JeanetEE
10-09-2026 om 21:20
Typcursus op de basisschool
hoi mensen, de volgende vraag. Ik heb als kind op de basisschool een typcursus gedaan. Mijn zoons op de basisschool ook. (NU 15 EN 17). Maar waarom zit blind typen eigenlijk nirt in het school curriculum?
Daglichtlamp
10-09-2026 om 21:22
Inmiddels is dat best raar. Zeker omdat typevaardigheid wel verwacht wordt. Al lijkt leesbaar schrijven ook niet meer in het curriculum te zitten, dat vind ik ook raar.
Stimpie
10-09-2026 om 21:34
Daglichtlamp schreef op 10-09-2026 om 21:22:
Inmiddels is dat best raar. Zeker omdat typevaardigheid wel verwacht wordt. Al lijkt leesbaar schrijven ook niet meer in het curriculum te zitten, dat vind ik ook raar.
Verzin je nou gewoon wat of schrijft je kind slordig?
Schrijven zit er gewoon nog in, maar de motoriek en oefening in vrije situaties (en dan bedoel ik niet huiswerk in je vrije tijd maar en boodschappenlijstje maken of een kaartje naar oma schrijven) is er amper meer. En veel ouders zien het belang ervan ook niet. Dat is ook niet helpend.
Ik wil (als juf) die typles er best bijnemen, maar wat mag er dan af? Zullen we begrijpend lezen dan maar overslaan of gaan we voor rekenen?
mijn ervaring is dat kinderen razend snel behoorlijk leren typen. Dan wel niet volledig blind, maar ze redden zich prima! (Kijk maar eens een keer mee als ze aan het gamen zijn met chat).
Daglichtlamp
10-09-2026 om 21:37
Ik verzin niets, ik zie geregeld toetsen gemaakt door onderbouw VO, waarvan veel kinderen onleesbaar schrijven.
Bakblik
10-09-2026 om 21:48
Stimpie schreef op 10-09-2026 om 21:34:
[..]
Verzin je nou gewoon wat of schrijft je kind slordig?
Schrijven zit er gewoon nog in, maar de motoriek en oefening in vrije situaties (en dan bedoel ik niet huiswerk in je vrije tijd maar en boodschappenlijstje maken of een kaartje naar oma schrijven) is er amper meer. En veel ouders zien het belang ervan ook niet. Dat is ook niet helpend.Ik wil (als juf) die typles er best bijnemen, maar wat mag er dan af? Zullen we begrijpend lezen dan maar overslaan of gaan we voor rekenen?
mijn ervaring is dat kinderen razend snel behoorlijk leren typen. Dan wel niet volledig blind, maar ze redden zich prima! (Kijk maar eens een keer mee als ze aan het gamen zijn met chat).
Wat Daglichtlamp zegt dat het soms nauwelijks leesbaar is dat herken ik wel.
Die 2 van mij moesten tot en met groep 8 hellend verbonden schrijven wat bij allebei niet leesbaar lukte. Eigen stijl "blokletters" lukte thuis (voor een kaartje naar oma of een paar boodschappen op een briefje) prima maar mocht op school niet.
Als ze dan in groep 7 dat hellend verbonden niet leesbaar voor elkaar krijgen mogen ze dan in groep 8 zelf schrijven op een leesbare manier? Dat ze zich een leesbaar handschrift aanleren voordat ze naar de middelbare gaan?
Typcursus is heel zinvol voordat ze naar de middelbare gaan maar dan wel een echte typjuf, die let op houding en het echt goed aanleert.
Mijn kinderen hebben in groep 7 na schooltijd maar wel op school leren typen van een typdocent die op school kwam. Daar hebben ze zoveel profijt van.
Komt nu nog vaak te sprake dat ze het toen (14 en 11 jaar geleden) verfoeiden maar zich nu ergeren aan collega's en mede studenten die niet met enig tempo foutloos kunnen typen. Oudste riep pas dat eigenlijk alle kinderen via de methode van juf Miep moeten leren typen daar heb je zoveel profijt van tijdens je studie, ze was ons weet dankbaar voor.
