Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Trudy

Trudy

24-04-2017 om 12:58

Typisch VWO-kind

Ik lees hier heel vaak dat mensen zeggen dat een kind een typisch VWO-kind is. Ik las het nog niet zo lang geleden weer in deze rubriek. Nou ben ik nieuwsgierig geworden: wat is dan een typisch VWO-kind? Waaraan moet die voldoen?


ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-04-2017 om 09:04

Trudy

Oké, helder.

Als ik voor mijn eigen kinderen spreek, ging dat vooral om de snelheid van denken en begrip. Al vanaf een jonge leeftijd viel ons dat op, vooral als we ze samen zagen met leeftijdsgenootjes. Dus met vriendjes die kwamen spelen, in de speeltuin, bij sport of wat dan ook maar. Dat er iets werd vertelde of uitgelegd, en dat kind vaak snel begreep wat de bedoeling was. Of andersoortige vragen stelde. Weinig herhaling nodig had. Bij een van de kinderen was lange tijd sprake van verveling op school (wanneer gaan we nu eens écht dingen leren?). De andere had dat dan weer helemaal niet.

Beide kinderen hebben zeker niet altijd optimaal gepresteerd. Op basis van hun resultaten waren het geen overduidelijke VWO-leerlingen. Ze zitten nu in 3 en 6 gymnasium.

Li

Li

25-04-2017 om 09:20

volgens mij

moet je helemaal niet op die manier over kinderen denken. Wij doen dat alleen omdat de scholen het doen. En die doen dat omdat ze moeten en ook wel omdat het makkelijker werkt met hokjes, het is een menselijke behoefte om de chaotische wereld overzichtelijk te maken.

In een ideale wereld wordt elk kind individueel benaderd en krijgt het op elke leeftijd nog alle kansen. Dat is te duur (hoewel er veel meer mogelijk is dan er nu gebeurt) en dus wordt een kind al jong in een hokje gestopt en blijft het daar in principe zijn hele leven, omdat iedereen hem zo gaat benaderen. Als je dat spel niet meespeelt, heb je direct ruzie.

Phryne..

'Heb je op t vmbo dan geen tuttige harde werkers?'

Ik geef les op een lyceum ( havo/vwo). In de 2e klas hebben we bijna altijd een havo 'instroom' groep met leerlingen die vanuit de vmbo t brugklas van onze 'buur' school mogen opstromen.

Ik heb die klas regelmatig. En bijna altijd valken die ipstromers in de categorie van 'tuttige hardwerkende' leerlingen. Meestal meisjes trouwens, die bijna allemaal roepen dat ze zich bij ons op school veeeeel beter thuisvoelen qua sfeer en soortgenoten. En bijna allemaal werken ze zich een slag in de rondte om .niet terug te hoeven'. Heel stereotiep misschien, maar wel waar. Heb het al een jaar of 2,3 gezien.

Maakt me wel nieuwsgierig trouwens, naar hoe t op t vmbo toe gaat. Of dat echt zo anders is. Misschien moet ik er eens gaan buurten. Het is gewoon 'naast' mijn eigen school. Idioot eigenlijk. Ik ken de docenten niet eens....

Ingrid

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2017 om 11:15

Nou doe je het zelf ook Triva

Hoezo is jouw oudste een echte vwo-er?
Hij zat toch op de havo?
Waarom was dat dan?

Herken je het beeld van de denker nu wel of niet?

Mijn oudste is geen gemiddelde vwo-leerling. Die zit heel zijn schoolse leven al in plusklassen. Wil niet beweren dat hij daarom een echt vwo-er is. Maar wat hem zo typeert is dat hij verder doordenkt, eerder verbanden ziet. Heel anders met leerstof omgaat dan bijvoorbeeld mijn dochter, die cognitief ook op vwo-niveau fungeert, maar echt niet die drive heeft om zich dingen zelfstandig eigen te maken. Nooit gehad ook. En oudste vanaf het moment dat hij kon praten.

