Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
marie-laure

marie-laure

23-11-2010 om 09:50

Tussenjaar voor gymnasium

Een theoretische vraag.
Stel een kind is versneld, maar nog erg jong in gedrag en ontwikkeling. Stel dat de cito van groep 8 en/of intelligentie aangeeft dat kind het gymnasium aankan. Maar dat je als ouder toch twijfelt omdat het kind nog maar 11 is en jong in gedrag, bestaat er dan ook zoiets als een tussenjaar voordat kind naar het gymnasium kan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Brugklas

Wat zou je versnelde kind dat kennelijk de volgende lesstof makkelijk kan behappen in dat jaar moeten doen?
Maar maak je niet druk. De meeste ouders voelen dit soort reserves bij de overgang naar de brugklas, ook bij kinderen die ouder zijn.
Omgekeerd: in de gymnasiumbrugklas is jouw kind geen uitzondering, juist omdat er niet zo'n tussenjaar bestaat.
Nou ja, eigenlijk bestaat het wel. Het tussenjaar dat je wilt heet brugklas. Het zit dus een beetje verstopt bij het gymnasium.
Groet,
Miriam Lavell

louise

louise

23-11-2010 om 10:38

In de buurt van arnhem

Jan Ligthartschool viert 50-jarig bestaan
"De ‘Jan Ligthartschool Oosterbeek’ heet tegenwoordig ‘brugjaar Jan Ligthart’ en maakt al een aantal jaren deel uit van het Beekdal Lyceum in Arnhem. Toch bestaat de eenjarige determineer-/schakelklas - voor leerlingen voor wie de stap van groep 8 naar het voortgezet onderwijs nog wat groot is - dit jaar 50 jaar. Reden voor feest op het Beekdal Lyceum. Voor een uitgebreider verslag en het fotoboek van deze avond verwijzen we u naar de website van het Beekdal Lyceum"
De jan Ligthartschool was vroeger een soort tussenjaar voor kinderen die op de een of andere manier nog niet helemaal toe waren aan de brugklas. Je werd al voorbereid op het VO maar het was geen brugklas. En kennelijk bestaat er nog steeds zo'n soort schakelklas, zie citaat.
Misschien is zo'n schakelklas ook op meer plaatsen in NL.

Achterstanden

Nee, dat is een achterstandenklas voor lln die door taal of ziekte niet op het eindiveau zijn gekomen dat ze zouden kunnen halen.
Een gewoon goed scorende 8e groeper heeft daar niks te zoeken.
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

23-11-2010 om 11:44

Is dat zo miriam

dat was het niet. Het was echt een tussenjaar. Voor mij een geweldig tussenjaar waarvoor ik altijd gedacht had dat het voor heel veel leerlingen nut zou kunnen hebben. je had er klassen op niveau van lbo tot vwo en kreeg er basisschoolvakken (o.a. dictee, spelling, cijferen, hoofdrekenen) maar ook alvast middelbare schoolvakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde, engels, frans, duits) en wat creatieve vakken, koken handvaardigheid textiele werkvormen. Meer vakken dan in een gewone brugklas, minder uren per vak maar er werden basisschoolhiaten weggewerkt en alvast een basis voor de brugklas gelegd. De structuur was van een middelbare school: dus verschillende lokalen en docenten, maar je had wel iedere dag dezelfde lestijden, geen tussenuren etcetera.

Ik ben er naar toe gegaan omdat de basisschool vond dat ik naar het lbo moest maar ik wel een citoscore had 549. Op de lagere school was ik behoorlijk gepets en mijn ouders wilden weten hoe het in een heel andere omgeving zou gaan. Maar er zaten allerlei soorten leerlingen op school.. Kinderen die door ziekte bepaalde dingen gemist hadden. Kinderen met een beperking maar ook kinderen die nog gewoon bezig waren met poppen en knikkeren en waarvan de ouders het idee hadden dat ze op de middelbare school zouden verzuipen. Ik heb er ontzettend veel geleerd en ben een stuk zelfverzekerder naar het vwo gegaan..

