Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Trakteren op snoep; bah

Wat kan ik doen? Mijn zoon is inmiddels bijna 5 en zit in groep 1/2. 26 kindjes dus 26 keer een verjaardag vieren in een schooljaar en....minstens 20 keer snoep als traktatie. Lekker makkelijk natuurlijk maar ik zit er weer mee. Officieel mag er niet op snoep getrakteerd worden, maar de juffen/meesters doen er niks aan.
De Ouderraad wil niets doen, want "het moet toch kunnen".

Ben ik nu zo'n zeikerd? En wat kan ik eventueel hieraan doen, behalve zelf een gezonde traktatie te verzinnen voor de verjaardag van zoonlief.

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Caillic

Caillic

10-11-2009 om 08:35

26 snoepjes

26 snoepjes in een jaar is niet veel. Of geef jij je kind dagelijks zelf ook nog snoep? Dat moet je natuurlijk nooit doen. Als snoep voorbehouden blijft aan verjaardagen, valt het reuze mee.

Jvo

Jvo

10-11-2009 om 08:45

Ach...

Afgezien van kinderen die niet tegen suiker of kleurstof kunnen (die van mij kan overigens niet goed tegen fruit en kaas) is 20x snoepen per jaar voor jou echt zo'n probleem?

Als er hele zakken schuim en spek zouden worden uitgedeeld zou ik ook niet staan juichen, maar ik denk dat mijn kinderen na 20x worst en kaas (de een mag het niet, de ander lust het niet) en mandarijntjes ze niet meer zo hard zingen als er weer eens iemand jarig is.

En dan is nog de vraag of worst en kaas wel zo gezond is (vet!). Of was je van plan om op stengels bleekselderij met radijsjes te trakteren?

Hier worden traktaties direct opgegeten, er zijn ook scholen waar ze mee naar huis moeten. Dat lijkt me in jouw geval nog de beste optie omdat je dan zelf in de hand hebt of ze het mogen opeten of niet.

emma43

emma43

10-11-2009 om 09:13

Ik ben jarig,dus...........

mag ik snoep!!!!!!!
In de kleuterklasjes knutselde ik nog iets met mandarijntjes,maar juist omdat we thuis geen snoeptrommel hebben is het zo leuk als er op snoep getrakteerd wordt op school.Mijn kinderen hadden dit al snel door en vonden al snel dat als hun jarig waren ze ook op snoepjes mochten trakteren.
Hier valt het ook altijd wel mee,een lolly met kleinigheidje of een paar snoepjes.....Nooit grote zakken vol.

Je hebt gewoon en je hebt feest

Van mij mag er flink uitgepakt worden met verjaardagen.
Hele zakken snoep vind ik vervelend, maar vet en suiker zijn wat je eten lekker maakt en smaak geeft.

En als er wat te vieren valt dan hoort daar smaak bij. Ik herken het wel hoor, het is een van de vele dingen die je moet lossssslaten als je kind ouder wordt en meer de wereld in gaat. Je hebt het als ouder gewoon niet meer in de hand dan. Ik heb me vroeger ook wel druk gemaakt over suiker, mijn kinderen kregen dat amper. Maar ik heb ze altijd vrijgelaten bij feesten. Dat is een ander verhaal.

Ik vind het vele malen schadelijker als kinderen krijgen aangeleerd dat suiker er iedere dag bijhoort. Mijn kinderen hebben een dagelijks eetpatroon met weinig suiker. Dat vind ik veel belangrijker dan wat er bij feesten gebeurt. Het contrast mag van mij ook best heftig zijn. Is ook beter voor het gebit trouwens. Dus ze krijgen niet elke dag een snoepje maar als ze een keer willen snaaien (ze zijn 4 en 8) en er doet zich een gelegenheid voor dan zeg ik altijd dat ze beter veel in een keer kunnen snoepen dan de hele dag een beetje.

