Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Tweetalig vwo

Mijn zoon zit in groep 8 en gaat volgend jaar waarschijnlijk naar het VWO. Hij twijfelt tussen het reguliere en het tweetalige VWO omdat hij erg talig is ingesteld. Zijn er hier op het forum mensen met ervaring met tweetalig onderwijs? Wat zijn de voordelen, behalve natuurlijk het voor de hand liggende dat je heel goed Engels leert? Heb je er veel aan bij een vervolgstudie? Zijn er ook nadelen? Hoe zit het met de studiebelasting? Alle informatie is welkom, ik ben heel benieuwd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sawo

Sawo

19-01-2012 om 16:06

Voordelen en nadelen

Volgens onze school is een ander voordeel dat de kinderen meer leren over andere culturen en zo een bredere internationale belangstelling krijgen. Belangrijkste voordeel voor kinderen zijn de leukste reisjes en dat is natuurlijk ook het nadeel voor de ouders de kosten.

Belangrijkste nadeel vind ik zelf dat het nog geen doorlopend leertraject is. Na 3 jaar moet me zijn zoon weer overschakelen bij een aantal vakken op het Nederlands zoals wiskunde en biologie. Toch niet de genakkelijkste vakken.

Verder is ons verzekert dat ze in de bovenbouw al echt beginnen met het aanleren van academische vaardigheden door echt moeilijke teksten te kiezen en de kinderen te leren daar toch de essentie uit te halen.

Mijn zoon zit nu in het 4e jaar. Hij overweegt nog wel serieus om alsnog te stoppen. Dit heeft vooral te maken met het vele lezen,geen talige leerling zijn en het moeilijke examen wat je krijgen in de 6e vlak voor de eindexamens.

Wat de belasting betreft het eerste halfjaar is echt superzwaar daarna verschilt het nauwelijks van het gewone vwo.
Vervolgstudie zover zijn we nog niet.
groet

Saar

Vera*

Vera*

19-01-2012 om 17:40

Hier

Het eerste half jaar, tot de kerstvakantie, staat bekend als zwaar. Behalve wennen aan de brugklas met huiswerk is het ook wennen aan 'veel vakken in het Engels', en dan is het maar net hoe snel het kwartje valt.
Er zijn scholen die alleen gecertificieerd zijn voor tweetalig onderwijs aan de onderbouw maar ook scholen die het tot en met het examen aanbieden.
De eisen en examenprogramma's voor het Nederlandse examen zijn in het Nederlands en zodoende worden er in de twee hoogste klassen de lessen van History, Chemistry en Physics (e.a.) weer aangeboden in het Nederlands. Het is dan alleen een kwestie van het leren van de termen.
Uit onderzoek is trouwens gebleken dat tweetalige leerlingen opvallend vaak een beta profiel kiezen, als je het over talig hebt.
Hier zit de oudste op het tvwo en vermaakt zich kostelijk. Ik merk er niets van dat de leerlingen veel meer losgelaten worden en zal dat wel schoolafhankelijk zijn, zoals álle scholen van elkaar verschillen.
De verhalen die je hier ook op het forum hoort geven aan dat het niveau van het Engels van de docenten niet altijd zo geweldig is, houd daar rekening mee.
In het vervolgonderwijs wordt er ook steeds meer Engelstalig lesgegeven. Een oom die hoogleraar is ziet nadrukkelijk een voordeel van tweetalig onderwijs.
Of het op andere tto scholen is weet ik niet maar zoon moet heel veel projectjes doen met klasgenoten en dan moet je samenwerken wel een beetje leuk vinden.
Nu ga ik koken.

Fiorucci

Fiorucci

19-01-2012 om 18:32

En hier....

