Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
marie-laure

marie-laure

23-11-2010 om 09:50

Tussenjaar voor gymnasium

Een theoretische vraag.
Stel een kind is versneld, maar nog erg jong in gedrag en ontwikkeling. Stel dat de cito van groep 8 en/of intelligentie aangeeft dat kind het gymnasium aankan. Maar dat je als ouder toch twijfelt omdat het kind nog maar 11 is en jong in gedrag, bestaat er dan ook zoiets als een tussenjaar voordat kind naar het gymnasium kan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mazzeltje

tsjor:"Het is onmogelijk om van ouders te vragen of zij wel even gekeken hebben naar het hele zorgbudget voordat zij hun kind naar de orthodontist sturen voor iets wat in mijn ogen slechts een cosmetische verbetering zou zijn. "
De overheid is het helemaal met je eens. Daarom mogen burgers dit soort dingen niet zelf beslissen. Van elk gesubsidieerd ding mag je best naar het loket om om de dienst te vragen, maar of je het krijgt hangt volkomen af van wat de mensen van het loket ervan vinden.
Het loket mag toekennen op grond van criteria (indicaties). Dat is nooit 'moeder denkt hmmm', maar juist iets dat buiten moeder om objectiveerbaar vastgesteld kan worden.
Uitzondering hierop zijn frauderende loketten die de regeltjes een beetje ombuigen naar hun eigen omzetnood. Die doen alsof er iets objectiveerbaars is, ook als dat er niet is, en houden daarvoor een dubbele boekhouding.
Ik zelf vind niet dat ouders te stom zijn om na te denken. Maar dat moeten ze dan wel doen. Verschuilen achter "Je verhaal staat of valt met de financieringsgrond. En daar weet ik niks van af." vind ik fout. Het proces is niet ingewikkelder dan de lengte van de kassarij en voordringen of misbruik van de snelkassa.
tsjor:"Of zijn jullie nu allemaal blij omdat ik mijn dochter, ondanks haar verzoek, juist niet naar de orthodontist heb gestuurd, omdat ik vind dat de kosten van de orthodontist absurd hoog zijn in verhouding tot de te verwachten verbetering van haar gebit?"
Zo zie je maar. Je hebt wel een mening over kosten.
De verwarring die je ook nu weer zaait komt vooral voort uit de suggestie waarmee je het proces voorspiegelt als een autonome keuze van ouders. Dat is niet zo, zie boven. Niet jij, maar het loket bepaalt uiteindelijk of het middel de kosten waard zijn om de kwaal te verhelpen.
Als jij gelijk hebt over de tanden van je dochter, dan zegt de tandarts hetzelfde en komt er geen orthondontie. Je kunt de vraag van je dochter daarom serieus nemen en laten beoordelen. Dan krijgt ze jouw antwoord van een ander. Tenzij de tandarts in omzetnood zit natuurlijk.
En precies dat is ook het antwoord op de vraag waarom jouw kind toegang heeft gehad tot de Jan Ligthart: er is een objectiveerbare kwaal die aan criteria voldoet en dus is dochter geplaatst, of de school handelt uit omzetnood.
En dat is fraude.
tsjor:"Ipse facto gaat dit verhaal ook op voor ouders die iets speciaals willen voor hun kind op school."
Ja. Het gaat ook over kleuterverlengen, beelddenklesmateriaal, hoogbegaafdenklasjes en creatieve expressie met bijenwas.
Heel concreet: er is geen budget voor dyslexie in het onderwijs. Dat zit bij de zorg. Dat betekent vooral dat moeilijk lezen geen toegang biedt tot hulp. Dat komt pas als het heel lang heel moeilijk is. Alle andere gevallen zijn overgeleverd aan dat wat de leerkracht van het moment ervan vindt en wat die ermee kan.
Er is niks tegen willen, maar vervolgens is het kiezen tussen dat wat er binnen het gesubsidieerde aanbod is (naar bekostigingscriteria) en dat wat je eigen portemonnee toelaat aan inkoop.
Zomaar vinden dat je kind vanuit je autonome onderbuikgehum recht heeft op een klasje dat jou wel leuk lijkt, is teveel gewil. Het is niet in die vorm beschikbaar.
tsjor:"Gezien de hele discussie zou het antwoord aan Marie-Laure dus luiden: dat mag je helemaal niet willen."
Precies.
Waarmee dat 'mogen' geen moreel oordeel is, maar iets zegt over beschikbaarheid. Je mag het wel willen, maar het is er niet in het gesubsidieerde onderwijs. Dat wat er wel is en wat erop lijkt (de schakelklas, ook wel groep negen of bo plus genoemd) is niet voor het type leerling waar Marie-Laure het over heeft.
Jouw ervaringsverhaal doet daar niks aan af. Dat verhaal rammelt. Het is óf zo dat jouw kind wel degelijk aan de criteria voldoet maar dat men dat jou niet verteld heeft in de veronderstelling dat je dat helemaal niet wilt weten, óf Jan Ligthart heeft bij toelating uit omzetnood gehandeld en ergens in de boekhouding geknoeid.
Dat mag je best als een mazzeltje ervaren, maar je kunt er niet van beweren dat dat voor iedereen beschikbaar is.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2010 om 12:05

