Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Trudy

Trudy

24-04-2017 om 12:58

Typisch VWO-kind

Ik lees hier heel vaak dat mensen zeggen dat een kind een typisch VWO-kind is. Ik las het nog niet zo lang geleden weer in deze rubriek. Nou ben ik nieuwsgierig geworden: wat is dan een typisch VWO-kind? Waaraan moet die voldoen?


hmmm

Ik heb een studie aan de rechtenfaculteit gedaan (staatsrecht). Maar eerlijk gezegd kan ik me niet heugen dat ik echt geprikkeld werd om verder te kijken dan mijn neus lang was. Het was ook niet bovenmatig ingewikkeld. Je moest vooral veel lezen en analytisch inzicht hebben was wel een plus.
Ik vond rechten - in ieder geval in de jaren 80 in Leiden - eigenlijk meer een beroepsopleiding. Ik heb er wel een leuke tijd gehad. Dat wel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-04-2017 om 09:15

Weet ik niet Ingrid

Bij een aantal zal dat wel zo zijn, maar ik ken ook 1 hbo-er die echt uitblinkt.
Je weet ook niet waarom iemand voor hbo kiest. Soms kan dat ook beter bij iemand interesse liggen.

Maar ik ben het wel met je eens dat je:
A. Niet moet generaliseren, en
B. Dat ondanks dat WO-ers die vaardigheid vaker lijken te bezitten. Het komt vaak (maar niet altijd dus) samen met intellgentie.

Triva

Triva

26-04-2017 om 10:03

tja

'En je had het dan wellicht niet over slechte eigenschappen maar over nadelen (?) of een ander synoniem, maar dat maakt verder niks uit. Het is en blijft een nare oproep.'

Dat je niet eens de moeite neemt om het even na te kijken zegt mij al genoeg. Je wil mij gewoon overal op pakken en het zit echt in jouw fantasie dat ik een probleem zou hebben met slimme kinderen. Waar haal je dat vandaan? Lees je ook wel wat ik typ of dénk je te lezen wat ik typ?

Trudy

Trudy

26-04-2017 om 10:47

verschil

Als ik kijk naar mijn kinderen dan hebben de VWO'ers net even hun zaakjes beter voor elkaar. Ze hebben net een beter overzicht wat wanneer en hoe het moet gebeuren en net even beter door wat ze op het juiste moment moeten doen om die voldoende te krijgen. Onze havist is zeker niet minder slim, is zelfs wat meer in de wereld geinteresseerd dan VWO'er 2 maar maakt er af en toe een zooitje van, om het oneerbiedig te zeggen.
Triva, ik doelde niet specifiek op dat draadje maar ik zie het geregeld langs komen. Vandaar mijn vraag.

Li

Li

26-04-2017 om 11:00

Nou

Hier 3 VWO'ers die allemaal hun zaakjes niet goed voor elkaar hebben, alles op het laatste moment doen met veel zuchten en steunen en ten koste van hun nachtrust, maar wel redelijk ruim overgaan. Overigens denk ik niet dat ze het beter zouden doen op een andere niveau. Het zijn gewoon chaoten. Zijn het "echte" VWO'ers? Dat boeit me helemaal niet. Ze doen gewoon VWO. En verder zien we dan wel weer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-04-2017 om 11:21

Nou Triva

Waarom geef je dan geen antwoord op de vraag waarom je het nodigt vindt om hier een negatieve draai aan te geven?
Ik kan dit:
'Met andere woorden: laten we eens opsommen waar 'echte VWO'ers' nu eens minder goed in zijn'

namelijk niet anders lezen dan een zoveelste oproep van jou om te vwo-bashen. Je praat er ook zo lekker langs. Erg bijzonder.

Yura

Yura

26-04-2017 om 12:19

Triva

Tirva: "Wat wilde je dan nu zeggen? Dat jouw kinderen dat zo zien, de rest van het VWO niet en alle kinderen op een lager niveau hebben een hekel aan school en huiswerk? Ik begrijp het even niet meer."

Wat ik gewoon wil zeggen is dat een typisch vwo-kind in mijn ogen niet bestaat. Ik heb daarbij mijn eigen kinderen als voorbeeld genomen en omschreven hoe hun gedrag en interesses zijn. Deze passen helemaal niet bij gedrag en interesses die over het algemeen genomen worden toegeschreven aan typische vwo-kinderen. Dat dus. Is het nou zo ingewikkeld? Ik snap werkelijk niet waar die continue aanvallen voor nodig zijn, terwijl ik het slechts over 2 kinderen hebt, die jij niet eens kent.

