Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
joos

joos

12-06-2009 om 09:45

Twijfel: versnellen of niet

Mijn dochter is in maart 5 geworden en zit in groep 1. Rond kerst ben ik bij de juf geweest, omdat ik het idee had dat mijn dochter zich verveelde op school. Vervolgens heeft de juf allerlei testen gedaan en nu blijkt dat dochter nogal voorloopt op haar klasgenootjes. Qua niveau zou ze zonder twijfel door kunnen gaan naar groep 3.
Maar school heeft twijfels over haar werkhouding en het feit dat ze nog maar zo jong is. Nu is het zo dat dochter heel verlegen is op school, faalangstig en onzeker, niet vaak iets vertelt en niet veel vragen stelt. Dat doet ze allemaal thuis. De juf is bang dat als ze naar groep 3 gaat en allemaal dingen 'moet' dat ze dan afhaakt. Mijn mening is dat als ze ziet dat andere kinderen ook dingen moeten, zij dat dan als gegeven ziet en dus meedoet. En dat haar zelfvertrouwen juist een opkikker krijgt als ze ziet dat haar dingen lukken waar ze wat meer moeite voor zou moeten doen.
Nu heeft school een tussenoplossing bedacht: ze gaat naar groep 2 en dan wordt gekeken hoe haar werkhouding is (volgens juf is de tijd tot aan de grote vakantie te kort om dat nu nog te gaan bekijken), en als die werkhouding dan goed blijkt te zijn gaat ze na de herfstvakantie door naar groep 3.
Ik heb hier mijn twijfels over. Mijn grootste zorg is dat mijn dochter graag weet waar ze aan toe is (ze lijkt op mij) en ik haar dan niet kan voorbereiden dat ze naar groep 3 gaat, want dat weet ik dan op zijn vroegst een week voor de herfstvakantie. Is deze zorg terecht of zie ik gewoon beren op de weg? Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben? Hoe is dat verlopen? Ik hoor heel graag ervaringen.
Alvast bedankt.
Joos

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

12-06-2009 om 09:55

Onze overwegingen

Wij zitten in hetzelfde schuitje, met als verschil dat onze dochter (ook van maart, ook 5 jaar en ook in groep 1) ook extravert, open en sociaal is en niet zo verlegen. Dus voor ons is het gemakkelijker zou je zeggen, maar ook wij twijfelen enorm of we haar nu wel of niet moeten laten versnellen naar groep 3.

Voor je dochter is het ook belangrijk om in de groep een plekje te vinden, en dat gaat gemakkelijker aan het begin van het jaar als iedereen op zoek moet naar zijn plek in de nieuwe groep.

Als je dochter nog zo afwachtend en onzeker is, is het misschien niet zo handig om haar te laten versnellen. Is het niet fijner voor haar om in groep 2 extra uitdaging te krijgen? Als ze intellectueel voorloopt, is dat nog niet een reden om te versnellen, versnellen doe je pas als laatste optie, als alle andere dingen niet meer werken. Dat is afhankelijk van wat de school kan bieden, verrijkingsstof, compacten, tijd en kennis van de leerkracht, etc.

succes, ik vind het een lastige keuze.

Groep 1 of 1/2?

Zit je dochter in een aparte groep 1 of in een 1/2 combiklas? Dat maakt denk ik wel verschil. Als ze in de combiklas zit, is het geen punt om haar nu al per direct door te laten stromen naar groep 2 en tot de zomervakantie te bekijken hoe het loopt. Als het een aparte groep 2 is, zou ik het niet zo weten. Als ze dan na de vakantie toch niet meegaat naar groep 3, krijgt ze in korte tijd wel veel veranderingen te verwerken.

