Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Uitslag cito-score

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hillary

Hillary

11-03-2010 om 16:08

545+

"We hebben hier allemaal kinderen met een cito-score van 545+, en zelf hadden we ook allemaal de hoogste cito-score van de school. Dat is toevallig."
Nee hoor, die van mij had 544 en ik heb zelf nooit een cito-toets gedaan. Wel een toets maar geen idee hoe die heette. Overigens worden in het draadje hierboven (berichten op 3 dagen oid zetten) wat scores genoemd en die zijn echt niet allemaal boven de 545 hoor. Mijn zoon weet het van veel kinderen in de klas ook wel ongeveer. Een meisje moest huilen toen ze uitgedeeld werden en dat vindt hij dan voornamelijk heel sneu en heeft toch echt niet zoiets van nananana. Mijn schoonmoeder is overigens wel vreselijk, die was erg benieuwd naar de score, dus die had ik per sms gestuurd. Enige tijd later lijkt de hele familie het te weten. Krijg ik ineens sms'jes van familie met gefeliciteerd. Tja denk ik dan, hij heeft echt nog geen diploma binnen ofzo hoor. Bij de zoveelste sms heb ik dat ook terug gesms'd. "ja bedankt, maar hij heeft zijn middelbare schooldiploma nog lang niet binnen hoor."

Izar

Nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat ik ze vertrouwelijk wil houden. Ik bedoel niet dat ik zijn inzet niet waardeer. Wij hebben een IQ-test laten doen omdat dat de enige manier was om er op school beweging in te krijgen. Dat rapport zal ik bewaren op een heeeeeel goede plek om aan hem te geven als hij volwassen is. Maar ik wil niet dat zijn scores, of ook maar zijn detailscores, makkelijk te vinden zijn. Dat hij een beetje rondsnuffelt in de woonkamer op zondagochtend en daarna het gevoel heeft dat hij aan die verwachtingen moet voldoen.

Tarole

Nou zeg! Ijsvogeltje is gewoon trots en dat mag toch?

Ook ik ben trots op mijn zoon. Als moeder van 2 kinderen waarbij beide de ontwikkeling niet op gang kwam en waarvan bleek dat jongste niet eens naar school kon ben ik zielsgelukkig met deze uitkomst.

Niet om mee te concureren maar gewoon blij dat hij dit wel mee heeft.

Rode beuk,
Je bergt de uitslag goed op en laat je kind in het ongewisse? Denk je nou echt dat je kind dit gaat pikken? Iedereen heeft de uitslag en je kind niet. Succes ermee.

Ik heb wel een Havo vwo advies, belande op de mavo en eindigde met niks. Heb later Mavo Deelcertificaten en mbo iw.

Ow, ik haal het OO gemiddelde van 545+ wel naar beneden want mijn andere zoon had een iq van een spliterwt en kon niks! Die hoefde niet eens naar school.

Izar (ot)

Ow heb je hem ook gelezen? Het pauperparadijs? Ik ook en heb het boek verslonden. Prachtig en intriest tegelijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2010 om 21:16

Jeetje tarole

"En ijsvogeltje,sorry, als jij zo de behoefte hebt om het van de daken te schreeuwen en alle kinderen uit te horen, dan is dat concurrentie en geen interesse."
Nou nou Tarole, je bent wel erg snel in het trekken van conclusies. Misschien moet mijn berichtjes even terug lezen. En dan graag gewoon lezen wat er staat en er niet je eigen interpretaties eraan toevoegen.
Ik schreef dat ik het geheimzinnige niet goed begrijp. Ik schreef dus niet dat ik de behoefte heb om de score van mijn kind van de daken te schreeuwen. Dat is jouw interpretatie.
Daarnaast schreef ik dat ik om mij heen merk dat iedereen heel open spreekt over cito-scores, en ik ook wel eens geïnteresseerd heb gevraagd naar iemands uitslag. Dat ik blijkbaar mensen uithoor, is ook weer jouw interpretatie. En dat dat dan 'concurrentie' is... Waar baseer je dat dan op? Wat weet jij van mijn intenties?
Ik heb er alle respect voor dat er mensen zijn die de citoscore van hun kind - om wat voor reden dan ook maar - stil willen houden voor hun omgeving. In dit draadje heb je dit aan de orde gesteld en wil je weten hoe anderen daar tegenover staan. Volgens mij wordt in dit draadje duidelijk dat veel ouders daar dus helemaal geen moeite mee hebben en hier geen 'concurrentiegevoel' bij hebben. Zo bijzonder is het dus niet dat ook jij of jouw kind een vraag kan krijgen over haar score. Je kunt je daar tegen verzetten en anderen verwijten dat ze 'uithoren' en blijkbaar ook nog willen 'concurreren', maar daar kom je denk ik niet zo ver mee. Ik denk dat je beter kan focussen op jezelf, dat lijkt mij constructiever. Bedenk samen met je kind hoe je omgaat met dit soort vragen, hoe ga je reageren? Is voor jouw dochter ook leerzaam.

