Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julie

Julie

14-05-2009 om 09:04

Update 1 oktober kwestie

Van een paar maanden geleden: http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?sinds=99&template=4&actueel=0&archief=1&zoek=oktober&thread=141331&forumsel=23&forum=23&post=2260715

Onze dochter is van november en toen ze net op school was waren de leerkrachten, in tegenstelling tot de schoolgids en het praatje van de directeur, heel stellig: volgend jaar weer naar groep 1.

Ik was daar eerst verbolgen over, maar na verloop van tijd en door er veel over te lezen, erkende ik ook de voordelen ervan. Bovendien en vooral omdat ik merkte dat de kinderen heel goed in de gaten worden gehouden kreeg ik er langzaam maar zeker vrede mee.

Onze dochter heeft voor de meivakantie een paar citotoetsen gedaan en daar kregen we gisteren een gesprekje over. Op basis van de uitslag en haar welbevinden en lekker-in-d'r-vel-zitten in de klas zei de juf, dat ze bij geen enkel kind zó zeker waren van hun zaak: door naar groep 2 volgend jaar.

En daar ben ik blij mee, maar ik ben vooral blij dat ze hun beslissing gebaseerd hebben door heel goed naar haar te kijken. Mijn verbolgenheid werd namelijk vooral veroorzaakt door mijn idee dat ze alleen haar haar geboortedatum keken.

Dan is ze dus 5 als ze naar groep 3 gaat en 11 als ze naar de middelbare gaat. Daar moet ik dan nog wel even aan wennen, maar ik weet zeker dat het goed komt.

Dat wou ik maar even kwijt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

15-05-2009 om 12:02

Geen 25%, maar 33%

Sept, okt, nov, december: 4 maanden, dus dat is 1/3 van een jaar, dan zou ook 1/3 van de kinderen die starten met groep 3 5 jaar moeten zijn.
Maar fijn dat je dochter gewoon naar de volgende groep mag!

Puck2

Puck2

17-05-2009 om 21:42

Nee guinevere

septemberkindern gaan gewoon door, de grens is 1 oktober volgens de scholen. Dus wel degelijk 3 maanden. Ik erken het helemaal, ook wij hebben vreselijk moeten knokken en de kleuterjuf heeft alles uit de kast gehaald om kindlief (half oktober) een jaar extra te laten kleuteren. Kind is toch doorgestroomd en doet het gemiddeld nu in groep 4.

Guinevere

Guinevere

18-05-2009 om 12:52

Nee puck

Ik bedoel dat bij aanvang van het schooljaar, zeg maar op 1 september, 33% van de kinderen nog niet jarig is geweest. Dus die zijn dan nog net 5 als ze naar groep 3 gaan.
Bij onze school verzuchtte de juf van groep 1/2 dat ze dat jaar toch zóveel jonge kleuters had! Allemaal kinderen die in juni/juli geboren waren....Tja, het is maar waar je je als school op instelt.

Julie

Julie

18-05-2009 om 14:04

Ik had niet gezien dat er nog reacties waren gekomen! Anna, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Al die herfstkinderen zouden gewoon door moeten stromen. Ik was ook in de veronderstelling dat deze school dat deed, tot we er dus achter kwamen dat dat niet zo was. Ze zeiden heel stellig: kinderen van na 1 oktober gaan in principe niet door, tenzij ze écht héél goed zijn (maw: vrijwel geen kind). Juf zei zelfs: er zit een jongen in de klas van 8 oktober, tja wat doe je daar mee he? Ik was eerst boos en verontwaardigd, omdat ze dus zo nauw naar de datum blijken te kijken. (terwijl het praatje van de directeur zo mooi was: we kijken naar het kind)
Maar nu blijkt dat ze dus wel heel goed naar het kind kijken, wat normaal zou moeten zijn, dat ben ik helemaal met je eens. Het zou geen issue moeten zijn. Mijn dochter heeft zich extra moeten bewijzen terwijl dat niet nodig had moeten zijn. Haar beste vriendinnetje gaat bijvoorbeeld niet door, dat is toch wel erg sneu voor beiden.

Julie

Julie

18-05-2009 om 16:26

Maar

als je alle herfstkinderen en masse laat doorgaan, dan kijk je toch ook niet naar het kind?!