Hier worden de kinderen zeker niet losgelaten, omdat de school waar tto gegeven wordt dat bij geen enkele leerling doet. De studiebelasting wordt als zwaar ervaren. Ik noem ook als nadeel de kosten, behalve de pittig geprijsde reizen betaal je 600 euro extra per jaar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2012 om 19:14

Ttvwo

Hier hebben we bewust niet gekozen voor ttvwo maar voor een regulier Gymnasium+. Wel met de mogelijkheid voor leerlingen om het Cambridge Certificate English te halen op (near) native speakers niveau.
Zoon zit nu in 1 Gym en krijgt naast Nederlands en Latijn ook (Cambridge) Engels, Duits, Frans en Spaans. Alle lessen moderne vreemde talen worden ook gegeven in die taal. Docenten en leerlingen spreken dus vanaf dag 1 in die taal. Opdrachten en huiswerk worden ook in het Engels gegeven, besproken en uitgewerkt. Het niveau ligt heel hoog, zeker bij Engels. Nu was zoon al behoorlijk goed in Engels (hij is half-Brits) maar hij is niet zo van het lezen en boekverslagen schrijven en dat maakt het best pittig. Juist omdat hij niet zo "talig" is (hij is meer van het beta-onderwijs) hebben we niet voor het ttvwo gekozen.
Tja, natuurlijk is goede kennis van de Engelse taal bijzonder handig in deze samenleving. Ongeacht welke studie je daarna gaat doen aangezien vakliteratuur overwegend in het Engels geschreven zal zijn en je waarschijnlijk ook je proefschrift in het Engels zal schrijven.
Aan de andere kant is Engels zo universeel en overal aanwezig (televisie, muziek) dat de meeste mensen zich ook prima kunnen redden zonder VWO-diploma Engels.
Als je zoon echt talig is ingesteld, graag wil leren samenwerken, bereid is om er veel tijd in te steken en zeker als hij daarna een universitaire studie wil gaan doen lijkt ttvwo een goede keuze.
Maar vergis je niet, echt goed Engels leren spreken en vooral schrijven is niet makkelijk. Het Engels heeft een van de meest uitgebreide idiomen en de grammatica is erg moeilijk met veel uitzonderingen en finesses. Plus dat we hier vooral Amerikaans Engels horen, zien en gebruiken en het Brits Engels wijkt daar behoorlijk van af. De docente Engels van zoon geeft een strafpunt voor ieder Amerikaans Engels dat ze tegenkomt in opdrachten, toetsen en huiswerk
Het is een prachtige, rijke taal met een fascinerende literatuur- en cultuurgeschiedenis. Ik vind het echt jammer dat ik mijn studie Engels niet heb doorgezet...

Serwe

Serwe

19-01-2012 om 19:21

Elisa (ot)

Wat raar eigenlijk van de docente dat ze voor het Amerikaans taalgebruik punten aftrekt. Amerikaans Engels is net zo valide als Brits Engels. De enige eis die een docent zou moeten stellen is dat je consequent bent in de spelling. Dus of je schrijft het hele stuk met Amerikaans Engelse spelling (en bijpassend idioom) of je schrijft het stuk in Brits Engelse spelling (en bijpassend idioom). Maar het is nogal vreemd om aan het gebruik van Amerikaans engels een waardeoordeel op te hangen door dit niet te accepteren.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-01-2012 om 19:35

Serwe

Uiteraard, dat bedoelde ik ook. Maar hier wordt op dit moment ingegaan op Brits Engels volgens de Cambridge lesmethode dus gebruik (uitspraak en schrijfwijze) van het Amerikaans Engels wordt nu gewoon fout gerekend. Later, als er ook aandacht wordt geschonken aan het Amerikaans Engels, liggen de zaken natuurlijk weer anders.