Het kan zijn dat je het met mijn stelling niet eens bent en dat jij vind dat typische vwo-kinderen wel bestaan, nou ook prima. Maar ik heb het idee ook als ik zie hoe jij op anderen reageert dat er gewoon een enorme frustratie bestaat over het bij je eigen kind is gegaan.

Als het je gerust stelt, ik heb altijd gevonden dat kinderen die met gigantische cijfers op havo slagen eigenlijk naar het vwo hadden gemoeten. Maar waarom is het zo belangrijk om je kind achteraf nog het stempel typisch vwo-kind te mogen geven, vanwaar die behoefte aan erkenning? En vooral het aanvallen van ouders die wel een kind op het vwo hebben? Op alle slakken zout leggen en op elk detail in de aanval gaan? Hij doet het nu toch goed op het hbo? Het gaat toch om het heden en om de toekomst? Die middelbare school is al lang verleden tijd. Genoeg vwo'ers die ook werkloos of met een uitkering thuis zitten hoor. Maak je niet zo druk. Ik hoop dat je zoon er beter mee om kan gaan en dat die gewoon lekker in zijn vel zit op zijn opleiding en met zijn toekomstperspectief.

Anooo

Anooo

26-04-2017 om 13:15

Triva

Ik kan nog steeds niks met je frustraties: "k heb vooral gezegd dat mijn zoon een gemiddelde VWO'er zou zijn, dat stond niet tussen aanhalingstekens en dat alles wat hier verder gezegd werd over 'echte VWO'ers' bij mijn kind past. Zo gek is dat niet als hij na elk havojaar door mocht naar het VWO"

- maar hij is dus na geen enkel jaar daadwerkelijk naar het VWO gegaan. Het bleef bij jouw beweringen. Klopt dat dan wel?

Overigens beschreef Austen al meer dan 200 jaar het fenomeen met Lady Catherine

Krijg hier altijd een beetje jeuk van

Ik vind het altijd een beetje denigerend klinken als je praat over een zgn vmbo/ mavo kind.
Pas hoorde ik een gesprek tussen 2 ouders. Kind was afgezakt van het VWO naar Havo en deed nu TL, de vraag die werd gesteld was: en hoe vind je kind het tussen al die mavo kindjes??
Ik vond dat zo stom klinken. Net alsof het vreselijk is om als kind zijnde de mavo te doen en dat je dan een "bepaald soort"kind ben.
Mijn oudste doet nu de mavo/havo brugklas en zal zoals het er nu naar uitziet de Mavo gaan doen omdat het beter bij hem past maar dat maakt hem niet een typisch mavo kind want hij is gewoon een kind zoals veel andere kinderen.
Onze middelste gaat zoals het er nu naar uitziet (groep 7) naar het VWO en haar beste vriendin die nu in groep 8 zit gaat naar de Mavo en het zijn de beste vriendinnen. De één doet het nu eenmaal wat makkelijker dan de ander maar dat maakt je niet een bijzonder soort kind wat in een hokje moet worden gestopt alsof jij bent een mavo kind en je bent dom en jij doet de vwo en je bent zo ontzettend slim.
In mijn werk heb ik veel te maken met hoogopgeleide mensen maar dat zijn gewoon mensen zoals een ieder ander en die kunnen van een mavo kind als mij op andere vlakken ook weer veel leren en zo vullen we elkaar aan.
Maar dat hokjesdenken heb ik echt een hekel aan.
Mijn dochter leert makkelijk en werkt ook hard en vind het leuk maar maakt haar dat een VWO kind? Het is gewoon een meisje zoals heel veel andere meisjes van 11 jaar maar ze doet het gewoon net iets makkelijker.Is het enige verschil en een ander is weer heel goed in sporten of weer heel muzikaal.

Slim

De angel in deze discussie is dat we term slim gebruiken om kinderen aan te duiden die goed mee kunnen komen in het onderwijs. Misschien moeten we daar maar eens mee ophouden en een neutralere term gebruiken.Intelligent. Want het tegenovergestelde van slim is dom. En dat betrekken die kinderen op zich zelf. Een meisje uit het scoutingvriendengroepje van mijn zo'n bestempelde zichzelf als dom,omdat ze als enige niet op het havo of vwo zat. Niet zo vreemd als havo/vwo scholen leerlingen willen trekken "omdat het leuk is om slim te zijn". En al het geblaat over excellentie en excellente scholen. Ik vond het heel rot, om een kind van 15 zo over zich zelf te horen praten.

