Anne ter Wee
03-04-2010 om 13:55
Uitgeloot in amsterdam?
Kinderen die uitgeloot zijn in Amsterdam, hebben nieuwe kans op het Berlage. Daar start een extra klas Tweetalig Gymnasium. Maar ook met een havo-advies kun je naar een tweetalige klas.
Superschool!
Nog relevant: http://bit.ly/dofMBv

Maureen
04-04-2010 om 10:12
Inderdaad ellen
'Komt nog eens bij dat het Islamitisch college geen nieuwe leerlingen mag aannemen terwijl ze 200 (!) nieuwe brugklassers aangemeld kregen. Die moeten dus ook nog onder dak ergens! Ik vind het vreemd dat ik daar nauwelijks wat over hoor of lees.'
Dat vind ik ook vreemd. Wethouder Asscher heeft 'heel flink' deze stap naar het Islamitisch College gezet , maar vergeet de consequenties in goede banen te leiden en te zorgen dat er in Amsterdam ergens plaats is voor deze kinderen. Ik zou zeggen ' wie A zegt, ...' Maar Asscher heeft het blijkbaar te druk met andere zaken om de hele problematiek tot zich te laten doordringen. Zijn ambtenaar Krijnen probeert te doen voorkomen of het probleem alleen een aantal (verwende) mensen betreft die hun kinderen per se naar een paar populaire scholen in zuid willen laten gaan en de rector van het Amsterdams Lyceum schildert ouders die voorstellen om voorrang te geven aan kinderen uit Amsterdam (waar onder die kinderen die niet meer terecht kunnen op het Islamitisch College) zelfs af als 'in toenemende mate intolerant naar andere levensovertuigingen en andere levenswijzen ' (zie www.stichtingvsa.nl/pdf/van-de-rector.pdf).

Maureen
05-04-2010 om 05:52
Tellen? (ardennen)
Ardennen schrijft:
'Zouden ze (hunnie van de gemeente) wel geteld hebben hoeveel plekken er zijn op alle Amsterdamse scholen en hoeveel achtstegroepers? En toen die getallen naast elkaar hebben gelegd om te kijken of die getallen hetzelfde waren?'
Tellen is niet mogelijk omdat in de huidige kernprocedure theoretisch kinderen uit heel Nederland zich kunnen aanmelden in Amsterdam en met gelijke kansen kunnen meeloten. In de praktijk zullen daar geen kinderen uit Rotterdam of Groningen bij zitten (NB: uit Amersfoort komt wel voor!), maar je weet van te voren nooit hoeveel kinderen uit Amstelveen, Muiden of Purmerend zullen meedingen naar een plaats in Amsterdam. Het beleid daarop afstemmen op dit moment dan ook onuitvoerbaar.

Biene M.
05-04-2010 om 08:11
Amstelveen
In Amstelveen geven ze voorrang aan A'veense kinderen, daar komt een Amsterdams kind er vrijwel niet tussen. Moet Amsterdam dan niet ook voorrang geven aan A'damse kinderen?

M Lavell
05-04-2010 om 09:17
Vrije schoolkeus bestaat niet
"In Amstelveen geven ze voorrang aan A\'veense kinderen"
Hoe kom je daar bij?
Begrijp me niet verkeerd, ik snap de verontwaardiging wel. Maar de argumenten moeten wel kloppen. Ik begrijp dat er uit aangeleerde gewoonte wordt gedacht dat 'eigen postcode eerst' helpt. Zo zijn de ouders van nu 'opgevoed' door het toelatingsbeleid in het bo.
Maar het helpt niet, zie het bo waar nu ook geloot moet worden. Ik hoop van harte dat de stichting in de bodemprocedure die nu volgt ook werkelijk tot de bodem gaat, want het probleem zit veel dieper.
Een citaat van de rector licht een puntje van de sluier. Hij schrijft:" Zo is er een stichting opgericht met de misleidende naam Stichting Vrije Schoolkeuze Amsterdam die middels een juridische procedure (gericht op alle scholen in Amsterdam) geprobeerd heeeft voor elkaar te krijgen dat kinderen uit Amsterdam voorrang zouden krijgen voben bijvoorbeeld kinderen uit Abcoude of Badhoevedorp. Terecht heeft de rechter geoordeeld dat die eis in strijd zou zijn met de grondwet (..)"
In het vonnis komt het woord 'grondwet' helemaal niet voor. In feite formuleert de rector hier een misleidende weergave van de uitspraak.
Wat de rechter wel heeft gezegd is "Een recht van vrije schoolkeuze, zoals door de Stichting Vrije Schoolkeuze benoemd, bestaat niet in Nederland"
En inderdaad, dat heeft met de grondwet te maken. Ouders, kinderen, leerlingen, ze komen er niet in voor. Het onderwijs is niet van ons, maar grondwettelijk van de onderwijsgevers.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-04-2010 om 09:56
Geen gefixeerde aantallen
Ellen:"Verder vraag ik me echt af of al die honderden uitgelote leerlingen op een school terechtkunnen waar de stroom van hun basisschooladvies een voldoende heeft van de onderwijsinspectie. "
Er is inmiddels maar één zeer zwakke vo school in Amsterdam en dat is het Islamitisch college. Er zijn 27 vwo afdelingen. Daarvan zijn er 7 onvoldoende en van 3 zijn er te weinig gegevens. Dat is veel (37%), maar toch ligt daar het probleem niet. Dat blijkt wel uit het feit dat er 28 vmbo-t afdelingen zijn, terwijl veel meer kinderen een advies op dat niveau krijgen.
Zou het om gefixeerde aantallen gaan per afdeling, dan zou je tegenover 28 vmbo-t afdelingen maar 7 vwo ofdelingen hebben.
Het aantal leerplaatsen is geen gefixeerde eenheid. Een school (of afdeling) mag groeien ten koste van de andere. Maar dat hoeft niet. Het probleem komt daardoor uiteindelijk te liggen bij een restje leerlingen die geen plaats vinden en waarvan geen school verplicht is om ze een plaats te geven ook al zou dat best kunnen.
Het excuus 'vol' is in die gevallen niet geldig.
Maar in werkelijkheid komt dat probleem niet terecht bij overduidelijke vwo leerlingen. Wel bij twijfelgevallen en vooral bij vmbo leerlingen.
Groet,
Miriam Lavell

