Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Niki

Niki

24-06-2019 om 19:15

Tropenrooster en leerlingenvervoer

Op veel scholen zijn tropenroosters ingevoerd. Zo ook op de school van mijn zoon. Nu gaat hij met de taxi (leerlingenvervoer) naar Speciaal Onderwijs. Onze gemeente geeft geen toestemming voor aanpassing van de taxitijden. Nu weet ik dat ze dat volgens de regels ook niet hoeven, maar ben benieuwd hoe dit in andere gemeentes gaat.


Hier ook niet

Op de school waar ik werk gaan ook een paar leerlingen met dit vervoer en wordt het ook niet aangepast aan het tropenrooster met als reden dat de chauffeurs hun andere ritjes niet zo makkelijk aan kunnen passen.

Hier wel

Hopelijk is het op de school van dochter wel gelukt, Men zou nog bellen met het taxivervoer las ik in de mail over het tropenrooster.

Eerder werden de kinderen ook gewoon eerder opgehaald.

Iris

Iris

24-06-2019 om 20:15

Hier niet

Hier op het speciaal onderwijs geen tropenrooster omdat het met de taxi's niet te regelen is. Ik denk dat 97% van de kinderen met de taxi gaat.

Tropenrooster

Hier ook geen tropenrooster op speciaal onderwijs. Reden taxivervoer... Wel houden ze morgen een watermiddag, met veel waterpistolen en emmers ed. Mijn zoon heeft er zo geen zin in....

Trouwens bij mijn dochters op regulier onderwijs ook geen tropenrooster omdat dat zo ingewikkeld is voor werkende ouders...

Dees

Dees

24-06-2019 om 21:00

Klimaat

Hier geen tropenrooster omdat ze standaard al om 14:00 uit zijn en omdat ze in de school goede klimaatbeheersing hebben.

Eowyn1

'Trouwens bij mijn dochters op regulier onderwijs ook geen tropenrooster omdat dat zo ingewikkeld is voor werkende ouders...'

Je lijkt dat een rare reden te vinden. Maar het is toch ook ingewikkeld?

Dees

Dees

25-06-2019 om 07:02

Flexibiliteit

Her is zeker ingewikkeld. En ik begrijp het ook wel. En ook van het leerlingenvervoer beiden is lastig en vraagt op zo'n moment flexibiliteit van de ouders in beiden gevallen dus. Misschien kan het kind met zo'n rooster een keer zelf gehaald worden. Kan me dus voorstellen dat zo'n taxidienst daar op zo'n moment niet de flexibiliteit voor heeft.

Hier hebben we mazzel, een splinternieuw gebouw met klimaatbeheersing en een continue rooster tot 14:00 geen noodzaak voor tropenrooster. Mijn buurvrouw werkt op een school in een oud gebouw, daar lopen de temperaturen aardig op en spuiten ze de kinderen tussendoor buiten even af.

Flexibiliteit van de ouders?

Dees, de ouders die bij jouw kind op school werken als docent kunnen toch moeilijk halverwege de schooldag naar huis om hun eigen kind van school te halen? Mijn werkgever geeft geen vrij hoor. En met de afspraken die ik vanmiddag heb, kan ik ook niet zelf verlof opnemen.

Kopzorg

Kopzorg

25-06-2019 om 07:47

Flexibiliteit is moeilijk

Ik heb een kind in regulier middelbaar onderwijs met NAH waarvoor 10 km naar school fietsen te ver is. Hij maakt ook gebruik van leerlingenvervoer.
Wijziging van schooltijden kan maar dient 10 dagen van tevoren doorgegeven te worden aan de gemeente die het dan weer doorgeeft aan het taxibedrijf.
Proefwerkweken zijn al nauwelijks te regelen laat staan zulke ad hoc aanpassingen als tropenrooster of een eerste of laatste uur uitval.
Zulke dingen moeten we zelf oplossen eventueel met hulp van opa of de buurvrouw. Ik rijd geen auto en mijn man werkt niet echt om de hoek.
Bij ons moet de gemeente dus toestemming geven om tijden te wijzigen. Een excuus dat het taxibedrijf ook inzet als zij zelf een fout hebben gemaakt en ik bel of ze zoon nog komen ophalen als ze hem vergeten zijn en we de mazzel hebben van een eerste uur uitval.

Gespreksverslagje:

Komt er nog een taxi?

Hoe laat had de taxi er moeten zijn?

7.45 uur en nu is het al 8.10. Gelukkig hoeft zoon er pas om 9.20 te zijn vanwege een eerste uur uitval dus jullie hebben tijd om nog een taxi te sturen.

Dat kan niet mevrouw, voor een gewijzigde rit hebben wij toestemming van de gemeente nodig.

Dit is geen gewijzigde rit maar een uitgestelde. Jullie waren in gebreke gebleven door er niet om 7.45 te zijn.

