Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

29-10-2008 om 08:29

Trouw: iederwijsscholen krijgen overheidssubsidie:

Erkenning voor Iederwijsscholen

Vernieuwend onderwijs

Bij de Wonderwijschool in Loenen is het vandaag feest. Voor het eerst heeft deze een subsidie van de overheid gekregen. De kinderen maken een kubus voor de festiviteiten.

Radicaal vernieuwende scholen zijn in opmars. Twee Iederwijsscholen worden door de overheid gesubsidieerd. Maar ook op de omstreden school De Ruimte in Soest, die particulier bleef, heerst tevredenheid. Een poging deze te sluiten, strandde in hoger beroep.

Iederwijsscholen, die leerlingen een grote vrijheid geven in het zelf vormgeven van hun onderwijs, zijn niet langer uitsluitend particuliere scholen met een bijbehorende hoge ouderbijdrage. De school Wonderwijs in Loenen (Gelderland), die acht jaar geleden van start ging, wordt dit jaar voor het eerst betaald door de overheid. Vandaag viert de school daarom feest. Hakuna Matata in Horst (Limburg) kreeg dit geld als eerste Iederwijsschool vorig schooljaar al binnen.

De kinderen op een Iederwijsschool kiezen zelf wat, hoe, met wie en op welke manier ze iets willen doen, vanuit hun eigen interesse. Zo leert elk kind datgene wat hij wil leren op het moment dat hij er zelf in geïnteresseerd is, legt Wonderwijs-woordvoerder Frank Ruesink uit. „Een kind van vier dat wil leren lezen kan zijn gang gaan, een kind van zes dat daar nog niet aan toe is ook. Dat is op een gewone basisschool wel anders.”

Op de Wonderwijsschool zijn geen klaslokalen maar ruimtes voor verschillende activiteiten. Leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 18 jaar trekken met elkaar op. Er is een keuken, een atelier, een speelhoek, een sportveld, een computerhoek, een theater en een leeshoek. „Kinderen leren spelenderwijs wat ze nodig hebben om de wereld om hen heen te begrijpen en er een eigen rol in te vervullen”, vermeldt de website.

Juist deze wel heel vrije aanpak leidde ertoe dat politici vreesden dat leerlingen te weinig leren op Iederwijsscholen. Dat zijn ’veredelde speeltuinen’, meldde onder meer het CDA. Die mening is inmiddels herzien, blijkt uit de reactie van Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk. „Om voor bekostiging in aanmerking te komen, wordt een school beoordeeld door de inspectie. Dat is gebeurd en de school is goed bevonden. Ik feliciteer ze van harte.”

Volgens Mirjam Schreurs, woordvoerster van Iederwijs Nederland, is het toezicht van de inspectie geen enkele probleem. „Wij hebben inmiddels een uitgebreid systeem om de vorderingen van leerlingen te volgen, zoals de inspectie wil. We voldoen aan alle kwaliteitseisen die de overheid stelt.”

De inspectie meldt dat de bekostiging wel uitsluitend geldt voor het basisonderwijs, niet voor het voortgezet onderwijs. Op Wonderwijs zitten 43 basisschoolleerlingen en 7 middelbare scholieren. Volgens Schreurs komt dit doordat een aparte procedure geldt voor het voortgezet onderwijs, die nog niet is ingezet. „Maar wij gaan die aanvraag binnenkort wel indienen.”

Iederwijs, ontstaan uit een groep ouders die alternatief onderwijs wilden voor hun kinderen, groeit zo uit tot een erkende onderwijsrichting, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de vrije scholen.

Van de vijf scholen die bij de vereniging zijn aangesloten, zullen ook de andere proberen overheidssubsidie te krijgen, zegt Schreurs. „En er is zelfs een reguliere door de overheid bekostigde basisschool die zich wil aansluiten en door wil als Iederwijsschool.”

De ouderbijdrage op Wonderwijs is dit schooljaar teruggeschroefd van 255 naar maximaal 100 euro in de maand, vertelt woordvoerder Ruesink, wiens vierjarige kind op de school zit. Ouders die minder verdienen, hoeven minder bij te dragen. Dat geld wordt gebruikt voor extra hulp bij het goed in stand houden van het Iederwijs-concept.
Iederwijs in Nederland

Er zijn bij Iederwijs Nederland, de landelijke organisatie van het Iederwijs-concept, nog maar vijf scholen aangesloten met in totaal circa 120 leerlingen. In 2005 waren er nog 16 formele Iederwijsscholen. In dat jaar zette de organisatie de kaders van het onderwijs op papier, waarop een aantal scholen besloten hun eigen richting op te gaan. Daaronder ook De Ruimte in Soest.

Een jaar later publiceerde de inspectie een kritisch rapport waarin het onderwijs op veel radicaal vernieuwende scholen onder de maat werd genoemd. Ook dat leidde tot het sluiten van enkele scholen.

Naast twee Iederwijsscholen zijn er nog zeven andere radicaal vernieuwende scholen die door de overheid worden gesubsidieerd omdat zij inmiddels goede kwaliteit leveren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

29-10-2008 om 09:07

En, pelle

wat vind je ervan?

Nasha the first

Nasha the first

29-10-2008 om 09:22

Geen pelle, maar wat vind ik ervan...

Ik ben geen iederwijs-voorstander, maar ik ben wel blij te lezen dat ze in ieder geval aan de voorwaarden voldoen en dat vind ik belangrijk genoeg. Dat ze dan nu subsidie krijgen is heel fijn....mijn onderwijs zou het niet zijn....maar goed, dat dacht ik ook over Dalton hahahahahahhaha.....het kan verkeren....

Roos

Roos

29-10-2008 om 14:56

Leuk zeg

Ik vind het wel leuk. Het fascineert me enorm die Iederwijs scholen. En dat kinderen dus zelfs als ze het allemaal zelf mogen kiezen aan het eind voldoen aan de normen die de inspectie stelt vind ik mooi. Hier zit er geen een in de buurt, maar anders was ik er vast vroeger gaan kijken voor mijn oudste.
Roos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.