Talia

Talia

19-01-2012 om 21:30

Een niet van tevoren bedacht voordeel

Dochter zit in tvwo-brugklas. Wat mij is opgevallen is dat ze vakken die ze in het nederlands relatief makkelijk had gevonden, nu toch wat serieuzer moet bekijken. Ze leert als het ware alsnog hoe je moet leren. Ik had me dat van tevoren niet gerealiseerd en keek allen naar de voordelen en eventueel de nadelen van onderwijs in het engels. Maar ik vroeg me wel eens af hoe zij het zou gaan aanpakken als ze zich veel of moeilijke lesstof eigen moest maken. Maar dat gaat nu, afgedwongen door het engels, bijna spelenderwijs.
Een nadeel vind ik dat sommige vakken wat summier aangeboden worden, als de docent maar net het engels beheerst. Dan krijg je dus geen uitgebreide, tot de verbeelding sprekende verhalen bij bv. geschiedenis, maar echt droge theorie. Het hangt dus erg af van de kwaliteit van de docenten.

Janna3

Janna3

20-01-2012 om 13:42

Mijn ervaring

Mijn ervaring is dat het de kwaliteit van de lessen vaak niet ten goede komt wanneer ze door een niet native speaker in het Engels moeten worden gegeven. Bij ons op de faculteit is een Engelse Bachelor. Daar leren de studenten misschien beter Engels spreken en schrijven, maar het vaktechnisch niveau ligt gemiddeld echt lager dan bij de Nederlandse variant. Domweg omdat de docent zich in zijn/haar moedertaal over het algemeen beter weet uit te drukken. Een keertje een uitleg in andere bewoordingen geven, nuances binnen vragen kunnen vertalen etc. Tuurlijk zijn er uitschieters naar boven, maar zeker ook naar beneden.
Wij hebben daarom, net zoals ik al eerder heb gelezen, gekozen voor een Gymnasium waar ook Cambridge Engels wordt gegeven. Ze krijgen dan Grieks en/of Latijn (talen waarbij een zeer brede basis aan grammatica en taalgevoel wordt gelegd) en ze leren echt goed Engels. En dat is maar de vraag op het TTO, ik vind het daar te docent-afhankelijk.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-01-2012 om 14:08

Eens met janna

Precies om die redem hebben wij gekozen voor gymnasium + Cambridge. Ook hier zijn overigens extra kosten aan verbonden. Het enige nadeel is dat engels niet aansluit bij Cambridge. Het laatste is facultatief en twee leerlingem volgen het niet. Het niveau is net als jet tempo erg hoog.
Een ander nadeel vanuit oogpunt puber bezien is de studielast: bijna alle dagen na het achtste vrij. In totaal acht uur grieks en latijn per week, twee uur Cambridge dan nog engels, frans, duits, nederlands, wiskunde, natuurkunde, biologie, gym, twee uur module, geschiedenis. Geen creatieve vakken.

Rosa van der Zanden

Ook eens met janna

Wij hebben om die reden gekozen voor een TTO-school met veel native-speakers, waar onze dochter gymnasium doet. Ik merk dat onze dochter het heel vervelend vindt als een docent de Engelse taal niet goed beheerst. Onze oudste dochter (zelfde school ook TTO, minder bewuste keuze) ging leerkrachten verbeteren...het duurde even voor wij daar achterkwamen, maar dat verbeteren had ze beter niet kunnen doen....

Daar ben ik bang voor

Ik ben een aantal jaar geleden op de plaatselijke tto wezen kijken in het kader van mijn eigen bijscholing en heb toen een aantal lessen bijgewoond. Ik ben bang dat het niveau van het Engels van sommige leraren de rijkdom van de stof geen goed doet. En ik ben bang dat mijn druifjes ook ofwel zouden gaan verbeteren, ofwel dicht zouden klappen en niet meer zouden opletten.

Elize51

Elize51

21-01-2012 om 19:11 Topicstarter

Bedankt!