Als ik de site nu bekijk dan is de informatie niet veel anders dan toen dus volgens mij is het nog steeds een echt 'tussenjaar'. In Arnhem is het ook wel een fenomeen ik ken zo veel mensen die daar een jaartje hebben doorgebracht. (Maar niet iedereen vond het zo leuk als ik )

Mijk

Yura

Yura

23-11-2010 om 12:09

Niet doen

Mijn dochter is ook elf als ze naar de brugklas gaat (niet versneld maar van september). Ze is ook jong in gedrag en ontwikkeling. Het eerstvolgende meisje dat boven haar komt in haar groep 8 qua lengte is een kop groter. Klasgenootjes beginnen al aan de groeispurt, krijgen borsten en ik denk dat sommigen ook al menstrueren. Dochter past qua uiterlijk makkelijk in groep 5 of 6. Ook haar gedrag is anders, eigenlijk wil ze gewoon een vriendinnetje waarmee ze lekker mee met de barbies kan spelen als die komt spelen. Maar daar heeft niemand meer interesse in van haar vriendinnen. Maar cognitief is ze wel degelijk aan de middelbare school toe hoor, als ik zie hoe ze haar werk plant, wat haar resultaten zijn en hoe ze een werkstuk in elkaar zet daar kan haar 1,5 jaar oudere broer, die in de brugklas zit nog heel wat van leren. Qua leren past ze dus straks echt wel in die brugklas hoor en ach dat kinderlijke trekt wel weer bij, sowieso zijn de verschillen in de brugklas erg groot wat dat betreft. Daarnaast denk ik dat juist op een gymnasium veel versnelde kinderen zitten. Sprak laatst een moeder met een kind op Tweetalig gymnasium, haar kind (werd 12 in januari) was nog lang niet de jongste in de klas.

Ja, is zo

Mijk, hoe lang is dat geleden?
Merk trouwens op dat je op een genuanceerde manier ook een 'probleem' had. Namelijk onduidelijkheid over je beheersniveau.
Daarmee zou je tegenwoordig trouwens niet meer in zo'n klas belanden. Iemand moet je leerplaats betalen. Sponsors voor een 'fijn tussenjaar om groter te groeien' zijn er niet.
Het is mogelijk dat die klas in jouw tijd door sommige ouders wel zo is gebruikt. Maar dat was echt een andere tijd. Toen werd er nog niet zo op de centjes gelet.
Groet,
Miriam Lavell

Janna3

Janna3

23-11-2010 om 12:34

Geen uitzondering

Zeker als je kind naar het gymnasium gaat zijn er genoeg andere 11 jarigen die op sociaal gebied niet bepaald vooraan lopen. Da's het grote voordeel van het gym. Ik zou je reserves wel begrijpen als het om een brede brugklas zou gaan.

margje van dijk

margje van dijk

23-11-2010 om 12:37

Inderdaad

Mijn versnelde zoon zat in de brugklas met nog 4 versnelde kinderen in de klas, dus hij was geen uitzondering. En dat is nu nog steeds zo in de tweede.

(Ik zie 'm nu trouwens wel groeien. Grappig hoor.)

Margje

mijk

mijk

23-11-2010 om 13:11

Het is al even geleden ..

maar het was wel een mooi concept. Volgens mij was het toen (eind jaren 80) ook een vreemde constructie. Het was officeël een lbo die niveauklassen had tot vwo niveau, zoiets. Ik heb mijn vader nog even gebeld maar het was toen inderdaad gewoon een kwestie van inschrijven en eigen keus van ouder en kind. En dat gebeurde heel veel.
Groot voordeel voor mij was toen wel dat de middelbare school veel vertrouwen in deze school had dus toen ik mijn jaar daar op het hoogste niveau fluitend haalde kon ik gewoon in de vwo brugklas instromen.

Het zal nu allemaal wel zwaarder zijn geworden en het lijkt me voor het kind van marie laure ook niet nodig maar wat er toen was, had volgens mij zijn nut wel gehad.