Polly Shearman

Polly Shearman

11-03-2010 om 22:30

Oh mijn cito

548, een na hoogste van de klas, jongen die 549 haalde ging naar het stedelijkgym en ik ging naar de mavo!
de resultaten van de rest van het schooljaar zullen er wel niet naar geweest zijn. Maar ik was er zo trots op ! en nog!!!!
ik ben gewoon goed in testen, voor een IQ test haal ik rustig boven de 120.
maar voor de OOQ2 kan ik met moeite 1 puntje scoren...
testen zijn moment opname;s en ik heb gewoon af en toe hele goede momenten!
LOL

Polly

Ik heb met mijn iq van 127 (officieel getest) ook alleen maar mavo en mbo. Tja, alleen met iq kom je er niet weet ik uit ervaring. Je leefomgeving moet ook meezitten en wat dacht je van karakter?

Tarole

Tarole

12-03-2010 om 10:36 Topicstarter

Ijsvogeltje

Tja Ijsvogeltje, misschien kan ik het anders omschrijven. Er is in mijn ogen een verschil in geinteresseerd zijn en nieuwsgierigheid. Maar waardoor wordt die nieuwsgierigheid gedreven? Zit daar toch niet concurrentie achter? Het is maar een idee dat ik krijg als ik sommige reacties hoor. Het spijt mij als ik je hiermee beledig. Ik probeer juist te achterhalen hoe anderen hier tegenaan kijken. Naar mijzelf kijken doe ik al iedere dag. Maar misschien kan ik het omdraaien en kan jij naar jezelf kijken en achterhalen waarom jij zo op deze situatie reageert. Als jij dat op het net zet kunnen wij daar allemaal van leren. Daar gaat het toch om?
Groetjes, Tarole

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2010 om 11:25

Tarole

"Er is in mijn ogen een verschil in geinteresseerd zijn en nieuwsgierigheid."
Dat geloof ik zeker. Ik krijg alleen het gevoel dat jij voor anderen invult dat ze (te) nieuwsgierig zijn. Dat jij voor anderen invult dat daar concurrentie achter zit. Je schrijft namelijk zelfs dat dat ook voor mij geldt, terwijl je mij niet hebt gevraagd naar mijn intenties.
Het valt mij op dat jij een draadje opent omdat jij een probleem ervaart. Nu blijkt dat veel anderen dat probleem niet ervaren. Ik lees nu in jouw laatste bericht: "Maar misschien kan ik het omdraaien en kan jij naar jezelf kijken en achterhalen waarom jij zo op deze situatie reageert."
Wees gerust hoor, ik kijk veel naar mijzelf. Maar jij geeft aan een probleem te hebben, ik niet. Wil je nu dat ik ga nadenken waarom IK geen probleem heb met cito-vragen, zodat IK daar iets van kan leren? Of probeer je mij er nu van te overtuigen dat ik stiekem toch een vreselijk nieuwsgierige en opschepperige moeder ben?

Ijsvogeltje

Zullen we een clubje oprichten? De N.O M?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-03-2010 om 13:18

Nikus

N.O.M.? Het kwartje is nog niet helemaal gevallen, even geduld, de hersencellen kraken...

Mira

Mira

12-03-2010 om 16:32

Nee hoor

Ik had voor mijn cito 93 (toen nog een schaal van 0 tot 100) en mijn oudste heeft 550 behaald. Mijn andere 2 kinderen zullen deze score bij lange na niet halen. Ik zou trouwens nooit de citoscore van kinderen in hyves oid vermelden. Het is hun verdienst en ook al ben ik er nog zo trots op, het is van hen, hun verdienste en daar hoef ik niet mee te koop lopen.

Ijsvogeltje

De Nieuwsgierige Opschepperige Moeders, kortom N.O.M

kien

kien

12-03-2010 om 21:46

Tarole

Waarom kan je zo moeilijk accepteren dat de vraag bij veel mensen echt gewoon voortkomt uit interesse? Ik heb zelf geen 8e groeper, dus concurrentie speelt bij mij geen rol. Maar heb wel aan een paar kinderen gevraagd hoe hun cito was gegaan. En ik vind het juist zo leuk om te zien dat het meisje met 550 en het meisje dat net iets hoger scoorde dan verwacht en daardoor naar VMBO-t kan allebei even blij zijn.

