Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Trakteren op snoep; bah

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

11-11-2009 om 21:02

Hanne

Eh, tegen een gezonde tractatie zou ik geen bezwaar hebben. Het maakt mij niet uit wanneer ze haar brood of fruit binnenkrijgt. Je hebt volgens mij wel gelijk dat ik me wat wazig uitdrukte in de vorige posting (goh, heb ik anders nooooit). Nog een keertje dan: ik maak bezwaar tegen het uitdelen van ongezonde tractaties omdat mijn dochter die dingen eet in plaats van gezonde dingen (waar ze dan geen trek meer in heeft).
Ik begrijp absoluut dat 26x per jaar snoep en chips voor de meeste ouders niet bezwaarlijk is. Voor mij wel een beetje, om bovengenoemde redenen. Ik sloot en sluit me dus bij Juulia aan, er zijn al zoveel momenten waarop ongezonde tractaties onvermijdelijk zijn. Nou ja, bij ons in de familie dan, kind heeft dertien 'echte' ooms en tantes plus aanhang maal kroost is godweethoeveel verjaardagen in een jaar.
Groetjes
Massi

Plien

Plien

11-11-2009 om 23:53

Bleef het maar bij feestjes en tractaties op school

Maar dat doet het niet. Tegenwoordig is een middagje spelen bij een vriendje al reden om chips te eten. En er wordt niet alleen op school getrakteerd, maar ook op elke sportclub, de blokfluitles, etcetera. Er zijn zó ontzettend veel trakteer- en snoepmomenten tegenwoordig.

Kinderen die hier komen spelen zijn altijd verbaasd dat ik niet klaarsta met én snoep én drinken én dan later nog chips. Ze krijgen fruit en dan een klein (!) snoepje.
Ik sluit me dus aan bij Massi.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2009 om 02:05

Leandra

Jouw traktatie vind ik ook een leuke traktatie, niks mis mee.

Bovendien eet mijn oudste dan zijn fruit niet meer. ===
Zelfs niet op een ander moment van de dag?

Kaaskopje

Kaaskopje

12-11-2009 om 02:27

Massi

De kinderen uit de klas van jouw kind kunnen er toch niets aan doen dat er in jullie familie zoveel snoep en eetmomenten zijn?

ayla

ayla

12-11-2009 om 08:17

Eten ze het dan in de klas?

bij ons worden normaal nooit traktaties gegeten ind e klas, alle skomt mee naar huis en dan kun je zelf bepalen wanneer een kind iets eet. Bij ons gaat het merendeel in de snoeptrommel voor een andere keer.

Puck2

Puck2

12-11-2009 om 09:13

Ja ayla

De verjaardag wordt in de klas gevierd en dan wordt de traktatie gelijk opgegeten. Ik heb nog van geen enkel kind gehoord dat het eraan toe gaat zoals bij jouw. Lijkt me ook niet leuk voor een jarig kind als wat hij uitdeelt gelijk weggestopt wordt en er geen aandacht aan besteed wordt.

ayla

ayla

12-11-2009 om 09:32

Wel aandacht hoor

hier wordt echt wel een verjaardag gevierd, de kinderen krijgen een kroon, er word gezongen, ze mogen de traktatie uitdelen en de jarige kindjes gaan de andere kleuterklassen rond om stickers te verzamelen voor op hun kroon. Alleen de traktatie gaat mee naar huis.

Puck2

Puck2

12-11-2009 om 09:47

Ja maar ayla

Ik bedoel niet aandacht voor de jarige, maar aandacht voor de traktatie op zich. Hoe zou jij het volgende dan vinden: jij serveert op je verjaardag lekker een stukje gebak. Al je gasten halen vervolgens een broodtrommeltje uit hun tas en pakken het in voor thuis.
Of: jij geeft aan iemand een cadeautje en de ontvanger pakt het niet eens uit en stopt het weg voor later.
Dat is toch niet leuk?
MAar misschien is dat ook wel een kwestie van wennen, als de kinderen op school niet anders gewend zijn.