mar-ank

mar-ank

12-06-2009 om 11:37

Mijn ervaring

Mijn dochter zit inmiddels al in groep 4. Maar toen ze in groep 1 zat zaten wij met hetzelfde dilemma. Ze is ook van maart, en was qua intelligentie al toe aan groep 3, maar sociaal-emotioneel niet. Ze is toen gewoon naar groep 2 gegaan, met haar vriendinnetjes (heel belangrijk voor haar!) maar kreeg wel een apart programma (met nog andere kinderen) waarin ze al een begin maakten met lezen en schrijven. Dat is heel goed bevallen.
Nou moet ik wel zeggen dat ze nu nog steeds ver voorloopt op wat in groep 4 gemiddeld is. Maar ze zit in een groep waarin meer van dat soort kinderen zitten, en die krijgen dus als groep binnen de groep ander werk dan de rest, en dat bevalt tot nu toe goed.

Bikkel

Bikkel

12-06-2009 om 11:47

Hier

Hier is ook sprake geweest van versnellen, alleen pas in groep 6. We hebben besloten dat niet te doen, omdat dochter al een van de jongsten was in leeftijd, omdat de klas boven haar een probleemklas was, omdat ze 16 zou zijn als ze klaar was met de middelbare school, omdat ze ws. in de volgende klas misschien ook wel weer snel voorliep en omdat dochter in gedrag nog "jong" was.
De school heeft wel een goed alternatief geboden, veel verdieping en uitdagende lesmaterialen etc. Ook heeft ze Spaans gedaan en ze heeft meegedaan aan die rekenwedstrijd en dit jaar heeft ze de toptoets gedaan (heel erg goed). Meestal ging dat redelijk, een jaar wat minder vanwege docentwisseling.
Ze zit nu in groep 8, ze kijkt enorm uit naar de middelbare school (want dan gaat het echt beginnen, he, mam?), heeft dat ook een tijdje uitgestraald, maar haar leerkracht heeft dit goed opgepakt en haar weer uit die gedachte gekregen, samen met ons en ze is weer op het goede spoor.
Helemaal ideaal is het niet, maar het alternatief vonden we nog net iets minder.

En hier

Dochter zit nu in groep 4. In groep 1 was al duidelijk dat ze (ver) voor liep, maar ze had het reuze naar haar zin op school en speelde nog graag. Ze heeft groep 1 gewoon gedaan en ging na de zomer naar groep 2. Daar is ze in oktober begonnen om mee te schrijven met groep 3, dus als die gingen schrijven werd ze opgehaald. Dit is gedaan zodat ze geen verkeede schrijf-methoden zou aanleren. Na een tijdje is ze de ochtenden mee gaan draaien in groep 3. Toen dat ook goed ging is ze na de mei-vakantie helemaal overgegaan. Het ging erg goed zo, en nog steeds. Zowel cognitief als emotioneel. Ze is wel veruit de jongste, ze is in juni jarig.

suus

suus

12-06-2009 om 16:09

Versnellen

hoi

mijn oudste liep in groep 1 heel ver voor: ze had bijvoorbeeld avi-9, rekende tot en met 20 geautomatiseerd. We hebben haar laten versnellen naar groep 3, omdat ze ook sociaal-emotioneel veel verder was. Ze zit nu in groep 4, en cognitief gaat het hardstikke goed. ze loopt nog steeds ver voor, en krijgt een aangepast programma voor zowel taal als rekenen.
op sociaal gebied merk ik wel duidelijk dat ze een jaar jonger is dan de anderen. Ze is nog heel speels, meer met barbies bezig bijvoorbeeld. De stap naar stoere kleding en paarden heeft ze nog niet gemaakt terwijl de meeste meiden in de klas dat wel hebben. Daarnaast is het voor haar motorisch ook bijbenen. ze is best vlot maar met gym zijn de kinderen echt beter dan zij is. Ook daar merk je het verschil toch duidelijk.

jongste dochter zit nu in groep 1 en loopt ook al ver voor. kan al redelijk lezen, vindt rekenen ontzettend leuk en doet het goed. Ze is niet zo extreem als oudste en ik denk dat ze in groep 2 het best naar haar zin zal hebben mits ze wat extra moeite voor haar doen. Er zijn genoeg extra dingen die ze kunnen aanbieden, hebben op de school voldoende stof daarvoor.

ik wil eigenlijk veel doen om te voorkomen dat jongste moet versnellen. het liefst wil ik haar bij haar eigen leeftijdsgenootjes laten, kinderen die sociaal/emotioneel/motorisch net zo ver zijn als zij. Cognitief kunnen ze haar in groep 2 nog wel uitdagen.