Kien

Tarole

Tarole

13-03-2010 om 00:12 Topicstarter

Het probleem

Het klopt dat ik een probleem heb. Ik heb mijn kind, op aanraden van de school, maar ook omdat ik daarachter sta, opgedragen niet de citoscore aan iedereen te gaan vertellen. Als de kinderen dat zelf willen vertellen heb ik daar natuurlijk vrede mee. Maar het dilemma ontstaat doordat ouders mijn kind zo confronteren dat, ondanks dat ze het niet wil vertellen, dat toch doet. Zij wordt daar onzeker van en dat is toch niet nodig en ik neem aan dat dat toch ook niet de bedoeling is van de betreffende ouders. Het is natuurlijk een punt om te oefenen, maar ook begrijpelijk dat een achtste groeper daar nog niet geroutineerd in is. En ik snap nog steeds niet waarom dat dan zo moet.

Ja lidwientje

Maar dan gaan mensen vragen, en...welke school ga jij naar toe??

Elke ouder weet vandaag de dag (op mij na want ik ben daar uitermate onnozel in) wat de scores dan zijn. Dan heb je eigenlijk het zelfde effect.

Ik ben het op zich eens met het feit dat de poeha eromheen af moet. Sterker nog, ik schrijf wekelijks een Blog op een website en dat was het onderwerp.

Ik zal hem eens plaatsen hier.

Cito!

Op maandagavond, 1 februari lag er een zielig hoopje puber op de bank Hij had de griep. Hoe ik ook mijn best deed, ik kon hem niet troosten. Verdrietig en met 40 graden koorts liet hij me weten dat hij echt mee moest doen met de CITO eindtoets, die de volgende dag zou beginnen. >>

Waar ik erg van schrok was de waarde die onze zoon aan de toets lieerde. De wereld hield voor hem even op en ondanks dat ik hem vertelde dat een CITO toets maar een moment opname is wilde hij met alle geweld toch naar school om de toets te maken.

Zo kwam het dat hij met hoge koorts en ernstige hoofdpijn toch present was om de toets te maken. Drie dagen deed hij met een griephoofd zijn best. Niet omdat wij dat wilden maar omdat het zijn keuze was.

Persoonlijk moet ik zeggen dat ik me erg verbaas over de CITO gekte. De waarde die aan de toets wordt ontleend is stuitend. Ouders maken er een enorm issue van. Het geblaat over zogeheten wonderkinderen is niet van de lucht. Regelmatig raakte ik in gesprek met ouders op internetfora die avond aan avond oefenden met hun kind aan de keukentafel om zo invloed te hebben op de einduitslag. Grote geldbedragen en dure beloningen worden als beloning beloofd indien een afgesproken score wordt gehaald.

In opperste verbazing heb ik deze ontwikkelingen op me in laten werken en besloot ik acuut niet mee te gaan in deze overtrokken massahysterie. Onze zoon kreeg, nadat hij ziek zijn CITO had gedaan een klein presentje om hem te belonen voor het feit dat hij doorzettingsvermogen en plichtsbesef toonde. Zoonlief begreep het en was dan ook trots op zijn nieuwe oortjes voor zijn mp4 speler.

Dinsdag drie maart kwam onze zoon met stralende ogen en een big smile thuis. Hij wapperde met zijn uitslag voor mijn neus. “Mam, kijk wat ik heb gescoord. Goed hè?”

Ja, ik ben inderdaad trots, trots op onze zoon die zich aan zijn verplichtingen heeft gehouden.

Ook ben ik, meer dan trots op mijn lease kind. Ook haar score was prima. De beloning die deze 2 puberkinderen kregen van mij bestond uit een dikke kus en een middagje dvd kijken.

De CITO is niet meer dan een hulpmiddel om het niveau van het VO te bepalen. Of ze daar ook echt thuishoren dat zal in de loop van de jaren blijken en is afhankelijk van veel factoren.

Ze komen er wel, die twee.

Citootje

Ach, ik denk dat veel mensen daar niet over nadenken.

Waarom lijdt je kind gezichtsverlies als het de uitslag niet wil vertellen. Je kan toch met je kind oefenen wat je tegen dram-ouders zegt?

Ik raad mijn zoon altijd aan om zich om te draaien en weg te lopen. Vertel je boodschap en doen ze dan nog vervekend, omdraaien en weglopen. Werkt perfect!

Ps hyves

Ik merk dat ik me toch stoor aan de opmerkingen over het vermelden van de score op hyves.