Bibi72

Bibi72

12-11-2009 om 09:49

Tussenoplossing

Hier op school mag een kleine tractatie opgeten worden, is de tractatie groter, dan mag er één dingetje opgegeten worden, en de rest gaat mee naar huis.

ayla

ayla

12-11-2009 om 10:23

Puck2

behalve op de 1dagdeel dagen worden verjaardagen eigenlijk altijd 's middags gevierd als de kinderen niets op school eten. Meestal vlak voordat ze naar huis gaan. het is wat je zegt, de kinderen zijn eigenlijk niet anders gewend. Ik vind het wel handig, zo kan ik goed kijken wat dochter heeft en of ze het mag

emma43

emma43

12-11-2009 om 11:06

Mee naar huis

Hier worden verjaardagen in de kleuterklasjes het laatste half uurtje gevierd.Met kroon,kaarsjes liedjes en traktatie die mee naar huis gaat.bij ons wordt en door veel ouders gezond getrakteerd in de kleuterklasjes nog,maar het wordt dan wel leuk ingepakt,soms met knutsels.Is hier weer een beetje strijd,niet het grootst of het duurst of het meest,maar wie heeft de mooiste traktatie.Voor de niet zo creatieve of werkende moeders weer niet zo fijn.Maar wel leuk dat traktatie dan even heel blijft.en inderdaad dan beslis je zelf wanneer er gesnoept wordt,als er snoep getrakteerd wordt.
Vanaf groep 3 wilde mijn kinderen echt geen gezonde traktaties meer.En ik denk dat hier vanaf groep 7 chips getrakteerd wordt.

Puck2

Ik zag het inderdaad ook al voor me, al die curver of tupperwarebakjes mee naar een verjaardag om die overheerlijke gebakjes in te vervoeren.
Hier op school mag het wel opgegeten worden tenzij het een traktatie is met veel snoep, dan mogen ze iets ervan opeten en gaat de rest mee naar huis.

Puck2 cadeautjes later uitpakken

"Of: jij geeft aan iemand een cadeautje en de ontvanger pakt het niet eens uit en stopt het weg voor later."
Oh, dat is in sommige landen heel gebruikelijk, oa Chinezen doen dat. Oa om te voorkomen dat de gulle gever zou kunnen zien dat hij/zij teleurgesteld is door het cadeau, om gezichtsverlies te voorkomen.

Kadootjes uitpakken en tractaties

Hier in Engeland is het dus de gewoonte om pas later kadootjes uit te pakken op een feestje. Ik vind het eigenlijk ook wel raar, moet je er weer goed op letter wie wat heeft gegeven en bedankbriefjes schrijven. Maar goed, het is nou eenmaal zo.

Tractaties zijn hier weer niet gewoonlijk.

Maar feestjes zijn hier weer heel uitgebreid met allerlei junkfood. Op zich niet zo erg maar ik vind dat niet nodig voor een 2/3-jarige. Schalen vol gefrituurde dingen, borden vol koek, kommen vol snoep. Gelukkig hebben we niet zoveel van die feestjes want daar zou ik niet blij van worden.

Aagje

Aagje

12-11-2009 om 16:57

Het is vaak zo veel en zo fout...

Het is vaak zo veel en zo fout.

Een zakje popcorn versierd met en een dropsleutel en een lolly.
Een zakje chips om half 10 's ochtends... (peutergymles...)
Een potje suikerspin met drie E-nummers op het plastic... versierd met een prikker zodat toen we heb bakje wilden aanspreken de boel al verdord was...
Bah! Ik begrijp ik echt niks van de gedachte hierachter.

Waarom is gewoon 1 snoepje niet gewoon 'genoeg'? Je eigen koffievisite 's ochtends ontvang je toch ook niet met borrelnootjes en chips?

Ik heb mijn jongste (septemberkind) vaak fruit (aardbeien, bramen, frambozen) meegegeven. Op een paar miezemuizen na vinden de meeste kinderen dat wel degelijk heel lekker! Nu hij wat ouder is, zoeken we bij Jamin wat gesorteerd snoep uit, waar ze allemaal er 1 van mogen kiezen.