Mijk

mijk

mijk

23-11-2010 om 14:57

Zou kunnen

natuurlijk. Bij mij speelde er veel meer mee dat de school bleef volhouden dat ik ' nog te stom' (letterlijk citaat hoofd van de school) was voor de Havo. Dus ik vond al die dingen overdoen zalig al kon ik het allemaal prima gewoon omdat nu iemand zei dat het goed ging.
Ik denk niet dat er veel slechtere basisscholen waren dan die van mij dus ik ben waarschijnlijk niet zo'n goed voorbeeld. Ik was overtuigd van mijn eigen stommiteit zo langzamerhand dus het voelde heerlijk dat ik in de brugklas al wat voor was en al aan huiswerk en zo gewend was. Dat gaf gewoon meer ruimte voor alle sociale perikelen die ik ook zo spannend vond.

Maar je hebt gelijk dat dat een heel andere situatie is dan iemand die al versneld is.

Astrid

Astrid

23-11-2010 om 20:44

5 kinderen van net 11 bij zoon in de brugklas vorig jaar

Zoon was vorig jaar eind mei 11 geworden en ging naar de brugklas. Meteen al een gymnasium brugklas en 2 talig. Ik dacht ook wat jong! Nou, niks bijzonders hoor. Naast hem zaten (en zitten) er nog 4 kinderen die tussen maart en mei ook pas 11 waren geworden. In de combi gym/ atheneum klas zaten er ook 2. Juist op het gymnasium zijn die jonkies echt geen uitzondering. Daarnaast zitten er in zo'n klas ook nog een aantal oktober-eind december kinderen die ook vervroegd zijn.

Qua ontwikkeling zijn het nog echt jonkies. Ook nu nog in de 2e. Maar dat maakt toch niks uit? Ze doen het allemaal prima. Ik zie het probleem niet.

Cognitief zijn de jonkies nog steeds de slimste en ijverigste kinderen van de klas. Maar goed dan heb je het over slim en nog slimmer. Daarnaast is het voordeel van jonkies dat ze pas in een later jaar gaan puberen, dus de 1e paar jaar zijn ze nog heel ijverig met school bezig.

Gewoon lekker met de brugklas beginnen! Niks tussen jaar.

Asa Torell

Asa Torell

23-11-2010 om 23:09

Lijstje (enigszins ot)

In zorgenkinderen (draadje over naar het VO gaan en opvang) heeft K. Heksenvet een mooi lijstje staan van de dingen waarop ze haar VO-er heeft voorbereid. Misschien ook nuttig voor iemand hier?

marie-laure

marie-laure

24-11-2010 om 20:38

Bedankt

bedankt voor de reacties. Ik ben weer wat wijzer.

Louise en mijk

De Jan Ligthart als tussenjaar bestaat nog steeds. Mijn dochter heeft het vorig jaar gedaan . Echt een succes. en niet voor achterstandskinderen zoals Mirjam zegt, maar voor kinderen waarvan je denkt, hmmm, eigenlijk nog net niet toe aan de middelbare school. Mijn dochter is echt enorm gegroeid daar en helemaal zichzelf geworden, een stevige, vrolijke leuke meid. Was op de basisschool nogal afhankelijk van een groepje vriendinnen. Ze heeft uitsluitend een positief jaar gehad, terwijl haar klasgenoten van de lagere school in de herfstvakantie al aan het afzakken waren. Eigenlijk is het voor Gelderland, maar er komen kinderen uit het hele land, als er ten minste plaats is, want de toestroom is groot. Er wordt goed individueel gekeken naar wat een kind nodig heeft, er wordt gewerkt aan planning etc., kortom: zo'n jaar waarvan je zou dromen dat elke brugklas eruit zou zien. Uniek.
Overigens is het zelfstandig reizen met trein en bus ook een grote plus vind ik. Kinderen leren daar zoveel van aan zelfstandigheid. Vertraagde treinen, overvolle bussen, vervelende mensen in de trein, kortom: genoeg kansen om te leren. Een aanrader.