Martin Cleaver
05-04-2010 om 10:44
Kom naar het berlage!
Er is gelegenheid voor uitgelotenen dinsdag 6/4 om 17 uur om te komen kijken op het Berlage. Vanaf de kade, het linker gebouw (B gebouw).

Martin Cleaver
05-04-2010 om 11:09
Amsterdamse
En een tid geleden heeft het AL de mavo en havo afgeschaft... teveel aanwas van allochtone leerlingen?
Ik schreef vrijdag aan de goede man:
Dag heer Schoonveld
Ik las met belangstelling uw stuk in de nieuwsbrief.
Ik heb daarna rond getweet:
Op 020 middelbare scholen: 1:7 van buiten 020. Op populaire scholen is dat 1:3. Kan rector Schoonveld van het AL wiskunde? http://bit.ly/9LZKtX
Misschien is dat moeilijk te volgens - maar de vraag is - waarom zijn er minstens twee keer zoveel kinderen van buiten Amsterdam op de populaire scholen in Amsterdam waar geloot wordt dan het gemiddelde in de stad?
Zou het kunnen zijn 1) omdat die scholen liever kinderen uit Abcoude willen dan uit Osdorp? Of 2) omdat de kinderen (en hun ouders) uit bv Abcoude minder bang hoeven zijn voor de loting? Ze hebben toch een gegarandeerde goede plaats op een school in bv Amstelveen in het vooruitzicht?
Concreet: Hoeveel kinderen op het Amsterdamsche Lyceum dit jaar komen van buiten Amsterdam? 1:3 of 1:7? Waar woont u zelf? Waar wonen uw (klein)kinderen?

Martin Cleaver
05-04-2010 om 11:17
Amstelveen
Kinderen uit Amstelveen en aangrenzende gemeentes (behalve AMsterdam) hebben voorrang op scholen in Amstelveen. Hetzelfde geld in in andere randgemeentes. SOms alleen bij de eerste ronde soms ook bij een tweede!

Maureen
05-04-2010 om 11:28
Voorrang in amstelveen (mirjam)
Het postcodebeleid mag dan niet zijn vastgelegd in de (grond)wet, in de praktijk geeft Amstelveen voorrang aan kinderen uit de regio. Daar vallen behalve Amstelveen o.a. Badhoevedorp en Ouderkerk onder. Amsterdam niet. Nog belangrijker is wellicht dat een aantal scholen daar het aanbod aanpast aan de vraag door te schuiven met schooltypen of het maken van extra klassen. In Amstelveen voelen de scholen (of de gemeente) zich verantwoordelijk voor de kinderen uit de regio. Amsterdam heeft zijn regio heel groot gemaakt en neemt vervolgens geen verantwoordelijkheid voor de plaatsing van de kinderen uit de regio. Eigenlijk trekt Amsterdam gewoon een te grote broek aan.

Maureen
05-04-2010 om 11:31
Nog een vraag een schoonveld
Nog een vraag voor rector Schoonveld. 'Waarom rijdt er wel een schoolbusje vanuit Abcoude naar Amsterdam-zuid en niet vanuit Slotervaart?