Slim in de enge betekenis van tegenwoordig staat voor cognitieve intelligentie. In het algemeen zal een vwo'er meer wat meer analytische vaardigheden in huis hebben dan kinderen op andere schooltypes, meer gericht zijn op theorie. En verder verschillen ze hemelsbreed. Ik heb mijn vwo'ers nooit kunnen betrappen dat ze hunkerden naar kennis en handenwrijvend achter hun huiswerk gingen zitten.

Een hogere cognitieve intelligentie zet een kind op voorsprong. Net zoals een leuk uiterlijk. Maar is zeker geen garantie voor maatschappelijk succes. Praktische intelligentie, sociale intelligentie is even belangrijk. Dat is zeker niet alleen voorbehouden aan vwo'ers

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-04-2017 om 16:15

Mee eens Kenfan

Met de hele post.
Behalve dan dat hunkeren naar kennis. Dat zie ik hier wel.

Handenwrijvend huiswerk maken komt hier trouwens ook maar zeer zelden voor, dat dan weer wel....

Ali

Ali

27-04-2017 om 00:19

Vwo-er

Volgens mij is een echte vwo-er een kind dat de vwo stof zoals gegeven op een schoolse manier (zoals op school) aankan. Niet meer of minder.

Ik ben niet zo onder de indruk van cognitieve intelligentie zoals je die geacht wordt te hebben op vwo. Ik hou van
mensen met creatieve intelligentie, die out of the box durven denken, van mensen met sociale intelligentie, die verbinden en inspireren, van muzikale mensen.
En die pubers ken ik, van álle schoolniveaus.

anna

anna

27-04-2017 om 00:36

hunkeren naar kennis

Nee, zie ik hier ook niet, helaas! Dochter vindt school ook echt vreselijk.
Maar juist omdat ze uit zichzelf alleen maar driftig netflixt, ben ik blij met de uitdaging van vwo.
Ze wordt nu toch met een aantal zaken geconfronteerd die ze zelf niet zo snel zou opzoeken.
Juist voor heel leergierige kinderen vind ik vwo niet zo heel veel toevoegen tov andere schooltypes. Zo heel diepgaand is het allemaal doorgaans niet en een leergierig kind leert het zelf toch wel....

Misschien geheel toevallig, maar zelf heb ik havo gedaan en had helemaal NIETS met mijn klasgenoten. Wel kreeg ik na verloop van tijd gelukkig wel vrienden op vwo van dezelfde school. Daar kon ik het wel goed mee vinden, maar ik had ook veel vrienden op de mavo. Ergens heb ik het gevoel dat het niet helemaal toevallig is, dat er, iig in die tijd, veel 'gemiddelde' kinderen op havo zaten (veel popi jopi's) en daar had ik blijkbaar minder mee, nog wel denk ik. Zelf had ik toen absoluut niet het gevoel dat mijn vrienden van vwo echt anders waren dan vrienden van mavo.
Bij dochter merk ik ook dat ze wel ergens weet dat vwo'ers blijkbaar makkelijker leren maar in het gewone leven is er weinig verschil met haar vriendinnen van vmbo. Helaas vind ik wel dat er bij dochter in de klas/school wel een beetje een elitair sfeertje hangt en dat klasgenoten zich wel wat arrogant kunnen opstellen.

Sanne

Sanne

05-05-2017 om 23:07

Tja

Wat is een typische Amsterdammer, een typische voetballer, een typisch balletmeisje of een typische VWO'er?
Bestaat dat volgens objectieve criteria of heeft iedereen daar een ander beeld bij? Ik denk het laatste. Er bestaan wel overzichten met gemiddelde kenmerken van kinderen op bepaalde schooltypen.

Ik heb ook een beeld bij een typische VWO'er, maar dat zegt vast vooral veel over de vwo'ers die ik ken(de) en minder over DE typische VWO'er.