Tsjor

mijk

mijk

25-11-2010 om 08:31

Wat leuk tsjor

Zoals jij het beschrijft heb ik dat jaar zo veel jaar geleden ook echt ervaren. Het gaf zoveel ruimte om te groeien op alle gebied! Inderdaad iets dat je veel meer kinderen gunt.

Mijk

Beledigend?

Tsjor:"en niet voor achterstandskinderen zoals Mirjam zegt, maar voor kinderen waarvan je denkt, hmmm, eigenlijk nog net niet toe aan de middelbare school. "
Hm. Waarom zeg je dat nou zo? Dit klinkt toch alsof marie-laure hier zo terecht zou kunnen, gewoon omdat ze denkt, hmmm.
Maar dat is niet waar natuurlijk.
De school zelf benoemt het zo "Niet alle leerlingen zijn bij het verlaten van de basisschool al toe aan de stap naar het voortgezet onderwijs. Zij zijn nog erg jong, te speels of nog niet zelfstandig genoeg. Sommigen hebben thuis of op school moeilijkheden ondervonden. Deze zaken hebben hun prestaties gedrukt of achterstanden veroorzaakt. De leerlingen worden hierdoor vaak nog zo in beslag genomen, dat hun schoolwerk er negatief door wordt beïnvloed."
Ik weet niet waarom je deze eufemismes nog verder wilt eufemiseren. Is het beledigend om hardop te zeggen dat je kind aanwijsbaar niet uit de verf is gekomen op het bo?
Er zijn vijf factoren die de toelating bepalen. De niveau's zijn beperkt: van vmbo kader tot vmbo/havo brugklasniveau.
Gymnasiumlln van wie je denkt, hmmm.. , zijn niet welkom.
http://www.beekdallyceum.nl/Default.aspx?tabid=284
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

25-11-2010 om 08:42

Niet waar miriram

Plaatsing van leerlingen in brugjaar Jan Ligthart
De aangemelde leerling wordt door de toelatingscommissie geplaatst in één van de niveaugroepen van de afdeling voorwaardenscheppend onderwijs, bijvoorbeeld:
 vwo/havo
 havo/vmbo theoretische leerweg
 vmbo theoretische leerweg
 vmbo kaderberoepsgerichte leerweg

Er is dus gewoon plek voor een vwo leerling.....

MIjk

Niet gewoon

Je hebt gelijk, dat bovenste rijtje had ik gemist.
Maar dit "Er is dus gewoon plek voor een vwo leerling...." klopt niet. Het gaat niet om gewone leerlingen van wie je denkt, hmmm.
Het gaat om het op hun eigen niveau tillen van leerlingen die dat overduidelijk niet gelukt is in het bo.
Gewone vwo lln horen daar niet bij. Gewone gymnsasiumlln ook niet. Zou een mooie boel worden zeg, als dat soort leerlingen, gewoon omdat iemand hmmm denkt, de schaarse ruimte in zouden nemen.
Groet,
Miriam Lavell

louise

louise

25-11-2010 om 08:51

Zo ken ik het ook!

Zoals jullie (Tsjor en Mijk) ken ik het ook. Ik ben al 25 jaar weg uit die regio maar toen was het voor alle niveaus en was het eigenlijk niet eens bedoeld om nu eindelijk de breuken, procenten etc eens goed te leren begrijpen maar om te "rijpen" of om te wennen. In de hele regio had het die naam. Was je op de een of andere manier nog niet toe aan de middelbare school, dan deed je een jar Jan Ligthart. En voor de meesten heeft het echt wel iets bijgedragen.
Een vriendin van mij heeft de Jan Ligthart gedaan en is daarna op het gym (categoraal) begonnen en heeft deze in 6 jaar goed afgerond (dus het kan toch, naar het gym met de Jan Ligthart). Zij voelde zich zekerder van haar zaak toen ze klaar was met de Jan Ligthart. Ze is nu nog altijd blij dat ze die school gedaan heeft.
Ik ben blij te lezen, Tsjor, dat de school nog altijd deze functie heeft en nog altijd zo'n begrip is in de regio!