M Lavell
05-04-2010 om 11:46
Waar staat dat?
Volgens mij slaan jullie op hol.
Heeft iemand een link waarin staat dat de scholen in Amstelveen een postcodebeleid hanteren?
De rekensom van Martin: De randgemeentes zijn per definitie aangewezen op onderwijs in Amsterdam. Er is geen vo school. Vanzelfsprekend melden deze leerlingen aan op de scholen die (naast kwaliteit) het best bereikbaar zijn. Voor Abcoude geldt dat Amsterdam beter te bereiken is dan Amstelveen.
Overigens krijgen deze leerlingen vaak voorrang, niet omdat ze buiten Amsterdam wonen, maar omdat het kinderen zijn van oud leerlingen. Je kunt je afvrage hoe eerlijk dat is. In feite is alles terug te brengen op het pijnpunt dat er helemaal geen vrije schoolkeus is. Dat je afhankelijk bent van toelating door het bevoegd gezag.
"Waarom rijdt er wel een schoolbusje vanuit Abcoude naar Amsterdam-zuid en niet vanuit Slotervaart?"
Welk schoolbusje bedoel je? Heb je een link?
Ik wel http://www.abcoude.nl/read/producten/Openbaar_Vervoer
Er rijdt 1 extra bus per schooldag van abcoude naar amsterdam. Dat is een gewone bus. Waarom? Tja... omdat het er genoeg zijn om 1 bus te vullen. Een jaar of tien geleden waren het nog 3 bussen ('s ochtends 2, 's middags 1).
Vanuit slotervaart ben je met het gewone openbaar vervoer in een vloek en een zucht in Amsterdam Zuid.
Groet,
Miriam Lavell

Maureen
05-04-2010 om 12:26
Miriam
Ik vind het volstrekt logisch dat Abcoudenaren terecht kunnen op een vo-school in Amsterdam; hetzelfde geldt voor Landsmeer en nog wat randgemeenten en zeker voor Diemen.
Overigens is Weesp vanuit Abcoude net zo goed te bereiken als Amsterdam Zuid en Abcoudenaren krijgen op het Vechtstedecollege in Weesp zelfs voorrang!
Maar het zijn niet alleen de randgemeenten zonder passende vo-school die meeloten in Amsterdam. Ook kinderen uit Amstelveen, Badhoevedorp, Volendam, Muiden e.a. dingen mee naar de schaarse plekken.
Je schrijft verder :
'Overigens krijgen deze leerlingen vaak voorrang, niet omdat ze buiten Amsterdam wonen, maar omdat het kinderen zijn van oud leerlingen. ' Bedoel je in Amstelveen?
Het busje: HLZ vermeldt nog steeds een speciaal busje, drie keer per dag. De link: www.hlz.nl/Informatie/Voorleerlingenuitgroep8/tabid/259/Default.aspx
De reistijden ov (trein) vanuit Slotervaart en Abcoude naar Amsterdam zuid zijn volgens mij vergelijkbaar.

M Lavell
05-04-2010 om 13:28
Schijngevecht
"Maar het zijn niet alleen de randgemeenten zonder passende vo-school die meeloten in Amsterdam."
Dat klopt. Vo is een regionale (provinciale) voorziening. Het is de bedoeling dat de scholen uit alle hoeken en gaten gevuld worden.
En dat kan en geurt ook. Jouw kind kan en mag ook in Amstelveen naar school. Maar daar gaat het je niet om. Je hebt een school in Amsterdam gekozen. Een specifieke bovendien met naam en toenaam. Je hebt heel braaf het beleid van de kernprocedure tot rechtvaardig gemaakt: je hebt maar één school gekozen. De verontwaardiging gaat erover dat die keuze niet gehonoreerd wordt.
Die verontwaardiging is terecht.
De vraag 'zijn er wel voldoende plaatsen' is terecht. In het totaal mag het dan marginaal wel kloppen, maar per niveau, per denominatie, per richting klopt het niet.
Er zijn leerlingen die aan alle eisen van de kernprocedure voldoen, die toch niet op de stroming van hun keuze belanden.
Maar dat gaat ook op voor kinderen uit Abcoude of andere randgemeenten. Het in stand houden van scholen (leerplaatsen) is systematisch zo traag dat het altijd achter de feiten aanloopt.
Maureen:"Overigens is Weesp vanuit Abcoude net zo goed te bereiken als Amsterdam Zuid "
Dat is een schijngevecht, maar het is bovendien niet waar. Er is geen schoolbus naar Weesp. Vergelijk de reistijd en aansluiting met schooltijden op 9292 ov.
Overigens gaan heel veel kinderen uit Amsterdam naar Weesp op school.
Maureen:"\'Overigens krijgen deze leerlingen vaak voorrang, niet omdat ze buiten Amsterdam wonen, maar omdat het kinderen zijn van oud leerlingen. \' Bedoel je in Amstelveen? "
Uit Abcoude. Dat is een nest van nakomelingen van de 'oude scholen' in Amsterdam. Overigens hanteren sommige scholen uit de kernprocedure Amstelland ook deze voorrangsregel.
De tuinbouwschool in Aalsmeer hanteert ook het postcodebeleid. Maar daar wilde je niet naar toe, toch?
Maureen:"HLZ vermeldt nog steeds een speciaal busje"
Scholen beweren wel meer. Je kunt je wel afvragen of dat slordigheid is, of expres. Richten deze scholen zich speciaal op kinderen van buiten?
Dat is goed mogelijk. En daar komt dan een democratische aap uit de mouw: toelating zou verantwoord moeten worden. En aanvullend: scholen zouden helemaal niet zelf mogen beslissen over toelating. Het zou een afspraak moeten zijn die aan democratische toetsing onderworpen is.
Zelfs de Kernprocedure is dat niet. Die is bovendien niet bindend voor de scholen.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-04-2010 om 13:42
Zie de schoolgids
Elle:"Bij mijn weten krijgt een kind voorrang als broer of zus op school zit, of als een ouder er als leerkracht werkt. En anders gewoon NIET. "
De scholen mogen het zelf weten. Er is geen algemene regel. Scholen die voorrang geven aan kinderen van oud leerlingen selecteren die eerst uit de aanmeldbulk. Net als broertjes en zusjes. Onder de rest wordt geloot.
Je kunt in de scholengids van Amsterdam precies lezen welke scholen dat doen.
Groet,
Miriam Lavell

