Filosophie
15-12-2025 om 18:46
Twijfels betalen ouderbijdrage
Onze dochter zit dit jaar op een school waar een ouderbijdrage wordt gevraagd. Dat is geen probleem, wel hoe het gebeurt en wat er met de bijdrage wordt gedaan.
Allereerst is het niet de schoolleiding die me heeft laten weten dat de ouderbijdrage moet worden betaald, maar een ouder uit, ik begrijp, de MR. Dat vind ik al een beetje vreemd. Vooral omdat die wil weten hoeveel ik verdien want daarop wordt de - forse - ouderbijdrage gebaseerd.
Daarnaast valt mij op dat de bijdrage wordt gevraagd voor lessen die niet worden geleverd. Ongeveer de helft van de ouderbijdrage is voor het verzorgen van euritmieles, terwijl er dit jaar nog geen een les euritmie is geweest wegens het langdurig ontbreken van een docent.
Is het vreemd als ik in deze situatie vragen heb over de ouderbijdrage en wellicht besluit om zelfs niet of maar een deel te betalen? Of ben ik dan een ongezellige ouder?
Schemerlampje
15-12-2025 om 18:51
Laat me raden, vrije school? Daar heb ik vaker van gehoord dat de ouderbijdrage inkomensafhankelijk is.
Waar heb je voor getekend bij de aanmelding van je kind? Staat in de voorwaarden dat je deze bijdrage moet betalen?
Je zou voor nu de ouderbijdrage kunnen betalen minus de kosten voor de euritmieles en dan erover met school in gesprek gaan?
Filosophie
15-12-2025 om 18:57
Schemerlampje schreef op 15-12-2025 om 18:51:
Laat me raden, vrije school? Daar heb ik vaker van gehoord dat de ouderbijdrage inkomensafhankelijk is.
Waar heb je voor getekend bij de aanmelding van je kind? Staat in de voorwaarden dat je deze bijdrage moet betalen?
Je zou voor nu de ouderbijdrage kunnen betalen minus de kosten voor de euritmieles en dan erover met school in gesprek gaan?
Klopt, een vrije school. Niet geheel vrijwillig, de andere basisschool is ermee opgehouden en alleen de oudste klas waar mijn zoon in zit gaat dit jaar nog even door.
Er staat dat de ouderbijdrage vrijwillig is maar er moet wel een overeenkomst worden getekend dat er wordt betaald. Daar gaat het me niet om, het gaat erom dat ik echt twijfels heb aan waar het geld werkelijk wordt besteed, in combinatie met dat er door andere ouders gevraagd wordt naar mijn inkomen. Dat laatste heb ik overigens eerder niet meegemaakt.
Mugske
15-12-2025 om 19:11
de ouderbijdrage op basisschool van dochter werd beheerd door de MR. Maar daar was geen sprake van inkomensafhankelijk bedrag. Bij vrije scholen is dat vaak wel het geval.
Marty1984
15-12-2025 om 19:12
Ik zou de vraag over niet-geleverde lessen toch echt aan school voorleggen.
Betalen voor iets wat er niet is en mogelijk niet gaat komen dit jaar is natuurlijk onzin.
Daarnaast heeft geen enkele collega-ouder natuurlijk zaken met je inkomen.
Ze stellen maar een soort prefab-bedrag voor aan iedereen en dan bepaal jij of je dat wel of niet kan en wil betalen.
Ik wil nog best geloven dat een bepaalde ouder uit de ouder-vereniging de bijdragen ronselt - zeker in een kleine en alternatieve school - maar ik vind het behoorlijk ver gaan om daarbij even je loon op te vragen.
Ysenda
15-12-2025 om 19:14
Marty1984 schreef op 15-12-2025 om 19:12:
Ik zou de vraag over niet-geleverde lessen toch echt aan school voorleggen.
Betalen voor iets wat er niet is en mogelijk niet gaat komen dit jaar is natuurlijk onzin.
Daarnaast heeft geen enkele collega-ouder natuurlijk zaken met je inkomen.
Ze stellen maar een soort prefab-bedrag voor aan iedereen en dan bepaal jij of je dat wel of niet kan en wil betalen.
Ik wil nog best geloven dat een bepaalde ouder uit de ouder-vereniging de bijdragen ronselt - zeker in een kleine en alternatieve school - maar ik vind het behoorlijk ver gaan om daarbij even je loon op te vragen.
En al helemaal omdat er geen alternatieve school in de buurt is om te kiezen blijkbaar.
LydiaDietz
15-12-2025 om 19:17
Vrijeschoolonderwijs heeft naast euritmie nog een hoop andere extra zaken die door ouders bekostigd worden. Denk aan een muziekdocent/ koordocent, handwerkdocent. Maar ook materialen voor houtbewerken, alle ladingen bijenwas en stockmar krijtjes. Gordijnen voor het toneel die weer eens vervangen moeten worden. Nieuwe linten voor om de meiboom. Etc etc. Het is slordig dat euritmie nog steeds als kostenpost wordt opgevoerd. Of zijn ze wel actief op zoek naar een euritmist?
