Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tihama

Tihama

08-10-2008 om 22:24

Uren huiswerk per dag op vo: is dat echt 1,5 uur?

We zijn net terug van een informatie-avond voor wat middelbare scholen. Mijn man en ik zaten net nog wat na te praten over de 1,5 uur huiswerk per dag die al die mentoren noemden als normaal.

We herinneren ons dat dit in onze tijd ook altijd genoemd werd. Maar we herinneren ons ook dat we dat zelf nooit deden. Is die 1,5 uur nu écht iets dat het gemiddelde kind doet of is het iets wat iedereen zegt, omdat het zo 'hoort'? Zijn mijn man en ik gewoon vreemde uitzonderingen die alleen even piekten voor toetsen en daarna weer in lethargie wegzonken?

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Zus

Zus

08-10-2008 om 22:35

Welnee

Die anderhalf uur per dag is wat de mentoren wel zouden wíllen dat leerlingen in hun huiswerk steken. Geen leerling die dat in werkelijkheid doet, alleen maar in toetsweken en daarna weer absolute lethargie

Lys Lionne

Lys Lionne

09-10-2008 om 00:02

Nog maar net begonnen

Oké, dochter is nog maar net begonnen op het VO, maar er zijn toch echt wel dagen dat ze 1,5 uur aan haar huiswerk (leer-en maakwerk) zit. Oké, hooguit een half uurtje komt ook voor hoor haha, maar die 1,5 zijn ook geen uitzondering. Vorige week had ze 1 proefwerk en 5 SO's in één week, dat naast al het maakwerk zorgt toch wel voor minimaal 1 tot 2 uur studeren per dag....
Overigens vond ik huiswerk maken heerlijk, véle malen beter dan in de schoolbank zitten Dus ik zorgde dat ik zoveel mogelijk thuis werkte en zo min mogelijk op school vertoefde ....

Jujube

Jujube

09-10-2008 om 00:32

Hier

Dochter zit in 1 gymnasium en zit gemiddeld 1 uur per dag aan haar huiswerk. Volgens school is 1 tot anderhalf uur normaal. Er zijn dagen dat ze minder doet, maar ook dagen dat ze iets meer doet (vorige week een proefwerk en 2 S.O.'s op 1 dag). Ze maakt en leert het huiswerk op de dag dat ze het opkrijgt en blijft leerwerk herhalen tot ze een s.o. of proefwerk heeft. Maar goed, zij is erg braaf en plichtsgetrouw. Zoon van 15 zat altijd gemiddeld nul tot 15 minuten per dag aan zijn huiswerk en heeft nu door dat wanneer hij ietsje meer doet de resultaten veel beter zijn. Dat was even schrikken voor 'm!
Ik vind overigens dat lln nu meer moeten doen dan ik vroeger. Meer maakwerk sowieso, ook voor vakken als levensbeschouwing, techniek, muziek, e.d. Ik hoorde dit vanavond (net ouderavond gehad) van alle ouders.

Maylise

Maylise

09-10-2008 om 01:07

Dat zeggen ze alleen maar

Dat zeiden ze vroeger inderdaad ook al. Ik kan me nog van de middelbare school herrineren dat ik elk jaar bang was dat dit jaar echt het jaar zou zijn dat we uren huiswerk moesten maken. Gelukkig is dat jaar nooit gekomen. Bij mijn kinderen zag en zie ik dat ook. Het valt reuze mee behalve als je zo'n nerd bent als mijn vijftien jarige zoon die niet tevreden is tenzij hij een 9 haalt en de beste van de klas is of zo onadenkend als mijn nu net van school af 18jarige zoon die tijdens de les altijd liep te suffen/klieren waardoor hij thuis alles moest doen. De oudste kinderen liepen hier meer te praten over hoeveel huiswerk ze hadden dat dan ze nou eigenlijk aan dat huiswerk zaten. Vooral mijn oudste dochters hebben allebei echt nooit wat gedaan behalve praten over hoeveel ze moesten doen en hoe zwaar ze het hadden. Als ze een keer voor een proefwerk leerden dan moest dat ook uitgebreid vertelt worden aan ons want dat was blijkbaar heel bijzonder.