Maureen
05-04-2010 om 13:57
Miriam
Miriam:"Vo is een regionale (provinciale) voorziening."
In dat geval zou Abcoude (provincie Utrecht) niet terecht moeten/hoeven kunnen in Amsterdam.
Miriam: 'Jouw kind kan en mag ook in Amstelveen naar school.'
Dat is pertinent niet waar. Ik heb het zelfs geprobeerd toen bleek dat op alle scholen waar mijn kind in Amsterdam naartoe wilde, geloot moest worden en we zijn door het Keizer Karel College (telefonisch) geweigerd!
Maureen:"Overigens is Weesp vanuit Abcoude net zo goed te bereiken als Amsterdam Zuid "
Miriam: "Dat is een schijngevecht, maar het is bovendien niet waar. Er is geen schoolbus naar Weesp. "
Precies, het is die schoolbus die het aantrekkelijk maakt!, met het ov maakt het niet zo veel uit. Op de fiets is Weesp dichterbij.
Miriam: 'Uit Abcoude. Dat is een nest van nakomelingen van de 'oude scholen' in Amsterdam. Overigens hanteren sommige scholen uit de kernprocedure Amstelland ook deze voorrangsregel.'
Ik zou graag namen van die scholen hebben.
Mariam: 'De tuinbouwschool in Aalsmeer hanteert ook het postcodebeleid. Maar daar wilde je niet naar toe, toch?'
Alle scholen in de omgeving van Amsterdam hanteren een postcodebeleid. Lees de afzonderlijke kernprocedures en aanvullende toelatingscriteria van de scholen er maar op na.
Miriam:' En daar komt dan een democratische aap uit de mouw: toelating zou verantwoord moeten worden. En aanvullend: scholen zouden helemaal niet zelf mogen beslissen over toelating. Het zou een afspraak moeten zijn die aan democratische toetsing onderworpen is.'
Mee eens. Nu heeft het belang van de school de overhand.

M Lavell
05-04-2010 om 14:34
Niet bindend
Ellen:"Jij weet kennelijk om welke scholen het gaat. "
Nee. Dit soort beleid wil nog wel eens wisselen namelijk. In 'mijn' tijd deed het Ignatius het in ieder geval. Volgens mij deden alle scholen van dat (katholieke!) bestuur dat. Het schaart moeiteloos onder "n voorrang voor leerlingen die een bewuste keuze hebben gemaakt voor de school op basis van levensbeschouwing; "
Ellen:"Ik heb heel wat schoolgidsen en sites bekeken, ben zoiets nooit tegengekomen. Het mag ook niet."
Waar staat dat dan weer?
De kernprocedure is een convenant tussen de scholen. Het is niet bindend. De scholen hebben het wettelijk recht om zelf hun toelatingsbeleid te bepalen. Ze mogen ongecontroleerd van de procedure afwijken.
Het oneerlijke aan de procedure is dat aan het publiek de suggestie wordt gewekt dat zij met een inzichtelijke en eensluidende procedure te maken hebben. Maar dat is helemaal niet zo.
Maureen:"Ik heb het zelfs geprobeerd toen bleek dat op alle scholen waar mijn kind in Amsterdam naartoe wilde, geloot moest worden en we zijn door het Keizer Karel College (telefonisch) geweigerd! "
Eh.. tja.. het Keizer Karel loot ook al 10 jaar. Het is bovendien een katholieke school die voorrang geeft aan (o.a.) katholieken. Maar je kunt nog best naar het Amstelveencollege.
Maureen:"Precies, het is die schoolbus die het aantrekkelijk maakt!, met het ov maakt het niet zo veel uit. Op de fiets is Weesp dichterbij. "
En je oplossing is? Schoolbus opheffen? De reistijd naar Weesp is 50 minuten. Dan moet je ook nog van huis naar de bus en van de bus of trein naar school.
Op de fiets is korter inderdaad, maar Amsterdammers hoeven ook niet te fietsen, toch? (als we toch gaan schijnvechten).
Maureen:"Alle scholen in de omgeving van Amsterdam hanteren een postcodebeleid. Lees de afzonderlijke kernprocedures en aanvullende toelatingscriteria van de scholen er maar op na. "
Citeer en link. Ik kan het niet vinden.
Maureen:"Nu heeft het belang van de school de overhand. "
Inderdaad.
Welk gevecht er ook gevoerd wordt, de realtiteit gebeidt te vermelden dat het er nooit van zal komen dat iedereen een gesubsideerde school naar keuze zal kunnen boezoeken.
Daar zou je je bij neer kunnen leggen als die toelatingsprocedures tot gesubsidieerde scholen maar democratisch en inzichtelijk waren.
Dat zijn ze niet. Daar zit de angel.
Kortom: Je kunt van gesubsidieerd onderwijs niet verwachten dat het je op maat bedient. Je mag wel verwachten dat de maat die gehanteerd is, openbaar is en aan democratische controle en besluitvorming onderhevig.
Groet,
Miriam Lavell

