Hier oefenen we het tegenwoordig (bijna) elke dag met deze site:
www.onlineklas.nl
Er zitten een paar oefeningen bij die op tijd lopen, maar ook een paar zonder. Zelf zijn we begonnen met de simpele optel- danwel aftreksommen onder de 10, steeds ietsje lastiger. En ook leuk: optellen en aftrekken door elkaar, dat gaat/ging hier ook gegarandeerd mis. Na het rekenen is het natuurlijk tijd voor een spelletje Cyclomaniacs op spele.nl!

Leuk rekenen

www.rekentuin.nl
Hier wordt rekenen gepresenteerd als een game.
Wetenschappelijk verantwoord ism de universiteit.
Ik vind het een geweldig programma.
Ook leuk is de sommenplaneet. Ook met een soort competitie element erin. Mijn kinderen vinden het geweldig.

Andere methode

Mijn dochter (8, gr 6) had ook last van traag werken met rekenen. Maar ze rekende wel zo goed als foutloos. Haar juf bedacht afgelopen jaar de volgende tactiek: van een rij sommen de eerste en de laatste mogen overslaan om wat vlotter op gang te komen. En verbazingwekkend genoeg werkte dit. Ze is nu al een tijdje een 'snelle rekenaar'

groep5juf

groep5juf

22-08-2010 om 16:58

Logische reeksen

Willekeurig sommen oefenen heeft geen nut in mijn ogen.
Als ik kinderen begeleid die het automatiseren niet onder de knie hebben, pak ik dat op een logische stap-voor-stap manier aan.

De tip die ik heb mbt optellen en aftrekken: flitsen.
Je maakt kaartjes met sommen : 10 + 1 of 10 - 1, 10 + 2 enz. . Schrijf het antwoord op de achterkant zodat jij weet wat je horen wilt.
Laat het kaartje een paar seconden zien, doe het dan omlaag en vraag het antwoord aan je kind.

Begin bij een vaste waarde (ik neem 10 voor groep 5) en werk dat op logische volgorde af;
10 + 1
10 + 2
10 + 3
etc.

Op het moment dat een rijtje goed geautomatiseerd beheerst wordt , ga je door met 11 + 1, 11 + 2 enz.
Op deze manier ontstaat er logica in de sommen (leg ook uit aan je kind waarin een som lijkt op de vorige).
Eerst de plus sommen, later de min sommen.

Niet te lang op een dag, liever wat vaker een paar minuten of één rijtje flitsen.
Om te motiveren kun je een sticker of stempelkaart maken waar je kind iets op mag zetten als het een rijtje beheerst of de kaartjes met goede antwoorden direct op een stapeltje leggen zodat ze zelf kan zien hoeveel ze er al beheerst.

Ter aanvulling kun je flitssommen of plofsommen zoeken op internet (heb zo snel even geen link).
Wat vooral belangrijk is, is dus de logische opbouw. Mijn ervaring is dat oefenen pas goed werkt als er structuur in zit.
Willekeurig sommetjes oefenen frustreert alleen maar (op dezelfde manier oefen ik tafels; tafel voor tafel en pas als een kind een tafel van voor naar achter en door elkaar kent, ga ik door met de volgende tafel).
Strategieën voor handig rekenen komen later (5x6 is hetzelfde als 6x5 of als 10 x 3).
Voor rekenzwakke kinderen is het automatiseren goed blijven oefenen (dagelijks) belangijk.
groeten
Anna Marijke

Guinevere

Guinevere

22-08-2010 om 20:06

Groep5juf

"Voor rekenzwakke kinderen is het automatiseren goed blijven oefenen (dagelijks) belangijk."
Mijn zoon is niet rekenzwak, hij automatiseert alleen slecht. Dat zijn m.i. verschillende dingen.
En bij onlineklas.nl doe je niet willekeurig sommen, maar kun je het helemaal opbouwen. Die flitssommen zoals jij ze presenteert, daar valt mijn zoon bij in slaap. Rekenen moet leuk en prikkelend zijn, en die kaarten klinken mij niet als zodanig in de oren. Wellicht werkt die methode voor sommige kinderen, maar niet voor de mijne met aandachtsproblemen.