rosa

rosa

09-10-2008 om 08:37

Nou

Onze brugger heeft het nu nog rustig, met ik denk ongeveer 3 kwartier huiswerk per dag.
Onder derdeklasser zit toch regelmatig aan de 2 uur of langer. Maar misschien zit daar wel wat gecomputer tussen, daar heb ik niet helemaal zicht op.
Veeel maakwerk inderdaad, met name wiskunde.
En hier beginnen de presentaties nu toch, die vreten ook tijd.

Rosa

Jujube

Jujube

09-10-2008 om 09:18

Aanvulling

Ik moet wel even aantekenen dat dochter een echte streber is. Alle cijfers onder de acht vindt ze 'slecht'. Ze doet uitspraken als "als ik eraan denk dat ik een zes haal krijg ik al tranen in mijn ogen". Het moge duidelijk zijn dat zoon meer denkt in de trant van "Als ik een zes (of een 5,5) haal is dat meer dan genoeg".
Groet,
Jujube

Tihama

Tihama

09-10-2008 om 12:10

Okay

Mijn man en ik waren allebei van het 5,5 is óok-voldoende-kaliber, dus dat past dan wel weer in het plaatje. Ik heb zelf gymnasium gedaan en ik kende wel wat strebers in mijn klas. Die inderdaad, Jujube, moesten huilen bij alleen al de gedachte aan een onvoldoende. Dat ik vrolijk verder kon leven met een drie voor een onverwachte overhoring engels vond een van mijn vriendinnen ook onvoorstelbaar. Man en ik waren allebei behoorlijke experts in de studiehandleiding. Wisten precies wat we voor een proefwerk moesten halen om de onvoldoendes van onverwachte overhoringen te compenseren

Dat werkstukken gedoe lijkt me wel wat lastiger. Onze kinderen zitten nu op een school waar al vanaf groep 5 gewerkt wordt met werkstukken, boekbesprekingen etc. De kalender thuis staat dan ook gevuld met alle inleverdate (en een reminder in de weken ervoor). Bovendien werken ze met weektaken en moeten de kinderen (ook vanaf groep 5) zelf in de agenda inplannen. Zoon zegt zelf dat agendabeheer zijn slechtste vak is. Dat zal dus nog wel een aandachtspunt worden.

Tihama

Yta Chalne

Yta Chalne

09-10-2008 om 16:26

Valt mee

Hier een oudste die een schema maakt wanneer ze wat moet doen/ leren, zij heeft aan een half uur leren in de twee dagen wel genoeg. Daar vallen ook de werkstukken en verslagen onder. Zus vlak eronder is zo te lezen familie van de dochters van Maylise, ze vindt dat ze erg veel werk heeft maar qua effectief leren doet ze zeker niet meer dan haar zus. Ze praat er alleen meer over.
Qua werkstukken doen ze het meestal op school in de miljoenen tussenuren, dat scheelt.
De cijfers die ze toelaatbaar vinden variëren per vak, voor veel vakken is 5,5 prima, voor sommige vakken (muziek bij oudste bijvoorbeeld, daar doet ze ook examen in) gaan ze voor de tien.

Jolijt

Jolijt

09-10-2008 om 17:37

In het begin

halen ze hier die anderhalf uur zeker wel (met een beetje lastig rooster soms ook wel het dubbele, voornamelijk omdat het tweetalig is). Maar na een half jaartje lukt het steeds vaker om alles al in de klas af te hebben en dan blijven de proefwerken en werkstukken over en da's inderdaad een avondje pieken.