Martin Cleaver
05-04-2010 om 14:38
Proportioneel
Dag Miriam. Er zijn meer dan twee keer zoveel kinden van de randgemeentes op de populaire scholen dan gemiddeld (1:3 i.p.v. 1:7). Enige verklaring: Meer ouders van buiten Amsterdam zijn bereid de risico te nemen van uitloting, Waarom? Omdat zij een goede tweede keuze hebben - in de buurt. Het is aangetoont dat randgemeentes kinderne uit de lokale gemeentes met voorkeur behandelen.

Martin Cleaver
05-04-2010 om 14:41
Meerdere inschrijvingen
Formeet mag het niet, maar er zijn scholen in Amstelveen die toegeven dat ze dubbele aanmelding toestaan - zelfs aanmoedigen.
Dat er een voorkeursbeleid bestaan in bv Amstelveen ik ook bewezen. Zie http://stichtingvsa.nl/doelstelling.php

M Lavell
05-04-2010 om 14:55
Waar vandaan?
Waar heb je die cijfers vandaan?
"Meer ouders van buiten Amsterdam zijn bereid de risico te nemen van uitloting, "
Omgekeerd: Er _zijn_ nu eenmaal veel meer kinderen buiten Amsterdam dan er binnen. Al eens bedacht hoeveel Amsterdamse scholen er opgeheven zouden moeten worden als die scholen alleen voor Amsterdammers toegankelijk zouden zijn?
"Het is aangetoont dat randgemeentes kinderne uit de lokale gemeentes met voorkeur behandelen."
Door wie?
"Formeet mag het niet, maar er zijn scholen in Amstelveen die toegeven dat ze dubbele aanmelding toestaan - zelfs aanmoedigen. "
Formeel mag het wel. Nogmaals: die kernprocedures zijn niet bindend. Het zijn maar convenanten.
"Dat er een voorkeursbeleid bestaan in bv Amstelveen ik ook bewezen. Zie http://stichtingvsa.nl/doelstelling.php"
Via die link kan ik het bewijs niet vinden. Wel de bewering, maar die bewering napraten maakt het geen waarheid. De kernprocedure Amstelland meldt het gebruik niet als uitgangspunt.
En al bij al en uiteindelijk blijven het schijnargumenten.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
05-04-2010 om 15:02
Eigenlijke probleem
Ellen:"Ja, wettelijk gezien mag dat, maar voor scholen die zich hebben geschaard onder de kernprocedure, geldt dit als niet toegestaan. "
Wie verbiedt het? Wie ziet er op toe? Wie geeft er straf? Hoe hoog is die straf?
Dit is het eigenlijke probleem. Ouders wordt met een procedure waar vooral _zij_ zich aan moeten houden een berekenbare gang van zaken voorgespiegeld. Maar in werkelijkheid zijn ouders de enigen die niet ander kunnen dan zich eraan houden. Je er niet aan houden = helemaal niet meedoen met een toelatingsprocedure.
Je er wel aan houden is alsnog overgeleverd zijn aan schimmige schijnbewegingen.
Daar wordt een mens boos van. Terecht.
"Als het Ignatiusgymnasium kinderen van oudleerlingen buiten de loting houdt, dan zou de school de toorn van (andere) ouders en andere scholen over zich afroepen. "
Ik zou niet weten waarom.
"Wanneer was \'jouw tijd\' eigenlijk, was er toen al een kernprocedure?"
Ja hoor. Al jaren.
Groet,
Miriam Lavell