Ik herken bij mijn jongste overigens ook. Die vragen, echt de hele dag. Gekmakend soms. Dat dus en dat gecombineerd met bovenmatig intelligent.
Mijn eigen ervaring is dat juist die vaardigheid op vwo gestimuleerd wordt. Het is niet zo dat je dat als havist pas op 5 vwo wordt. Het zat er al in, alleen op havo werd dat totaal niet gestimuleerd. Integendeel. Op vwo worden andere zijden van je leervermogen aangeproken.

Bestaat niet

Typisch vwo-kinderen bestaan helemaal niet.
Er zijn legio evenbeelden elders te vinden, ook op het mbo, die die kwalificatie niet hebben gekregen.

Ik denk dat je gevaarloos kunt zeggen dat de kwalificatie vooral een segregerende is die kijkt naar ouders, inkomen, woonwijk en afkomst. In die zin lijkt de bewering op 'een typisch vrije school kind'. Dat ligt niet aan dat kind maar aan (de kleur van) de auto waarin de ouders rijden, de schoenen en niet te vergeten het gebreide vest.

Een typisch gymnasiumkind....ehmmmm... Die heeft een bril.

Hard werken

IngridT "Maakt me wel nieuwsgierig trouwens, naar hoe t op t vmbo toe gaat. Of dat echt zo anders is."
Als het op werken aankomt dan moet je op het vmbo zijn.
Vmbo-ers worden veel meer gecontroleerd, achter de vodden gezeten, op het pad gehouden, etc. Gehoorzaamheid en discipline lijkt het belangrijkste leerdoel.

Vwo-ers hebben het maar makkelijk.
Zij hoeven zich minder te bewijzen en als dat al wel van ze gevraagd wordt dan gaat dat in een vorm waarin ze zich eruit kunnen lullen/schrijven/redeneren. Want dat is het belangrijkste leerdoel van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs.

Met de tijd mee

Gebreide vesten;, ook dat beeld is achterhaald. Hier vrije school kinderen. Op de klassenfoto's zie ik geen gebreide vesten. Ik neem ook geen toename brillenpopulatie waar met de stijging van niveau's. ( Wel een stijging in muzikaliteit.)
Gedurende de jaren heeft er zoveel menging plaatsgevonden dat typering is verdwenen. Alhoewel oplettendheid sterker aanwezig is op het vwo-niveau.

Yura

Yura

25-04-2017 om 15:18

2 vwo'ers

Ik heb 2 vwo'ers thuis. Wat ze beiden hebben en wat ik vaak bij kinderen op een lager niveau niet zie, is dat ze geen hekel aan school en huiswerk hebben. Ze vinden het ook niet leuk ofzo, maar het is iets dat nou eenmaal erbij hoort en dat moet gebeuren. Uiteraard wel met zo min mogelijk moeite, dus met strak rekenen om op een 5,5 uit te komen (kan mis gaan, oudste zakte vorig jaar). Maar als dat nodig is dan zeggen ze een feestje oid af omdat ze moeten leren. Daar zitten ze ook niet mee, dat is nou eenmaal zo. Ik merk dat dit vaak bij vrienden op mavo etc. op onbegrip stuit.

Oudste is wel nieuwsgierig en heeft een brede interesse en grote algemene ontwikkeling, maar zijn grootste interesse ligt bij de playstation en bij de vraag of Feyenoord kampioen gaat worden. Jongste interesseert zich voornamelijk voor winkelen, uitgaan en sport (niet om te kijken, maar om te doen).

Triva

Triva

25-04-2017 om 15:25

ginny

' Nou doe je het zelf ook Triva
Hoezo is jouw oudste een echte vwo-er?
Hij zat toch op de havo?
Waarom was dat dan? '

Hoezo doe ik het nu zelf ook? Zit je nu expres (je bent de tweede al) over mijn aanhalingstekens heen te lezen zodat je me op stang kan jagen of heb je een bril nodig?

