blauwtje
31-10-2010 om 10:26
Update
Een tijdje geleden postte ik hier over mijn twijfels nu school zoon van 5 van groep 2 naar groep 3 of 4 wilde versnellen, zonder dat er naar mijn smaak wezenlijk aan verbreding of verdieping was gedacht en zonder dat er duidelijk was wat ze in groep 3/4 zouden gaan doen. Mijn oudste zit versneld (maar amper versneld want lang gekleuterd, herfstkind) in groep 6 en daar wordt ook erg zuinig aan gedaan op dit terrein.
Inmiddels blijkt er op de Leonardo om de hoek wel plek te zijn voor oudste maar niet voor jongste. Ik ga volgende week kijken.
Verder heb ik een gesprek met de directeur gehad (dank u Bastet) en daardoor is er wel het eea losgetrokken. Blijkt dat een aantal leraren, best wel veel volgens mij, zich niets gelegen laten liggen aan het hb-beleid. Er liggen allemaal mooie plannen voor plusklas en regulier programma aanpassen, maar zelfs zoiets simpels als je "plus-status" meenemen naar de volgende klas lukt niet. Ze worden dan gewoon in het normale programma gezet.
Wat ik me nu afvraag. Na mijn eigen vervelende schooltijd stoot ik altijd maar me aan dezelfde steen: ik ga een keer het gesprek aan maar als daar verder niets mee gebeurt vind ik het heel moeilijk om nog een keer te gaan. Dat betekent dat mijn oudste bij die hardleerse leraren tekort komt, ik krijg het maar niet voor elkaar om zijn programma aangepast te krijgen en eigenlijk heb ik er ook geen zin in om eraan te blijven trekken.
Als ik oudste niet naar Leo stuur komt jongste sowieso niet in aanmerking. Hij zou volgend jaar naar groep 3 moeten, daar is geen plek op de Leo, maar ik heb nog wat hoop dat hij misschien wat later zou kunnen instromen, op zijn zevende of hooguit zijn achtste.
Maar... oudste heeft vriendjes, ziet die ook weer op de bso, trekt al vijf jaar met die kinderen op. Daar haal ik hem uit als ik hem als een soort offer voor zijn jongere broer naar de Leo stuur. Vorig jaar bleek al dat zijn leeftijdgenoten niet met hem afspreken als hij niet bij ze in de klas zit. Nu ze erbij gekomen zijn in de 5/6 combi heeft hij het veel leuker. Ik betwijfel dus of ik de contacten kan aanhouden als hij wisselt van school.
Soms denk ik een klas van 16 kinderen, buitenkans, meteen doen! Maar wat als die kinderen daar al te beschadigd zijn en er dingen misgaan? Ik heb al meerdere verhalen gehoord van mensen die gillend bij Leo zijn gevlucht. Zowel leerlingen als docenten.
Brrrr..... voorlopig ga ik door op twee sporen. Kijken bij Leo voor oudste en met huidige school overleggen over jongste.
Zie ik nog iets over het hoofd volgens jullie? het ei van Columbus, de Gordiaanse Knoop, de crux, kortom de simpele oplossing? Iemand?
Rafelkap
31-10-2010 om 10:53
Blauwtje
Heb je ook een andere 'gewone' goede basisschool overwogen (voor jongste)? Tot er plek is op leonardo. Dat biedt natuurlijk ook geen garanties of ze daar kunnen bieden wat ze beloven. Het blijft een gok (en dat is het altijd natuurlijk)
blauwtje
31-10-2010 om 11:22
Jongste
... dat had ik er nog niet bijverteld... zit helemaal lekker in zijn vel in de groep. Veel vriendjes. Alleen dat school is om te leren is hij kwijt. Hoewel hij wel erg blij is met de groep 3-werkjes die hij nu sporadisch krijgt. Maar goed, hij vermaakt zich dus wel. School is alweer wat aarzelender geworden omdat ze merken dat de groep 3-werkjes ook niet passen.
Ik vind het gewoon zo vervreemdend dat door het jaarklassenschoolsysteem een uitzondering wordt. Thuis merk je niets afwijkends aan hem, op school is hij voor juffen en IB-er een bezienswaardigheid aan het worden.
Er zijn twee opties: naar de gewone kleuterklas op de school waar ook de Leo-klassen zijn. Heeft ook kwa hb een betere naam. Of hier blijven tot het zover is dat er plek is op Leo. Ik krijg nu wel medewerking.
Oh ja, had ik al verteld dat we ook nog met opvang zitten? Man en ik werken nu op di en do allebei, dat zijn de drukke dagen op de opvang.
Guinevere
31-10-2010 om 11:41
Vraagje
Komt de huidige BSO dan in het gedrang als de heren naar een andere school zouden gaan? Kan een van jullie van werkdagen wisselen, of bv een paar uur inleveren, vroeger beginnen en dan 's middags bij de school staan?