Heel erg bedankt voor de reacties, heel fijn om zoveel voors en tegens te horen. Zo had ik bijvoorbeeld niet stil gestaan bij de extra kosten of dat een Engels sprekende Nederlandse docent wellicht toch minder diep op de stof ingaat dan een native speaker. Het 'leren leren' zou weer een voordeel zijn voor zoonlief. We zijn er nog steeds niet helemaal uit. Hier is ook een school die naast vwo of gymnasium ook Cambridge Engels aanbiedt, zoon krijgt dit nu ook al op de basisschool. Maar ook daar zijn geen native speakers. Een andere optie is een zeer kleinschalige school waar de leerlingen veel intensiever les krijgen.

We moeten nog naar de open dag van de tweetalige school, in ieder geval komen we nu beslagen ten ijs. Nogmaals bedankt,

groetjes
Elize

margje van dijk

margje van dijk

21-01-2012 om 20:27

Tegen

Ik ben tegen

Ik ben het eens met de visie die bv. Janna verwoordt.

Ik ben van mening dat je bij vakken waarbij inhoud belangrijk is zoveel mogelijk taalrijkdom moet hebben. Dus de wiskundeleraar moet Nederlands spreken, en geen Engels (om maar een voorbeeld te geven). Als je de wiskundeleraar in het steenkool-Engels laat uitleggen verliest hij in kracht. En als je de wiskundeleraar in Native Speaker Engels laat uitleggen missen de leerlingen nuances waarvan ze het Engels nog onvoldoende beheersen. Natuurlijk zal dat met de jaren wel komen, maar daar zou ik geen jaren wiskunde aan willen opofferen.

Bovendien vind ik dat het jammer is dat ze al die rijkdom niet in het Nederlands krijgen. Ik ben trots op de Nederlandse taal en ik wil dat ze ook daar hun uitdrukkingsvaardigheid in oefenen. Ik heb liever dat ze dat de hele tijd doen dan slechts bij de vakken die niet in het Engels worden gegeven.

Mijn oudste zoon doet "gewoon" gymnasium, zit nu in de derde en gaat als profiel NT en gymnasium-plus doen. In dat plus-deel kan hij o.a. voor Cambridge Engels kiezen, maar het kan ook de wiskunde olympiade of sterrenkunde worden, of allemaal. Hij krijgt die extra's ook vermeld op zijn diploma.

Mij spreekt dat veel meer aan dan tweetalig VWO. (Al heb ik hem zelf de keuze gelaten).

Margje

Marie

Marie

21-01-2012 om 22:13

Vte

Hallo
Dochter zit op een school waar ze VTE (Versterkt Talenonderwijs) aanbieden met Engels. Ze doet dit dus ook, ze zit nu in de derde klas en mag binnenkort haar eerste examen doen.
Dit staat op de site van de school:
In de vwo brugklas is het mogelijk te kiezen voor Versterkt Engels (VTE). Je blijft gedurende je hele schoolloopbaan in deze klas. Uiteindelijk zul je, behalve het reguliere vwo eindexamen Engels, ook examen doen voor het Cambridge Certificate of Proficiency.
Tot nu toe vindt dochter het nog steeds leuk en ik denk dat het ook beter werkt dan Tweetalig onderwijs.
Groetjes

Tto versus cambridge

Mijn dochter doet tto. Het was haar eigen keuze en ze moest er in het begin hard voor werken. Prima voor haar, omdat ze dat daarvoor nooit had moeten doen.

Haar natuurlijke aanleg voor luiheid zou haar ook altijd hebben weerhouden om het Cambridge Certificate of Proficiency te halen. Gezien haar werkhouding maakte ze geen kans om in aanmerking te komen voor VTE of soortgelijke verdiepingsvakken.

Maar zij doet nu dus tto en haar vriendin leert "Cambridge"-Engels. Je kan de niveau's echt niet met elkaar vergelijken.
Met tto leer je een taal op zo'n natuurlike manier, ondanks (of met dank) het harde werk van de beginmaanden, dat er lichtjaren verschil tussen de twee zit. Natuurlijk leert haar vriendin heel veel, maar het blijft leren en wordt geen leven. Met tto leef de taal, ze dringt door je huid, ze nestelt zich in je hersens. De kinderen spreken mekaar per abuis zelfs buiten de lessen in het Engels aan.

