JeanetEE
10-09-2026 om 21:20
Typcursus op de basisschool
hoi mensen, de volgende vraag. Ik heb als kind op de basisschool een typcursus gedaan. Mijn zoons op de basisschool ook. (NU 15 EN 17). Maar waarom zit blind typen eigenlijk nirt in het school curriculum?
Happyapple
11-09-2026 om 08:04
Bij ons op school boden ze de optie aan om na schooltijd vanaf groep 6 een typecursus te boeken. Mijn oudste heeft die inderdaad in groep 6 gedaan maar bleek er voornamelijk te zitten met kinderen uit groep 7 en 8. Ik denk dat wij de jongste ook in groep 7 of evt 8 laten starten ipv groep 6.
Caroline80
11-09-2026 om 08:05
Daglichtlamp schreef op 10-09-2026 om 21:37:
Ik verzin niets, ik zie geregeld toetsen gemaakt door onderbouw VO, waarvan veel kinderen onleesbaar schrijven.
Daar zijn mijn kinderen er twee van en dan met name de jongste van 14. Ik heb het in groep 7 op de basisschool eens aangekaart en toen kregen we te horen dat ze op school geen tijd hadden om beter te leren schrijven. We konden een schrijfwerkboekje uit groep 6 meekrijgen om thuis mee te oefenen en dat was het . Dat heeft hij toen wel een tijdje gedaan, maar het heeft nauwelijks geholpen.
Caroline80
11-09-2026 om 08:07
Typcursus hebben mijn kinderen vanuit school gedaan in groep 5 of 6. Was veel voor een groot deel thuis oefenen, maar soms was er op school ook tijd voor. Die tijd op school hadden ze beter kunnen besteden aan netter schrijven.
Frisdrank1972
11-09-2026 om 08:08
Caroline80 schreef op 11-09-2026 om 08:07:
Typcursus hebben mijn kinderen vanuit school gedaan in groep 5 of 6. Was veel voor een groot deel thuis oefenen, maar soms was er op school ook tijd voor. Die tijd op school hadden ze beter kunnen besteden aan netter schrijven.
Schrijven kan je ze ook thuis laten oefenen. Laat ze elke dag 10 minuten een verhaaltje schrijven. Lezen oefen je toch ook thuis.
Damoontje
11-09-2026 om 08:08
De meeste mensen van mijn leeftijd die ik ken, kunnen niet blind typen.
Wij kregen het op de middelbare school aangeboden door een extern bureau. Echt nog ouderwets op een typemachine. Voor sommigen was de machine zelfs te hoog en die mochten dan op een stapel telefoonboeken of gouden gidsen zitten, er was speciaal een magazijntje op school met oude telefoonboeken/gouden gidsen.
Ik zat in 2 gymnasium en vond het best een belasting bovenop het gewone schoolwerk. Ik heb nog steeds een hele krachtige aanslag, tot ergernis van sommigen, maar ik heb het dus geleerd op een krakende typemachine.
Het lijkt alsof dit zich in 1950 afspeelde maar het zal rond 1995 geweest zijn.
Frisdrank1972
11-09-2026 om 08:10
Damoontje schreef op 11-09-2026 om 08:08:
De meeste mensen van mijn leeftijd die ik ken, kunnen niet blind typen.
Wij kregen het op de middelbare school aangeboden door een extern bureau. Echt nog ouderwets op een typemachine. Voor sommigen was de machine zelfs te hoog en die mochten dan op een stapel telefoonboeken of gouden gidsen zitten, er was speciaal een magazijntje op school met oude telefoonboeken/gouden gidsen.
Ik zat in 2 gymnasium en vond het best een belasting bovenop het gewone schoolwerk. Ik heb nog steeds een hele krachtige aanslag, tot ergernis van sommigen, maar ik heb het dus geleerd op een krakende typemachine.
Het lijkt alsof dit zich in 1950 afspeelde maar het zal rond 1995 geweest zijn.
Typen werd ook langere tijd gezien als ''vrouwenwerk''. De typemiepen had je nog in mijn tijd. Dus er werd nogal minachtig overgedacht.
Damoontje
11-09-2026 om 08:15
Bij ons zaten er ook wel jongens op typecursus. Denk dat sommigen (of de ouders) het agen als allround klaarstomen voor de arbeidsmarkt.