Julie

Julie

18-05-2009 om 22:08

Volgens mij

begrijpen we elkaar verkeerd. Als ze niet naar mijn dochter hadden gekeken, was ze niet doorgegaan. Het feit dat ze doorgaat bewijst dat ze naar haar gekeken hebben.
Ze hadden, daar heb je gelijk in, juist NIET naar haar moeten kijken maar de hele herfstbubs ongezien door moeten laten gaan.
Overigens is mijn dochter wel slim, maar niet superoverdreven. Ik denk eerder dat ze in het begin tegen alle herfstkindouders zo stellig waren om heel wat discussie te vermijden. Hoewel ik geen idee heb hoeveel herfstkinderen door zijn.

Ik zie dubbel

"Als ze niet naar mijn dochter hadden gekeken, was ze niet doorgegaan. Het feit dat ze doorgaat bewijst dat ze naar haar gekeken hebben."
Volgens mij begrijpt Pelle je prima. Jij en je kind hebben te maken met een omkering van zaken: alle (herfst)kinderen blijven zitten, tenzij in individuele gevallen na diepgravend onderzoek blijkt dat dat ze bovengemiddeld presteren. Je zou dat een gekke gang van zaken vinden als dat bij kinderen die in andere maanden geboren zijn zou gebeuren. Nu vind je het normaal. En dat komt omdat je er net als de school van uitgaat dat herfstkinderen in princiepe nog een jaar extra in de kleutergroep blijven.
Julie:"als je alle herfstkinderen en masse laat doorgaan, dan kijk je toch ook niet naar het kind?!"
Dat klopt, maar het tegengestelde is ook waar: als je alle herfstkinderen laat zitten, kijk je ook niet naar het kind. Het is maar net welke norm je aanhoudt wat je wilt zien met al dat gekijk.
Naar jouw kind, een goed tot bovengemiddeld presterend kind, had niet gekeken hoeven worden. Die moet gewoon door. Nog belangrijker eigenlijk: ook naar minder presterende kinderen moet niet gekeken worden. Die moeten gewoon door met extra hulp. Dat werkt beter.
Groet,
Miriam Lavell

Julie

Julie

19-05-2009 om 04:56

Nee, toch een brilletje aanschaffen miriam

Miriam: "Nu vind je het normaal. En dat komt omdat je er net als de school van uitgaat dat herfstkinderen in princiepe nog een jaar extra in de kleutergroep blijven. "

Nee, ik vind dat niet normaal, ik was daar erg teleurgesteld en verbolgen over! Zoals ik al schreef.
Ik was namelijk prima op de hoogte van de niet meer bestaande 1 oktoberregeling en heb hiernaar gevraagd bij het uitzoeken van de school. Hier werd gezegd (en dat staat ook in de schoolgids) dat kinderen in principe na minimaal 18 maanden kleuteronderwijs naar groep 3 gaan. Prima dacht ik. Tot dus bleek dat het niet zo was:deze school hanteert, ondanks hun eigen schoolgids, de regel: herfstkinderen blijven zitten tenzij ze extreem goed presteren. Waar ik het dus NIET mee eens ben, vandaar mijn gestartte draadje.

Miriam: "Naar jouw kind, een goed tot bovengemiddeld presterend kind, had niet gekeken hoeven worden. Die moet gewoon door."
In mijn vorige posting schreef ik: "Ze hadden, daar heb je gelijk in, juist NIET naar haar moeten kijken maar de hele herfstbubs ongezien door moeten laten gaan."

Julie

Julie

19-05-2009 om 09:11

Blij, blij

Ik ga helemaal niet voorbij aan het feit dat ze op deze school nog de oktobergrens hanteren want daar heb ik al 2 draadjes over geopend! En ik ben er boos over (geweest). En begrijp het nog niet.
Dat neemt niet weg dat ik nu blij ben te zien dat ze WEL naar het kind blijken te kijken en dat sommige kinderen doorgaan.
Dit staat LOS van het feit dat ze dit helemaal niet zouden moeten doen en dat ze allemaal door zouden moeten.
En ik kijk heus niet alleen naar mijn eigen kind, maar ik ben wel blij voor mijn eigen kind dat ze nu doorgaat. Dat zul je me toch niet kwalijk nemen. Voor de anderen, die niet doorgaan, vind ik het net zo goed sneu, maar ik spring er niet voor op de barricaden.
Ik reageerde verder in deze draad omdat er beweerd werd dat ze niet naar het kind kijken, maar dat is dus wél zo. Nogmaals, los van het feit dat ze dat helemaal niet zouden moeten hoeven doen en iedereen (en niet alleen mijn eigen kind!) door moeten laten gaan. Maar dat heb ik nu wel duidelijk gemaakt.