Vooral in het begin had ik het gevoel dat van de kinderen verwacht werd dat ze de lesstof alvast beheersden en het nu in het Engels overdeden.

Een moeder waarschuwde me in het begin: Let er maar op hoeveel ouders je gaan vertellen dat hun kind het tto makkelijk had aangekund, maar zij of hun kind het niet nodig, bekakt of overbodig vinden. Wees gewapend, dat zijn er een heleboel.

Tesah

Tesah

22-01-2012 om 20:45

Aandekust

ik moet er echt niet aan denken dat mijn kind zogenaamd engels moet leren van niet native speakers. Ik stuur mijn kind zoveel liever naar een gymnasium, daar leert hij alles in de taal die de leraren het beste machtig zijn. Ik wil dat hij die vakken goed leert, en dat kan naar mijn mening het beste gebeuren in de taal waar de leerkracht zich het beste in kan uitdrukken. Hij spreekt overigens vloeiend engels, hem bijgebracht in het land waar dat gesproken wordt. Ik ga dat echt niet laten verpesten door mensen die denken dat ze goed engels kunnen spreken.
Het heeft niets te maken met bekakt zijn of dingen overbodig vinden. Ik vind het gewoon niet goed voor hem. In de zomer gaan we naar onze vrienden in Cambridge, zij docente engels en hij auteur. Na 2 weken echt alleen maar engels spreken weet hij meer dan na een vol jaar tweederangs engels gehoord te hebben. Ik ben bevriend met een aantal tto docenten en ik ben niet onder de indruk van hun taalvaardigheid. Behalve mijn amerikaanse vriendin, haar engels is uiteraard bijzonder goed. Maar helaas, ik wil een brits accent en geen amerikaans accent horen.

Maar ik kan me voorstellen dat er een groep kinderen is waarvoor tto wel goed is. Iets is dan toch beter dan niets.

Tesah

Tesah

>>ik moet er echt niet aan denken dat mijn kind zogenaamd engels moet leren van niet native speakers.< <

Voor de Engelse les staat een native speaker voor de klas. Een bijkomend voordeel is dat de scholen meestal extra moeite doen voor hun talige leerlingen, zodat ze ook de ander levende talen van een locuteur natif of Muttersprachler leren.

>> Ik stuur mijn kind zoveel liever naar een gymnasium, daar leert hij alles in de taal die de leraren het beste machtig zijn.< <

Dat lijkt me logisch als je in de buurt woont van een school die tweetalige lessen alleen op vmbo aanbiedt. Maar tto en gymnasium sluiten elkaar niet per se uit. Juist tto-leerlingen nemen graag de klassieke talen erbij.

>>Ik wil dat hij die vakken goed leert, en dat kan naar mijn mening het beste gebeuren in de taal waar de leerkracht zich het beste in kan uitdrukken.< <

Als je kind goede uitleg nodig heeft, zit het niet goed op het tto. Daar lijken ze namelijk te verwachten dat het kind de leerstof alvast beheerst zodat ze het in de tweede taal over kunnen doen.

>> Hij spreekt overigens vloeiend engels, hem bijgebracht in het land waar dat gesproken wordt. Ik ga dat echt niet laten verpesten door mensen die denken dat ze goed engels kunnen spreken. < <

Naar mijn ervaring met meertaligheid is het een kenmerk van goede taalbeheersing als je de taal op verschillende niveaus kan gebruiken en je aanpast aan het niveau van je gesprekspartner. Je moet wel heel erg lang in een vreemd land wonen om je moedertaal met accent te leren spreken.
Mijn dochter is ook tweetalig en ik zou er veel voor over hebben haar naar een school te sturen waar ze niet alleen de kans krijgt, lessen in allebei haar talen te volgen, maar ook nog het vwo af te sluiten met en diploma dat in haar land van herkomst wordt herkent.