Ja ik beschouw mijn zoon als een 'echte VWO'er' omdat hij cum laude is geslaagd op de havo en ik van mening ben dat als je cum laude slaagt je makkelijk het hogere niveau aan had gekund. Verder heeft zijn mentor gezegd dat hij er vanuit ging dat hij ook op het VWO cum laude kon slagen (dat was op dat moment nog een mogelijkheid, om door te gaan). Ook herken ik álle kenmerken die hier geroepen worden over 'echte VWO'ers' in dit kind en tenslotte zit hij bij de top op het HBO.

Dat hij een havoadvies kreeg verbaasde iedereen die hem kende toen en na het halen van een hoge eindcito had zijn leerkracht hem wel op het VWO in de buurt willen praten maar hij wilde naar de havo/vwoklas elders. Daar hebben ze een test gedaan op Nederlands, Wiskunde en Engels en daar waar hij de eerste twee op VWOniveau deed zat die laatste op kaderniveau.

Begin havo 4 had hij nog steeds een achterstand op Engels maar hij heeft een inhaalrace ingezet en was net voor het Havo-examen eindelijk op niveau. Gevolg: cum laude.

Je kunt met een kernvak geen risico's nemen maar echt álle eigenschappen die in dit draadje genoemd zijn (inclusief niet streetwise) passen bij hem.

Ik zou het prettig vinden als je wat terugneemt over wat je tegen mij zegt hier. Waarom zou ik een hekel hebben aan VWO'ers en waarom doe je zo tegen mij en vooral waarom lees je over aanhalingstekens heen en zie je niet wat ik al aan het begin heb gezegd? De 'echte VWO'er' bestaat niet. Mijn zoon voldoet wel aan alle eigenschappen dus zou hij een 'echte VWO'er' zijn (met aanhalingstekens dus). Ik zou kunnen zeggen zonder aanhalingstekens: hij is een gemiddelde VWO'er zonder ooit VWO gedaan te hebben.

Triva

Triva

25-04-2017 om 15:34

Yura

Met jouw verhaal ben ik het echt niet eens.

'Wat ze beiden hebben en wat ik vaak bij kinderen op een lager niveau niet zie, is dat ze geen hekel aan school en huiswerk hebben. Ze vinden het ook niet leuk ofzo, maar het is iets dat nou eenmaal erbij hoort en dat moet gebeuren. Uiteraard wel met zo min mogelijk moeite, dus met strak rekenen om op een 5,5 uit te komen (kan mis gaan, oudste zakte vorig jaar). Maar als dat nodig is dan zeggen ze een feestje oid af omdat ze moeten leren. Daar zitten ze ook niet mee, dat is nou eenmaal zo. Ik merk dat dit vaak bij vrienden op mavo etc. op onbegrip stuit.'

Dus: geen hekel aan school en huiswerk. Ze vinden het niet leuk maar het hoort erbij en moet gebeuren met zo min mogelijk moeite? Dat vind jij bij het VWO horen? Ik denk dat 90% van alle middelbare scholieren dat zo ziet. Echt een hekel hebben aan school en huiswerk hebben heus niet zoveel leerlingen elke dag. Kijk dat ROEPEN ze wellicht want wie gaat er nu zeggen dat je neutraal tegenover huiswerk staat? Overigens zijn de meeste leerlingen die ik ken wel zover dat ze goed plannen en dan gewoon naar dat feestje kunnen. Echt iets afzeggen zou alleen moeten als ze elke week een feest hebben of nog vaker. Zoveel leerlingen combineren school met sport en of werk en plannen daar ook omheen.

Nee ik snap die mavisten wel: beter plannen en dat is lastig als je steeds bezig bent met die 5,5 want dan is je basis niet echt heel erg goed!

Wilgenroosje

Wilgenroosje

25-04-2017 om 16:46

Wat is een "echte".......?

Onze dochter was volgens de basisschool waar ze eerst op zat een echte vmbo-er. Entreetoets vmbo-bk. Wij hadden wel het gevoel dat er niet uit kwam wat er in zat en dachten dat ze wel vmbo-t moest kunnen. School dacht daar anders over.