En om je vraag te beantwoorden: sorry, maar inderdaad, je zeurt...zolang kinderen een gezond eetpatroon krijgen aangeleerd met veel afwisseling en veel onbewerkte, ongeraffineerde producten, veel verse groente en fruit, weinig slechte vetten en veel vezels is er imho niets aan de hand als ze een keer snoep snaaien.

Ik rol...

van mijn zeer royale hoekbank...
Niet tracteren op iets lekkers/ongezonds op je verjaardag? Wat zet jij je verjaardagsvisite voor dan? Een rijstwafel bij de koffie zonder suiker en daarna een rauwkostbuffet? Het is feest voor het jarige kind, vier dan ook lekker feest! Verantwoord doen kun je op al die andere dagen in de week wel. Hoewel ik de reactie van Caillic ook wat bijzonder vind hoor. Elke dag een snoepje moet je natuurlijk nooit doen? Nou eh, dat beslis ik dan zelf nog wel. De heren hier hebben 's middags keus tussen een snoepje, koekje, boterham, fruit oid. Ze kiezen waar ze op dat moment zin in hebben,en dat kan best dagelijks een snoepje zijn. Daar lig ik niet wakker van. Drie keurige gebitten zonder gaatjes, en slanke gespierde lichamen.
Heb je er trouwens wel eens bij nagedacht dat een doosje rozijnen misschien minder fabuleus uitvalt in vergelijking met een handvol pepernoten of een zakje goudbeertjes, dan je zou denken?

reina

reina

10-11-2009 om 10:24

Ach

Bij mijn minderen op school ( dat is al lang geleden ) mocht er ook niet op snoep getracteerd worden. Wij probeerden meestal iets leuks te maken van gezonde dingen (hadden zelf vooral plezier tijdens de knutseldag die daaraan vooraf ging), maar het merendeel van de kinderen tracteerde op chips, als er iets is wat ik ongezond vind.... Maar ach, ik had het zelf zelden in huis, dus die 25 zakjes chips per jaar konden ook geen kwaad, datzelfde vind ik gelden voor snoep. Er is nou eenmaal maar heel weinig echt gezond als het om leuke en lekkere tractaties ging (ik stond ooit 's ochtends vroeg oliebollen te bakken, omdat dochterlief dat zo lekker vond om te tracteren, of alle ouders daar nou blij mee waren )

reina

reina

10-11-2009 om 10:25

Juulia

Nog even nieuwsgierig, welke tractaties om op school uit te delen verzin je zelf?

Hillary

Hillary

10-11-2009 om 11:36

Zakken snoep en zwemles

Ach wat lekkers trakteren zie ik het probleem niet zo van, maar sommige komen met hele zakken. Overigens mogen ze die op school niet in een keer helemaal opeten. Thuis gaat dat in de snoeppot, scheelt weer in mijn boodschappen Wat ik wel een vreemde tendens vindt dat tegenwoordig overal getrakteerd wordt. Op de zwemles, op de tennis, op de voetbal. Dat vind ik zwaar overdreven.

Lorwyn

nee hoor, ik vind het helemaal niet raar dat jij geen dagelijkse snoepjes uitdeeld. Ik vind het wel raar dat er voor mij wordt bepaald dat je dat dus nooit moet gaan doen. Dank u, dat regel ik zelf wel. En nee, dagelijks snoep is geen recht, net zo min als dagelijks een toetje (hier dus niet) of suiker in je koffie, of een koek bij je koffie of een zak drop in je auto. De een doet dit, de ander dat. Een keuze die je maakt.