En om eerlijk te zijn: ik denk dat Blauwtjeoudste meer aansluiting zal vinden bij de kinderen op de Leo-school, dan bij de kinderen in zijn huidige klas. Van Blauwtjejongste is dat misschien nog wat moeilijk te zeggen, maar best kans dat hij op den duur ook tegen datzelfde probleem aan gaat lopen.
En nog iets: Die Leoschool is toch geen school waar je nooit meer wegkunt, mocht het toch niet bevallen?
blauwtje
31-10-2010 om 11:55
Guinevere
Denk je dat echt, dat hij daar meer aansluiting zal krijgen? Hij heeft nu prima aansluiting bij de Bijzondere kinderen in zijn klas. Moet het een beetje vaag houden, maar er zijn altijd meer paradijsvogels die niet in het reguliere straatje passen. De beelddenkers, adhd, dyslecten, autisten afh van hun exacte plek in het spectrum.. nou ja, de etikettenkindjes hebben een gezellige club daar. Ik heb ook het gevoel bij hem dat meer anders is dan hb. Nou ja, dat hij dus eigenlijk normaal is, maar je kent mijn stokpaardjes
... helaas kan hij alleen maar de 'softe' leerdoelen van de basisschool bereiken met afwijkende stof. De wijze van aanbieden spoort niet, zoals bij zoveel kinderen. Als dat niet zo was kon ik hem gewoon op school laten. Ik voel ook dat de ouders van die andere vogels het jammer vinden als we gaan. Het is ook niet eerlijk dat er voor mijn vogel wel een alternatief is en voor hun vogels niet.
Blauwtjejongste heeft een didactische voorsprong van meer dan twee of drie jaar. Ze zijn nog aan het meten maar hebben na 2 weken geen hiaten gevonden, blijven maar doortoetsen. Hij is wat robuuster en gaat gewoon met de kinderen van 10 of 12 spelen hier in de wijk. Dus over zijn aansluiting maak ik me minder zorgen. Hij staat wat steviger in zijn eigenheid. haha, hij leert alleen geen klap op school.
Oh ja, en wat die tijden betreft: gelukkig zijn we daar allebei flexibel in maar gecombineerd met de overige sandwichproblematiek van dit moment wordt het er niet makkelijker over. Ik kan wel zeven werkdagen in een week gebruiken. Gisteren deed zich overigens een kans voor om te vragen wat mijn moeder ervan vindt en zijn is voor de Leo.
Guinevere
31-10-2010 om 12:21
Ja, maar mijn gedachten hebben geen voorspellende waarde
Zie onderwerp. ![]()
En houd nu vooral rekening met de belangen van je eigen kinderen he! Die andere "vreemde" vogels in de klas, die zullen toch hun eigen weg moeten vinden. Voor jongste zou ik er toch naar streven om hem tussen gelijksoortige leeftijdgenoten proberen te krijgen, op den duur. Een 5-jarige die het liefst met 10 tot 12 jarigen speelt lijkt me niet ideaal. Hoe bijzonder hij ook is, het lijkt me toch dat de bijna-pubers een heel andere belevingswereld hebben.
Rafelkap
31-10-2010 om 12:31
Gaan
Ik zou nu terug lezend toch voor dat leonardo gaan. Beide jongens tegelijk. Op die school weten ze vast veel beter hoe ze met voorsprong van jongste om kunnen gaan (allemaal vreemde eenden) - en zit hij er alvast. En samen is praktisch gezien ook wel zo handig - en zo gezellig. Opvang is dan ook makkelijker te regelen.
En natuurlijk weet je niet waar het schip strandt en of het wel zal stranden.
Ik zou idd kijken naar het belang van je eigen kind en niet naar andere leuke vreemde eenden in de groep, hoe jammer ook om die te verlaten.
Chippie
31-10-2010 om 12:40
Geen voorstander van leo
Ik ben geen voorstander van Leo. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ik meerdere kinderen ken die weg zijn gegaan bij het dichtsbijzijnde Leo. Bovendien vond ik al die vastgelopen, slimme en daardoor redelijk arrogante kinderen bij elkaar vreselijk om te zien. Ik denk dat het heel erg goed is
om met allerlei pluimage op te trekken. Hier werkt dat trouwens ook heel erg prima.
Ik zou gewoon nog eens naar school gaan, eventueel een psycoloog/orthopedagoog meenemen die je kind heeft getest, zelf aangeven wat je kind nodig heeft en daarover harde afspraken maken. Ik breng dingen ook altijd heel voorzichtig, mijn man is er gewoon directer in. Nú moet er dit en dit gebeuren. Wij blijven wel realistisch dat er nog 25 andere kinderen in de klas zitten, maar drie dingen veranderen kan vaak al een wereld van verschil betekenen.