Zo moet u dat niet zien mevrouw.....

Dus wel iedere dag om 7.45 is iedere dag en niet ineens op woensdag niet. Dat eerste uur uitval is een mazzeltje voor beide partijen.

Nee mevrouw, gewijzigde ritten hebben goedkeuring nodig.

AAARGH. Dus opa maar weer gebeld of de buurvrouw om kind op tijd op school te krijgen.

Dat tropenrooster niet te regelen is daar kijk ik niet van op.

ingewikkeld

Ik begrijp heus dat het ingewikkeld is voor sommige ouders om opvang te regelen. Maar ik ben dan ook de eerste om vriendinnetjes van mee naar huis te nemen om op te vangen.

Vooral mijn jongste dochter die boven in het gebouw les krijgt gaat het heel moeilijk krijgen vandaag. Kan al niet tegen de hitte, en met 23 graden buiten is het in hun lokaal al niet uit te houden. Ik had haar wel een uurtje eerder naar huis gegund. Met of zonder vriendinnen.

vlinder72

vlinder72

25-06-2019 om 10:24

Jammer

Dat er voor het leerlingvervoer niet iets geregeld kan worden maar het verbaasd mij niets. En ik vind het eigenlijk ook niet zo raar.

Mijn kind zit op het reguliere onderwijs. School heeft voor vandaag en morgen een tropenrooster ingesteld. Dat betekent een half uur eerder naar school en ruim een uur eerder uit.

Maar de BSO kan niet zomaar een uur eerder starten. Mijn zoon moet dus vanmiddag op school blijven tot de BSO opent en hij daar naar toe kan gaan.

Ook voor ouders die niet kunnen regelen dat ze eerder naar huis kunnen mogen de kinderen op school blijven.

Het klinkt zo leuk zo'n tropenrooster maar ook BSO's, werkgevers etc zijn niet zo flexibel om binnen een dag alles om te gooien. Gelukkig mogen de kinderen dan op school blijven.

Bo

Bo

25-06-2019 om 10:26

bij ons

Bij ons op school mogen kinderen vandaag om 12 uur weg. Ouders voor wie dat niet goed uitkomt mogen hun kinderen op school laten blijven. Maar of dat nou zo leuk is voor die kinderen....

Gister was het 28 graden in de klas (gebouw van 10 jaar oud, dus niet heel oud), vandaag zou het nog warmer worden dus ik begrijp het wel en heb vanmiddag een blij kind thuis.

Daarbij: ik ben ook een werkende ouder. Er moet naar het kind gegeven worden en niet naar de belangen van de ouders. Vind ik.

Dees

Dees

25-06-2019 om 10:43

Knurf

Jezus knurf alsof iedere ouder elke dag werkt en alsof iedere ouder elke dag voor de klas staat. Er zijn genoeg ouders die wel af en toe wat kunnen schuiven met hun werk. En met die ouders kun je een keer afspraken maken.

vlinder72

vlinder72

25-06-2019 om 10:43

Natuurlijk Bo

Alleen niet alle ouders kunnen zomaar eerder naar huis. Niet alle BSO's openen eerder de deuren. En het leerlingvervoer kan ook niet snel even iets regelen.

Ik kan vanmiddag echt geen vrij krijgen. Mijn man ook niet. Voor morgen hebben wij wel iets kunnen regelen zodat zoon eerder naar huis kan komen. Vandaag moet hij op school blijven tot de BSO open gaat.

En dat betekent niet dat ik een probleem heb met een tropenrooster. Ik vind het prima alleen kan mijn zoon niet eerder naar huis vanmiddag. OVerigens net als nog heel veel andere kinderen bij hem op school. Gelukkig keek hij wel al heel erg uit naar het traditionele watergevecht op de BSO (grote hit op hete dagen).

Niet praktisch

Voor veel ouders is het niet praktisch. Voor de leraren is het ook lastig want een uur eerder beginnen en daarnaast dus nog een groep kinderen die blijft tot de reguliere eindtijd. Daar moet ook opgelet worden al hoef je ze geen les te geven. Dus je werkdag is opeens een uur langer (eerder beginnen maar na het einde lestijd nog wel een uur op de kinderen moeten letten die niet naar huis kunnen).

Ik snap zeker dat het bij sommige scholen echt bijna noodzakelijk is omdat er een slechte klimaatbeheersing is en er weinig echt koele plekjes zijn. Sommige schoolpleinen bieden ook weinig schaduw zodat buiten werken ook niet perse een optie is.

Praktisch is het niet verder en dat uurtje maakt natuurlijk ook geen enorm verschil maar het is inderdaad lastig als het gebouw niet goed geïsoleerd is.

Hier overigens geen tropenrooster waar ik wel blij om ben want ik zou ook geen opvang kunnen regelen ter overbrugging tot de BSO begint.