Oke

Kennelijk is het lastig om de werkelijke bedoeling van die school te erkennen. Voelt het toch als een smetje? (waarom toch?)
De suggestie die ermee gewekt wordt, dat iedereen die op zoek is naar een fijn tussenjaar dat daar kan vinden, is onjuist.
Er is een toelatingscommissie, er zijn criteria. Je komt er niet op omdat het je zo leuk of fijn of leerzaam lijkt. Of omdat je hmmm denkt.
Dus wie nu als een blok voor de verleiding is gevallen: verwacht geen toelating. Heus, dat is niet zo makkelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Advies basisschool

Een enkele keer wordt de Jan Lighthart aanbevolen door onze basisschool. Wel als uitzondering dus,hij komt niet in het "gewone" rijtje voor van aanbevolen scholen.Ik ken èèn leerling in de afgelopen jaren die daar naar toe ging. Een intelligent kind wat qua ontwikkeling einde basisschool een jaar of 9 à 10 leek. Onzeker, veel gepest, totaal niet zelfstandig of kunnen plannen.
Kortom, het kind zou "verzuipen" op het reguliere VO. Bij de Jan Lighthart wordt ook, zover ik weet, speciaal daar aandacht aan geschonken. Een achterstand is misschien een groot woord, maar de standaard leerling, zover die bestaat, gaat niet naar de Jan L.
De leerlingen die gewoon nog wat moeten rijpen krijgen geen Jan Lighthart advies. Er is meer aan de hand als alleen maar "hmmmm".

Niet op basis van advies

De basisschool heeft geen advies hierover gegeven. De naam viel ergens tussendoor, niet eens voor mijn oren bestemd. Maar ik ben nieuwsgierig, ik wil dan weten waar het over gaat. Je kunt zelf aanmelden. Zelf een gesprek aanvragen. Er is wel eerst een toets, maar dat leverde bij mijn dochter geen noemenswaardige achterstanden op.
Het zat echt in het 'hmmmm'. er is wel een grens aan wat men aankan qua leerlingaantal. En je moet daarna wel in het eerste jaar beginnen (alleen KB kan doorstromen naar het tweede jaar). Het telt wel als een leerjaar, dus je bent eigenlijk al meteen blijven zitten, zeg maar. Dat is het nadeel.
Maar als je dat ervoor over hebt zou ik zeker het advies geven om eens te gaan praten en kijken. Niet geprobeerd is altijd mis.

Tsjor

Mirjam

'Gewone vwo lln horen daar niet bij. Gewone gymnsasiumlln ook niet. Zou een mooie boel worden zeg, als dat soort leerlingen, gewoon omdat iemand hmmm denkt, de schaarse ruimte in zouden nemen.

Het is ook een mooie boel daar!

Tsjor

mijk

mijk

26-11-2010 om 21:55

Niks veranderd dus

in alle opzichten mooi. Ik zou er bijna voor terugverhuizen want zoonlief is ook een behoorlijk slimme emotionele laatbloeier

MIJK

Tirza G.

Tirza G.

26-11-2010 om 23:40

Maar wat nou

met al die kinderen die daar niet in de buurt wonen en waarvan je denkt: hhmmmm? Ik heb nog nooit van de school gehoord, begrijp dat-ie hiervandaan gezien aan de andere kant van het land is. Waar kan míjn hmmmmm-kind dan naar toe? Hier is in de wijde omtrek echt geen hmmmm-school.