Mij is bij sollicitaties eigenlijk nooit gevraagd of ik kan typen. Ik heb aanvankelijk het typediploma wel op mij CV gezet, maar toen ik mijn CV ging inkorten heb ik de losse cursussen weggelaten en ook de typecursus denk ik.
Tegenwoordig als ik typ kijk ik wel op mijn beeldscherm maar ik kan het nog wel met ogen dicht.
Bakblik
11-09-2026 om 08:20
Kaassoufflee schreef op 11-09-2026 om 07:41:
[..]
Hoe kijk jij dan naar dingen als zwemmen en fietsen? Dat zijn ook vaardigheden die kinderen moeten leren en dat gebeurt toch ook buiten de lesuren op school? Of typen echt moet, daar kun je over discussiëren, maar het is m.i. niet iets dat standaard binnen de school-lesuren zou moeten passen. Een sportclub of muziekles valt ook buiten schooltijd.
=== en dat gebeurt toch ook buiten de lesuren op school===
Volgens mij leren de meeste kinderen zwemmen en fietsen niet op school, ook niet buiten de lesuren.
Zwemmen leer je buiten school, ouders gaan met de kinderen naar zwemles op een tijd die hen schikt. In ons dorp was een zwembso daar kon je met iemand van de bso naar de zwemles.
De meeste ouders leren zelf hun kind fietsen, de motorische vaardigheid. De theorie van de verkeersregels zit gedeeltelijk in het curriculum van school. Het combineren van deze twee; hoe gedraag je je in het verkeer, waar fiets ik, hoe moet ik dit verkeersbord interpreteren bij deze situatie dat ligt bij ouders. Dat veel ouders dat niet meer doen merk ik jaarlijks bij het fietsexamen, waarvoor school een stuk van de voorbereiding doet qua theorie en ouders zouden moeten oefenen.
Alle vaardigheden fietsen, typen EN zwemmen zijn dingen die je pas goed onder de knie krijgt als je veel oefent en het blijft doen voor een langere periode dan iedere week 45 minuten tot het diploma binnen is.
Fietsen en zwemmen doe ik veel, typen doe ik op dit moment vrij weinig en daar merk ik echt dat de snelheid eruit gaat. Op mijn typdiploma daterend van de jaren 90 staat dat ik 160 aanslagen per minuut haalde. Nou nu echt niet meer. Als ik weer meer typ komt de snelheid echt weer terug maar dan moet ik lang en veel oefenen.
Bakblik
11-09-2026 om 08:25
Frisdrank1972 schreef op 11-09-2026 om 08:08:
[..]
Schrijven kan je ze ook thuis laten oefenen. Laat ze elke dag 10 minuten een verhaaltje schrijven. Lezen oefen je toch ook thuis.
De meeste ouders vinden dat lezen oefenen al veel te veel en frommelen dat nog even bij het voorlezen (als dat al gebeurd) vlak voor het slapen gaan.
Thuis schrijven oefenen? Denk dat veel ouders bij school in protest gaan!
Bakblik
11-09-2026 om 08:30
Frisdrank1972 schreef op 11-09-2026 om 08:10:
[..]
Typen werd ook langere tijd gezien als ''vrouwenwerk''. De typemiepen had je nog in mijn tijd. Dus er werd nogal minachtig overgedacht.
Jongens moeten ook kunnen typen! Iedere student zou zijn eigen verslagen, papers en thesissen, powerpoints en weet ik veel wat moeten kunnen maken.
Frisdrank1972
11-09-2026 om 08:35
Bakblik schreef op 11-09-2026 om 08:30:
[..]
Jongens moeten ook kunnen typen! Iedere student zou zijn eigen verslagen, papers en thesissen, powerpoints en weet ik veel wat moeten kunnen maken.
Vandaag de dag wel. Maar voor 1990 was dat nog niet van toepassing. Mijn vader had nog een secretaresse die alles voor hem faxte en noteerde. Dat stopte pas rond 2000.
Gingergirl
11-09-2026 om 08:47
Rekenenisleuktaalook schreef op 11-09-2026 om 07:13:
[..]
Laten we het vooral wel of niet doen om redenen de over de kinderen gaan. Kinderen moeten ook behoorlijk leren lezen, rekenen, begrijpend lezen etc. Dat programma zit te vol, daar past typen niet bij.