Tango

Tango

10-11-2009 om 12:41

Bij ons op school

Is ook het beleid dat er gezond getrakteerd wordt en ook hier wordt dit niet echt nageleefd. Zo trakteerde vorige week de juf van Tangodochter op snoepjes toen ze jarig was. Heb ik nog naar gevraagd overigens, de reden was dat ze weinig tijd had gehad om iets anders klaar te maken, maar toch haar verjaardag wilde vieren in de klas. Tja, vind ik geen reden, maar goed ik voelde me wel meteen een stuk minder schuldig over het feit dat Tangozoon bij zijn laatste verjaardag sleutelhangers met snoepsleutels eraan getrakteerd had. Wat een succesvolle traktatie was dat!
De meeste traktaties bestaan hier overigens uit cakejes, ook niet echt gezond. af en toe zie je iets gezonders: poffertjes met fruit, heeft Tangodochter ook eens getrakteerd, maar echt omdat ze dat zelf wilde. Chips zie ik ook vaak, vind ik dus weer erg raar, om 10.00 u. 's morgens aan de chips....Verder eten ze hier elke dag fruit op school, dus ik maak me er niet zo druk om.

Juist snoep!

Ik vind dat we juist snoep of iets heeel lekkers en bijzonders tracteren op een verjaardag. EN dan vooral om kinderen te leren dat juist een verjaardag iets is om zoiets "slechts" te doen. Om dan daarna weer over te gaan naar de orde van de dag. En dat is gezond eten, zonder te veel snoep.
Kinderen worden niet dik van dat snoepmoment op een verjaardag. Ze worden dik van alles wat ze op andere momenten krijgen.
Ik pleit dan ook voor veel snoep en chips op verjaardagen.

mee1977

mee1977

10-11-2009 om 12:56

Lorwyn

Soms eten kinderen thuis ook geen snoep, maar hebben wel een (lichte) overgewicht. overgewicht heeft namelijk niet altijd met snoepen te maken.

Mijn dochter eet namelijk bijna nooit snoep, maar wel heel erg veel fruit, en ja ook van die fruitsuikers kan je mollig worden!

Haar snoepbus gooi ik een paar keer per jaar leeg, of gooi er wat van bij mijn middelste dochter. Alles wat getrakteerd word, gaat namelijk in haar busje en daar eet ze niet van.

Jesse_1

Jesse_1

10-11-2009 om 13:22

Hoeveelheid

Zoals eerder hier al werd gezegd, val ik niet over het trakteren van snoep (dat vind ik oké), maar de hoeveelheid ervan.
Eén (of enkele) snoepje(s) leiden niet tot teveel calorieën en dikke kinderen, maar vaak/veel snoep en andere dikmakers!
Bij mij thuis mogen de kinderen elke dag een snoepje, om 'snoepjestijd' en daar worden ze echt niet dik van, en is ook niet slechter voor hun tanden dan een stuk fruit.
Jesse *Geniet maar snoep met mate*

tonny

tonny

10-11-2009 om 14:02

ik heb nog meer te doen met het personeel.

Bij een school met 250 kinderen krijg je 250 plakken cake/stroopwafels/worstebroodjes etcetera toegeschoven. Die kunnen door naar de kinderen, maar - zie bericht poster!

tonny

Hanne.

Hanne.

10-11-2009 om 15:14

Wat dan wel?

Tja ik ben ook niet dol op snoep (mits niet in grote hoeveelheden), maar wat zou je anders moeten tracteren?

Plakjes worst kaas => vet
Chips => Vet
Koekjes => veel suiker én vet

Lekkere dingen zijn vaak gewoon niet de gezondste en altijd maar rauwkost en/of fruit voorschotelen....als ik jarig ben eet ik ook taart/gebak

Hier

Hier wordt vaak getrakteerd op wafels of muffins. De kinderen hebben dan gelijk geen zin meer in hun boterhammen dus dat is wel jammer. Onze kinderen zijn in de zomer jarig. Zij trakteren meestal op een waterijsje (raket, festini, dubbellikkers) omdat dat behalve lekker en verkoelend ook nog eens handig is met allergieen en het bevat ook niet teveel calorien en geen vetten etc. Maar dan zijn er ook kinderen die dat niet "lusten" en liever roomijs hebben.

