Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Update km vergoeding / rijden voor school

Het draadje is gearchiveerd, maar ik wil jullie de laatste updates niet onthouden.

Er zijn nog geen megadoorbraken, maar ik heb bij wat andere ouders geinformeerd, en er zijn er heel wat meer die zich stilletjes ergeren (of het zich nooit gerealiseerd hebben, maar het wel mallotig vinden)

maar wat ik jullie vooral wilde verteleen is wat ik van een leerkracht hoorde waar ik mee sprak. eea is al wel 'in de groep' gegooid, en ze wilde me even uitleggen waarom ze voor bv de schoolreisjes een tijd terug de km-vergoeding hebben afgeschaft.

Luister en huiver....

Er werd een paar jaar terug door diverse ouders geklaagd dat de schoolreisjes steeds duurder werden. Daar wilde school iets aan doen. Daarom hebben ze (na rijp beraad???)besloten de reiskostenpost uit de schoolreisjesbudgetten te schrappen, en zijn zonder de ouders daarover te informeren overgestapt op 'gratis rijden'. Wat dus betekent dat de 'rijdende ouders' sinds die tijd natuurlijk stilletjes de reiskosten betalen voor de 'niet rijdende ouders' (let wel, voor wie eerder niet meelas, we praten hier over ritjes van tussen de 60-120 km, dus geen kattepies. Vorig jaar heb ik mijn groep 7-er naar de waddeneiland boot gebracht en gehaald, en 240 km gereden voor dat schoolreisje alleen)

Op mijn (stoom uit mijn oren bedwingend)vraag of het niet logischer was om bij bugetproblemen te kiezen voor de simpele doch doeltreffende aanpak die ook wel bekend staat als 'de tering naar de nering zetten' beaamde ze schaapachtig dat dat inderdaad eigenlijk wel een beter plan was.

Ik stond weer eens met mijn oren te klapperen. Binnenkort maar even terug naar de directeur om te vragen wat ie nu echt formeel met mijn vraag/probleem gaat doen.

Ingrid (die ondanks tijd en zin het gerijd voorlopig gehalveerd heeft. Ik doe alleen nog maar een heen of terugreis, en niet allebei. Bovendien heb ik met een collega-moeder afgesproken die kinderen in dezelfde klassen heeft dat wij voortaan verplicht elkaars kroost in de auto willen. We weten in elk geval van elkaar dat we een goede en veilige auto hebben, en geen roekeloze chauffeurs zijn. Want dat aspect speelde ook nog op de achtergrond mee bij deze ouders-lange-afstand-rij-discussie. Veiligheid. Ena (zo hebben wij samen bedacht) als we gratis rijden, mogen we ook wel wat eisen stellen. Dat krijg je als school de boel zo onprofessioneel aanpakt. Dus heb ik mijn rij-briefje voor kamp middelste ingevuld met 'eis' dat ik truusje op de heenreis in de auto meewil, en dat 'mijn' pietje op de terugweg bij 'moeder-van-truusje' op de achterbank gaat. Geen idee wat juf daar van vond, maar ze heeft ons verzoek zwijgzaam ingewilligd.)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

15-05-2009 om 20:31

Tss

Lekker bezuinigen ja. En dat jij ze daar dan op moet wijzen, héél professioneel van school.

Volgens mij zouden vooral ouders die niet rijden zich eens flink zorgen moeten maken. Straks is het hun kind dat in een onveilige auto zit, en dan is de ouder verantwoordelijk?!

Toevallig

deze week kregen wij een klein enqueteformulier over de hoge kosten voor vervoer van het kleuterschoolreisje. Kleuters gaan niet ver weg en de hoogste kostenpost is dan de huur van de bus. School onderzocht of vervoer per auto's wellicht een optie was.
Met jouw vorige draadje in gedachten heb ik vrolijk alle punten waaraan te denken in dit geval opgeschreven. Kilometervergoeding, verzekering, rijgedrag etc.
Als ik nu lees dat dit bij jou op school gewoon een leuke bezuinigingsmaatregel was....brrr. Onvoorstelbaar. Ik ben oprecht verbaasd dat dit voorstel het gehaald heeft bij jou op school. Dat niemand heeft gezegd, is dat niet een beetje vreemd dat dezelfde ouders die altijd rijden nu eigenlijk voor de kosten voor vervoer opdraaien. Erg opmerkelijk!

groetjes van Purk

Marcia

Marcia

20-05-2009 om 13:48

*fronst*

Ingrid schreef:
"Ik doe alleen nog maar een heen of terugreis, en niet allebei."

Dus je rijdt naar de bestemming mét de kinderen; gaat vervolgens alleen naar huis en later rijdt de collega-moeder weer alleen naar de bestemming en haalt de kinderen weer op?

1. Als je erheen rijdt, moet je sowieso weer terug? Of dat met of zonder kinderen is, de brandstof betaal je altijd?
2. 4 ritjes in plaats van 2; dan betaal je toch nóg meer brandstofkosten?
Ik mis hier vast iets.

Groetjes,
Marcia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.