Je laat je keuze nu misschien te veel afhangen van de moeilijke gesprekken die je gaat krijgen. Tja, dat is je lot.
Daarnaast kun je ook overwegen om thuis extra uitdaging aan te bieden. Muziekles, Klokhuis, boeken, museu, etc.
Angela67
31-10-2010 om 13:43
Vraag over de leo-school
Blauwtje,
is het de Leonardoschool in de wijk L? Zo nee, dan kun je deze posting overslaan.
Zo ja, dan heb ik begrepen dat in bovenbouw wel kinderen zitten die het heel rottig hebben gehad op hun vorige scholen, maar dat er maar 1 kind bij zou zijn wat wellicht zelfs op dit Leonardo-onderwijs niet op z'n plek zou zijn en meer/andere begeleiding nodig zou kunnen hebben. Zegt natuurlijk niets over de komende jaren, maar dit is wat ik begrepen heb uit betrouwbare kring. De sfeer is goed, volgens de laatste berichten. Verder vind ik persoonlijk de school waar ze 'bij in zitten' goed ondanks de omvang, de directeur ook.
groet,
Angela
Gerry D
31-10-2010 om 13:44
Blauwtje
Als je naar de Leo gaat, vraag dan eens rond. Er zijn namelijk nogal wat Leo's in geldnood, of met door het bestuur gegaranderde financiering voor twee jaar. Hier in de buurt zijn drie van de vier Leo's in zware problemen. Op de Leo van oudste gaan uit haar klas 7 van de 17 leerlingen weg, waaronder oudste. De reden: geen vertrouwen in het overkoepelend bestuur, dat weigert zich te commiteren, weigert dingen uit het verleden die met financieën te maken hebben recht te zetten. Combineer dit met een gebrek aan visie op school, nu weer twee nieuwe interimdirecteuren die wel van goede wil zijn, maar weinig kennis van zaken hebben en je krijgt toch een wat genuanceerd plaatje. Overigens lijkt nu er een aantal weg zijn, er wel verbetering te komen, er komt nu waarschijnlijk wel een deskundige van buiten om te helpen met visie, doorgaande leerlijnen etc.
Alle 7 kinderen gaan naar dezelfde regulier bssisschool die nog maar kort bestaat, maar waar wel visie is, en die visie wordt voor de al zittende hb leerlingen waargemaakt. Ik vind het doodzonde dat het zo loopt, maar het vertrouwen is echt op.
Het idee van arrogante kinderen dat Chippie zegt is overigens een dijk van een vooroordeel. Een goede Leo is, zeker voor kinderen die de vernieling geholpen zijn op een gewone school echt een zegen. Helaas zijn er nogal wat Leo ondoordacht gestart, met te weinig deskundigheid en blik op de toekomst. En blijken er nu toch enorme prijskaartjes aan te hangen.
Er is een draadje over 20 euro voor een plusklas, wat dachten jullie van 1500 euro voor een Leo? Wel in stichting met ambi-status, zodat het afgetrokken kan worden van de belasting. Leonardo is hard op weg om elite-onderwijs te worden (bij onze voormalige Leo gaat dat waarschijnlijk ook het bedrag worden, natuurlijk vrijwillig, maar als niemand betaalt kan het niet blijven bestaan). Ik vind het echt een verkeerde ontwikkeling, want er zijn zoveel scholen die totaal niet weten hoe ze met slimme kinderen om moeten gaan. Een ex-klasgenootje van oudste komt bijvoorbeeld van een normale, strikt klassikale school waar gewerkt wordt aan het optrekken naar het gemiddelde van de zwakke leerlingen en het afremmen en op het gemiddelde houden van de sterke leerlingen, 't kind en haar oudere broer gingen daar totaal kapot. Er zo ken ik nog wel meer verhalen. Er zitten daar zeker kinderen tussen, die met een goede aanpak prima op een regulier school hadden kunnen zitten, maar ja, ze kregen die goede aanpak nou eenmaal niet. Waarom ik het nu voor oudste wel aandurf op een reguliere school is omdat ze met een groep ontwikkelingsgelijken zal zijn. Dat heeft zij heel hard nodig, en gezien ze bij elkaar gehouden worden, denk ik dat het goed gaat.
Moraal: een Leo is niet zaligmakend, en het is van belang dat er ook een visie is voor de financiering op lange termijn.
groen
31-10-2010 om 13:57
Voor zover je het niet wist..
Tja, mij lijkt Leonardo en jongste voorlopig vast naar de andere school veruit de beste optie. Voor de andere ouders: dat is dan jammer. Die zoeken gewoon het beste voor hun kind, en daar maakt jouw kind deel van uit. Jij bent degene die het beste zoekt voor jóuw kind.