Zo is het dus altijd wat

Ik zou zeggen, leven en laten leven. Om de traktaties op school maak ik me dus écht niet druk. Ik heb twee super slanke gespierde kinderen (de een door voetbal en de ander door turnen), de oudste snoept niet zo veel de jongste wel als ze de kans krijgt. Ze eet over het algemeen niet zo goed haar avondeten, maar er is aan de andere kant ook geen peil op te trekken wanneer wel en wanneer niet. Gisteren bijv. kreeg ze als traktatie na het turnen (ja, ook daar wordt dus getrakteerd ivm verjaardag) een dikke kabelspek. Die at ze uiteraard met smaak op (het was half 7 ongeveer), dus ik dacht "nou dat wordt straks weer niet of nauwelijks eten". Maar niets was minder waar, ze heeft een behoorlijke hoeveelheid macaroni met kaas weg zitten werken. Ik probeer me er dus niet meer zo druk om te maken, ze is nooit ziek en eet met vlagen, goed, slecht, zoet, hartig.

Vera*

Vera*

10-11-2009 om 19:46

Maggietel ot

Hier is dochter een slechte eter mede omdat ze altijd zo moe was. Na het zwemmen was het helemaal niks meer. Ik gaf haar dan 1 dextro en daar trok ze dan weer van bij en at voor haar doen wel fatsoenlijk. Kan het zijn dat je dochter af en toe te moe is om te eten? En dat die kabelspek net dat zetje was?

Maylise

Maylise

10-11-2009 om 20:12

Meestal snoep

Mijn kinderen trakteren meestal op snoep of op chips. Soms op iets anders zoals ijsjes of cakejes of brownies..
Ik laat mijn kinderen zelf kiezen waarop ze willen trakteren en dat is dus meestal zoet.
Vind ik ook geen probleem want het is een verjaardag en daar mag best wat lekkers bij. En de meeste kinderen zullen een voorkeur hebben voor snoep boven fruit of iets anders gezonders.

Overigens eet mijn zoon elke dag wel iets van snoep en hij krijgt ook nog elke dag een toetje. Ik vind dat we ook niet te krampachtig met suiker en vet om moeten gaan.

Maylise

Sandra

Sandra

10-11-2009 om 22:10

Het kan nog erger....

De juf van mijn zoontje van 6 was jarig. Heeft ze de hele dag feest gevierd met de klas. Leuk dacht ik. Totdat zoon met een grote zak snoepresten de klas uit kwam. Mam ik ben zo misselijk van al dat snoepen. Ik vraag wat heb je dan gegeten? Heel veel snoep en heel veel ships. Helaas kon hij de poffertjes in de klas niet eten want hij had buikpijn gekregen. Nu is mijn zoon een grote eter die graag veeeééél eet. Hij wil altijd alle restjes van anderen opeten. Van mij mag hij heus wel snoepen en ships op een verjaardag. Maar er zijn toch wel grenzen, hij hoeft er toch niet ziek van te worden. Grrr ik vond dit dus niet leuk Toch heb ik er niets van gezegd omdat ik het opgegeven heb. Tegen het snoepterreur kun je niet op. Hij zit ook nog op twee sporten. Waar volop getracteerd en veel snoep na het sporten. Dat is dus elke week wel een tractatie. Tenminste zo lijkt het. Ooh ja er is een zusje, broerje geboren. Ook nog snoep tracteren. Feestdagen? Veel snoep op school. Er staan pepernoten bij de juf op haar bureau in de klas. Zoon krijgt elke dag van haar wel pepernootjes, want hij doet zo zijn best (zegt hij). Bedankt lieve mensen voor al die rotte tanden. Zal hij wel zeggen als hij 14 is. Als hij tenminste niet al een kunstgebit heeft grrrrr.... Sta je dan na het zwemmen met je banaan klaar. Ja die hoeft hij natuurlijk niet als hij al die snertsnoep ziet in de kleedkamer. Ooh ja schoolmelk? Is niet goed genoeg, het moet chocomelk zijn of fristi. Lusten ze anders niet... Zit zoon als enige melk te drinken. Zegt de juf tegen mij. Dat ze ook chocomelk of dat roze goedje hebben bij campina. Of zoon dat niet liever heeft? Vandaag toevallig kregen we een pakje optimel kado van Campina op school. Ja natuurlijk wil zoon dat liever. Ga zo maar door. Zo ben ik ook mijn frustratie even kwijt

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2009 om 02:14

Om het even heel ongezellig te zeggen...