mama-van-louiza

mama-van-louiza

09-10-2008 om 21:25

Woeha maylise

"Ik kan me nog van de middelbare school herrineren dat ik elk jaar bang was dat dit jaar echt het jaar zou zijn dat we uren huiswerk moesten maken. Gelukkig is dat jaar nooit gekomen." Herkenning, herkenning, grinnik.
Ik was net zo'n kind als die van Yta: bij de helft van de vakken was ik vooral aan het uitrekenen wat ik minimaal voor een toets moest halen, en paste mijn huiswerkhouding daar naadloos op aan. Bij andere vakken was ik een ongenadige streber (vaak in competitie met een of twee anderen in de klas). En ook ik zeurde wat af over mijn huiswerk. Het was alles bij elkaar toch zeker een paar uur in de week, poeh.
Mijn leerlingen nu hebben alleen leerwerk als huiswerk, ze maken alles in de les. Ik heb sterk de indruk dat juist leerwerk als heel vervelend huiswerk wordt ervaren, maakwerk is lang niet zo erg. Klopt dat?
Groetjes
Marieke

Lynna

Lynna

09-10-2008 om 21:50

En hier

Zoon zit in 3 havo, als die een kwartier per dag iets doet is het veel. Hij zegt dat hij in de les hard werkt en zijn cijfers zijn tot nu toe goed.

Dochter zit in 2 gym, heeft zeker 1,5 uur per dag huiswerk, soms 2 uur. En dan werkt ze in het weekend nog vooruit. Maar haar tempo ligt ook niet zo hoog.

En Marieke, maakwerk vinden ze hier lang niet zo erg als leerwerk!

Tirza G.

Tirza G.

09-10-2008 om 23:19

Nee

Ik hoor het ook al jaren en heb het nog nooit in de praktijk gezien. Tien uur in de week, wordt er hier als norm gegeven - da's ook anderhalf uur per dag. Maal 40 weken, reken ik dan even efficient door, is 400 uur per jaar. Nou, echt niet.
Of, inderdaad, zoals Maylise het omschrijft: je moet het steunen en zuchten op de bank er ook bij rekenen. Ik moet nog zoveel doeoeoeooeoen steunde zoonlief van de week theatraal om half zeven (hij moet om 7 uur naar sport), ik kan écht niet weg vanavond. Wij pamperen, hij zit tenslotte in de 3e, belangrijk jaar, laatste week voor herfstvakantie, veel toetsen. Ja hoor. Kwart over zeven was-tie klaar. Wij de pamper maar weer afgedaan en volgesnikt, het gaat nog wel éffe duren voor hij zo efficient wordt als zuslief in haar eindexamenjaar, die moeiteloos zeven vakken in 16,5 minuten afwerkt met de kookwekker. Efficiency is blijkbaar erfelijk Van moeder op dochter, dat dan wel.

Tirza

Hier ook niet

Mijn dochter zit in 2 havo en veel huiswerk wordt al op school gemaakt. Ze is dan thuis ook meestal binnen het uur wel klaar.

Milawis

Tipo

Tipo

09-10-2008 om 23:55

Hier ruim

Dochter komt ruim aan de anderhalf uur per dag, soms ook nog wel 2,5 uur met dingen als topotoetsen erbij, is dus heel veel als ik hier meelees. Dochter zit in 2VWO, haalt wel hoge cijfers maar vind een 7 ook prima.

Ik moet eens met haar meekijken of het anders kan begrijp ik

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2008 om 11:35

Maken is minder erg dan leren

Maakwerk kan met de radio aan, hummend met een glas drinken in je hand. En maakwerk is eindig. Leerwerk is nooit klaar, hoe weet je zeker of je iets weet? Nog maar eens doorlezen, nog maar eens kijken. Neeeeee, maakwerk. Dát is goed te doen.