Maureen
05-04-2010 om 15:19
Ho ho
Miriam:' Omgekeerd: Er _zijn_ nu eenmaal veel meer kinderen buiten Amsterdam dan er binnen. Al eens bedacht hoeveel Amsterdamse scholen er opgeheven zouden moeten worden als die scholen alleen voor Amsterdammers toegankelijk zouden zijn?'
Ho ho, niemand heeft ooit geroepen dat Amsterdamse scholen alleen voor Amsterdammers toegankelijk zouden moeten zijn!

maureen
05-04-2010 om 15:29
Linkjes voor miriam
"Voor het komende schooljaar hebben we in ons gebouw plaats voor 10 nieuwe brugklassen. Dat betekent dat we moeten loten als zich meer leerlingen aanmelden dan we kunnen plaatsen. We denken aan een verdeling van 3 TTO-klassen, 4 klassen vwo, havo/vwo en havo en 3 klassen vmbo-t/havo. Rangorde bij plaatsing zal zijn:
1. broertjes en zusjes van onze huidige leerlingen
2. leerlingen uit Amstelveen, Nes a/d Amstel en Ouderkerk
3. leerlingen uit Aalsmeer, Badhoevedorp en Uithoorn
4. leerlingen uit de overige gemeenten"
uit: www.hermannwesselinkcollege.nl/agenda/aanmelding.php
"Loting
Het is wel belangrijk dat u en uw kind zich op verschillende scholen oriënteren. Het kan namelijk gebeuren dat de school van uw eerste keus niet genoeg plaatsen heeft voor alle aangemelde kinderen. In dat geval gaat de school loten. Sommige scholen geven dan voorrang aan kinderen die al een broertje of zusje op school hebben of geven leerlingen uit de directe omgeving van de school voorrang. Wanneer uw kind wordt uitgeloot, moet u het in de tweede aanmeldingsperiode aan- melden op een andere school. In deze gids VO staat bij de scholen zelf vermeld welke voorrangsregels zij hanteren.'
uit: www.swvamstellandmeerlanden.nl/uploads/media/Schoolkeuzegids_2010.pdf

M Lavell
05-04-2010 om 15:36
Nog een
"Omdat we de kwaliteit willen behouden, en waar mogelijk verbeteren, is het noodzakelijk om de groei van het leerlingenaantal te reguleren. Daarom hebben we besloten om in het schooljaar 2010/2011 niet meer dan 10 brugklassen te vormen. Dit betekent niet meer dan twee klassen per afdeling. Bij een te grote aanmelding krijgen broertjes/zusjes van (oud)-leerlingen van
het Keizer Karel College een plaatsingsgarantie op de havo- havo/atheneum- atheneum- en gymnasiumafdeling.
Voor de overige leerlingen gelden de volgende criteria:
1) Kinderen van oud-leerlingen.
2) Leerlingen woonachtig in en/of afkomstig van een basisschool uit
Amstelveen (inclusief St.Jozef school), Ouderkerk a/d Amstel,
Badhoevedorp en Aalsmeer.
3) Loting (per afdeling) onder toezicht van een notaris. "
Kortom: er is de kernprocedure Amstelland (die doet niet aan voorrang per postcode) én de voorrangsregels van de scholen zelf.
Niet alle scholen doen aan voorrang voor het postcodegebied of bepaalde scholen.
Zoals de Amsterdamse Kernprocedure geen gereguleerd voortrekbeleid heeft voor kinderen van buiten Amsterdam, heeft de Amstelland procedure geen gereguleerd benadelingsbeleid voor Amsterdammers.
Het argument faalt.
Blijft dat het pijn doet. Maar wat doet er dan pijn? Precies, dat individuele scholen zelf mogen bepalen wie ze toelaten en hoeveel. "We blijven lekker klein" zegt het KK. Dat lijkt mij een goed idee, maar wordt dan een particuliere school.
Groet,
Miriam Lavell

Maureen
05-04-2010 om 15:51
Maar miriam ...
Miriam: "Voor de overige leerlingen gelden de volgende criteria:
1) Kinderen van oud-leerlingen.
2) Leerlingen woonachtig in en/of afkomstig van een basisschool uit
Amstelveen (inclusief St.Jozef school), Ouderkerk a/d Amstel,
Badhoevedorp en Aalsmeer."
Een ' postcodebeleid' zoasl geillustreerd onder punt 2 is wel zeker toegestaan binnen de afspraken van de kernprocedure Amstelland Ronde Venen.
Vrijwel alle scholen maken gebruik van die postcodeselectie, zij het dat ze niet allemaal dezelfde postcodes hanteren (maar Amsterdam zit er nooit tussen). Dat Amsterdamse kinderen die van een Amstelveense basisschool komen, ook 'voorrang' krijgen, bewijst dat er in Amstelveen (i.t.t. in Amsterdam) i.i.g. wel nagedacht over allerlei specifieke situaties van de afnemers (waar het onderwijs ten slotte zijn bestaansrecht aan ontleent) is nagedacht. Dat vind ik nou weer sympathiek
Maar, gereguleerd of niet, in de praktijk worden Amsterdammers door Amstelveense scholen wel degelijk benadeeld ten opzichte van 'regionale' kinderen.