Pippin

Pippin

22-08-2010 om 21:52

Automatiseren

Ik heb dezelfde ervaring als Guinervere. Bij een logische reeks snapt mijn dochter als snel dat het antwoord logisch is. Ze kijkt dan niet meer naar de som, maar alleen naar het antwoord. De tafels op een rijtje bijvoorbeeld, gaan prima. Ze lepelt gewoon op: 4, 8, 12, 16, 20,... Als je daarna vroeg 'wat is 3 x 4?' wist ze het niet.
Het gaat er mijns inziens bij automatiseren om dat die hersenen de som bij het antwoord ingeprent krijgen. Niet dat je het antwoord raadt.
Volgens mij is dat het probleem bij de slimmere kinderen die niet goed kunnen automatiseren. Ze vallen in slaap bij het inprentwerk, omdat ze de uitkomsten kunnen voorspellen. Daarom wordt er niet veel geautomatiseerd en dus moeten ze blijven rekenen. En dat kunnen ze dan best wel snel.
Ik heb zelf ook veel sommen nog niet geautomatiseerd. Ik kan me nog herinneren dat ik, als ik vroeger een blad sommen moest maken, altijd eerst begon te zoeken naar de sommen die op elkaar leken. Die ging ik dan eerst uitrekenen en vanuit die sommen rekende ik de rest uit. En nu heb ik zo veel tafels geoefend met mijn kinderen en nog steeds zijn ze niet geautomatiseerd, dat belooft niet veel goeds voor mijn kinderen. Misschien werkt het bij sommige mensen gewoon niet, dat automatiseren.

KGO

KGO

22-08-2010 om 23:08

Wel/niet automatiseren

Hoi weet je nu eigenlijk of het een automatiserenprobleem is?
Mijn dochter weet eigenlijk het antwoord op al die sommen best wel. Alleen
- ze raakt in de stress als het onder een tijdsdruk moet gebeuren.
- ze raakt afgeleid door buiten, iets wat er gebeurd.
of ze moet naar het antwoord zoeken in haar hoofd?? Ik heb NIET het idee dat ze het antwoord gaat uitrekenen of zo; maar ze moet zoeken waar het staat in haar hoofd. Het staat al wel ergens.
of is dat nu precies automatiseren?

Karin

Pippin

Pippin

23-08-2010 om 00:20

Karin

Dat is bij mijn dochter wel wezenlijk anders. Als ik haar vraag wat 8+5 is, dan gaat ze rekenen. Ze doet dan 10-8=2. 5-2=3. 10+3=13. Lekker handig als je moeite hebt met concentreren, drie stappen! Drie mogelijkheden om je te vergissen. Door oefening, wordt ze steeds nauwkeuriger in de tussenstappen, dus de vergissingen worden ook steeds minder. Maar volgens mij doet ze het nu nog steeds zo.
En ik doe het ook zo, ongeveer...

maan.

maan.

23-08-2010 om 08:52

Teveel van hetzelfde?

Hier ook een dochter die al jarenlang (te) traag is met rekenen maar wel hoge cijfers scoort.

Elke leerkracht pakt het anders aan, ze heeft een juf gehad die zat continu negatief erop te reageren (maakte haar alleen nog maar trager en zelfs erg onzeker), leerkracht jaar daarop heeft er weinig mee gedaan, leerkracht vorig jaar signaleerde al binnen twee weken dat ze tempoproblemen had en heeft direct afspraken gemaakt; tot mijn stomme verbazing hoefde ze nog maar dehelft van de sommen te maken! In een gesprek vertelde de leerkracht dat ie had gezien dat ze het heel goed snapte dus dat voor haar geen noodzaak was om te herhalen-herhalen-herhalen. Doordat de druk voor haar wegviel bleek ze ineens sneller te kunnen werken. Nog steeds wel langzaam maar niet zo problematisch langzaam meer.