Ja, ik vind het een ontzettend geneuzel dat traktaties verantwoord en gezond moeten zijn.

Vera (ot)

Wie weet heeft het daar soms wel mee te maken. Vaak is het ook kijken wie de langste adem heeft en of ze er onderuit kan komen om te eten. Ik ga mijn dochter maar niet vertellen dat het misschien wel door vermoeidheid komt en dat we dat kunnen verbeteren door dextro of een kabelspek, dan zijn de zakken spekkies niet meer aan te slepen denk ik. Maar ik kan het natuurlijk wel eens ongemerkt (voor haar) uit proberen, als dat de oplossing zou zijn is het mooi (niet die zak spekkies dan natuurlijk maar een tabletje dextro of zo).

Mijn gedachten

Net zoals een borrel zonder alcohol geen borrel is, is een traktatie met een overdaad aan vezels, vitamines en mineralen geen traktatie. Klaar. Tuurlijk, een mandarijntje is heerlijk, en rozijnen ook. Een bruine boterham met kaas. Jammie! Maar het zijn geen traktaties. Klaar. (Ik vind een puntenslijper of gum trouwnes ook geen traktatie, maar da's weer een ander verhaal. Volgens mij is een traktatie per definitie eetbaar.)

Ingrid

Ach pelle toch, (sorry ot,)

'Op etenstijden eten wij geen snoep of koek maar brood.'

Jeetje. Ik wist dat het koken van 4-gangen-diners niet je allergrootste hobby was, maar heb je de warme maaltijd nu helemaal afgeschaft????

Ingrid (sorry, hahahaha, kon het niet laten!)

Vera*

Vera*

11-11-2009 om 09:23

Maggietel ot

Ach, je geeft haar een dextro na het sporten onder het mom van beter herstel.

Balletmama76

Balletmama76

11-11-2009 om 09:30

Kaaskopje...

Ik ben het 100% met je eens.

Door snoep volledig te bannen, maak je het alleen maar interessanter. Met beleid genieten is veel zinvoller.

Ook bij ons op school willen ze graag gezonde traktaties, maar 90% van de ouders traktiert gewoon zoals in "de goede oude tijd"... En ik vind het goed zo. Kinderen mogen van mij gerust leren, dat snoep niet iets is van elke dag, maar voor bijzondere gelegenheiden. Wij bieden op verjaardagen toch ook niet alleen "broodje gezond" aan, maar ook taart en/of cake?

Of is de volgende stap, dat de OR ouders vraagt, op verjaardagen thuis ook maar gezonde dingen aan te bieden, om het goede voorbeeld te geven?

Geen chocola-letters meer op Sinterklaas, want da's natuurlijk ook niet gezond?

Snoep is gewoon in teveel tradities in gebonden, om gebannt te worden (traktaties, verjaardagsfeestjes, Sinterklaas, Paasen, noem maar op). Ik wil dat mijn kind op school mogelijkst goed op de echte wereld voorbereid wordt - een kunstmatige wereld zonder snoep is niet mijn idee van goede voorbereiding. Ze zullen in hun leven nog met meer verleidingen moeten leren omgaan (alcohol bijvoorbeeld). Als hun op school aangeleert wordt, dat er niks is tussenin zit tussen totale onthouding en totale overconsumptie, krijgen ze toch een fout beeld mee.