Juulia

Juulia

13-11-2009 om 09:15 Topicstarter

Euh....

Dan toch ook nog mijn reactie. Had niet verwacht op zoveel reacties
Ik vind het, ondanks alle tegenreacties, nog steeds niet fijn dat er op school op snoep wordt getrakteerd en dan ook vooral de hoeveelheden. Als je als school aangeeft dat er niks ongezonds getrakteerd mag worden dan moet je daar m.i. op sturen. Je hebt als school toch ook een rol in de opvoeding van je kind, gezien de hoeveelheid tijd die je op school doorbrengt.

Ik ben eens te raden gegaan bij mijn moeder en in mijn schooltijd (begin jaren 80) werd er niet getrakteerd. Je was jarig, er werd voor je gezongen en je stond de hele dag in het middelpunt met een mooie feestmuts. Dat was pas jarig zijn!

Snoepen is voor thuis en wordt bepaald door de ouders. Ik vraag ook iedere keer als een kindje hier komt spelen: mag het een snoepje. Er zijn, een aantal zullen het vast niet geloven, echt ouders die dat fijn vinden en nee zeggen!!

Inderdaad een kindje wordt niet dik van een snoepje op school (en dan vooral 1 snoepje want meestel zijn het er een stuk of wat meer) maar alles bij elkaar opgeteld, word je er hoe je het ook wend of keert toch dik van. We zijn al steeds dikker aan het worden met z'n allen.

En nu denk iedereen vast dat mijn kinderen nooit snoepen. Nou absoluut wel! En ook ik bak lekker cakjes met de kindjes die ze op mogen eten e.d.

Nou dat was het dan voor even op de vroege ochtend. Mijn kleine meid heeft (grote broer zit op school) haar fruit keurig netjes op, dus die staat te springen om een snoepje....

Juulia

Bastet

Bastet

13-11-2009 om 10:56

Juulia

In mijn schooltijd werd wel getrakteerd,eind jaren 70..
Bastet

Nathalievdp

Nathalievdp

13-11-2009 om 11:17

Gevolgen van mijn moeders anti snoepbeleid

Mijn moeder was bijzonder zuinig met het uitdelen van snoep. We kregen 1 koekje per dag.(sommige zullen dit nog teveel noemen).

Ruim 20/30 jaar later hebben mijn zusje en ik een groot probleem met snoepen. We kunnen het niet doseren, we schransen, we blijven snoep eten, vooral chocolade, geen limiet. Mijn zusje is hiervoor in therapie (kreeg boulimia) en ik heb het gelukkig zelf redelijk onder controle gekregen. Maar het blijft een zwaktepunt voor de rest van mijn leven.

Komt dit enkel doordat we vroeger maar 1 koekje per dag kregen ?
Nee, natuurlijk niet alleen daardoor. Maar het is wel een feit dat toen we niet meer thuis woonden, wij beiden, helemaal los zijn gegaan op het gebied van snoepen. Bijna onbeheersbaar.

Bij zoonlief heb ik het anders aangepakt.
Hij heeft een eigen snoepla.
Als hij dagelijks zijn drie maaltijden + fruit goed eet, mag hij een snoepje pakken, en ja.. soms meer.

Maar wat gebeurt er in de praktijk ? Mama duikt in deze snoepla en begint al te kwijlen.
En zoonlief, die zegt ; ik heb geen zin in snoep.

Hij is geen snoeper en kan dagen zonder snoep. Vaak weigert hij een snoepje als deze of gene hem aanbiedt.

Dus zo kan het ook.

Nathalie

maan.

maan.

13-11-2009 om 11:20

Hier ook..

Hier wordt ook steevast op flinke hoeveelheden snoep getracteerd op school.. ze komen ermee thuis en ze hebben allebei een eigen snoepdoosje staan waarin ze dan hun 'restanten' kunnen stoppen. Eenmaal in de zoveel tijd gooien ze zelf e.e.a. weg.

Als we wat te drinken nemen kunnen ze kiezen of iets lekkers van mijn voorraad of iets van hun eigen voorraad. Gek genoeg is mijn voorraad meer in trek.