Tinus_p
05-04-2010 om 15:58
Que?
Miriam:
"Zoals de Amsterdamse Kernprocedure geen gereguleerd voortrekbeleid heeft voor kinderen van buiten Amsterdam, heeft de Amstelland procedure geen gereguleerd benadelingsbeleid voor Amsterdammers."
Eh, jawel, dat citeer je net zelf: 'Bij een te grote aanmelding krijgen broertjes/zusjes van (oud)-leerlingen van het Keizer Karel College een plaatsingsgarantie op de havo- havo/atheneum- atheneum- en gymnasiumafdeling. Voor de overige leerlingen gelden de volgende criteria: 1) Kinderen van oud-leerlingen. 2) Leerlingen woonachtig in en/of afkomstig van een basisschool uit Amstelveen (inclusief St.Jozef school), Ouderkerk a/d Amstel, Badhoevedorp en Aalsmeer.'
Vooral punt 2) trekt kinderen uit Amstelveen/Ouderkerk/Badhoevedorp/Aalsmeer voor, ten koste van Amsterdamse kinderen.

M Lavell
05-04-2010 om 16:11
Miep
Maureen:"Maar, gereguleerd of niet, in de praktijk worden Amsterdammers door Amstelveense scholen wel degelijk benadeeld ten opzichte van \'regionale\' kinderen. "
Je miept.
Indivuduele scholen voeren inderdaad voorkeursbeleid. Dat zijn allemaal bijzondere scholen. Die mogen dat. De Amsterdamse bijzondere scholen doen dat ook op hun manier.
tinus:"Eh, jawel, dat citeer je net zelf"
Nee. Wat ik citeer zijn de aanvullende regels van een individuele school. Het hoort niet tot een centrale afspraak.
Ik werkelijkheid gaat dit allemaal nergens over. Die ene openbare Amstelveense school waar iedereen heen mag, is zo groot als al die andere samen.
'Amstelveen' selecteert niet aan de poort. Bijzondere scholen wel.
Oud nieuws lijkt me.
Groet,
Miriam Lavell

Caroline
05-04-2010 om 19:12
Abcoude dus niet in amstelveen
En nu voor eens en voor altijd de wereld uit. ABCOUDE HEEFT GEEN VOORRANG IN AMSTELVEEN. Dit kunnen jullie ook allemaal lezen in de berichtjes hier boven. Alle randgemeenten gaan voor, behalve Abcoude. En de ervaring is dat er in de 4e ronde loting geen plek meer is. In Weesp inderdaad wel plaatsing in de eerste ronde, maar ov gaat via Amsterdam. Bovendien heeft Weesp geen HAVO brugklas, maar een VMBO-t/HAVO of een HAVO/VWO brugklas. Met cito 540 kom je in de VMBO-T/HAVO brugklas, terwijl je in Adam in een HAVO of HAVO/VWO brugklas komt.
Feit blijft wel dat je als Amstelveens kind kunt mee loten in de eerste ronde Adam en dan vervolgens alsnog een plek kan krijgen in Amstelveen. Ik heb naar Weesp gebeld als Abcoudse, eventueel voor de tweede ronde, maar geen voorrang meer en bovendien zit de school al helemaal vol.

Tarole
05-04-2010 om 23:31
Voor ieder
Je mag maar op één school inschrijven in Amsterdam of daarbuiten. Buiten Amsterdam zitten de scholen ook vol!!! In Amstelveen en Weesp wordt ook geloot. Er is dus geen voordeel wanneer je bijvoorbeeld in Badhoevedorp woont en je in Amsterdam inschrijft. Wanneer je uitgeloot wordt in Amsterdam kan je ook niet in Amstelveen terecht. Er is nergens een plaatsingsgarantie.