In plaats van snoep te bannen, kunnen ze de kinderen beter voorleven, om hier verantwoordt mee om te gaan. Snoep is een genootmiddel, net als alcohol. Bij snoep kunnen ze de verantwoordte omgang leren, die ze later ook met alcohol moeten leren.

En natuurlijk liggt hier de hoofd-verantwoordelijkheid bij ouders en niet bij school, maar het zal toch leuk zijn, als ouders en school hier een beetje dezelfde lijn kunnen volgen, en hier moet school zich aan de ouders orientieren en niet andersom. Dus als school dingen opleggt, die thuis anders gedaan worden (omgang met snoep), is dat alleen maar onnodige verwarring voor de kinderen.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-11-2009 om 13:16

Maar wat als je een sprinkhaantje hebt?

Onze dochter is een 'sprinkhaantje', lang en mager. Ze heeft altijd al minimale beetjes gegeten. Als zij van iemand tussendoor snoep krijgt, of een zakje chips, eet zij geen brood of avondeten meer. Ze is dan verzadigd. Dochter is nog een peuter, maar ik word nu al niet goed van al die winkeliers, kennissen en familieleden die het kind allerlei lekkers toestoppen onder het mom van: dat kan ze makkelijk hebben, ze is zo dun. En bedankt, dan gaat er dus weer geen fruit, groente of brood in. Meestal pak ik het lekkers af onder het mom van "Dat mag je straks opeten", en soms vergeet ze dan dat ze een lolly kreeg. Vaak ook niet en dan is er weer een totaal onnodige strijd. Ik sta dus aan de kant van Juulia, wat mij betreft delen mensen inderdaad potloden uit. Graag zelfs.
Groetjes
Massi

Hanne.

Hanne.

11-11-2009 om 15:35

Sprinkhaantje en gezond tracteren

Maar als jouw sprinkhaantje een gezonde tractatie krijgt ipv snoep/chips eet ze dan wel? Ik kan me niet voorstellen dat ze na het eten van een ongezonde lollie niet meer eet, maar na het eten van een gezond mini krentebolletje (om maar een dwarsstraat te noemen) wel.

Juulia maakt bezwaar tegen het tracteren van snoep, jij maakt bezwaar tegen het tracteren van uberhaupt iets eetbaars.

Leandra

Leandra

11-11-2009 om 16:40

Rozijntjes en ontbijtkoek

Mijn zoontje is net 4 geworden en heeft op school getrakteerd op rozijntjes, miniontbijtkoek en een gummetje met elkaar in een kartonnen bekertje.Ik zie niet in waarom dit geen traktatie zou zijn volgens sommigen??? Mijn zoontje vond het geweldig en is dol op rozijntjes en ontbijtkoek. Ik houd persoonlijk niet van chipstraktaties. chips 's morgens, brrr! Bovendien eet mijn oudste dan zijn fruit niet meer. Ik heb liever dat hij vol zit van ontbijtkoek dan van chips. Maar ja, zoveel mensen zoveel meningen....

Groetjes Leandra

Puck2

Puck2

11-11-2009 om 18:35

Vind het ook overtrokken

Tuurlijk is iets verantwoords gezonder, maar als nu op bijzondere dingen zoals een verjaardag ook al niet meer op snoep getrakteerd mag worden.... Ik vind het dus net zoals Kaaskopje e.a. zeggen geneuzel en al helemaal niet iets om je druk over te maken. En persoonlijk moet ik er ook niet aan denken om 's morgens om 10 uur aan de chips te zitten, maar so what, ik ben niet degene die het op hoeft te eten. Wat ik veel irritanter vind is dat sommige ouders tegen elkaar op gaan lopen "bieden" met nog grotere tractaties en nog bijzonderderderdere dingen. Soms zie je de meest ingenieuze knutsels langskomen of hele zakken snoep voor ieder kind. Nee, dan liever een gewoon klein zakje chips. En als je er niet aan mee wilt doen, prima, dan doe je toch zelf een verantwoorde traktatie?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.