Ach, die jongste. Er is vast geen ideale oplossing maar zo gauw mogelijk ook naar de Leonardo zal de ideale oplossing stukken meer benaderen dan blijven duwen en trekken. En voor jullie gemak is een locatie handiger dan twee.
Annet
31-10-2010 om 14:31
Weggaan
Gezien de ervaringen die je al hebt met deze school, zou ik zeker een andere school zoeken. En de Leo (voor oudste) en de reguliere klas van dezelfde school voor jongste lijkt me een prima optie. Telt jongste nog extra zwaar mee als hij zowel een broer op de Leo heeft en op het reguliere deel zit?
Je lijkt bezorgd dat de oudste moet verplaatsen ten bate van jongste. Maar ik vind je ervaringen met oudste voldoende om hem een andere kans te geven.
Hier ervaring met eerst versnellen en daarna toch naar Leo. De versnelling vond zoon (toen 7) heel moeilijk omdat hij bang was zijn vriendjes kwijt te raken. De hogere groep was vooral een opluchting omdat de kinderen ouder waren. Qua leerstof was het niet voldoende dus is hij dit schooljaar op een Leo gestart.
Wat ik zie is dat hij zich niet meer hoeft aan te passen aan de rest. Hij kan zichzelf zijn. Hij geniet van zijn nieuwe vriendjes en van het aanbod op school.
Ook hij ziet op de BSO en bij de sportclub nog oude vriendjes en dat vindt hij prettig. Maar het contact is natuurlijk wel minder geworden.
Wat bij ons veel uitmaakte in onze beslissing, is dat het met oudste altijd aanmodderen was op school. Altijd maar zeuren over andere stof, compacten, discussies als: wij zien het niet....., dagen dromen in de klas.
Achteraf gezien hadden we voor oudste ook een andere school moeten zoeken.
blauwtje
31-10-2010 om 16:27
Na de posting van chippie
..ben ik gaan wandelen en heb ik me gerealiseerd dat haar kritiekpunten tot op zekere hoogte ook de mijne zijn. Ik denk dat ik er voor oudste nog wel uit zou komen bij de oude school. Ze hebben echt goede plannen en de IB-er en de directeur vertrouw ik blind.
Voor jongste is het een ander verhaal. Ik weet niet of hij per se begaafder is dan zijn oudere broer maar hij is iig veel uitgesprokener. En ik krijg een steen in mijn buik bij het idee dat hij nog zes jaar, of vijf jaar, of hoeveel jaar dan ook moet wachten op de rest van de klas. Niet bij de goede juffen, zeg dat hij de komende zes jaar 2 jaar een goede juf heeft, daar durf ik wel op te rekenen. Maar zes van de zes, dat denk ik niet.
Nou ja, en bij oudste aarzel ik dus.
Da's dus de crux. Waren er geen wachtlijsten en was er daadwerkelijk vrije schoolkeuze dan wist ik het wel. Dan zou ik jongste laten uitkleuteren en per groep 3 naar de Leo sturen. Dat kan niet, of ja, dat kan wel maar dan wordt het met leerlingenvervoer naar de andere kant van de agglomeratie. Niet ideaal.
Oudste zou ik op de oude school laten en volle kracht vooruit met ib en directeur aan mijn zijde de boel platwalsen voor hem.
Angela, bedankt voor de info. We hebben het idd over dezelfde school. Dit is een school die goed bekend staat, die Leo erbij doet uit overtuiging en niet om zieltjes te winnen. Een grote stichting in goeden doen, en ik verwacht ook geen grote financiële trubbels. (maar toch bedankt voor je verhaal Gerry, want dat wijst me nog even waar ik op moet letten. Ik zal zeker doorvragen als ik daar kom volgende week).
Groen; heb jij insider knowledge? Waarom weet je dit toch zo zeker? Is het de combinatie van mijn manier doen met wat je van de school weet, de manier waarop mijn haar zit en de wijk waar ik woon? Ik bedoel, een klassikale school met goede bedoelingen, waarom zou je daar niet uit kunnen komen?
Iedereen weer zeer bedankt. Ik ben iig praktisch gesproken alweer een stuk verder dan vorige keer. Ik ga volgende week met eigen school om de tafel over jongste en ik ga bij de Leo kijken. Maar dankzij dit draadje heb ik mijn beweegredenen weer helderder.
groen
31-10-2010 om 17:08
Goede bedoelingen
Ik heb gewoon niet zoveel met goede bedoelingen. De weg naar de hel..nou ja, je snapt het wel. Ik vertrouw wel dat ze vol goede wil zijn, maar dat is niet hetzelfde als de juiste expertise. Die zit op het moment wel bij de Leonardo. Verder, tja, je haar uiteraard. Je keuze in voornamen, je eigen verleden en het mijne én mijn eigen grote fouten op dit gebied maken me bijzonder wantrouwend. Maar ik geef toe, ik kan nog wel wat meer input gebruiken. Ik kom wel een keertje observeren ![]()
blauwtje
31-10-2010 om 17:45
Ok groen
Ik had expres de genotmiddelen nog weggelaten. Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dat helpt me ook weer verder.