Toen we haar, (om andere redenen dan haar prestaties) in het laatste stukje van groep 7 van school wisselden, kreeg ze nog geen jaar later een havo/vwo advies. Dat werd na de eindcito opgehoogd en nu zit ze in een vwo+-klas. En daar zeggen ze dat ze zit waar ze hoort.

Is onze "echte vmbo-er" dan in een goed jaar tijd veranderd in een "echte vwo-er"? Ik geloof er niet zo in.

streetwise

Ik denk dat streetwise ook samenhangt met omgeving waar je woont. Mijn vwo kinderen (niet erg onderzoekend, nieuwsgierig, maar wel snel van begrip) zijn redelijk streetwise. Als in belangstelling voor zaken waarvan ik zeg " nou ja daar kun je ook nog wel jaartje mee wachten". In de stad zijn er gewoon meer kinderen streetwise en liggen de verleidingen misschien wat dichterbij.
Mijn dochter (15) heeft een NT en NG profiel, dus zou ik zo kunnen presenteren als typisch vwo kind. Maar ze draagt ook strakke buiktruitjes, net te veel make-up en wil graag uit.

Yura

Yura

25-04-2017 om 18:29

Nee Triva

Ik begon de tekst met "wat ze beiden hebben" daarna plaatste ik een tussenzin met de strekking "dat zie je wel vaker" en dan ga ik weer over mijn eigen kinderen verder. Het ging dus over MIJN kinderen en niet over het vwo-kindl Ik geloof helemaal niet in die onzin van "typische vwo kinderen", zeker omdat daar vaak het beeld bij bestaat dat ze het leuk vinden om naar school te gaan en te leren en diepere interesses hebben.
Mijn kinderen voldoen daar helemaal niet aan en veel van hun vrienden ook niet.

Een typisch vwo-kind is in mijn ogen een kind dat de eindstreep haalt en dat gaan ze naar verwachting beiden doen, dus ja wat dat betreft zijn ze wel een typisch vwo-kind.

Anooo

Anooo

25-04-2017 om 18:52

sorry hoor

Ik kan helemaal niks met iets als "Ja ik beschouw mijn zoon als een 'echte VWO'er' omdat hij cum laude is geslaagd op de havo en ik van mening ben dat als je cum laude slaagt je makkelijk het hogere niveau aan had gekund."

Dat is net als al die mensen die roepen dat ze mákkelijk VWO (of WO...) hadden gekund maar geen zin hadden om te leren. Of ze waren dyslectisch. Of ze hadden makkelijk VWO gekund als dat en dat vak er niet bij had gehoord.

Maar maak het vooral jezelf wijs. En wat schiet je er mee op? Dat mensen je niet serieus nemen, want hij heeft immers geen VWO gedaan en heeft het niet kunnen bewijzen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2017 om 19:31

Nou Triva

Ik vond je oproep om een draadje met slechte eigenschappen niet echt aardig. Want waarom?
Verder vind ik dat je door de bank genomen nogal aanslaat op opmerkingen en vragen van ouders over plus-kinderen, vwo-kinderen en dies meer. Niet eens zozeer in dit draadje maar in wat ik tot nu toe van jou gelezen heb. Ik vind dat je daar echt fel op kunt reageren.

En verder was het een oprechte vraag. Je geeft duidelijk aan dat je herkent wat hier geschreven is. Daar was ik dus benieuwd naar. Of je zoon het ook daadwerkelijk gered had op vwo zul je nooit echt weten. Je cum laude verhaal is in ieder geval een duidelijke indicator. Het feit dat ie probleemloos de overstap van havo naar een technische hbo (toch?) gemaakt heeft wellicht ook. Mijn ervaring is dat dat meestal niet zo gaat (althans 20 jaar geleden ging dat meestal niet zo, daar werd toen ook echt voor gewaarschuwd). Ik vond met vwo in de pocket de hts eigenlijk wel een eitje. Geen idee of dat met alleen havo ook zo geweest was.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