Op de basisschool van mijn kinderen halen ze wel hun typediploma. Dat was ook erg handig want op het VO wordt nog nauwelijks geschreven, bijna alles gaat digitaal. Daarmee wil ik niet zeggen dat goed leren schrijven niet belangrijk is want dat is ook belangrijk. Maar feit is wel dat je het minder in de praktijk gebruikt tegenwoordig.
Kaassoufflee
11-09-2026 om 09:10
Bakblik schreef op 11-09-2026 om 08:20:
[..]
=== en dat gebeurt toch ook buiten de lesuren op school===
Volgens mij leren de meeste kinderen zwemmen en fietsen niet op school, ook niet buiten de lesuren.
Zwemmen leer je buiten school, ouders gaan met de kinderen naar zwemles op een tijd die hen schikt. In ons dorp was een zwembso daar kon je met iemand van de bso naar de zwemles.
De meeste ouders leren zelf hun kind fietsen, de motorische vaardigheid. De theorie van de verkeersregels zit gedeeltelijk in het curriculum van school. Het combineren van deze twee; hoe gedraag je je in het verkeer, waar fiets ik, hoe moet ik dit verkeersbord interpreteren bij deze situatie dat ligt bij ouders. Dat veel ouders dat niet meer doen merk ik jaarlijks bij het fietsexamen, waarvoor school een stuk van de voorbereiding doet qua theorie en ouders zouden moeten oefenen.
Alle vaardigheden fietsen, typen EN zwemmen zijn dingen die je pas goed onder de knie krijgt als je veel oefent en het blijft doen voor een langere periode dan iedere week 45 minuten tot het diploma binnen is.
Fietsen en zwemmen doe ik veel, typen doe ik op dit moment vrij weinig en daar merk ik echt dat de snelheid eruit gaat. Op mijn typdiploma daterend van de jaren 90 staat dat ik 160 aanslagen per minuut haalde. Nou nu echt niet meer. Als ik weer meer typ komt de snelheid echt weer terug maar dan moet ik lang en veel oefenen.
Ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt in dezen. Ik bedoel: net zoals je zwemmen en fietsen en een specifieke sportbeoefening buiten je basisschoollestijden aanleert (dus niet door je juf of meester die voor de groep staat) is het toch prima dat je dat met typen ook zo doet? Dat hoeft toch niet in de schoollesuren gepropt te worden?
Het is misschien per school ook verschillend georganiseerd? Hier was het (een jaar of acht à tien geleden) optioneel, en niet verplicht, en buiten schooltijden. Prima, vond ik.
Damoontje
11-09-2026 om 09:20
Grappig, fietsen heb ik echt spelenderwijs geleerd, dat was bij mij geen 'moeten'. Bij mijn broertje wel, die had er een schurfthekel aan. (Hij kan het nog steeds niet zo goed, haha, komt hij weer met zijn fiets in de tramrails bijv)
Bij ons bij was het mogelijk om met alleen schoolzwemmen je diploma te halen. Dan deed je er alleen wel jaren over omdat dat in het buitenbad was en dus maar een aantal weken per jaar. Sommige gezinnen (vaak de grote gezinnen) kozen er wel voor het kind zelf niet op zwemles te doen.
Typen was op de basisschool niet aan de orde. In die tijd hadden de meesten nog geen computer thuis, of net het eerste exemplaar. Misschien had ook niet iedereen een typemachine. Werkstukken schreven we met de hand, op de middelbare school ook nog. Wat zijn de tijden veranderd eigenlijk.
Ademes
11-09-2026 om 09:27
Frisdrank1972 schreef op 11-09-2026 om 08:08:
[..]
Maar dan moet je wel weten wat er aan de hand is. Een van mijn kinderen had een vreselijk slecht handschrift. De juf van dat jaar had het opgegeven en deed er niets meer aan maar het jaar daarop adviseerde de meester om naar een kinderfysiotherapeut te gaan. Daar bleek het om een vrij eenvoudig probleem te gaan en na een paar maanden therapie was het nog steeds niet supernetjes, maar wel leesbaar. Nu doet kind een wiskundige studie en moet daarbij heel veel schrijven. Ook tentamens. Blij dat we toen hebben doorgezet.
Denk dat het handig is als je zowel kunt schrijven als typen. Je weet nooit welke kant je opgaat. Ik heb op latere leeftijd nog een typecursus gedaan, toch wel fijn om te hebben!