Volgens mij is het trouwens mijn beurt om te observeren.
En terug naar het onderwerp: daar heb ik het dus ook nog even met mijn moeder over kunnen hebben. Heel bijzonder dat ze daar zelf ook op doorging. Ze schetste hoe moeilijk het is om met een slim kind te lopen leuren, en hoe ze mijn middelbare schoolkeuze had gevolgd terwijl ze het er niet mee eens was. Ik heb daar echt een nare schooltijd gehad, ze had dus achteraf gelijk.
En tsja, ze heeft vrijwel altijd gelijk gehad in deze dingen. Het gesprek vermoeide haar overigens zo erg (10 minuten op zo'n ding zitten typen) dat we niet meer naar buiten konden. Echt haar kado aan mij.
Wat het iig makkelijker maakt is dat ik denk dat de Leo hier niet onder schot ligt, het is geen noodgreep van die stichting. Dat maakt dat ik meer naar onszelf kijk, onze eigen omstandigheden kan ik zwaarder laten meewegen.
Oh ja, ik heb me ook al ingeschreven voor kinderopvang in de buurt van de Leo. Er bleek toevallig net nieuwbouw te zijn dus wschl wel plek als we van dag schuiven. Uniek, want kinderen die hier later in de buurt zijn komen wonen hebben nog anderhalf jaar op hun oude school moeten blijven omdat de wachtlijsten kreezie waren in het bewuste stadsdeel.
blauwtje
31-10-2010 om 20:09
Ja pelle
..inderdaad. Dus mijn rekensom was nog drie jaar school, waarvan twee jaar sociaal gezellig. Beetje oogst na het zaaien. Vorig jaar was bijna grimmig ongezellig af en toe. Hij werd vooral in de gaten gehouden door de anderen, gejend ook wel. Echt pesten liet hij niet toe, maar leuk is anders. En volgend jaar zitten die andere kinderen in de stress van cito en schoolkeuze.
Maar het is toch nog belangrijker om te kijken waar hij het beste onderwijs kan krijgen.
blauwtje
02-11-2010 om 19:14
We zijn geweest
Toen ik daar zat leek het me allemaal wel duidelijk, we zouden ervoor gaan, maar de twijfels kwamen in de loop van de dag terug.
.geld lijkt snor te zitten. Grote stichting erachter, sowieso garantie voor drie jaar.
.toen ik het rooster zag ademde ik aanvankelijk op: zoveel minder rekenen en taal, zoveel tijd voor andere dingen, en dus zoveel minder wachten! Dat is geweldig.
.man ziet het ook zitten. Die gaat op zijn intuitie af, en ik neig ernaar om die zonder meer te volgen.
maar... toen ik het rooster wat uitgebreider bestudeerde ontdekte ik het vak "omgaan met hoogbegaafdheid". Mijn eerste reactie was ok, hebben jullie dan ook "omgaan met slordigheid", "omgaan met ochtendhumeur", "omgaan met dagen dat alles meezit", "omgaan met schoonouders"? Want ik denk nog steeds dat dit soort kinderen heel normaal is, die komen nog wel het eea tegen in hun leven die andere mensen ook tegenkomen.
Langzaam groeide bij mij het besef dat je daar dan zit met iemand die je glimlachend vertelt "deze kinderen zijn zus" of "deze kinderen hebben meestal nog niet zo". Allemaal algemeenheden. In dit specifieke geval afkomstig die zelf niet zus of zo leek te zijn. Daardoor ontstond er een onaangename afstand. Alsof alle eigenschappen van die kinderen aan hb toegeschreven leken te worden. En die platitudes van "emotioneel lopen ze achter" whaaaaaa, die van mij toevallig niet.
Het lijkt wel een freakshow ging bij mij door het hoofd. Het zijn normale kinderen met hooguit een wat afwijkende bedrading bovenin en daardoor een wat ander reactiepatroon, en ook een ander opnamepatroon. Er komt veel binnen. Daar moeten ze wat mee. Maar dat betekent nog lang niet dat ze in alle opzichten anders zijn. Doordat gewone scholen ze niet voldoende kunnen bedienen wordt met dit soort goed bedoelde initiatieven hun anders-zijn benadrukt. Als dat inderdaad een goeie solide basis oplevert moet ik me daar misschien bij neerleggen. Maar ik krijg de indruk dat ik mijn kind in een soort reservaat moet afleveren. Weinig contact met de rest van school, dat staat me erg tegen.