Puck2

Puck2

19-05-2009 om 10:32

Julie

Het klopt dat ze wel naar jouw kind hebben gekeken, maar enkel en alleen omdat jij aan de bel hebt getrokken en er bovenop bent gaan zitten. In het algemeen kijkt de school van jouw kind niet naar het kind maar naar de datum. Een school is pas goed bezig volgens mij als ze naar ieder kind kijken en de geboortedatum buiten beschouwing laten. Ook op de school hier kijken ze puur naar geboortedatum en er gaan inderdaad kinderen van augustus en september zonder mankeren door terwijl ik ernstig heb moeten knokken om mijn oktoberkind ook door te laten gaan. Met toestemming van ouders van minder goed presterende kinderen heb ik die voorbeelden aangehaald op school en toen werd mij gezegd dat ik niet mocht vergelijken omdat ieder kind anders is. Zal best, maar beoordeel ze dan ook op hun individualiteit en niet op datum. En dat is wat er bij jou op school ook gebeurt: alleen voor ernstig recalcitrante ouders zoals jij en ik maken ze na veel geharrewar een uitzondering. Maar volgens mij meer om van je gezeur af te zijn en niet omdat het zo goed zou zijn voor je kind.

Julie B

Julie B

19-05-2009 om 10:45

Puck

Puck:"Het klopt dat ze wel naar jouw kind hebben gekeken, maar enkel en alleen omdat jij aan de bel hebt getrokken en er bovenop bent gaan zitten."
Dat is niet waar. Ik heb het niet eens aangekaart.
Puck:"En dat is wat er bij jou op school ook gebeurt: alleen voor ernstig recalcitrante ouders zoals jij en ik maken ze na veel geharrewar een uitzondering. Maar volgens mij meer om van je gezeur af te zijn en niet omdat het zo goed zou zijn voor je kind."
Nee. De docenten kwamen helemaal uit zichzelf met de mededeling dat dochter naar groep 2 gaat. Zij zagen dit als beste stap voor haar in haar geval. Ik ben helemaal niet recalcitrant, want zoals ik in mijn eerste mailtje al schreef had ik me er min of meer bij neergelegd dat ze groep 1 nog eens zou doen.
Al met al lijkt het er eerder op dat die stelligheid van het eerste gesprek (ze blijft in groep 1!) niet zo stellig bleek te zijn. Wat dus meevalt. Waar ik blij mee ben. Hoewel het nog beter zou kunnen hanteert deze school dus géén rigide 1 oktobergrens, wat ik eerst wel dacht.

En daar ben ik zo blij mee.

Puck2

Puck2

19-05-2009 om 12:13

Oke julie

Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik was ervan uit gegaan dat jij flink tegengas hebt moeten geven om je dochter naar groep 2 te krijgen.

Vic

Vic

19-05-2009 om 13:38

Vraagje

Ik begrijp inmiddels dat de herfstkinderen door moeten ongeacht hun cito-scores. Dus... een kind van 31 dec. gaat door, zelfs met C/D scores, en een kind van 15 jan. met A/B scores moet nog een jaar langer kleuteren?

Vic

Vic

19-05-2009 om 14:58

Zoiets dacht ik al

Ik heb toevallig zo'n januarikind, dus dat zal wel 2,5 jaar kleuteren worden.

Vic

Vic

19-05-2009 om 19:33

Pelle

Het is een bijzonder kind dat ik heb Praten doet ze nog niet zo goed (nou ja, ze loopt in rap tempo haar achterstand in), maar ze maakt wel alle opdrachtjes met haar ogen dicht en twee vingers in haar neus. En ze vindt het helemaal geweldig op school.

Jakiro

Jakiro

20-05-2009 om 11:23

Angstig

Ik vind het nog wel een beetje angstig, die 1 januari grens.
Mijn kinderen zijn van 19 december en de school waar ze naar toe gaan heeft gemeld dat ze inderdaad 1 januari aanhouden. Dat betekent dat ze dus precies 18 maanden gaan kleuteren en 11 zijn als ze naar de middelbare school gaan.
Mijn oudste gaat na de zomervakantie naar de middelbare school (VWO) en is dan dus bijna 13 (oktober). Zij had op de cito-testen ook alleen maar A's en toch ben ik blij dat ze 32 maanden gekleuterd heeft.
Ze had misschien wel eerder naar groep 3 gekund, maar eerder naar de middelbare school (waar je ook rekening mee moet houden, ook al is het 6 jaar verder)was niet goed geweest.
Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.