Tirza

Te mooi om waar te zijn

Tsjor, het is natuurlijk fijn voor je en voor je dochter dat bij jou de indruk is ontstaan dat er een sprookjesachtige voorziening bestaat die op afroep (code woord 'hmm') beschikbaar is.
Maar dat is natuurlijk niet zo.
Mijk:"Niks veranderd dus"
Er is wel wat veranderd. Het is een brugklas geworden, met de consequenties die tsjor al aangeeft: wie dat jaar doet is blijven zitten. Het is dus geen cadeau-jaar. Het telt gewoon mee. Na deze klas _moet_ je zonder zittenblijven vmbo doen of de onderbouw van havo of vwo.
Tirza:"Maar wat nou met al die kinderen die daar niet in de buurt wonen en waarvan je denkt: hhmmmm?
Precies.
Veel belangrijker nog: wat nou met al die kinderen die wel voldoen aan de omschrijving die de school zelf geeft? Als de plaatsen opgaan aan kinderen van wie 'hmm' gedacht wordt, dan kan die doelstelling niet gehaald worden.
Dat is onbehoorlijk bestuur. Dit nog los van het feit dat er nergens een 'hmmm' voorziening is, dus waarom daar wel? En dan ook nog de kwestie van het oneigenlijk gebruik van subsidiegelden.
Het is allemaal verdedigbaar als je blijft bij de omschrijving van de school: leerlingen die van problemen negatieve invloed op hun schoolwerk ondervinden.
Ook het kind van tsjor is op die gronden geplaatst: er zit meer in, maar het komt er niet uit. Het waarom zal in haar dossier vermeld staan. Dat is eigenlijk niet zo relevant.
Uit een ander draadje (laten we de discussie maar hier houden) tsjor:"Mirjam, Jan Ligthart is er niet om van een VMBO-leerling een gymnasiumklant te maken."
Dat klopt. Het is om van een gymnasiumklant die vmbo scoort, een gymnasiumklant te maken.
tsjor:"Het irriteert me, omdat de leerkracht van de basisschool ook dacht dat we alleen maar niveau-verhoging zochten. "
Ik snap niet waarom je je daarvoor zou moeten schamen dus ook niet waarom je dat zou moeten ontkennen.
tsjor:"Dus als het om alleen maar om niveauverhoging gaat, dan moet je niet op Jan Ligthart zitten, ik denk dat ouders zich dan gaan ergeren dat er nog te weinig aangeboden wordt op school. "
Waarmee je feitelijk zegt dat de doelstelling van de school niet gehaald wordt door de school.
Combineer dat met de suggestie dat de voorziening op afroep (hummmen) beschikbaar is, en je kunt er donder op zeggen dat de voorziening binnenkort verdwijnt.
Duur, oneerlijk en niet effectief.
Laat ik maar even helder zijn waarom ik niet zo hou van zachte zoetigheid die onderwijsstromen de hemel in prijzen als ware altruïstische voorziening.
Voorzieningen in het onderwijs zijn altijd beperkt. Daarom hebben ze een wel omschreven doelgroep en wordt toelating aan criteria getoetst.
Toelating zonder aan die criteria te voldoen, bestaat niet. Als die indruk al zou bestaan bij ouders en lln, dan kun je er donder op zeggen dat in het lln dossier een hardere waarheid te vinden is.
Nuance: er zijn altijd scholen die handig inspelen op de zachte behoefte van ouders en graag, ter verhoging van hun eigen omzet, doen alsof er cadeautjes bestaan in het onderwijs. Zie kleuterverlengen. Maar omdat cadeautjes niet bestaan, krijgen lln in het vervolg altijd de rekening voor die cadeautjes.
tsjor:"En dan gaat het even niet om de cijfers, want die cijfers heb ik nog niet."
Nee. Dat gaat erom dat die school een te oude leerling in huis heeft. De school heeft liever dat kind een niveau lager een jaar hoger zit. Dat is namelijk weer in hun belang.
Groet,
Miriam Lavell

Inge M

Inge M

27-11-2010 om 09:58

Zoiets bestaat (bijna)

http://www.detussenklas.nl/

Dit is een initiatief van Jan Hendricks, die eerder ook het Leonardo opgericht heeft.