Overigens mag een school je echt niet verplichten om de ouderbijdrage te betalen. Wij hebben een potje voor ouders die dit niet kunnen betalen. Betaald uit de ... ouderbijdrage van andere ouders.
Mugske
15-12-2025 om 19:19
Ysenda schreef op 15-12-2025 om 19:14:
[..]
En al helemaal omdat er geen alternatieve school in de buurt is om te kiezen blijkbaar.
Ik vind het wel bijzonder dat er alleen een vrije school is en niks anders. Wat doen ouders die hun kind niet op de vrije school willen hebben dan? (Ik zou zo'n ouder zijn)
Marty1984
15-12-2025 om 19:22
Mugske schreef op 15-12-2025 om 19:19:
[..]
Ik vind het wel bijzonder dat er alleen een vrije school is en niks anders. Wat doen ouders die hun kind niet op de vrije school willen hebben dan? (Ik zou zo'n ouder zijn)
Dan mag je waarschijnlijk elke dag 10 kilometer gaan rijden, gok ik.
Ik ken hier in België wel meer gebieden waar je keuze hebt uit 1 school. En waar je als de stroming / vorm van lesgeven niet je ding is elke dag een eind mag gaan reizen.
Dan kiezen een deel ouders op de basisschool alsnog voor de dichtstbijzijnde school omdat dat praktischer is.
Bloemenzee
15-12-2025 om 19:40
De ouderbijdrage wordt op de meeste scholen inderdaad opgehaald door een ouder (meestal lid van de MR of oudercommissie of iets dergelijks). Dat is dus heel normaal.
Uit bovenstaande posts begrijp ik dat het op sommige scholen inkomensafhankelijk te maken. Zoek dit even op in de schoolgids of vraag even na. Ik kan me niet voorstellen dat je je inkomen door moet geven, maar vraag ook even na hoe dit werkt. Ken je al andere ouders van kinderen op die school? Of anders via een MR-lid of de juf of meester?
Als de MR de ouderbijdrage beheert, zou ik daar je beklag indienen over de lessen die nu niet gegeven worden.
Daglichtlamp
15-12-2025 om 20:28
Schemerlampje schreef op 15-12-2025 om 18:51:
Dat mag dus niet, bij aanmelding mag niet worden verplicht om ook te tekenen voor de ouderbijdrage.
Vrijevlinder
15-12-2025 om 20:31
Ik zou geen zin hebben om mijn inkomen door te geven. Mijn geloof in de mensheid is niet zo groot dat ik zou vertrouwen dat het privé zou blijven.
absor
15-12-2025 om 20:59
de ouderbijdrage gaat doorgaans naar de oudercommissie die hier de extra’s mee betaald
En als je je afvraag hoe het geld besteed wordt dan vraag je dit toch gewoon op? Dit wordt natuurlijk bijgehouden door de penningmeester
PinkFlower
15-12-2025 om 21:21
Dochter gaat ook naar de Vrije school. Hier ook inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Maar, dat is wel een suggestie. We krijgen aan het begin van elk schooljaar een overzicht met een suggestie voor hoeveel ouderbijdrage bij welk jaarinkomen. Ik hoef aan niemand mijn inkomen door te geven. Gaat ze ook niks aan.
Daarnaast betalen we anoniem. Wij betalen aan de overkoepelende vrije school organisatie (Athena). Zij houden overzicht op hoeveel elke vrije school aan ouderbijdrage binnenkrijgt. Dat is wat school krijgt. Ik heb wel eens een gesprek gehad hierover met de directrice, zij gaf aan dat ze ook niet weten welke ouders en wel en niet betalen en ook niet hoeveel. Wij betalen €350 per schooljaar. Maar dat is dus onze eigen keuze.
Peaches
15-12-2025 om 21:39
Hmm, ik overweeg een vrije VO-school voor mijn kind, maar zie dat dat meer dan 2000 euro per jaar zou kosten met ons inkomen. Nou ja, dat is minder dan de bso kost, denk ik dan maar..
Maar goed, die bedragen staan als suggestie op de site ('geef wat u kunt verantwoorden'). Never nooit dat ik mijn inkomen zou doorgeven aan de school. En als de helft van het doel van de bijdrage niet geleverd wordt, betaal ik dus maar de helft.
MMcGonagall
15-12-2025 om 23:40
Off-topic ik heb moeten googelen wat euritmie is en weet nu ook dat je daar speciale schoenen voor hebt. Die eruit zien als simpele gymschoentjes maar dan duurder