Je schrijft zelf als dat je dochter verlegen en onzeker is, dan lijkt het me fijner om tussen haar leeftijdsgenootjes te blijven. als de voorsprong te groot wordt, en je dochter zich echt gaat vervelen dan is het op een gegeven moment duidelijk dat er geen keuze meer is maar tot die tijd zou ik er voor kiezen om haar gewoon in groep 2 te laten.

Groetjes
Suus

Astrid

Astrid

12-06-2009 om 21:00

Wel versnellen

Mijn oudste is van eind mei. Met zijn werkjes liep hij heel erg voor op de anderen kinderen, maar hij mocht destijds niet van groep 1 naar groep 3 omdat hij zeer sloom was, afwezig was, geen woord zei en ook geen contact maakte met andere kinderen. Hij durfde ook helemaal niks. Na groep 2 is hij als nog versneld en meteen naar groep 4 gegaan.
Nu zit hij in groep 8 als net 11 jarige en gaat hij straks naar het gymnasium. Overigens praat hij nog steeds nauwelijks (ietsje beter geworden) en loopt hij sociaal nog steeds jaren achter. De school gaf later toe dat hij nou eenmaal zo is en dat ze hem eerder door hadden moeten laten gaan.

Dochter is van eind december. Zij heeft 2,5 jaar gekleuterd, want sociaal was ze nog niet rijp voor groep 3 (we hadden aangegeven dat we haar na 1,5 jaar door wilde laten gaan). Eind groep 3 verveelde ze zich stierlijk, maar moest gewoon naar groep 4. Halverwege groep 4 heeft school haar overgezet naar groep 5. School gaf toen wederom aan dat ze niet 2,5 jaar had moeten kleuteren, maar na 1,5 jaar naar gr. 3 had moeten gaan.

De jongste zit in gr. 2 en die is gewoon gemiddeld (denken we nu).

Ik ben dus wel een voorstander van versnellen.

Bij ons op school hanteren ze nog strikt de 1 oktober grens.

joos

joos

12-06-2009 om 21:45

Bedankt voor de reacties

Het probleem is dat ik voor ieders mening wel wat voel. Aan de ene kant denk ik, ze is nog maar zo jong, dus wat maakt het uit als ze gewoon groep 2 doet. Aan de andere kant ben ik bang dat ze gaat onderpresteren en dat het heel lang gaat duren voor ze daar weer van af is.
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!

Kan ze niet

alvast wat vakken mee gaan doen met groep 3 na de zomervakantie? Bij onze dochter heb ik gemerkt dat ze er daardoor echt in groeide. Ze is nu nog jong en speels, net zoals Suus zegt nog met barbies bezig terwijl de rest van de klas al en stapje verder is. Maar als ik de meisjes van groep 3 zie, dan merk ik toch dat ze sociaal verder is. Ze heeft trouwens wel aardig wat zelfvertrouwen en doet wat ze wil ookal vindt de rest van de klas dat raar.

Kiki

Kiki

12-06-2009 om 22:31

Mijn broertje kon in groep 1 al lezen en schrijven

en heeft uiteindelijk groep 3 overgeslagen, doordat hij een vroege leerling was, is hij zijn hele leven twee jaar jonger als de rest van de klas geweest.

Mijn broertje heeft buiten zijn hoogbegaafdheid ook alles tegen gehad wat je tegen kon hebben.
Hij heeft een periode gestotterd, hij was superklein voor zijn leeftijd, hij had driftbuien en was vreselijk speels voor zijn leeftijd.