Accent

Waarom zou een kind alleen maar een Brits accent mogen hebben? TAALbeheersing vind ik honderd keer zo belangrijk als ACCENTbeheersing.
Feit is dat Engels op veel plaatsen van de wereld gesproken wordt, in vele varianten. The Queens' English is maar één van de vele varianten, die velen in het Verenigd Koninkrijk niet eens beheersen.
Een taal beheersen op bijna moedertaalniveau is belangrijker dan een perfecte hogere klasse Britse uitspraak.
Van een native speaker uit de VS, Australië, Zuid-Afrika of Nieuw-Zeeland zal een kind meer oppikken dan van een tweedetaalspreker die het BBC-accent goed kan nadoen.

Accent 2 (ot)

Mijn Engels heeft inderdaad een Brits accent, al zullen sommigen het een Schots accent noemen :o)
Maar dat zal Tesah ook wel niet willen............

dc

dc

24-01-2012 om 10:48

Hihi accent

Mijn zoon begint echt een lokaal oxford accent te krijgen (en nee, dat is niet het mooie accent dat Lewis spreekt).

Ik vind het gewoon fijn dat hij goed engels kan en niet later woordjes hoeft te stampen.

Ik snap ook niet dat nederlanders zo graag van hun accent af willen komen. Ik vind het juist handig dat ik een accent heb, dan hoef ik tenminste niet steeds uit te leggen waarom ik me niet als een engelsman gedraag, scheelt echt bergen misverstanden

Tesah

Tesah

24-01-2012 om 12:11

Accent

het maakt mij geen biet uit welk acent mijn kind spreekt, als het maar geen mix is. Ik persoonlijk vind dat niet mooi.

Ik heb zelf na een jaar usa mijn nederlandse accent verloren en het is overgegaan in een amerikaans accent. Prima. Jaren later naar engeland verhuisd en eerst sprak ik gemengd brits/ amerikaans. Ik ben daar overigens toen in Cambridge vaak op aangesproken. Nu is het helemaal brits en bij mijn kinderen ook. En dat wil ik zo houden. Ik vind trouwens zelf een nederlands accent in het engels niet zo mooi. Net zoals ik mijn nederlandse accent in het frans of duits niet mooi vind.

Het schotse accent daarentegen vind ik prachtig, alleen kan ik mijn vriendin uit Glasgow soms moeilijk verstaan maar mooi is het wel. Ik vind Iers het mooist. Er is weleens een onderzoek gedaan en daaruit bleek dat Ierse mannen voor vrouwen erg aantrekkelijk zijn door hun accent, maar dat is ot.

Waar het mij om gaat, en dat is nou eenmaal onze persoonlijke situatie, is dat wij allebei goed engels spreken. Zeker mijn man, een native speaker. Mijn ervaring is dat op TTO scholen de vakken (en dan heb ik het even niet over het engels) door niet native speakers wordt gegeven. Het niveau engels van die docenten is vaak niet zo goed, in ieder geval niet op native level. En niet zo goed als ons engels. Dan bouw ik liever op onze eigen ervaring en mogelijkheden.

Ik kan me wel voorstellen dat als je als kind geen engelssprekende mensen in je directe omgeving hebt, en je TTO aankunt, dat soms beter is dan niets. Aan de andere kant kun je met een kamp van 2 weken in engeland ook heel ver komen, en kun je je dan misschien beter richten op de inhoud van de vakken in je eigen taal, en in de eigen taal van de docent. Dus biologie gewoon in het nederlands en niet in het engels op lager taal niveau.

Ik reageerde ook vooral op het laatste zinnetje van aandekust over de warschuwing die ze van een moeder had gekregen. Hoezo bekakt, dat snap ik niet zo.