Tsjor

Ik zoek geen oplossing, ik ben die tijd al ver voorbij. Dochter studeert, zoon zit in de 5e van het VO. Ik discussieer. Ik wik en weeg en denk en denk. En natuurlijk ben ik nooit te beroerd om mensen te confronteren met beperkt denken (niet dat ik nou zo breed denk, maar ik probeer het). Jij/jouw dochter boft met die school. Maar die kans is er niet voor iedereen, omdat er maar domweg 1 zo'n school lijkt te zijn. Klopt dat wel? Als het nou zo fantastisch is, waarom zit die mogelijkheid dan niet overal? Ik snap heus wel dingen over geld en bevolkingsdichtheid, maar zeg nou zelf: Arnhem is toch ook geen wereldstad. Hoe kan het dat het daar groeit en bloeit? Zitten er rond Arnhem veel hmmmm-kinderen? Dat zou natuurlijk kunnen. Het lijkt om een soort van winstgevende hobby van een schoolbestuur, net zoals Leonardo bijvoorbeeld. Hoppaaaaaaa, je begint een Leonardo-afdeling en je schooltje stroomt vol. Altijd fijn. En daarmee gaat het dus niet meer over kinderen, maar domweg over geld.

Tirza

Gerry

Gerry

29-11-2010 om 12:45

Actie nodig

Lidewij, deze school snapt duidelijk niets van slimme kinderen en faalangst. Je weet van je vorige school dat ze daar je kind wel zien.
Staat er in het testrapport iets waarmee je naar een VO school kan stappen op het moment dat je de basischool het VMBO-advies gaat geven?

Je zei dat een herstest geld kost, maar op het moment dat je tegen het advies van school - gebaseerd op onkunde, maar daarom niet minder hard naar het VO toe - in wilt gaan zul je toch met iets duidelijks aan moeten komen. Ga dus aan de slag: regel een faalangstrainig voor hb kinderen, want een gewone faalangstraining voldoet vaak niet voor de problemen die ontstaan als het allemaal te lang te makkelijk (geweest) is. Regel contacten met andere slimme kinderen, kijk of het klikt. Kijk of je haar in een externe plusklas krijgt en of ze daar past.

Een hertest kan zeker zinvol zijn, afhankelijk van wat er precies in het testrapport staat. Als daarin staat dat ze uitdaging nodig heeft, perse VWO moet hebben en vooral niet lief, lief, zacht, zacht, doe maar minder dan je kunt aangepakt moet worden, dan gaat een hertest waarschijnlijk geen beter advies opleveren.

Gaat allemaal (klauwen met )geld kosten, maar je hebt nog maar een half jaar! En je zult zowieso iets moeten met die faalangst en een verkeerde aanpak van de problemen van je dochter geeft schade.

En http://www.hb-kind-forum.nl/index.php zul je vast een hoop herkenning vinden. Je bent niet de enige met zo'n meisje, het is typisch heel slimme meisjes gedrag (of ze nou perse die grens van 130 halen of niet).

Maar dat gaat haar nou kosten als jullie niet heel snel aan de slag aan.

Regulier eerste jaar?

Mirjam, kan het ook zijn dat het gefinancierd wordt alsof het een regulier brugjaar is, waarna alle leerlingen blijven zitten, behalve die leerlingen die VMBO-KB doen? Ik doe maar een suggestie. Dan heb je namelijk een ander conflict en dat gaat dan over de kwaliteit van het onderwijs met zo'n massale groep zittenblijvers. Ik zit niet in het bestuur, weet niet er allemaal langs komen om er iets over te zeggen.

Denk je dat één onderzoek voldoende is om extra hulp te verantwoorden? Ik heb nooit een brief gezien waarop staat: proficiat, uw dochter heeft genoeg achterstanden of beperkingen zodat zij toegelaten kan worden tot de Jan Ligthart. Zo'n brief zou ik dan toch hebben moeten krijge van een of andere commissie?