Hij is zijn basisschooltijd en middelbareschooltijd zo vreselijk gepest dat hij totale blackouts heeft van die perioden. Hij is hele stukken van zijn leven kwijt, is vreselijk onzeker, enorm faalangstig en het heeft jaren geduurd voor hij een beetje lekker in zijn vel kwam te zitten, hoewel het nog steeds geen makkelijk persoon is

Wat ik hiermee wil zeggen is dat versnellen soms vreselijk slecht voor een kind kan zijn en je goed naar je kind moet kijken voordat je die keuze maakt.
Mijn ouders hebben er later voor gekozen de twee broertjes die onder hem kwamen niet te laten versnellen. School heeft ze verrijkingsmateriaal gegeven en een zit nu op het technasium en de ander op het gymnasium. Beide zitten lekker in hun vel, hebben vrienden en zijn sociaal een stuk vaardiger dan mijn oudste broer.

Kiki

Kiki

13-06-2009 om 10:47

Dat zeg ik toch ook helemaal niet ria

Ik geef alleen een ander antwoord als tegenwicht voor alle halleluja ervaringen. Het hoeft niet altijd goed uit te pakken. Mijn broertje was absoluut niet geschikt om een groep over te slaan

Ik zeg niets over het kindje van Joos. Maar misschien is haar kindje ook wel speels, heeft het ook wel driftbuien, is het klein voor zijn leeftijd of is de klas waar het dan in komt ook zo vervelend als de klas waar mijn broertje in kwam. Dat zijn factoren waar je rekening mee moet houden.

Persoonlijk, gebaseerd op de ervaringen van mijn broertje zal ik mijn kinderen geen groep over laten slaan en is het logisch dat mijn ouders bij mijn andere broertjes bij wie versnellen ook aan de orde is gekomen dat ook niet meer wilde.
Ik snap niet wat daar raar aan is. Ik geef geen waardeoordeel over het versnellen an sich, ik geef Joos alleen de ervaringen van mijn broertje mee zodat ze een weloverwogen keuze kan maken.

Kiki

Kiki

13-06-2009 om 10:51

Sorry

klein voor HAAR leeftijd natuurlijk. Het gaat om een dochter

Kiki

Kiki

13-06-2009 om 11:38

Je reageert wel erg gevoelig ria

Beetje overdreven wel.

Ik vind het niet bekrompen, mijn ervaringen met versnellen zijn niet goed. Dus zal ik er alles aan doen dit te voorkomen met mijn eigen kinderen.
Je hebt als ouder niets aan tien promo-verhalen over het versnellen, wat je als ouder nodig hebt zijn verschillende meningen waarop je een keuze kan baseren. Ik heb geen promo-verhaal over het versnellen, daar hoef je niet zo fel op te reageren.

Je kan prima met bepaalde factoren die ik genoemd heb rekening houden. Joos weet hoe haar kind in elkaar zit, Joos kent de situatie op haar school en het lijkt me toch ook dat als je gaat onderzoeken of je kind wel of niet versnelt je ook even in de betreffende groep kijkt om sfeer te proeven.

En wat maakt het uit of er 20 jaar tussen zit. Denk je dat er nu geen pestkoppen meer zijn? Denk je dat alle leerkrachten nu zo onderlegd zijn dat ze prima de sfeer in de klas kunnen bewaren? Als dat zo was konden we dit draadje wel opdoeken. Feit blijft, 20 jaar geleden werd er gepest en er wordt nu gepest. Daar is niets aan veranderd. En onderschat wat voor weerslag pesten heeft op een kind. Daar hebben mensen tot op late leeftijd enorme last van.
Overigens is mijn een na jongste broertje 13 en die daarboven 15 en hebben we het dus niet alleen over 20 jaar geleden, maar ook over nu. Beide zijn net als mijn oudste broertje, vroege leerlingen uit september/oktober, dus met versnellen hadden ook zij twee jaar jonger geweest dan de rest van de klas.
Beide hebben het enorm naar hun zin, hebben vrienden in de klas en worden niet gepest. Je kan inderdaad zeggen dat dit misschien andere kinderen zijn als mijn oudste broertje.
Maar je kan ook zeggen dat het versnellen mijn oudste broertje niet heeft geholpen.