Marieke

Marieke

06-05-2017 om 11:30

onderzoekend

Mijn 4-havo kind vindt het geweldig om een uur te werken aan een bepaald vraagstuk van bijv. natuurkunde. Gaat op YouTube zoeken naar tutorials omdat ze soms dingen niet begrijpt. Werkt een vraagstuk wel drie keer uit tot ze het begrijpt of het goed heeft. Vind het heerlijk om dingen uit te zoeken voor biologie, het verslag wat daarbij nodig is, is minder interessant. Ze vindt het helemaal geweldig als ze een fout in haar scheikundeboek heeft gevonden. Geniet van hoge cijfers en baalt vaak van een 6 als ze denkt dat ze toch wel een 7 of een 8 had kunnen halen. Er is in de brugklas sprake geweest om over te gaan naar 2-vwo, maar zoals de teamleider toen zei: 'ze zou het misschien kunnen halen, met ongelooflijk hard werken want dat kan ze. Maar ik vermoed dat het dan allemaal zessen zijn, daar neemt ze geen genoegen mee en de kans dat ze struikelt in 4-vwo is groot, puur op de hoeveelheid huiswerk. Wil je dat? Of ze gaat naar de havo, moet nog steeds hard werken, maar dat wordt dan beloond met mooiere cijfers. Ik denk dat het laatste voor haar beter is'. Dus havo en ik zie een kind wat groeit, bloeit en geniet van mooie cijfers. Qua houding zou ze een 'typisch vwo-kind' moeten zijn? Mwah.

Alex

Alex

15-11-2018 om 04:35

Poeha

Er is geen typisch vwo kind, want ze zijn allemaal anders. Ik zelf ben met 16 afgestudeerd van het stedelijk gym. Kindjelief is twee en spreekt nu al vloeiend Engels, Nederlands & Frans. Ouders weten zich geen raad. Pleh! Mijn punt is of je nu vmbo hebt gedaan..
Havo
Of vwo

Het zegt niet altijd alles. Ik ben bijvoorbeeld schriftelijk niet zo super, maar verbaal wel. Met 7 is er bij mij een IQ van 152 vast gesteld waardoor ik geregeld de vraag kreeg of ik alles al wist. Heel eenvoudig als puber dacht ik van wel, maar ik had het mis.

Overigens was ik bijzonder recalictrante & die neiging heb ik nog steeds. Daar tegenover staat dat ik wel een intens inlevingsvermogen heb. Dat heeft ook niet elke vwo’er. Sommige veel minder dan de kinderen op het vmbo. Zijn veel minder sociaal. Dus wat is typisch? Wat is normaal? Wanneer is een kind goed?

Is een kind dat niet al bij de geboorte?

Kortom een mens is nimmer te oud om te leren. Bij sommige komt dat eerder dan bij andere.

Ik ben heel erg allergisch voor hokjes. Enuhm het valt mij op dat hokjes iets van de laatste jaren is.

Zo bleek bijvoorbeeld het gros v/d veroordeelde vd nuremberg trials ook boven gemiddeld te scoren op een intelligentie test, maar het waren wel moordenaars & goering met een IQ van 143 kon het helemaal niks schelen.

Dus wat je er mee doet met de capaciteiten die je bezit en of je wel echt gezien wordt in de klas speelt ook een grote rol.

Zo zijn er intrinsieke factoren en extrensieke factoren.

Niet te vergeten het milieu waar iemand in opgroeid.

Ik heb zelf veel gezien v/d wereld en wat me opvalt is dat een heleboel mensen de dingen zomaar aannemen voor wat ze zijn ofwel simpelweg accepteren. Weg vd minste weerstand?

Maar deze zelfde mensen hebben ook vwo gedaan. Terwijl de havist werkeloos thuis zit met een misdiagnose. Die dingen gebeuren namelijk ook.

Mensen maken het allemaal zo ontzettend complex voor zichzelf met al die benamingen, testen etc etc.

De positieve kant is dat het beestje een naam krijgt. Alleen gaat men vaak aan zijn doel voorbij door hier veel te gefixeerd mee bezig te zijn.

Zo viel het mij op tijdens mijn studie aan de Universiteit dat er veel hoog intelligente mensen zijn. Deze mensen “begrijpen” elkaar allemaal, want hebben de neiging om hun intelligentie zo in te zetten dat het net lijkt alsof.

Dan zijn er gemiddeld intelligente, hoogbegaafde en laagbegaafde. Drie keer raden welke categorie daadwerkelijk 100% authentiek gedrag/begrip vertoont. Juist de mensen die buiten de boot vallen.

Ironisch eigenlijk.

Hoe dan ook mijn uitgangspunt is dat ieder mens een aanvulling kan zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.