Ze hebben allemaal een laptopje waar ze ook in vrije momenten wat op lopen te rommelen.... ook niet echt mijn ideale voorstelling. Van mij moeten ze juist grof motorisch aan de slag, praktisch, breed, van alles. Niet een muis in de klauwen gedouwd krijgen.
Nou ja, ik gooi even alles eruit. De mensen die me al privé gemaild hebben moeten dat vooral blijven doen want dit is je kans mensen. Degene met het winnende argument bepaalt de toekomst van mijn zonen de komende 3 resp 7 jaar!
Ik weet het niet meer. Wat ik wél weet is dat ik nu eigenlijk niet kan beslissen, maar ja, de wachtlijsten he mevrouw. Er komen kinderen van 40 km ver. En ik woon gewoon om de hoek. Vandaar ook mijn twijfel, het voelt als een keuze.
Voor jongste moeten we dus nog afwachten maar mijn verwachting is dat hij met twee jaar zeker (dus vanaf regulier groep 4) en met een jaar mogelijk (vanaf groep 3) plek zou hebben daar.
groen
02-11-2010 om 19:56
Kom op blauw!
Je kunt het. Kinderen zijn veel meer freak als ze de enige zijn in een groep. De school is om de hoek, het aanbod is veel leuker, dat uurtje in de week 'omgaan met HB' strepen we moeiteloos weg tegen zeventien uur onder je niveau rekenen. Ik ben nog steeds voorstander. Bekijk ook je alternatieven: je jongste als freak van de klas want twee klassen hoger en alles nog saai, bijvoorbeeld...
blauwtje
02-11-2010 om 20:14
Grinnik
hehehe, ik moest wel lachen om jouw reactie.
Wou je soms een clubje beginnen, omgaan met hoogbegaafdheid voor volwassenen? Veertig keer, jaha, veertig keer gaan ze het er dit jaar over hebben daaro!!
Of ik moet nog even bellen en vragen of het minder dan veertig keer is.
Ik zit me er al helemaal op te verheugen dat we bij de huidige school kunnen blijven. Die halen nu alles uit de kast, morgen hoor ik wat de plannen zijn.
Niet om jou te plagen hoor. Ik schaam me allang voor dit draadje. Dat ik mensen van nuttige dingen afhoud met overwegingen die ik bij mezelf moet houden. Ik snap ook niet waarom ik maar geen knoop kan doorhakken. Is het omdat ouders af en toe een stap in het duister moeten zetten? En wat als jongste straks 129 heeft bij de test? Dan ben ik er ook mooi klaar mee.
Ohh brrr... wat is het toch altijd makkelijk om andere mensen te vertellen wat ze moeten doen.
Heb je al gezien hoe schitterend donker het is nu buiten, met die gezellige wintertijd.
Oh en nog even over dat freaken. Nu zitten ze bij elkaar, doordat de rest van de scholen geen aandacht/plek voor ze hebben. Waarom, ja echt, waarom gaan ze dan vrijwillig verder freaken? Waarom kunnen ze niet doen of die kinderen normaal zijn, nu ze eenmaal bijelkaar zitten. Prrrfffrrrr.........
Ik wou dat ik mijn kinderen hier kon upbeamen, dan konden jullie het gewoon voor me beslissen.
groen
02-11-2010 om 21:17
Streng
Nou, nou, zo'n clubje, dat heb ik wel eens geprobeerd. Ik ben voor de aardigheid drie keer geweest bij mensa, en heel hard weggerend van alle jeugdtrauma's en halve garen. De derde keer gingen we bowlen. Nee, dat heeft alleen nut in een eerder stadium. Zoals bij jouw kinderen ![]()
Als jouw jongste straks 129 heeft (lijkt me heel onwaarschijnlijk, maar goed, ik ga het nu even serieus nemen) dan zit 'ie toch prima op de S., lijkt me. Mist hij alleen de vaklessen HB-zijn.
Ze doen wel of de kinderen normaal zijn, maar uit ervaring weten ze ook dat er mensen zijn die er anders tegenaan kijken. Dus daar gooien ze veertig lessen tegenaan. Misschien vragen ze wel ouders voor gastlessen
Of ze vragen normale kinderen, en dat ze daar dan vragen aan mogen stellen, hoe leerzaam is dat! "Hoe oud kunnen jullie worden?' 'Hoeveel wegen jullie nou?' Zoals het vroeger ging met spreekbeurten over hamsters enzo.