Beware of what you wish for

Als waar is wat deze firma beweert, 4% van de lln versnelt, dan is volkomen helder dat deze voorziening bepaald niet om de hoek zal zijn. Als al 100% van de versnellers zo'n klas zou bezoeken, dan nog heb je 25 groepen 8 nodig om voldoende lln voor zo'n klas te verzamelen.
Het is dus ver weg. Waarmee het voordeel 'in een veilige omgeving' al wegvalt. Het ver weg, er moet flink gebust of gefietst worden, het is een andere school met allemaal onbekende kinderen.
Dan is het ook nog duur, dus je moet wel extra betalen, zegt de site al.
Maar natuurlijk zullen scholen graag, ter verhoging van hun omzet, dit soort diensten aan willen bieden.
Hou er bovendien rekening mee dat het geen basisschoolklas is. Het is, net als de Jan Ligthart, een vo klas gevestigd op een vo school. Dat betekent dat kind na die klas of meteen naar de 2e moet, of is blijven zitten in het vo.
Dat heeft consequenties voor het verdere schoolverloop.
Groet,
Miriam Lavell

Astrid

Astrid

27-11-2010 om 10:17

Waarom toch zo'n tussen jaar?

Ik zie na deze discussie in dit draadje nog steeds niet in waarom een basisschool leerling die jong is met VWO naar een tussen klas o.i.d. zou moeten. Ik was in gr. 8 ook heel bang dat mijn zoon zou verzuipen in de brugkas. Maar dat is dus helemaal niet zo. Ik heb me echt heel veel zorgen gemaakt.

Zoals ik al eerder zei was mijn zoon net 11, was sociaal en emotioneel een 8 jarige, is autistisch, kon amper deelnemen in het verkeer(ook fysiek niet), kon in gr. 8 nog steeds niet zelf z'n gymtas en broodtrommel en drinken inpakken en kwam op de basisschool altijd te laat. Daarnaast kon hij totaal niet plannen. Hij leeft alleen maar in z'n eigen wereldje.

Toch heeft hij het na wat opstart problemen prima gedaan in de brugklas. Goed, ik ben 4x naar school gereden omdat hij iets kwijt was, maar dat was alleen in het begin. En zoals ik al eerder zei zaten er nog 4 kinderen die ook zo jong waren. Ze waren dan niet autisisch, maar volgens hun ouders speelde de 1 nog met Barbies en de ander nog met treintjes. Die ouders zagen er ook best tegen op, maar ook die kinderen hebben het prima gered. Fysiek zijn die kinderen dan ook nog eens heel klein. Dat is mijn zoon dan weer niet. Ik denk dat net zo iets is als nog een jaar extra kleuteren omdat het kind nog zo jong is. Achteraf hebben daar heel veel ouders spijt van.

An

An

27-11-2010 om 10:22

Hmm

Ik ben in de gelukkige situatie dat ik kinderen uit mijn klas kan doorverwijzen naar deze hmm-school.Uit het feit dat dat niet zoveel gebeurd kun je al wel opmaken dat het alleen voor de echte hmm-kinderen een oplossing biedt. Vaak kinderen die lager scoren dan je mag verwachten. Dit door verschillende omstandigheden. Maar ook bijv kinderen in het autistisch spectrum die ontzettend veel moeite hebben met ordenen en plannen. Iedereen is zich er terdege van bewust dat het een jaar verlies betekent. Daarom wordt over dit tussenjaar door alle partijen goed nagedacht.
Alle kinderen worden door de Jan Ligthart getoetst. Mede met deze toets worden ze in bepaalde combiklassen gezet. Doorstromen naar HAVO/VWO is heel normaal.
Grappig dat degene die er gezeten hebben zo vol lof zijn. Die ervaring heb ik ook. Nooit iets negatiefs gehoord.
Overigens kun je redelijk makkelijk hier worden aangenomen. Je hoeft alleen maar aannemelijk te maken waarom een tussenjaar goed zou zijn. Maar nogmaals, het loopt niet zo storm. Niet ieder kind heeft baat bij een extra jaar.

Groet, An

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.