En verder vind ik inderdaad dat ik geboft heb en dat we mazzel hebben gehad. Ik hoop dat de school nog heel veel kinderen zo'n jaar kan bieden.

Ik blijf dus nog even volhouden voor Marie-Laure: probeer het eens.

Tsjor

Tirza

Arnhem is inderdaad geen wereldstad. Kinderen komen ook van buiten Gelderland. Waarom het niet op meer plaatsen is snap ik ook niet. Ik geloof niet dat het schoolbestuur echt juichend staat te kijken omdat er een zilvervloot binnenkomt. Maar het wordt wel gefaciliteerd.

Tsjor

Mirjam

Is zeker al lang geleden dat je met een kind naar de orthodontist ben geweest. Tegenwoordig is het vrijwel standaard voor alle kinderen van 12 jaar. Je hoeft maar ergens iets een onregelmatigheidje aan te treffen en het wordt vergoed. Daar wel of niet in meegaan is een autonome keuze van ouders, evenals wel of niet je kind aanmelden voor Jan Ligthart. Er zit een maximum aan wat men aankan wat betreft leerlingaantal, dus je kunt 'nee' krijgen, maar dat is op elke willekeurige basisschool en middelbare school. Gebrek aan kinderen zal daarom een grote stimulans worden voor dit sooirt initiatieven. En dan heeft Jan Ligthart al heel oude papieren, gelukkig. Een beproefd concept dus.

Tsjor

Snel de lucht uit

Tsjor:"Mirjam, kan het ook zijn dat het gefinancierd wordt alsof het een regulier brugjaar is, waarna alle leerlingen blijven zitten"
Ja, dat kan. Maar dat is wel misbruik van onderwijsgeld. Op dezelfde manier trouwens als basisscholen dat doen met kleuterverlengen en 1 oktobergrens. Er bestaat geen financiering met als doel een zittenblijfklas. Er bestaat wel wetgeving die zittenblijven tegen moet gaan.
Tjor:"Dan heb je namelijk een ander conflict en dat gaat dan over de kwaliteit van het onderwijs met zo\'n massale groep zittenblijvers. "
Ja, dat zou kunnen. Ik ken de inspectiecijfers van die school niet. Maar het zou ook kunnen dat de school juist daarom nogal happig is op lln van ver, want die blijven niet zitten. Die gaan van school. Dat ze elders wel nog een keer het eerste jaar doen, verschijnt niet in de boekhouding van de Jan Ligthart.
Het is dan een handigheidje omwille van de omzet. Meer niet.
tsjor:"Denk je dat één onderzoek voldoende is om extra hulp te verantwoorden? "
Ja. Het samenwerkingsverband bepaalt zelf de criteria en procedure voor zorglln.
tsjor "Zo\'n brief zou ik dan toch hebben moeten krijge van een of andere commissie? "
Nee. Je bent toegelaten. Zie op die site de toelatingseisen. Dat zegt genoeg. In het lln dossier zou het waarom gespecificeerd moeten zijn. Maar het is mogelijk dat deze school met kinderen van ver de mazen van de zittenblijfregelgeving ontduikt in het belang van de omzet van de school. Zie boven.
tsjor:"En verder vind ik inderdaad dat ik geboft heb en dat we mazzel hebben gehad. Ik hoop dat de school nog heel veel kinderen zo\'n jaar kan bieden. "
Ik hoop dat de mogelijkheid dat het om zittenblijffraude gaat zo snel mogelijk wordt afgestopt.
Werd zittenblijven daar maar wat makkelijker toegestaan.
tsjor:"Ik blijf dus nog even volhouden voor Marie-Laure: probeer het eens."
Zittenblijven mag, moet zelfs, als het prestatieniveau onder de maat blijft (aantal onvoldoendes). Zittenblijven is niet bedoeld voor leerlingen die geen onvoldoendes halen.
Die Jan Ligtart richt zich als het goed is op onderpresterende lln: te veel onvoldoendes, maar wel de capaciteiten om voldoendes op dat niveau te halen. Niveau verhogen dus.
Het is je gelukt om die doelstelling heftig in twijfel te trekken en je hebt misschien wel gelijk: Die onvoldoendes, dat interesseert ze niet. Het gaat ze gewoon om klanten en ze kiezen die die het minst opvallen in de boekhouding: van ver, dus ze zijn er maar één jaar.
Het zou wel heel brutaal zijn als ze zich ook nog eens gaan richten om lln als het kind van Marie-Laure: niks onvoldoendes, maar een vette gymnasiumscore.
Als dat toch de praktijk wordt, dan kun je wachten op ingrijpen. Dan gaat de voorziening helemaal uit de lucht.
Ik snap niet hoe je aan de ene kant zo jubelend over de voorziening kunt zijn en aan de andere kant zo destructief kunt zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Zin weg