25-04-2017 om 19:52

Vwo en hbo

Ik heb zelf ook hbo gedaan na vwo. Dat was inderdaad een eitje. Een paar jaar daarvoor was ik overigens afgehaakt op de universiteit omdat ik er niets van snapte en het vreselijk veel werk was. Ik heb net een opleiding op academisch niveau gedaan, maar dat viel toch echt niet mee. Hbo of universiteit is echt een wereld van verschil, qua leeswerk en zelf nadenken. Ik ben meer van de hapklare snel toepasbare stof Vwo ging me vrij simpel af, maar kennelijk was ik dan toch geen echt vwo-kind. Maakt mij verder niet uit overigens, al had ik een titel wel leuk gevonden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-04-2017 om 19:57

Die hapklare snel toepasbare stof

Ja dat is het verschil.

Ik heb na de hts een universitaire opleiding gedaan en dat was nu precies waar ik zo blij van was. Dat je echt geprikkeld werd om eens verder te kijken dan je neus lang is.

As is verbrande turf

Een vwo-kind is een kind dat een de juiste combi van intelligentie en inzet bezit om binnen zes a zeven jaar redelijk zelfstandig een vwo-diploma te halen zonder dat de ouders er een halve werkweek naast hebben, of het equivalent van een luxe badkamer aan studiebegeleiding en bijlessen moeten besteden. Zie onderstaand filmpje van nog geen twee minuten.

Daniël Arends - Havo
//


www.youtube.com/watch?v=EYVAdC_X5_g

Triva

Triva

25-04-2017 om 22:08

haha

Anoo: mag ik je er op wijzen dat er nog steeds aanhalingstekens bij staan en ik wel meer argumenten gaf dan die ene die jij nu citeert? Verder hebben de meeste mensen het over een 'echte' VWO'er als kind nog in groep 8 zit of in de brugklas. Daar hoor ik jou niet over toch? Jij zou dus als antwoord op de vraag van dit draadje kunnen geven: een 'echte' VWO'er ben je als je je VWOdiploma hebt. Prima maar volgens mij werd dat hier niet bedoelt dus daar ging mijn reactie niet over.

Ik heb vooral gezegd dat mijn zoon een gemiddelde VWO'er zou zijn, dat stond niet tussen aanhalingstekens en dat alles wat hier verder gezegd werd over 'echte VWO'ers' bij mijn kind past. Zo gek is dat niet als hij na elk havojaar door mocht naar het VWO en de top 25% van de havo het beter doet dan de onderste 25% van het VWO en hij met gemak het HBO doet én inderdaad met hoger dan een 8 gemiddeld geslaagd is op de Havo met 8 vakken.

Triva

Triva

25-04-2017 om 22:13

Yura

Je zegt toch dingen als: 'en wat ik vaak bij kinderen op een lager niveau niet zie" en 'Ik merk dat dit vaak bij vrienden op mavo etc. op onbegrip stuit'

Ik geloof er niet in dat jouw kinderen zo apart zijn omdat ze geen hekel aan school en huiswerk hebben, het niet leuk vinden maar vinden dat het erbij hoort en als het moet gebeuren dan maar met zo min mogelijk moeite.

Wat wilde je dan nu zeggen? Dat jouw kinderen dat zo zien, de rest van het VWO niet en alle kinderen op een lager niveau hebben een hekel aan school en huiswerk? Ik begrijp het even niet meer.

Triva

Triva

25-04-2017 om 22:29

Ginny

'Ik vond je oproep om een draadje met slechte eigenschappen niet echt aardig. Want waarom?'

Waarom gebruik je woorden die ik helemaal niet gebruikt heb? Slechte eigenschappen? Dat scoort lekker bij de overige lezers hier. Je verzint er gewoon van alles bij door je verkeerde ideeën over mij en mijn standpunten. Lees eens terug voor je wat roept en vergeet vooral de smiley niet in dat stukje maar ja aanhalingstekens zijn ook al lastig

'Verder vind ik dat je door de bank genomen nogal aanslaat op opmerkingen en vragen van ouders over plus-kinderen, vwo-kinderen en dies meer. Niet eens zozeer in dit draadje maar in wat ik tot nu toe van jou gelezen heb. Ik vind dat je daar echt fel op kunt reageren.'