En dat je zo over de intuïtie van je man heen walst! Schaam op jou. Een bloedige schande. Mannen hebben ook gevoel hoor. Maar ik ben Heel Benieuwd wat de oude school gaat doen natuurlijk, logisch om te denken dat ze nu ineens wel weten hoe ze dat moeten vormgeven. Die afgelopen tig jaar waren gewoon een klein vergissinkje. Nu komt het allemaal goed (hehehe
)
Heel leerzaam juist, zo'n draadje. Als ik jou bezig zie snap ik ook weer waarom ik het zelf niet allemaal goed gedaan heb. Dat bestaat gewoon niet. We doen maar wat.
Emmawee
02-11-2010 om 21:25
Blauwtje
Ik zou het ook echt niet weten. Ben alleen maar zo blij dat ik niet voor die keuze sta. Scholen voor hoogeigenwijze, hoogcreatieve kinderen bestaan (nog?) niet (en zou ook niet meer nodig zijn). Ik ga dus zeker niet voor het winnende argument. Maar voor mij zou misschien de keuze zijn: wat kan ik ze zelf het makkelijkst aanbieden buiten school aanbieden? Grofmotorisch aan de slag (met löss!), of hoogtheoretisch gerommel met mede-slimmers? En dan zou ik school de andere kant laten bieden.
Maar in elk geval wil ik je gewoon heel veel succes wensen met jullie keuze.
Groeten, Maw.
blauwtje
02-11-2010 om 21:28
Net nog met mijn man overlegd
1+1=2
Ze kunnen daar dingen die op de andere school niet kunnen. Dus moven.
Hij ziet het dus een stuk simpeler dan ik, en ja groen, hij zal wel gelijk hebben.
Nog even zitten doorlezen op de Leonardosite; ja, dat alles top down wordt aangeboden is wel een zegen ja.
Grmbl...
Van jongste verneem ik nu in stukjes en hapjes dat ze hem doortoetsen dat hij wschl naar onze favo juf mag in groep 3 (waar ik hem niet heen wil hebben omdat ik dat versnellen nog steeds niet zie zitten).
Ik heb heel veel moeite om me los te scheuren van die andere school. Ik dacht echt, echt dat dat 'm zou worden. Dat ik daar een veilige basis zou vinden voor mijn kinderen. Echt. Dat we daar een gemeenschap zouden vinden ook. Nou ja, wat ik al zeg, een veilige plek.
En nu zijn al die juffen van alles aan het verzinnen.. er is ook nog wel wat nodig want jongste moet nog een jaar door. Heb geen toezegging dat hij al op het normale onderwijs daar kan starten. Overigens mist hij de hele topdown benadering als hij onder de 130 scoort hoor, da's echt alleen bij de Leo zelf.
Ik hoop dat Annet zich nog meldt met haar achtergrondkennis.
blauwtje
02-11-2010 om 21:44
Goed punt maw
ik ben het idd heel erg beu om van alles thuis te moeten aanbieden. Voor puntje puntje kinderen, en ook voor heel veel andere kinderen, maar goed, ik had het over puntje puntje kinderen, is school enorm vermoeiend. Je moet de hele dag je aanpassen en je kop houwen (ok dat was even vanuit mezelf hihi), je leert niets (dat is wel typisch voor dit subgroepje), en dan moet je als je thuis komt a. bijkomen van de inspanning van het aanpassen en b. alsnog iets te leren vinden.
Dat maakt dus dat ik hier met 2 apen zit af en toe. De een houdt het 's avonds lang vol en de ander begint om zeven uur 's ochtends en houdt zijn mond dan geen tel meer dicht. Ook meteen met ingewikkelde vragen en dingen, dat je echt denkt waar haal je het vandaan.
Ach nou ja, het is ook de vrees van mij voor wat er later van ze moet worden, of je een stempel krijgt door zo'n school, hoe het is als je dan weer op een gewone school verder moet, blablabla allemaal kulargumenten natuurlijk.
Ik zou natuurlijk het liefst, en ja, dat meen ik echt, gewoon met mijn OOL-vriendinnen (even dat draadje lezen of ik jullie wel zo mag aanduiden, heb ik niet helemaal gevolgd, niet zo geinteresseerd in nomenclatuur en taxonomie) lekker de hele dag bomen bij een kopje thee in de Löss met alle hooglieve kindjes om ons heen en een zonnetje (voor Yta) en een keuken waar Cobi staat te mixen en nou ja, zo kan ik nog wel tig namen noemen.
Als ik erover doordenk... dat die ene zegt dat hij altijd zijn vinger opsteekt (die van 5) en die ander zegt dat hij nooit zijn vinger opsteekt (die van 9)... dat is toch genoeg reden om te wisselen?
joep
02-11-2010 om 22:49
Misschien
wel de laatste die jou advies kan geven, maar ik reageer toch even. Ten eerste de les: omgaan met hb, dat kan uit van alles bestaan (hb en slordigheid, hb en schoonouders b.v) en kan dus heel nuttig zijn. Ik denk daarnaast ook nog aan dingen als hoe kom je niet te arrogant over op anderen (terwijl je dat misschien wel bent, je gaat natuurlijk op een gegeven moment denken dat de wereld uit halve zolen bestaat) en hoe kom je de dag een beetje normaal door terwijl het je niet interesseert (ze moeten op een gegeven moment ook aan het werk). Ik zou mij er persoonlijk niet door laten afschrikken.