De reden waarom ik het heb vermeld is mede omdat ik een afgeschermd hyves profiel heb en omdat onze familie erg groot is en men in het oosten des lands meeleest. En natuurlijk omdat ik trots ben op de prestatie die mijn zoon leverde!

Zoon straalde enorm. Wat hij dan weer niet mocht was het op zijn eigen hyves zetten.

Tineke

Tineke

13-03-2010 om 10:37

Hyves

Een afgeschermde hyves, waarop je alleen échte vrienden hebt en familie, en daarop de citoscore zetten is hetzelfde als oma bellen waarop de familie-tamtam in werking treedt. Iets anders is een openbare hyves met meer dan 300 vrienden. Ofwel: de cito op je hyves zetten is iets anders dan de cito op je hyves zetten! )

Tineke

Tineke

13-03-2010 om 10:42

Hulpmiddel

Lidwientje: "dan is de citotoets gewoon wat het is: een hulpmiddel voor middelbare scholen."
Zo dacht ik ook voordat ik kinderen had die afhankelijk van dat getalletje waren voor de keuze van het VO. De cito lijkt veel meer op een eindexamen dan we willen. En eindexamen VO is toch ook alleen maar een hulpmiddel voor de vervolgopleiding? Toch vindt niemand dan de toestanden en feestelijkheden eromheen gek.

Tarole

Tarole

13-03-2010 om 11:36 Topicstarter

Heksenvet

Maar volgens mij gaat het bij de eindexamens van het VO anders. Dan vragen mensen of je geslaagd bent of niet. Ze vragen niet welk cijfer je hebt gehaald voor wiskunde en hoeveel compensatie je voor frans nodig had. Ik heb wel eens het gevoel dat mensen aan de cito andere dingen toedichten dan de bedoeling. Men doet vaak net alsof het een IQ test is.Zo heb je voor sommige scholen een bepaalde score nodig en een puntje minder maakt wel degelijk uit. Nu begrijp ik wel dat je ergens moet selecteren, maar het is helemaal niet gezegd dat de hoogte van de citoscore een garantie is op het vermogen van de leerling om goed het VO door te komen. Een cito kan je oefenen. De categorale gymnasia bijvoorbeeld klagen steen en been vanwege het feit dat er kinderen zijn aangenomen met hoge citoscores, maar die niet het gymnasium niveau blijken te hebben. Daarentegen worden kinderen die wel op een gymnasium thuishoren niet ingeloot. Hierdoor is het niveau van de gymnasia sterk gedaald de laatste jaren.
Enfin, citoscores zeggen eigenlijk niet zoveel. Waarom dan toch die ongebreidelde interesse in de cijfertjes?

Carmen

Carmen

13-03-2010 om 13:37

Cito en hyves

Ik denk niet dat ik de Citoscore op mijn hyve zou zetten. Maar een goede turn of paardrijprestatie met een trotse foto met medaille of rozet weer wel. Is dat net zo erg?
Overigens heb ik het maar bij een persoon gezien (ook een OOLer) en ik moest erg lachen om de droge opmerking die de oudere broer van de achtste groeper erbij had gezet

Carmen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2010 om 14:16

Citootje

"Toch vraag ik me af of de mensen die nu vragen aan andere kinderen: "En, wat had jij voor je cito?" te beroerd zijn om voortaan te vragen: "En, was je tevreden met je cito-uitslag?". Zo laat je een kind de keuze om zonder gezichtsverlies niet het getal te noemen. Wat is daar nu zo mis mee"
Tja, ik heb niet gereageerd, omdat ik al een paar keer eerder in dit draadje schreef hoe ik hier tegenover sta. En dat is namelijk dat het zo zinloos is om je druk te maken over wat anderen allemaal zouden moeten doen. Vooral omdat de meeste mensen (tenminste in dit draadje) er helemaal geen probleem mee lijken te hebben dat er openlijk over cito-scores wordt gepraat.
Dus om antwoord te geven op jouw vraag: ik vind er is niets mis mee als mensen een andere vraag zouden stellen. Maar ik vind er ook niets mis mee als mensen gewoon vragen 'en, hoe was je cito?'.
Wat wil je nu met deze vraag? Wil je ons (en de rest van Nederland) overtuigen dat het écht anders moet? Maak je het allemaal niet een beetje te groot, ingewikkeld en ongrijpbaar? En vooral: onmogelijk? (iedereen moet veranderen, want ze zijn 'te beroerd' om een normale vraag te stellen).