Daar heb je het al: Houd het dan lekker bij die andere draadjes en als je het wil weten: ik vind dat basisscholen gemiddeld gezien niet goed omgaan met slimme en superslimme kinderen, dat kan veel beter en mijns inziens moet dat vooral met lesstof op eigen niveau en dan niet perse gegoten in leuke opdrachten etc. Gewoon leren hard te werken op een niveau wat bij je past lijkt mij het meeste nodig. Ze hebben bij mijn zoon en zijn slimme klasgenoten wat aan zitten rommelen met Spaans dus ik ben zelf een ouder van een plus-kind en nee daar was ik niet tevreden mee. Het hele systeem al dat een basisschool bedenkt om op de tweede dag na de zomervakantie alle 8 pluskinderen op rekenen een toets op hun niveau te geven en iedereen die niet een bepaalde score haalde moest uit de plusgroep. Dat waren er dus 6 omdat dat zo vlak na de vakantie was Slim bezig, erg goed ook voor het zelfvertrouwen...

Verder zie ik zelf het nut niet zo van categorale gymnasia in de zin van dat sommige kinderen dat nodig hebben omdat ze een buitenbeentje zijn omdat dat niet alleen voorbehouden is aan het niveau gymnasium. Ik heb verder helemaal niets tegen het VWO, snap niet hoe je daar bij komt en ik vind het echt flauw dat je dat er hier in brengt. Ik vind nog steeds mijn eerste bijdrage in dit draadje serieus en duidelijk genoeg.

Triva

Je bent weer driftig om je heen aan het schoppen. Maar als jij en de omgeving er zo van overtuigd waren dat je zoon een echt vwo-kind was, de scholen welwillend waren, snap ik niet dat je dat op 1 testuitslag af hebt laten ketsen en die jongen niet de kans hebt gegeven om die verwachtingen waar te laten maken. Voorzover ik weet mag je nog steeds voor een kernvak een onvoldoende halen.

Trouwens

Een cum laude is iets om trots op te zijn, op welk nivo dan ook, Waarom zou de havo geen uitblinkers mogen hebben? Waarom in een goede havist een middelmatige of hooguit gemiddelde vwo'er willen zien? Omdat het gemiddelde in Nederland bij de examens rond de zes ligt zou iedereen die hogere cijfers haalt, eigenlijk op een hoger niveau thuis horen? Daar geloof ik niets van. VWO vergt net iets meer inzicht dan de havostof. Gemiddeld zakken de cijfers met 1,5 punt. Moet je dan goede havisten laten buffelen voor zesjes? Jarenlang

Ik heb twee (voormalige)havisten, en twee vwo'ers. Alle vier hoorden ze op de basisschool bij de betere leerlingen,hoge citoscores. Het enige noemenswaardige verschil waar ik de vinger op kan leggen is dat de vwo'ers gezeglijker waren en daardoor wat makkelijker door de puberteit heenzeilden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-04-2017 om 00:15

Ha ook dat Kenfan

Maar dat is vast toeval...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-04-2017 om 00:21

En Triva

Je kunt smileys gebruiken tot je een ons weegt, maar dat maakt nare teksten echt niet minder onaardig.

Ik haal het er bewust bij omdat ik het je zoveelste sneer richting de slimmere kinderen onder ons vind.

En je had het dan wellicht niet over slechte eigenschappen maar over nadelen (?) of een ander synoniem, maar dat maakt verder niks uit. Het is en blijft een nare oproep.

onzin

Ik kan heel weinig met dat opdelen van kinderen in bepaalde types. Voor mij is het schoolniveau gewoon wat je nu aankan en dat doe je dus.
Het is ook onzin om te zeggen dat je kind eigenlijk een VWO'er is als het op de havo zit. Dan ben je namelijk ook bezig het kind in te delen in een bepaalde categorie. Nee hij zit op de havo en dus is hij nu een havist. als hij daarna VWO gaat doen dan is hij een VWO'er. Als hij terugzakt naar de Mavo dan is dat nu zijn niveau. Maar dat zegt niks over wie hij is, welke interesses hij heeft, hoe hij leren en school ervaart en zelfs niet of dat zijn definitieve niveau is. Je kan altijd blijven bijleren en veel mensen die starten op schooltype x ontwikkelen zich daarna nog in allerlei richtingen.