Daarnaast zeg je bang te zijn voor stigmatisering, ik denk juist dat het eerder een beetje cachet geeft aan je schoolloopbaan. Er zijn veel personen die zichzelf hb vinden, ik ken zelfs iemand die regelmatig zijn iq opnoemt. Dat is geen gezicht natuurlijk, maar heb je gewoon op een leonardo gezeten, dan is het nou eenmaal zo. Zeker als het echt dichtbij is zou ik het lekker doen.
ijsvogeltje
02-11-2010 om 23:13
Blauwtje
Ik zie je draadje nu pas. Natúúrlijk gaan jullie moven, lijkt mij een duidelijk verhaal.
Het is mooi dat je na een gesprek met de directeur op de huidige school weer vol vertrouwen bent dat het ook daar best goed kan komen. Maar Blauwtje, zeg nu eerlijk... ondertussen moet jouw oudste zich alweer een paar maanden 'bewijzen' aan zijn huidige leerkracht om überhaupt wat uitdagender werk te mogen krijgen. Dat schiet toch gewoonweg niet op?
En een uurtje omgaan met HB: klinkt zo gek nog niet hoor. Zal waarschijnlijk helemaal niet gaan over HB, maar juist over de omgang met normaal- of minderbegaafde kinderen. Als je zelf makkelijk leert, kun je wel eens vergeten dat veel anderen toch echt wat minder snel en intelligent zijn. Mag je ze best zo nu en dan op wijzen, niets mis mee.
Je hebt de keuze tussen een school waar ze verstand hebben van kinderen 'zoals die van jou', en een school waar dat (weet je inmiddels uit ervaring) niet zo best is gesteld. Dat is dan toch gewoon een duidelijk verhaal? Je kiest de school waar je kinderen (waarschijnlijk) het beste tot hun recht gaan komen. Klaar, stoppen met twijfelen, gewoon doen.
rodebeuk
03-11-2010 om 07:24
He, lekker
..rot geslapen maar wat word ik fris wakker van joep en ijsvogeltje!
Wordt vervolgd (zit stiekem op zolder maar moet natuurlijk nu aan de gezinsopstart meedoen)
Guinevere
03-11-2010 om 09:27
Even niet mee eens, gaat licht off topic
Ik ben het er even niet mee eens. Ik bedoel dat deel dat je denkt dat de rest van de wereld uit halve zolen bestaat. Juist als je in een klas zit met alleen maar bovenbegaafde koters, heb je dat gevoel niet. Want die kinderen waar je tussen zit, die zijn dan de norm dus normaal. Toen ik op het VWO zat voelde ik mezelf echt niet zo'n slimme vogel bijvoorbeeld. Toen ik op de lagere school zat werd ik zowat op een voetstukje gezet, daar viel ik juist heel erg op tussen de minder presterende kinderen. Ja, toen had ik wel het idee dat er veel halve zolen rondliepen.
En nu vertoef ik dagelijks ook niet bepaald tussen de laagopgeleide mensen, waardoor ik mezelf heel doorsnee vind... Dit even als voorbeeld hoe je wereldbeeld verschilt met je omgeving.
krin
03-11-2010 om 09:59
Blauwtje
deze al gezien?
Let vooral op de teloorgang van 'divergent thinking', ongeveer vanaf de 7 min. Ik denk, nauwelijks gehinderd door kennis/ervaring, dat de kans dat jouw kinderen hoogleuk en hooggelukkig worden/blijven groter is op een school waar ze veel vrije denkruimte krijgen.
wolf
03-11-2010 om 11:01
Guinevere
Zo bedoel ik dat ook niet hoor, het is eigenlijk maar ter illustratie, om blauwtje over de streep te trekken.
Daarnaast kun je wel niet vinden dat je slimmer bent dan de rest, maar het wel uitstralen. Daar heb ik zelf heel veel last van. Ik lijk arrogant en dat is echt onhandig. Ik kan bijvoorbeeld nog geen discussie winnen, het nodigt uit tot fanatisme.
In ieder geval: de les omgaan met hb kan dus nog interessant worden.
joep
03-11-2010 om 11:03
Fout
wolf moet zijn joep, wolf heet ik ergens anders. (waar ik wat gevaarlijker over moet komen).
Kobalt
03-11-2010 om 11:31
Krin!
Wat een briljant filmpje! Ben het er zo mee eens. En dan heb ik zelf toch ook een adhd-er die medicatie gebruikt in huis....