Tirza

Dirkje

Dirkje

10-10-2008 om 14:30

Oei,

als ik dat zo lees ben ik een afschuwelijke uitzondering. Ik heb vanaf het begin op de middelbare school kei- en keihard moeten werken om het te kunnen bijbenen. Anderhalf uur per dag? Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik vanaf het begin meer heb gedaan. Niet om extra hoge cijfers te halen, maar wel om over te kunnen gaan, desnoods met de hakken over de sloot. Vanaf de 5e werd het relaxter, omdat ik toen een pakket gekozen had dat goed bij me paste. Dat betekende niet dat ik minder hoefde te studeren, wel dat de resultaten flink omhoog gingen.
Ik ga er dan ook van uit dat mijn kinderen echt wel het gestelde aantal uren nodig hebben als ze op het vo ziite. Is dat niet zo, dan hebben ze geluk gehad. Gelukkig is het nog niet zo ver.
groet,
Dirkje

mama-van-louiza

mama-van-louiza

10-10-2008 om 17:37

Spijker op de kop, tirza

Volgens mij heb je helemaal gelijk: maakwerk kun je doen met een muziekje, msn-gesprekje en cola bij de hand. Af is af. Leerwerk is ongrijpbaarder: snap ik het nu echt wel? Ik leerde zelf meestal 's morgens vroeg, dan zette ik de wekker om vijf uur. Gek genoeg was de tijdsdruk dan zo hoog dat ik eindelijk aan de slag ging. Ik kon het namelijk niet meer uitstellen, het was do or die. Mijn vrienden en familie verklaarden me voor gek, maar ik ben een extreme deadliner. Die haar leerlingen dag in dag uit voorhoudt dan een goede planning het halve werk is (hypocrisie ten top).
Groetjes
Marieke

Tihama

Tihama

10-10-2008 om 21:10

Niveau

Het is me inmiddels wel duidelijk dat mijn interpretatie nu klopte

Maar ik heb inmiddels wel een andere nieuwsgierige vraag. Kan een kind dat voldoendes haalt met nietsdoen op de HAVO dan met 1,5 uur per dag VWO halen?
Of moet je omgekeerd redeneren: als een kind 1,5 uur per dag huiswerk moet maken om het VWO te halen, zou het dan eigenlijk niet naar de HAVO moeten? Idem HAVO, TL etc?

Tihama

Fraz

Fraz

10-10-2008 om 21:35

Mijn stelling

vroeger was dat een HAVO leerling of een luie VWO leerling was of een ijverige MAVO leerling.

Ik was dus lui en heb HAVO gedaan. Tja of dat voor de huidige HAVO nog geldt weet ik niet. Wij waren natuurlijk erg vrij in het kiezen van 6 vakjes (oke engels en nederlands verplicht)

Dus ja vroeger zou ik compleet met je eens zijn Tihama

Lynna

Lynna

11-10-2008 om 08:56

Haha mama-van-louiza

Ik moest erg lachen toen ik jouw berichtje las, het had mijn berichtje kunnen zijn. De enige manier om een proefwerk fatsoenlijk in mijn kop te krijgen was om inderdaad om 5 uur op te staan en dan te gaan stampen. Helaas was ik de volgende dag wel weer alles vergeten

Nu ben ik gelukkig veel beter in plannen

Huiswerkplicht 3 uur per dag

*Plop* daar is ze weer.
In de wet is de urenlast voor VO leerlingen vastgelegd. Die urenlast bedraagt 1600 klokuur per jaar en bestaat voor ca 1000 uur uit uren op school. De overige 600 uur is dus huiswerktijd. Bij een lesrooster van 25 klokuur (x 40 onderwijsweken) hoort dus 15 uur huiswerk. Dat is 3 uur per schooldag.
Sommige leerkrachten doen hun uiterste best om hun aandeel in deze huiswerktijd te leveren. Anderen houden het bij het noodzakelijke werk dat natuurlijk niet elke dag weer 3 uur bedraagt.
Die kloktijd en huiswerkplicht bestaat al een flink aantal jaren. Mijn kinderen hadden er ook al 'last' van. In de praktijk waren ze natuurlijk niet zoveel tijd kwijt, hoewel het er wel op neer kwam dat ze tijdens elke vakantie wel een werkstuk of portfolio moesten maken of een boek moesten lezen.
Ze hadden er werkelijk last van als leerkracht A een of ander project opstartte (in te leveren over 4 weken, formele urenlast 80 uur), terwijl in die tussentijd er ook proefwerkweken of ander veel onontkoombaar werk te doen was. Dan hadden zij ook echt haast. Leerlingen die preciezer met hun werk omgingen en werkelijk alles deden wat er gezegd werd, kwamen dan in tijdnood.
Ik weet niet of er nu nog zo makkelijk omheen te fietsen is als toen mijn kinderen nog op het vo zaten. In die tussentijd is het toezicht op het aantal uren in de klas alleen maar aangescherpt en zijn er onontkoombare activiteiten bijgekomen (verplichte stage bijvoorbeeld). Hoe dan ook: Hou er bij het plannen van tussendoor vakanties rekening mee dat kind huiswerk mee heeft. Een werkstuk, een boek, een presentatie, noem maar op.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