M Lavell
06-04-2010 om 09:21
Andere insteek
Tarole:"Je mag maar op één school inschrijven in Amsterdam of daarbuiten. "
Inderdaad. Maar je kán in beide regio's op de populaire scholen in de eerste ronde meedoen. De meeste ouders zullen dat niet doen want ze zijn braaf. Maar sommigen wel. Die schrijven zich in bij het Keizer Karel in Amstelveen én bij, pak 'm beet, het Ignatius.
Die mogelijkheid is er voor zowel Amsterdammers als Amstelveners.
Voor zolang het duurt, want ook deze mogelijkheid zal dichtgetimmerd worden. Allemaal even slecht is ook gelijk.
Het werkelijke probleem is niet ongelijke behandeling, maar een tekort aan kwalitatief goed openbaar toegankelijk onderwijs. Wat de hoge heren ook uit de hoed toveren, kernprocedures, postcodebeleid, dat tekort is reëel blijkt ook wel uit het feit dat ook voor het basisonderwijs in het centrum geloot moet gaan worden.
Openbaar toegankelijk wil niet zeggen dat iedereen er in kan, wel dat de toegankelijkheidscriteria openbaar zijn en dat er geen andere dan openbaar inzichtelijke worden toegepast. Het wil bovendien zeggen dat het plaatsingsbeleid altijd aan de eigen toelatingsregels voldoet én dat, indien er op die lokatie geen plaats is, het schoolbestuur zorgdraagt voor een plaats op een andere lokatie.
De gemeente is verantwoordelijk voor het zorgdragen voor openbaar onderwijs.
De grondwet zegt er over in art. 23. 4.
"4.In elke gemeente wordt van overheidswege voldoend openbaar algemeen vormend lager onderwijs gegeven in een genoegzaam aantal openbare scholen. Volgens bij de wet te stellen regels kan afwijking van deze bepaling worden toegelaten, mits tot het ontvangen van zodanig onderwijs gelegenheid wordt gegeven, al dan niet in een openbare school."
Die laatste zin, al dan niet in een openbare school, is er pas in 2006 aan toegevoegd. Het betekent dat de gemeente verantwoordelijk is gemaakt voor de toegankelijkheid van alle scholen. Feitelijk komt het erop neer dat de gemeente op een bijzondere school een contingent leerlingenplaatsen moet kunnen reserveren voor openbaar onderwijs. Dat is openbaar toegankelijk onderwijs.
Kortom: Ik zou de gemeente aanspreken op deze taak.
Nu zit er wel een adder onder het gras. De grondwet spreekt alleen van lager onderwijs. Destijds was dat werkelijk het onderwijs aan leerlingen tot 12/13 jaar.
Die tekst is niet gewijzigd. Het kan zijn dat het inmiddels anders begrepen moet worden (het gaat ook op voor voortgezet onderwijs), maar het zou mij niet verbazen als art. 23 in feite helemaal niet van toepassing is op het vo.
Zoals art. 23 in weerzin van hardnekkige beweringen, ook van de overheid trouwens, helemaal geen recht op vrije schoolkeus biedt. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vrijheid-van-onderwijs#ref-minocw
Citaat:"Vrijheid van onderwijs Vrijheid van onderwijs is een recht waardoor iedereen een school op kan richten die past bij de eigen religieuze, levensbeschouwelijke en onderwijskundige overtuigingen. Ook mogen ouders zelf bepalen naar welke school ze hun kind doen: een openbare of bijzondere school. "
Dat is dus niet waar, zie de uitspraak van de rechter.
De uitkomst van een strijd over de gemeentelijke verantwoordelijkheid krachtens art. 23, kan dus twee kanten op.
A: De gemeente is inderdaad verantwoordelijk voor het scheppen van openbaar(toegankelijk) onderwijs en zal daar wat aan moeten doen.
B: Het vo valt helemaal niet onder art. 23. En in dat geval vervallen in feite ook alle bijzondere rechten die bijzondere vo scholen hebben. Dan zijn bijzondere vo scholen vanzelfsprekend openbaar toegankelijk, want gesubsidieerd.
De weg die de Stichting Vrije Schoolkeus nu heeft bewandeld, lijkt me een doodlopende. In feite wordt er om niet meer gevraagd dan om gelijke behandeling met de kinderen uit de omliggende gemeenten. Het is al lastig om hard te maken dat er sprake is van ongelijke behandeling, laat staan dat het aannemelijk te maken is dat Amsterdammers daar ook feitelijk nadeel van ondervinden.
Maar bestuurlijk is die gewenste gelijke behandeling koren op de molen van de schoolbesturen. Nog strengere regels waar alle ouders aan moeten voldoen, waardoor het voor scholen nog makkelijker wordt om te bepalen wie er wel en wie er niet de school binnenkomen.
Groet,
Miriam Lavell

Maureen
06-04-2010 om 10:07
Nee
miriam " Maar je kán in beide regio\'s op de populaire scholen in de eerste ronde meedoen. De meeste ouders zullen dat niet doen want ze zijn braaf. Maar sommigen wel. Die schrijven zich in bij het Keizer Karel in Amstelveen én bij, pak \'m beet, het Ignatius.
Die mogelijkheid is er voor zowel Amsterdammers als Amstelveners."
NEE, ik heb op het Keizer Karel College te horen gekregen dat ik me niet eens mocht inschrijven 'want dat MOGEN WE NIET DOEN volgens de kernprocedure'. Of het argument nu klopt of niet, ik ben geweigerd. Amsterdammers kunnen zich dus niet in AMsterdam en op KK tegelijk inschrijven zoals jij suggereert (en dat was niet eens mijn plan. Ik wilde braaf de formulieren in Amsterdam ophalen en naar KK brengen).