Nogmaals, ik heb geen waardeoordeel over wel of niet versnellen. Dat moet ieder voor zich weten, maar dan graag gebaseerd op een goed gefundeerd besluit en niet op alleen maar goede verhalen.

Vooroordelen

Kiki:"Je hebt als ouder niets aan tien promo-verhalen over het versnellen, wat je als ouder nodig hebt zijn verschillende meningen waarop je een keuze kan baseren. Ik heb geen promo-verhaal over het versnellen, daar hoef je niet zo fel op te reageren."
Ik ben het toch een beetje met Ria eens. Als iets veranderlijk is, dan zijn het wel meningen. Bovendien zijn het vooral negatieve meningen die van versnellen een negatieve ervaring kunnen maken. Die meningen gaan over uiterlijkheden als klein van stuk, hoog van stem, laat met hormonen. Dat jouw broer die negatieve ervaring heeft gehad, klopt dus wel een beetje.
Inmiddels is duidelijk dat versnellen voor snellere leerlingen de beste oplossing is (maar net als alles geen garantie).
Toch heb jij ook een beetje gelijk: leerlingen die versnellen hebben vaker last van vooroordelen, ook van leerkrachten. Daar komt pesten uit voort.
Maar niet versnellen is daarvoor natuurlijk geen antwoord. Die vooroordelen bestrijden wel.
Groet,
Miriam Lavell

Ik snap het wel van kiki

maar de redenering klopt niet.

Wat ik wel snap: de impact van een nare schooltijd voor een slim jong kind. Die ken ik uit de eerste hand. Het is nu ik de veertig nader een onontwarbare kluwen. Ik loop voortdurend tegen mijn eigen onzekerheid en faalangst aan in mijn werk. Nog steeds heb ik moeite om me in sociale situaties staande te houden en de signalen van anderen goed te interpreteren.

Wat ik niet snap: dat dit soort dingen voorkomt kan toch geen reden zijn om iedere versnelling bij ieder kind af te wijzen? De versnelling heeft waarschijnlijk/mogelijk een deel van de problemen van haar broer veroorzaakt. Maar uit dat gegeven kun je niet afleiden dat bij ieder kind versnelling problemen zal veroorzaken. Je moet dan ook bij voorbaat de omkering kunnen hardmaken: dat niet versnellen bij ieder kind minder problemen zal veroorzaken dan wel versnellen. Niet versnellen kan namelijk ook heel vervelende problemen veroorzaken. Wederom onzekerheid, het niet aanleren van effectieve leerstijlen, de eigen vaardigheden niet leren kennen. Dat komt onder andere doordat eindeloos differentiëren nu eenmaal niet wordt gedaan in het onderwijs in nl. Zo'n kind hangt er dan tijdens de les maar een beetje bij.

De redenering is gewoon niet correct.

kaatje43

kaatje43

14-06-2009 om 12:11

Ik zou het advies van de juf opvolgen, joos

Als in groep 2 blijkt dat ze nog steeds ver voor loopt, kan ze na de herfstvakantie naar 3. Wat is daar mis mee? Misschien kunnen ze haar extra werk of meer verdieping aanreiken en dan kunnen jullie altijd nog beslissen. Op zich is het best een stap van groep 1 naar 3. Juist in groep 2 geven ze voorbereidend werk voor groep 3. Het is ook belangrijk dat ze het sociaal-emotioneel aan kan.

Bella

Bella

14-06-2009 om 15:10

Kijk goed

naar je kind : in de klas van mijn zoon (wordt in november 7) zaten veel 5 jarigen (12) die versneld naar groep 3 zijn gegaan, vaak onder druk van ouders. Van deze kinderen blijven er 7 in groep 3...
Met onze zoon gaat het gelukkig goed maar ik schrok echt van deze getallen.. Versnellen is dus niet alleen maar goed.