Ik ben erg benieuwd wat de leerkracht van dit jaar hiermee gaat doen. Dochter heeft al wel pasgeleden gezegd dat ze hoopte dat het rekenen wat leuker zou worden want ze vond het zo saai en simpel..

Martien

Martien

23-08-2010 om 13:09

Gewoon niks doen

Oudste was/is ook extreem traag. Rekende ook in 2de lj (groep4) nog alles op haar vingers uit.
Oefenen heeft geen zin, want zij heeft geen zin om die 'stomme' sommen op te lossen. Geeft moeilijke sommen, de rest komt echt vanzelf. Zo ook bij oudste die ondertussen naar 2de middelbaar gaat. Ze behoort tot de beste voor wiskunde, maar dient steevast als voorlaatste haar werk in. Ze kan zich gewoon niet zolang goed concentreren. Hoe ouder de kinderen worden, hoe minder moeilijk de leerkrachten zeuren om het extreem langzame gedrag van dochter. Dochter leert steeds beter haar tempo op te drijven, net genoeg om niet als laatste haar werk in te dienen en dus geen gezeur te krijgen
btw 2 jongere neefjes krijgen precies dezelfde klachten van leerkrachten, maar behoren ook tot de top van de klas. Gewoon blijkbaar een familietrekje bij ons.
Groetjes

vati

vati

23-08-2010 om 21:45

Ook traag

Dochter kreeg op de basisschool ook steevast te horen, en op haar rapport vermeld, dat ze zo traag was met werken/toetsen. Leraar in groep 7 maakte al een opmerking dat hij bang was voor de uitslagen van citotoetsen want daar zou het toch op snelheid aankomen. Grappig was dat ze toch altijd hoog toetste en ook uit de cito kwam een hoog vwo advies dus dat trage wil helemaal niets zeggen.

Ji Hye

Ji Hye

26-08-2010 om 13:46

Idem...

Mijn dochter is nu negen en zit in groep 6. Vanaf groep 3 is er al geconstateerd dat haar hele werktempo te laag lag. Rekenen was echt extreem. Ze heeft nog steeds een te laag werktempo. Dat zal ook nooit veranderen, maar met rekenen is het vooruit gegaan. Automatiseren onder de tien kan ze nog steeds niet. de rest met rekenen gaat steeds beter. We oefenden elke avond met flitskaartjes zowel automatiseren als de tafels. De tafels gaan goed, maar automatiseren onder de tien nog steeds niet.Ik ben nu zover dat dat dus iets is wat er bij haar niet in wil. Na overleg hoeft ze vanaf groep 3 ook maar de helft van de sommen te maken. En met rekenen werd ze ook altijd met een klein groepje uit de klas bij een aparte juf gezet. Dat heeft haar enorm geholpen. Inderdaad waren haar antwoorden wel altijd goed, maar leek ze geen tijd genoeg te hebben om alles te maken. Aan het eind van groep vijf maakte ze 2/3 van de sommen binnen de tijd en nog goed ook. Snelheid komt door oefenen, maar komt soms ook vanzelf. Bij mijn dochter weet ik dat ze rekenen stom vindt. Dat zegt ze ook. Maar als de druk weg valt, en geen huilend kind meer 's avonds na het rekenen op school, dan valt er een hele last van je schouders.

Oefenen kun je proberen. Vooral het flitsen is erg goed. En de rest komt later wel, of niet. Ga er niet zelf mee zitten, want dat voelen ze waardoor ze gefrustreerd kunnen raken. Zelf heb ik zeker 7 of 8 keer per jaar contact met de leerkracht om het oefenen aan te passen, of om een andere inval te proberen. Vorig jaar was mijn dochter er zelf ook bij elke keer, en daarna was ze vaak veel meer gemotiveerd om te rekenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.