De voorraadbakken van de kinderen zijn momenteel aardig gevuld.. er zijn veel jarigen geweest en ook zitten er nog halloweenresten in (tjongejonge), ik weet nu al dat minimaal de helft door ze zal worden weggegooid..

Wat ik trouwens ook zo irritant vind aan tractaties is de hoeveelheid troep die er dan bij wordt geleverd.. kilo's met slechte gummetjes, goedkope potloden.. de action vaart er wel bij. Moet ik meteen denken aan die moeder die dat stukje had geschreven over groene kado's.. haar kind zal t.z.t. waarschijnlijk ook met die troepgummetjes thuis gaan komen..

Puck2

Puck2

13-11-2009 om 11:21

Juulia

Natuurlijk mag jij het nog steeds ongezond en niet fijn vinden en dan geef jij het goede voorbeeld hoe het ook kan. En natuurlijk kan school wel sturen, maar naar mijn mening is dat wat anders dan verbieden en als ouders zelf bepalen dat ze hun kind snoep willen laten tracteren dan vind ik dat oke. Ik ben met je eens dat de hoeveelheden soms de spuigaten uitlopen, maar dat is verder mijn pakkie an niet, dat moet een ieder voor zich weten, ik doe in ieder geval niet mee aan de nog-meer-nog-mooier-nog-exclusiever-competitie.
Snoepen is voor thuis en dat bepalen de ouders zeg je. Nee, jij vindt dat en als anderen daar anders over denken is dat jou probleem, niet iets algemeens.
Overigens werd er bij mijn school in de jaren 70 ook gewoon getrakteerd hoor.

Hanne.

Hanne.

13-11-2009 om 11:24

Wat laat je je kind dan wel tracteren

Juulia, ik snap je wel, als een school het beleid heeft dat er geen ongezonde dingen getracteerd mogen worden moeten ze daar ook wat mee doen.

Maar ik ben toch heel erg benieuwd wat jij dan wel vindt dat er getracteerd zou mogen worden. Behalve fruit en groenten zie ik weinig producten die echt gezond zijn. (en bij het fruit kan je de invloed op de tanden nog aanvoeren, dus eigenlijk blijft alleen groenten over)

Laat jij je kinderen straks een stuk komkommer tracteren of heb je iets anders gezonds bedacht?

ps: bij mij werd er begin jaren 80 wel getracteerd op school.

Ook

Ik ben van 1965 en bij ons werd ook getrakteerd, zelfs al op de kleuterschool. Toen was ook al een discussie van gezond bezig. Mijn moeder liet ons trakteren (zo ging dat toen) op kaas en worst met augurk of zilverui, mandarijn etc Dat vond ik nooit leuk en stiekem was ik altijd blij als een ander kind wel een ouder had die gezondheid aan zijn/haar laars lapte en het kind liet trakteren op dropkabel, schuimblok, zuurstok etc
Ik vind trakteren prima maar wel alles in juiste verhouding en het liefst geen aktiontroep, dat gaat altijd meteen weg en dat stuit mij tegen de borst, omdat daar wel energie en grondstoffen voor zijn gebruikt.
Hier is wel afgesproken dat de kinderen alleen hun eigen docent trakteren en dan het liefst wat ook de kinderen krijgen. De kinderen gaan de klassen niet meer langs, dat werd allemaal wat teveel en leidde teveel af.

Oh die dropsleutels!

Hier een volledig snoeploze jeugd - afgezien van de tractaties op school (lagere school 76-81). Ik moet er niet aan denken dat ik dat weinig snoep ook nog had moeten missen!

Mijn moeder was heel principieel en ook nog Duits, dus niet vertrouwd met onze NL gewoontes.

Ik kan me nog herinneren dat ik dacht dat je dropsleutels niet in de winkel kon kopen, dat die mensen daar een of ander heeeel speciaal adresje voor hadden. Het leek me zooo geweldig dat je daar gewoon aan kon komen.

Echt een verboden vrucht.