Trivia

Ja, dat vind ik dus het lastige. Ik heb geen bezwaar tegen het VMBO maar ik vind het wel lastig dat hier dus relatief veel moeilijke kinderen opzitten. Kinderen die cognitief misschien niet eens op dat niveau zitten maar door hun gedrag nu zijn afgezakt tot het VMBO. Er zitten relatief veel kinderen tussen die al wat volwassener zijn voor hun leeftijd en grote gedragsproblemen veroorzaken in de klas. Ik heb het dan niet over VMBO-T/Mavo maar de niveaus daaronder. Ik vind het prima dat mijn zoon op deze school zit maar ik vond het wel moeilijk om hetzelfde soort school te vinden voor hem als voor de andere kinderen.De oudste twee gingen VWO doen en die scholen waren een stuk leuker, meer beschermend, meer makkelijkere kinderen en meer leuke activiteiten. Zo'n school wil ik voor hem ook maar dat is op VMBO niveau dus echt veel moeilijker om te vinden.

Het heeft ons veel moeite gekost om deze school te vinden en alsnog vind ik het een minder leuke school in veel opzichten. Minder buitenschoolse activiteiten, minder leuke uitstapjes. Er wordt ook minder verwacht van de kinderen, ze worden minder uitgedaagd, minder meegenomen naar kunst en cultuur... Het is alsof er al vanuit wordt gegaan dat ze die interesse niet hebben en ook niet kunnen ontwikkelen. Dat vind ik dus wel jammer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-04-2017 om 01:33

Dat klopt wel Kyana

Schoolniveau zegt niks over wie iemand is.

Misschien is echte vwo-er daarvoor dan ook wel een te beladen term.
Toch is er wel iets. Ik vergelijk het met het academisch werk- en denk niveau. In principe heb je dat als je een universitaire achtergrond hebt, of goed doorontwikkelde hbo-er bent. Toch zit er wel verschil in mijn collega's. Ik heb er een aantal die echt de verhalenvertellers van onze organisatie zijn. Die lopen voorop, zijn een soort van visionair, spelen als het moet een gemeen potje 'schaak', zijn extreem goed in het out-of-the box denken. Het zijn beleidsdenkers, net als het merendeel van ons, maar er zit net wat meer in. Ik spar aktijd graag met deze collega's.

En ik herken het ook wel in denkwijze van een aantal schrijvers hier. Die weten zaken vaak net weer even anders onder het voetlicht te brengen. Dat dus...

Ginny

Herkenbaar. Ik zie het verschil ook. Nog niet zo erg bij de leerlingen, maar wel bij de collega's. Niet alle eerstegraads collega's beschikken over dat stukje 'extra' wat jij zo mooi beschreef. Ik werk nog maar een paar jaar op mijn school, maar kwam er gaandeweg wel achter dat een aantal van die collega's die dat niet hadden idd hbo'ers waren die een stukje extra opleiding hadden gedaan om hun eerstegraads bevoegdheid te halen. Ik wist dat niet toen ik ze leerde kennen. Maar het verschil is er wel.

Let wel: dit is een generaliserend verhaal. Uitzonderingen bevestigen de regel
Let wel 2: dit is geen waardeoordeel over hoe goed deze mensen zijn in hun vak. Ik heb geniale collega's met een bovengemiddeld academisch denkniveau die pedagogisch en didactisch maar matig begaafd zijn. En omgekeerd. Ik heb het puur en alleen over wat ginny in haar vorige posting benoemt...

Ingrid

Of eigenlijk niet herkenbaar??

Jij zegt dat je dat stukje extra niet direct kunt relateren aan opleidingsniveau? En ik zie dat eigenlijk juist best vaak wel....

Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.