11-10-2008 om 13:19

O ja, vakantie

Dat is waar. Het werk gaat gewoon door. Ik weet wel dat onze oudste daar in de onderbouw complete hysterie-aanvallen van had. Ik Heb Vakantie!!! Die vond het oneerlijk, gemeen, en noem maar op dat ze óók in de (korte) vakanties gewoooooooon door moest met boeken lezen, leren, werkstukken maken enzovoort.

Het went.

Tirza

Ingrid

Ingrid

11-10-2008 om 18:19

Huiswerk

Onze dochter zit ook in de brugklas gymnasium en ze doet nooit langer dan drie kwartier huiswerk. Op school zeggen ze dat 10 minuten per vak voldoende moet zijn. Vriendinnetje zit op de vmbo/havo brugklas en werkt anderhalf tot twee uur per dag, en dan krijgt ze het vaak niet af. Zelfde scholengemeenschap. Ik denk dat het te maken heeft met planning en de een leert nu eenmaal gemakkelijker dan de ander en dat geldt ook voor het maakwerk. Hoe perfect moet het zijn? En ook of de kinderen wel op het goede niveau zitten. Waarschijnlijk zit vriendinnetje op een niveau te hoog.
Vroeger zat ik zelden lang aan het huiswerk, maar ik heb ook altijd te laag gezeten.

amk

amk

11-10-2008 om 18:44

Eigen ervaring

is dat je verrekte hard moet werken op het VMBO en vlierefluiten op het VWO. Op toen nog LTS/LHNO heb ik altijd bergen huiswerk moeten verzetten. Zo erg dat leraren van de havo waar ik een half jaar later op zat het niet geloofden wat in mijn agenda stond. Zeker niet toen ze bij hun collega's gingen checken en het ook nog waar bleek te zijn.
Ik was dus hogelijk verbaasd dat mijn klasgenoten gingen klagen bij 2! repetities in een week. Ik was gewend er toch gewoon 2 of 3 op een dag te hebben die ook nog eens slechts 24 uur van te voren waren opgegeven.
Dat gecombineerd met lange dagen op het LHNO en heel korte slechts tot 2 uur op het VWO was dat een behoorlijke omschakeling.

Ja, ik ben van LTS/LHNO, met 6 weken mavo door gestroomd naar het VWO. Op eigen verzoek ben ik daarna teruggeplaatst naar de HAVO.

Het verbaast mij dus niets dat er op het VMBO veel harder gewerkt moet worden. Al hebben ouders vaak een ander beeld.

groet,
Angela

Stoetel

Stoetel

11-10-2008 om 22:11

20 minuten per vak

Althans, dat zeggen de leraren op de school van mijn dochter (3 Gym nu).
Maar we weten inmiddels ook dat niet alle leraren zich daaraan houden, en/of wellicht ook onderschatten hoeveel werk een bepaalde opdracht oplevert. Klagen helpt soms. Even.
En daarnaast heeft perfectionisme er inderdaad ook wel mee te maken. Mijn dochter kan goed tekenen maar doet ook gigantisch lang over sommige tekenopdrachten omdat ze het gewoon perfect wil hebben. Ze staat een 9,5 gemiddeld voor tekenen maar dat cijfer wil ze ook niet kwijt, tja...

Dag,
stoetel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.