Net weer 2 kilo snoep gekocht voor StMaarten en partijtje. Het surplus gooi ik weg want ik vind het rotspul. Maar mijn kinderen moeten weten dat HUN moeder gewoon dropsleutels in de winkel koopt.

Yta Chalne

Yta Chalne

13-11-2009 om 20:27

Ha, rodebeuk

Nog een slachtoffer van de snoeploze jeugd. Wij hadden één uitzondering: eenmaal per jaar mochten wij voor 10 cent (toe maar) snoep uitzoeken bij de bakker op de hoek.
Ach ach. En dan waren we nog blij ook. (Wij aten overigens ook nog biologisch voor het zelfs maar was uitgevonden. En we hadden zelfgesponnen zelfgebreide jassen. En zelfgebakken brood formaat baksteen, en bruine bunnies want smalle voeten. Zo, dan heb ik al mijn jeugdleed meteen even gedumpt
Maar ik heb het later gecompenseerd hoor, als puber. Geen snoepautomaat was veilig voor mijn behoefte aan Lions en Nutsen. In slechte tijden hield ik in m'n eentje de hele fabriek aan de gang. Vandaar dat mijn kinderen dus ook best eens wat mogen.

Lions inderdaad

Zelfde patroon hier Yta. Mezelf helemaal klemgevreten, zeker gedurende een jaar of 15.

Niet de schoenen en het brood.. wel weer andere zelfgemutste toestanden.

Maareeh... ik ben eerlijk gezegd wel jaloers op jouw gang naar de bakker.

Jij wist tenminste waar je al die heerlijkheden kon kopen!

'gezonde' traktaties

Maar ik mis in het draadje nog steeds voorbeelden van echt gezonde traktaties! Als ik erop google kom ik op fruit, soepstengels, pepsels, roggebrood, e.d. Geven jullie je kind dat soort dingen mee om te trakteren?

Op zijn 5e verjaardag wilde mijn zoon dolgraag op drop trakteren. Ik had toen van die roldropveters gekocht en dacht daar iets leuks mee te knutselen. Op internet vond ik een ideetje waarbij 6 van die roldroppen op een pakje drinken werden geplakt zodat het een vrachtwagen werd. Dat is toch belachelijk! Traktatie van een pakje sap oid en dan 6 (!) roldroppen per kind. Uiteindelijk heb ik die dropdingen gewoon in een mandje met gezellig servet gemieterd en heeft hij zo getrakteerd: 1 drop per kind. Niet gezond, maar ik vond het zo nog wel aanvaardbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2009 om 02:14

Slachtoffer snoepbeleid ouders

Ik voel me niet zozeer 'slachtoffer' van mijn opvoeding, maar invloed heeft het wel.
Wij hadden alleen bij bijzondere gelegenheden snoep. Schoolreisje bijvoorbeeld. Dan kreeg ik een zakje peertjes of frambozensnoepjes mee. En als we een autoreis gingen maken, toch een aantal keer per jaar als we op familiebezoek in het oosten des lands gingen, dan werden er Rangetjes meegenomen. Maar thuis... nooit snoep. Ik heb ook heel lang niet naar snoep getaald. Ik ben tegenwoordige snoeperiger, maar je zult mij nooit een hele zak drop achter elkaar zien eten, waar laat je het??
Op het gebied van koekjes en koek hadden wij thuis vanaf een bepaald moment aparte regels. In het kader van 'verstandig' werden koeken doormidden gesneden. Een halve rondo bijvoorbeeld. Je werd er maar dik van tenslotte. Eenmaal op mijzelf wonend vond ik het zó heerlijk dat ik geen maat meer hoefde te houden, maar dat ik gewoon een héél pak koek achter elkaar mocht opeten omdat het állemaal van mij was. Niet dat ik dat persé deed, maar het idee dat dat 'mocht'! Bij ons thuis mocht je namelijk nooit eens een stapeltje speculaasjes meenemen naar je kamer. 1 Koekje, meer niet. Bij een glas cassis zette mijn moeder geen bord met worstjes en kaasblokjes neer, neeee... iedereen kreeg een bordje onder zijn glas waarop keurig een plakje worst en een blokje kaas neergelegd was. Ik ben later een beetje doorgeschoten in gulheid. Bij mij zou je geen karig blokje kaas aantreffen, maar een tafel vol lekkers. Daar probeer ik ook weer een beetje maat in te houden.
De les die ik eruit getrokken heb: benepen omgaan met snoep en koek kán ervoor zorgen dat dat kinderen de schade op een zeker moment in gaan halen. Gewoon voor de heb.

emma43

emma43

14-11-2009 om 11:25

Vroeger,snoep en overgewicht.