Jolijt

Jolijt

15-06-2009 om 07:16

Joos

Het blijft koffiedik kijken... als 1 keer versnellen genoeg is, tuurlijk doen. Maar onze dochter lag begin basisschool 2 jaar voor en daar is later nog een jaar bijgekomen (ondanks verdieping, verbreding en projecten), inmiddels zit ze 3 TVWO en is er weer sprake van versnellen dan wel 2 jaar in 1 doen. (heeft daar ook al extra werk/extra vak)
Waren we aan versnellen begonnen dan was ze nu dus al klaar geweest met het VWO (bijna 15). Qua leren was het een makkie geweest, maar sociaal is ze er nu echt nog niet aan toe om naar de universiteit te gaan.
Denk dus niet alleen aan nu, maar kijk ook naar de toekomst.

Bella

Bella

15-06-2009 om 17:40

Pelle

deze kinderen zijn van 2003, ze worden in januari t/m maart 7 (in 2010 dan he) dus echt versneld, anders had ik het ook niet versneld genoemd.

Heel goed gegaan

Onze dochter is van maart 2003 en zit nu eind groep 3. Ze heeft van maart tot oktober in groep 1 gezeten en van november tot juni in groep 2. Ze hoorde al helemaal bij de groep 2 leerlingen toen ze meeging naar groep 3. Met haar is het super gegaan. Ze zit heel goed in de groep en qua leerstof is het eerder te makkelijk dan te moeilijk. Juf gaf gisteren ook aan dat ze echt aan groep 4 toe is.
Onze dochter is heel gelukkig, wij ook en de school is tevreden. Het kan dus ook wel heel goed gaan.

joos

joos

16-06-2009 om 15:30

Update

bedankt voor alle reacties. De afgelopen dagen hebben we het nog besproken met 2 'deskundigen' uit onze familie en collega's en die raden ons allebei aan om na de vakantie in groep 3 te beginnen. Eventueel 's morgens groep 3 en 's middags groep 2. Mocht het dan toch niet gaan, dan kan ze alsnog terug naar groep 2 en bouwen we de ochtenden af. Man en ik kunnen ons goed vinden in dit voorstel en hebben dit nu bij school neergelegd. We wachten nu op hun reactie.
Ik hou jullie op de hoogte.
Joos

joos

joos

22-06-2009 om 16:19

Beslissing genomen

Na een gesprek vorige week op school hadden de juf en de IB-er de beslissing bij ons gelegd. We hebben er veel over gepraat en afgelopen weekend dochter ook maar eens gevraagd wat die wilde. Die zei meteen dat ze naar groep 3 wilde. Dat gegeven heeft meegespeeld in onze beslissing, en ze gaat daarom na de vakantie door naar groep 3. Dochter zit vanaf vandaag in groep 2 (combiklas 1-2); dat duurt nog maar 2 weken, maar dan kan een klein beetje wennen. Dochter is erg blij met het besluit en ik ben blij dat we een beslissing hebben genomen.
Bedankt dat jullie je ervaringen hier neer wilden zetten!

Hier dezelfde keuze gehad, wij doen het niet

Hoi, Wij hebben hier hetzelfde aan de hand gehad. Combiklas groep 1-2. Dochter is nu net 5 en zou naar groep 3 kunnen (ook gelet op de sociaal-emotionele ontwikkeling). Wij kiezen ervoor om het niet te doen.
De reden is dat al haar vriendinnen naar groep 2 gaan, zij zou dan als enige naar groep 3 gaan. De leerkrachten houden er wel rekening mee, ze krijgt moeilijker taakjes (vaak spelenderwijs). Ze verveelt zich nu (nog) niet, even afwachten hoe dit volgend jaar zal zijn. Ze zit lekker in haar vel, heeft het goed naar haar zin en dat vinden wij op dit moment het belangrijkste.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.