Tesah

Tesah

Tesah

24-01-2012 om 12:53

Ik heb nergens gezegd dat ik mij erger aan mensen die met een accent spreken. Ik vind het voor mijzelf niet mooi. Dat is een mening, van mij persoonlijk.
Ik erger me bijvoorbeeld ook niet aan vrouwen in driekwart broeken, maar ik ga er zelf niet in lopen. Omdat ik het niet mooi vind.

Tesah

Tihama

Tihama

24-01-2012 om 14:01

Intrigerend

Ik ben het eens met Margje: je mist het moedertaalniveau in de kennisoverdracht, aan beiden zijden klevert dat verlies. Als er géén verschil zichtbaar is in resultaten van leerlingen, dan kan dat alleen betekenen dat de leerlingen meer aankonden. Mij lijkt dat een gemiste kans.

Natuurlijk tref je op een TT-VWO leerlingen met een gemiddeld hogere intelligentie, die de lesstof gemakkelijk aankunnen. Je gaat daar namelijk niet aan beginnen als het de vraag is of je überhaupt in staat bent om het VWO aan te kunnen. Hetzelfde fenomeen tref je aan bij gymnasiasten. Die kiezen overigens ook al vaker voor NT-profielen.

Ik vind het vooral jammer dat deze hele discussie pas start op het moment dat de kritische periode voor het leren van moedertaalniveau voorbij is. Zodra de puberteit intreedt, verlies je namelijk het vermogen om een vreemde taal m.n. grammaticaal tot dat niveau te gaan beheersen. En dat het dan vervolgens gegeven wordt door mensen die zélf het moedertaalniveau niet machtig zijn.

Ik zou voor een intelligent kind dan veel liever investeren in het leren van Engels op moedertaalniveau, onafhankelijk van de lesstof. Een soort nonnen-in-Vught verhaal. Dat lijkt mij een veel effectievere en efficiëntere manier om het gewenste resultaat te halen.

Tihama

Tihama

Tihama

24-01-2012 om 15:04

Weet ik veel

Het gaat me om het principe. Aangezien de kritische leeftijd toch al verstreken is, kun je er ook nog wel een paar jaar mee wachten. De nonnen in Vught zijn trouwens al heel lang geen nonnen meer. Ik sprak onlangs iemand die als kind elk jaar een paar weken op kamp ging in Engeland voor de taalontwikkeling. Hij was er zelf niet erg enthousiast over, maar ik weet niet meer waarom.

Mijn vriendin van de middelbare school (met een betapakket en zeevaartschool) heeft later zowel Duits als Frans op hoog niveau bijgeleerd omdat ze dit nodig had voor haar werk. Natuurlijk zal ze nooit meer moedertaalniveau bereiken, maar daarvoor moet je nu eenmaal ruim voor de puberteit beginnen.

Tihama

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

24-01-2012 om 15:13

Belang van engels wordt schromelijk overdreven.

Niet dat een goede kennis van het Engels niet belangrijk zou zijn, zeker niet, het is zelfs zeer belangrijk als je bepaalde richtingen op wilt. Wat echter totaal onzin is is dat sommige ouders het blijkbaar zo belangrijk vinden dat hun kroost Engels spreekt als ware het hun moedertaal. Die kinderen hebben al een moedertaal, het Nederlands en dat heeft ook aandacht nodig. Tegenwoordig vindt een meerderheid van de zakelijke of wetenschappelijke gesprekken in het Engels plaats tussen non-native speakers, dus tussen twee mensen die allebei met een eigen accent spreken en dat zal alleen nog maar meer worden. Het is nergens voor nodig om Engels op moedertaalniveau te beheersen, de wereld is vol van CEO's, hoogleraren etc. etc. die gewoon een dik accent hebben maar zich prima kunnen uitdrukken in het Engels. Om dat niveau te bereiken is echt geen tweetalig onderwijs nodig, gewoon middelbare school Engels en evt. een beetje praktijkervaring en een beetje twintiger spreekt meer dan voldoende Engels. Om dan je eigen moedertaal maar helemaal weg te gooien, op de universiteit waar dat nu al gebeurt en steeds meer op de middelbare school is echt het kind weggooien met het badwater. Eigenlijk is het gewoon interessantdoenerij, net zoals honderd jaar geleden de hogere klassen graag in het Frans converseerden om hun superieuriteit uit te drukken.
In het verlengde daarvan zou het nou wel eens een goed idee zijn als de scholen eens wat meer andere vreemde talen op een goed niveau gaan aanbieden, een goede kennis van het Duits is belangrijker dan men denkt en ook een andere grote buitenlandse taal en dan niet het eeuwige superpopulaire Spaans, of het Turks voor de Turkse leerlingen, maar een andere wereldtaal, Hindi, Russisch etc. daar zal je kind nou echt een voorsprong mee kunnen krijgen in een toekomstige caariere.