V@@s

V@@s

25-06-2019 om 12:25

wat helpt dat nu?

Mijn huis is net zo goed warm, net als de meeste andere huizen. Dus waarom zou je een schoolrooster compleet omgooien?

Bo

Bo

25-06-2019 om 16:40

tropenrooster

Bij ons op de basisschool betekent dat gewoon 8:30 beginnen en met lunchtijd naar huis. Bij mijn zoon bleven 5 kinderen uit zijn klas op school. Best sneu, als ik het had geweten had ik zoon een vriendje mee laten nemen. Tegelijkertijd vind ik niet dat de rest van de klas maar op school moet blijven omdat een paar ouders niks kunnen regelen.

Bij andere zoon (VO) betekent een tropenrooster een verkort rooster. Dus zelfde tijd beginnen maar lessen van 30 min ipv 50 min.

Waarom V@@s? Omdat kinderen dan lekker buiten met vriendjes een watergevecht kunnen doen of in het zwembad in de tuin kunnen spelen ipv op hun stoel in de klas moeten zitten. Of naar het strand (is hier vlakbij). Ik kan wel leukere dingen bedenken op een tropische dag. Op kantoor is het aangenaam door goede airco, helaas beschikken scholen daar niet over.

Floria

Floria

25-06-2019 om 16:47

V@@s

Bij mijn kinderen op school had een van de ouders het over gaan zwemmen. Die was niet zo blij dat er geen aangepast rooster was.

Maar als je maar iets later uit bent, kun je alsnog lang zwemmen. Ik snapte het niet zo.

Kopzorg

Kopzorg

25-06-2019 om 17:06

Was het maar waar

===Op kantoor is het aangenaam door goede airco, ===

Man is vanochtend naar kantoor gegaan met zijn dikke fleece vest achterop de fiets gebonden. De airco staat daar op standje diepvriezen, als hij straks buiten komt moet hij zijn best doen om niet tegen de vlakte te gaan.

Erica

Erica

25-06-2019 om 17:29

heb nog nooit in een kantoor met airco gewerkt.

Dees

'Jezus knurf alsof iedere ouder elke dag werkt en alsof iedere ouder elke dag voor de klas staat'

Het gaat niet alleen om ouders die voor de klas staan. Ook tandartsen, verpleegkundigen, rechters, automonteurs, winkelpersoneel, psychologen, doktersassistenten en noem maar op hebben zich gewoon aan openingstijden en afspraken te houden. En 62 % van de vrouwen werkt, en meer dan 70 % van de mannen. Veel meer wel dan niet dus.

Dees

Dees

25-06-2019 om 19:28

Regelen

Ja en van die werkenden zijn er een heleboel wel flexibel. Mijn baas zou niet staan springen maar vindt het wel goed als ik mijn kind om 13:00 van school zou halen en dan in de avond die 4 uur even inhaal. En zo zijn er tal van mensen die het prima kunnen regelen.

Een beetje overleg met mensen en je vangt elkaars kinderen op. Hetzelfde als al die studiedagen en vakantiedagen dat regelen heel veel mensen ook onderling.

Flavia

Flavia

25-06-2019 om 19:33

Maar Dees

Die studiedagen en vakanties weet je maanden van te voren dat is makkelijker te organiseren dan op het laatste moment.

Dees

Dees

25-06-2019 om 19:36

Klopt

Klopt! En zoals ik al eerder zei vergt iets van je flexibiliteit maar het is niet onmogelijk.

Nou

Ik zat vandaag de hele dag bij een project op bijna 70 km van huis. En ik kan dat dus niet een dag van te voren afblazen.

Dees

Dees

25-06-2019 om 20:26

Ziek

Nee en als je kind de hele nacht heeft overgegeven hoe los je het dan op?

Dees

Bij ziekte van een kind heb je recht op zorgverlof in de meeste CAO's.

Bij tropenrooster krijg je helaas niet zomaar vrij.

Dees

Dees

25-06-2019 om 20:54

Zorgverlof

Nou dan nog heb je dezelfde afspraken dezelfde zaken die je zonder ziek kind maar met gesloten school ook niet kunt afzweggen.

Flavia

Flavia

25-06-2019 om 21:03

Dees

Voor een accuut ziek kind is begrip, voor tropenrooster of andere Ad hoc acties van scholen niet.
Daarom is in de wet het calamiteiten verlof opgenomen, hier staat niets over tropenroosters.

School is degene die onder schooltijden de opvang moet regelen dat kunnen ze zelf doen of met een BSO organisatie, maar school is en blijft daarvoor wettelijk verantwoordelijk.

Bij zorgverlof en calamiteiten verlof

Heb je wel het recht om ad hoc alle verplichtingen en afspraken te cancelen.
Omdat een tropenrooster niet onder dit soort verlof valt kan het daar dus niet bij. Zo gaat het bij onze werkgevers in ieder geval.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.