Tarole & citootje

Dan kan ik ik vertellen dat er tegenwoordig ook veel gebruik wordt gemaakt van de NIO en dat is een IQ test. Zoon scoorde ook daar VWO overigens. Ik voorzie dat de NIO de Cito gaat overstijgen en dat ouders straks gaan schermen met de IQ getalletjes.

Zoals de cito niks zegt, zo zegt ook een IQ niks. Immers je hebt naast een goed IQ meer nodig om te slagen in het leven

Overigens ageert ook mijn overbuurman tegen de cito en wil hij het zelfs afschaffen. (Buurman is schooldirecteur)

Tirza G.

Tirza G.

13-03-2010 om 16:19

Gymnasia (ot, tarole)

Het niveau van de gymnasia daalt Tarole? Verklaar je nader? Er zitten kinderen op het hoge cito-scores die geen gym-niveau hebben? Hoe kan dat dan? Wat ís gym-niveau dan?

Tirza

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-03-2010 om 16:27

Citootje

"Net als wat Tarole zegt: Men ziet de citotoets als een soort IQ-test. Ik ken weinig mensen die met de IQ score van hun kind strooien."
Citootje, begrijp mij goed, ik ben geen moeder die van de daken schreeuwt welke score haar kind heeft. En ik heb er - dat schreef ik al eerder - alle respect voor dat ouders en kinderen de score voor zich zelf willen houden. Jij (en Tarole) merken dat ouders en kinderen vragen naar een cito-score. Dat herkennen we denk ik allemaal wel, er wordt nu eenmaal veel over gepraat. Tarole legt dat uit als te grote nieuwsgierigheid en 'concurrentie'. In jouw posting lees ik dat 'de cito als een iq-test wordt gezien'.
Dit zijn jullie interpretaties. Wat ik (en anderen) in dit draadje proberen te doen is laten inzien dat achter een vraag vaak helemaal niet zit wat jullie veronderstellen. Dat achter de vraag 'hoe was je cito?' over het algemeen alleen maar een oprechte belangstelling zit. Natuurlijk kan het dat jullie het vervelend vinden dat iemand naar een cito-score vraagt. Maar waarom toch steeds die verwijten naar anderen? Maak je het jezelf niet heel moeilijk door steeds te bedenken wat anderen anders zouden moeten doen? Het lijkt mij zo onpraktisch om iets wat blijkbaar heel gewoon is in Nederland, te willen veranderen...

Citootje en tarole

Nog een keer een vraag van me. Kan het zijn dat jullie een beetje afgunstig zijn? Ook dat kan natuurlijk. Of ben ik nou arrogant als ik het vraag. Immers onze boodschap komt maar niet binnen bij jullie omdat jullie zo'n geleurde perceptie hebben dat het eenrichtingsverkeer is geworden in deze draad. Vandaar mijn vraag.

Nikus

Tarole is in ieder geval niet afgunstig. "De hele klas heeft boven de 545 gescoord"....dus haar kind ook.

Wat ik doe....

Mijn zoon zit in groep 7, dus nog geen eindcito. Aan vriendjes uit groep 8 heb ik alleen gevraagd:"Kan je naar de school waar je graag heen wil?"
Niet rechtstreeks:"Wat was je citoscore?"
Sommige melden hun citoscore enthousiast erbij en dan reageer ik met:"Dat klinkt goed en nu lekker naar het vo!"
Mijn zoon en ik hebben hier al gesprekken over gevoerd. Hij vertelde mij dat als hij de citoscores wil vertellen aan mensen hij dit zelf wel doet, maar dat ik dat niet moet doen. "Privacy graag." Ik zal ook nooit op het schoolplein zwaaien met een toets van rekenen:"Super kind, alweer een A!" Aan de echt belangstellende vriendin die ik al jaren ken zal ik het best vertellen. Of mensen het op hyves zetten, of in de krant, het stoort me niet. En je mag zeker best trots zijn, maar mijn zoon zou het vreselijk vinden als ik zijn resultaten aan iedereen vertel.
Dus het zal iets worden van:"Ja hoor, hij was erg tevreden en hij kan naar de school waar hij heen wil". Of niet, dat is nog een jaartje afwachten....

Citootje

Wat mij zo verbaasd is dat jij rustig ouders mag betichten van opscheppen. Zodra ik een tegenvraag stel is het een mop.

En nee, ik vraag helemaal niet naar de preciese score. Dat is eits dat jij in je hoofd hebt gehaald en daar dus van uit gaat. Dat probereerde ijsvogeltje je ook al duidelijk te maken. Het doet je blijkbaar erg veel dit. Wat jammer. Geniet nou gewoon van de score die je eigen kind heeft en maak je niet zo druk. Immers een kind kan nooit verkeerd scoren?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.