Er is een zin weggevallen.
Nog een keer:
Ik hoop dat de mogelijkheid dat het om zittenblijffraude gaat zo snel mogelijk wordt afgestopt.
Het is in schril contrast met moeilijkdoenerij in het havo en vwo waar elke puist tot een afstroomadvies leidt.
Werd zittenblijven daar maar wat makkelijker toegestaan.
Groet,
Miriam Lavell

Welnee

tsjor:"Tegenwoordig is het vrijwel standaard voor alle kinderen van 12 jaar. Je hoeft maar ergens iets een onregelmatigheidje aan te treffen en het wordt vergoed."
Welnee. Je moet er aanvullend voor verzekerd zijn. Er is dus niks vergoed, tenzij aanvullend verzekerd en dan nog beperkt binnen de normen van de verzekeraar.
Uitzondering is een aandoening als schisis.
Jan Ligthart zoals jij het brengt, is doen alsof je kind schisis heeft, terwijl het om niet meer dan scheve tanden gaat.
Ja, het is je eigen keuze om daar aan mee te doen.
Groet,
Miriam Lavell

Kort samengevat

Dus omdat mijn dochter daar is toegelaten is ze een zorgleerling?

Ik vind het best. Heb er verder geen last van gehad. Integendeel: in de omtrek van Arnhem die bekend is met Jan Ligthart is het een pré als kinderen daar vandaan komen, omdat ze al geleerd hebben om te plannen, zelfstandig zijn, gemotiveerde keuzes maken etc. En omdat het natuurlijk heel leuke leerlingen zijn. Zoals de jongen die geen kaartje had voor de trein, maar in ruil daarvoor een stukje klassiek ballet opvoerde in de trein voor de conducteur. Je wordt echt creatief van zelfstandig reizen!

Kijk, die hmmmm zegt natuurlijk wel iets. Ik ga niet voor niets op zoek naar een school buiten de meest vanzelfsprekende. Er zijn extra kosten, reiskosten, ik ben ook nog gevoelig voor argumenten rond vriendinnen, en mijn dochter was aanvankelijk erg boos op mij en verdrietig. Dus er zijn wel argumenten in die hmmmm die een dergelijke stap met zich mee brachten. Geen onvoldoendes overigens. Wel een te zwakke basis (vond ik) om een goed advies te kunnen krijgen voor haar verdere studierichting. Dat VMBO-KB nu VMBO-GT is geworden is misschien niet eens zo verstandig geweest. Misschien had het wel 2 VMBO-KB moeten worden, maar dat is achter gezien dan op basis van de confrontatie van mijn dochter met kinderen die net van groep 8 afkomen. Als dat valt onder 'niveauverhoging' so be it. Maar als je een kind op Jan Ligthart wil plaatsen moet je niet zozeer kijken naar een school die het niveau nu eens gaat verhogen. Wel naar een school die oop uitstekende wijze in staat is kinderen waarvan jij als ouder het gevoel hebt dat hun basis nog niet sterk genoeg is om naar het middelbaar onderwijs te kunnen. Kinderen aan wie je een tussenjaar zou gunnen om wat ouder, sterker te worden en eventuele gaten in de kennis bij te poetsen. Of dat ook de gymnasiumleerling is die nog te jong is, ik weet het niet, ik ga niet over de aanname. Maar ik blijf zeggen: als je het ziet zitten, probeer het dan eens. Voorlopig is de school nog niet wegge-ingreept.

Tsjor

Danielle1971

Danielle1971

07-12-2010 om 20:42

Jan ligthart in arnhem

Mijn dochter van nu 14, was 10 toen ze naar de middelbare school ging. Voor haar hebben we destijds gekozen voor het Jan ligthart in Arnhem. Dit is een onderdeel van het Beekdallyceum en wordt een overgangsjaar genoemd. Vooral voor jonge kinderen of kinderen die emotioneel nog niet toe zijn aan het echte voortgezet onderwijs. Ze doen hetzelfde als de andere brugklassen maar er wordt meer aandacht besteed aan zelfredzaamheid, faalangst, plannen en begeleiden van huiswerk. Kortom het kind kan op een meer begeleide manier wennen aan de andere manier van onderwijs. Na dit jaar gaan ze dan naar de brugklas van het reguliere voortgezet onderwijs van het Beekdallyceum of naar een brugklas van een andere middelbare school.
Natuurlijk hangt het geheel van het kind af of je dit nodig vindt of niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.