Tirza G.

Tirza G.

24-01-2012 om 19:07

Summerschool

Mijn dochter heeft VWO met Frans gedaan en kon nog geen gedag zeggen in die taal. Ze is afgelopen zomer drie weken op een Franse 'summercourse' geweest, bij een gezin in de kost met drie kleine kinderen en ze spreekt vloeiend Frans. Echt ongelooflijk. Nonnen in Frankrijk zeg maar De beste manier om een taal te leren is je er in onderdompelen. Haar gastgezin sprak geen Engels (althans, niet zodanig dat zij het herkende) en al helemaal geen Nederlands.

Tirza

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2012 om 20:09

Inderdaad, onderdompelen

Inderdaad, onderdompelen. Naar het land zelf gaan, 24 uur per dag de taal spreken, en dan bij voorkeur een stevig lesprogramma erbij.
Ik heb ooit een paar maanden in Frankrijk doorgebracht. Ik merkte al heel snel dat ik in het Frans ging denken en dromen, een heel aparte ervaring vond ik dat.
Zoon van 14 gaat deze zomer twee weken naar een Engelse taalcursus. Met studenten uit de hele wereld, en voertaal Engels. Ben heel benieuwd naar het 'resultaat' Hij leest al erg goed Engels, maar spreken doet hij het maar nauwelijks op school.

Vera*

Vera*

25-01-2012 om 10:24

Mijn dochter (nu groep 8) gaat van de zomer naar Xuk English, zie xkeys.co.uk. Afgelopen zomer heeft ze het er erg naar haar zin gehad en bij het ophalen zei ze al dat ze geen vier weken hoefde (dit jaar) als het er maar wel twee weken mochten zijn.
Je kunt ook het 'gewone' residential camp van die organisatie nemen (dat doet zoon, ook weer twee weken) en dan zit je 'gewoon' tussen de Engelse (en ook buitenlandse) pubers. Eventueel kun je bij het residential camp ook Engelse les boeken maar dan heb je minder les dan bij het taalkamp.
Zoon 'moest' een week tussen de Engelse pubers omdat hij moest gaan praten en volgens hem gaat dat nu een stuk gemakkelijker. Dochter kende praktisch geen Engels en om die los te laten tussen de Engels pubers leek ons niet zo een goed idee, vandaar het taalkamp.
Ze zitten nu al weer tegen elkaar op te bieden wie mag gaan quadbiken en wie het lekkerste eten krijgt en wie de leukste uitstapjes maken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2012 om 13:15

Mijn zoon gaat via EF.
http://www.ef.nl/ilc/

Tirza G.

Tirza G.

25-01-2012 om 19:41

Vandaag geleerd

Van zoon, en die kan het weten, dat het behalen van het IB-English in de bovenbouw van je VWO niet eens op je diploma komt. Je krijgt een apart certificaat. Als je dat al krijgt. En dat certificaat laten registreren bij studielink is nog een behoorlijke klus, schijnbaar. Nou ja zeg.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.