Poezenmeisje
10-09-2026 om 22:17
Een typcursus is zeker zinvol, maar het is wel praktisch als de handen groot genoeg zijn voor het toetsenbord.
Zoon wilde al veel eerder blind leren typen, maar pas toen hij een jaar of 9 was, waren zijn handen groot genoeg.
Hij heeft het thuis geleerd met een cd-rom. Toen hij een nieuwe laptop kreeg, was het toetsenbord anders en wilde hij de typcursus weer doen.
Probleempje. De nieuwe laptop had geen laatje meer voor cd-roms.
Volgens mij werd typles op school altijd gegeven door een extern instituut als Scheidegger en kwamen ze na schooltijd langs.
Poezenmeisje
10-09-2026 om 22:25
Daglichtlamp schreef op 10-09-2026 om 21:37:
Ik verzin niets, ik zie geregeld toetsen gemaakt door onderbouw VO, waarvan veel kinderen onleesbaar schrijven.
Mijn meester in de zesde klas gaf mij de overtrekschriftjes van de eerste klas omdat hij me niet met zo'n handschrift wilde afleveren op de middelbare school.
Toen nam mijn oma het schrijfonderwijs over. Ik kreeg een vulpen en échte schrijflessen.
Ik moet mijn papier 45% schuin leggen, de streepjes moeten naar rechtsboven wijzen, dan schrijf ik wel keurig op de lijntjes. Ik zal motorisch waarschijnlijk vreemd in elkaar zitten. Mijn handschrift is nu keurig cursief.
Volgens mij kan een kind veel beter met een vulpen leren schrijven dan met een balpen.
Zeespiegel
10-09-2026 om 22:53
Poezenmeisje schreef op 10-09-2026 om 22:25:
[..]
Mijn meester in de zesde klas gaf mij de overtrekschriftjes van de eerste klas omdat hij me niet met zo'n handschrift wilde afleveren op de middelbare school.
Toen nam mijn oma het schrijfonderwijs over. Ik kreeg een vulpen en échte schrijflessen.
Ik moet mijn papier 45% schuin leggen, de streepjes moeten naar rechtsboven wijzen, dan schrijf ik wel keurig op de lijntjes. Ik zal motorisch waarschijnlijk vreemd in elkaar zitten. Mijn handschrift is nu keurig cursief.
Volgens mij kan een kind veel beter met een vulpen leren schrijven dan met een balpen.
Nee hoor, zo heb ik het ook geleerd. Niets vreemds aan. Gewoon op de basisschool. Schrift schuin, vulpen. Mocht pas balpen wanneer het met vulpen netjes genoeg was ( eind groep 8 pas).
De basisschool van ons kind heeft schriftelijk onderwijs weer terug ingevoerd, na de middagpauze. Voor de lunch is wel alles digitaal. Zo leren ze schrijven en met de computer omgaan.
Ninoea
10-09-2026 om 23:06
Typen wordt en werd bij de basisscholen van onze kinderen gewoon aangeboden. Net zoals netjes leren schrijven. Al dan niet in blokschrift.
Rekenenisleuktaalook
11-09-2026 om 04:18
Daglichtlamp schreef op 10-09-2026 om 21:22:
Dat zit ook in het curriculum hoor! In groep drie en vier met potlood, daarna afwisselend met pen en potlood.
Leesbaar schrijven bij andere vakken dan schrijven is best lastig. Veel gaat in werkschriften waar simpelweg de invullijntjes niet het gewenste uiterlijk hebben. (Dus extra lijntjes voor de stokken van de letters.) Waardoor dat er niet goed inslijpt.
En veel kinderen hebben de neiging veel letters van onder naar boven te schrijven of de letters niet te maken op de manier die ze wordt aangeleerd. Ze schrijven ook met veel haast, als het maar weer af is. Niet met het puntje van de tong uit de mond om het zo netjes mogelijk te doen. Ze moeten van mij soms een kwartier schrijven. Niet tot het af is maar zo mooi mogelijk en als het blad dan niet af is, dan is dat maar zo. En dan nog wordt het soms afgeraffeld......