Wij kregen vroeger ook geen snoep,maar dat ging vroeger zo.Wij hadden ook geen zwemles,dus ook geen snoepje na het zwemmen.We zaten ook niet op 2 clubjes ,dus ook geen snoepje na het clubje.Drank en snoepautomaten stonden niet op school.Snoep was iets speciaals.Maar wij kregen wel een boterham pindakaas met suiker erop of banaan met suiker,tomaat met suiker,speculaaskoekjes of gewoon enkel suiker.Suiker in onze vla,thee,noem maar op.Mijn kinderen mogen nergens suiker op of in doen.Krijgen geen snoep uit automaten.Mogen soms wel iets lekkers uitzoeken als ze mee om boodschappen gaan.We hebben ook geen snoeppot,mogen wel op snoep trakteren op school en hun traktaties lekker opeten.
Ik denk niet dat overgewicht bij kinderen hoofdzakeijk door het snoepen komt.Wij gingen vroeger nooit naar de MC Donalds,ook nooit naar de frituur.we hadden iedere zondag frietjes met kip,dat was het enige vet,verder aardappelen met groente en vlees.Niets uit kant en klare pakjes en sausjes.
We hadden hadden ook niet een hele dag t.v, geen spelcomputer.Deden alles te voet of op de fiets.
Denk dat overgewicht bij kinderen gewoon door het geheel komt,maar niet enkel door het snoepen.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-11-2009 om 12:45

Aanleg, emma43

Overgewicht komt uiteraard ook door ´aanleg´. Bij een kind wat toch al niet dik wordt, of voldoende actief is en daardoor op gewicht blijft, is een strak 'regime' niet zo noodzakelijk als bij een kind wat van gebakken lucht al dik wordt (ondanks een actief leven).
Ik was vroeger een meisje met een heel normaal bij mijn lengte passend gewicht. Mijn oudste dochter zit daar met gelijke lengte ook zo´n beetje op, minder zelfs. Ik kreeg thuis véél minder te snaaien dan mijn dochter zichzelf nu toedient. Wij zijn totaal niet bewust bezig met verstandig. Ik vind niet dat er onnodig gepropt hoeft worden, maar ik heb dus geen regels als nergens suiker in of op, alleen in het weekend, na zoveel boterhammen is het genoeg, e.d.. Ik heb ook het gevoel dat dat deels averechts kan werken omdat door dat soort regels juist ontstaat dat kinderen het willen, puur voor de heb. Het zal je zelf ook wel eens gebeurd zijn dat je trek hebt in chocola, ik noem maar wat, maar het niet in huis hebt. Het lijkt dan wel of die chocola steeds belangrijker wordt juist omdat het op dat moment onbereikbaar is.

reina

reina

14-11-2009 om 15:45

Tops

Als ik kinderfoto's van mezelf (geboren 1957) bekijk waren we inderdaad allemaal superdun! Maar het hele eetpatroon was anders, wij kregen bijv. niet op elke boterham beleg, de ene met en de ander zonder. Als we vlees aten waren het veel kleinere porties en een rookworst bijv. werd bij ons in 7-en gedeeld. We kregen eens per week een hand chips en een beker priklimonade. En op zondag was er een koekje en chocolaadje bij de koffie en de thee, door-de-weeks niet. Er werd veel meer gelopen, gefietst en buiten gespeeld. Enz enz. Dat 10-uurtje kregen we trouwens wel mee, vaak in de vorm van een liga of een boterham.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.