Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vader trekt meisje in de klas aan haar oren

vr 13 feb 2009, 05:30
Man mishandelt meisje op school
Onderstaand artikel staat vandaag op de website van de telegraaf.
Ik keur het absolute niet goed wat deze vader heeft gedaan. Het artikel roept echter ook vragen op.
Dit staat ook tussen de reacties op dit artikel.
Wat doe je als je kind steeds huilend op school komt omdat het iedere keer gepest/geslagen/geschopt wordt door medeleerlingen en school er niks aan doet? Of als ze er in jouw ogen te weinig mee doen? Alleen praten, korte straf en de volgende dag begint het weer opnieuw.

TILBURG - Een 40-jarige Tilburgenaar heeft gisteren een 10-jarig meisje dat ruzie had met zijn dochter, mishandeld op een Tilburgse basisschool aan de Fatimastraat.

De vader kwam plotseling het lokaal binnen en trok hardhandig aan het oor van het meisje. De onderwijzeres werkte de man het lokaal uit. De schoolleiding deed aangifte en de vader moet een andere school gaan zoeken voor zijn drie kinderen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bobbit

bobbit

13-02-2009 om 17:42

Wel te begrijpen,niet goed

Ik spreek uit ervaring. Mijn oudste is jaren geleden door een jongen in de klas geterroriseerd ( en niet alleen hij,maar ook de juf en andere jongens die een kopje kleiner waren /niet met hem meeliepen) . Teckelen was een favouriete actie van hem,op de meest onverwachte momenten. Ook ik heb het bijna gedaan....zo pissig was ik ondertussen op hem, hij liep voor mij ....ik wilde echt mijn been tussen zijn benen haken. Maar nee, gedaan heb ik het niet en gelukkig maar.

Natuurlijk wil je dat het stopt,en je wilt dat de school het stopt. maar eigen rechter spelen in de klas.Dat kan niet. En als ik hem geteckeld had, dan had mijn zoon het helemaal moeten bezuren.

Het is natuurlijk ook het verkeerde voorbeeld. We hebben mijn zoon geleerd,hoe moeilijk het was, er boven te staan,het te negeren. ook al deed het pijn ,je laat het niet merken . (in dit geval genoot de klasgenoot ervan als hij zag dat een ander pijn had of als de juf hem er straf voor gaf).En ondertussen natuurlijk in gesprek met school. Uiteindelijk is klasgenoot vertrokken.Is toch beter

Andrea

Andrea

13-02-2009 om 17:55 Topicstarter

Afwachten

tot de ander van school verdwijnt, is nog geen oplossing.
Dat kan dan, in de meeste gevallen, duren tot einde groep 8. Ieder kind heeft het recht zich veilig te voelen op school. Toch zijn veel kinderen niet veilig op school. Zo is mijn zoon vaak het mikpunt van een klasgenoot. Zelfs vandaag weer.

Veilig

Kinderen moeten zich veilig voelen op hun school, zonder twijfel, maar of ze zich nou veilig voelen als een vader zomaar het lokaal instormt en een meisje aan de oren trekt ... Nee, dit is natuurlijk geen oplossing en een slecht voorbeeld. Het artikel zegt niets over wat er gebeurd is, wat de school en de ouders eraan gedaan hebben etc., dus verder kun je er weinig mee.

Andrea

Andrea

13-02-2009 om 18:42 Topicstarter

Re: oxalis

Dat bedoelde ik ook niet.
Het artikel staat er, de reacties staan er ook. Er wordt verondersteld dat er heel wat pestgedrag aan vooraf is gegaan.

Vandaar mijn vraag, wat doe je als jouw kind het mikpunt is van een stel pestkoppen, steeds weer. School (leerkrachten) doet er niks, of niet genoeg aan. Het gedrag stopt immers niet. Wat kun je dan als ouder doen.
Nee, geen actie die deze vader heeft ondernomen (als het al gaat om een gepest kind). Er moet toch iets zijn.
Kun je als ouder meer verwachten van een leerkracht/school dan maar te moeten wachten tot het kind van school verandert of zelf van school veranderen.

Dat is mijn vraag. Ik keur het absoluut niet goed wat deze vader heeft gedaan.

Andrea

Ik zou, als de school niets doet, zelf in contact proberen te komen met de ouders van de pester (al betwijfel ik of ik als ouder een dergelijke vader aan de deur wil hebben...). Het feit dat het pesten niet stopt wil niet zeggen dat de school niets doet, soms doet de school heel veel, maar blijft een kind pesten. Ik vind dingen als pestprotocollen enzo heel leuk,maar dat biedt ook geen enkele garantie, want een echte pestkop heeft daar helemaal geen boodschap aan of pest stiekum buiten school. Ieder die wel eens met pesters te maken gehad heeft weet hoe moeilijk het soms te stoppen is, helaas.

Takkie

Takkie

13-02-2009 om 20:09

Bobbit

Nou...zonder dat iemand het in de gaen heeft, had ik eerlijk gezegd echt mijn been wel uitgestoken hoor! Oeps, sorry knul, ik zag je niet. En gelijk: doe dat voortaan ook maar niet meer bij andere kinderen!

bobbit

bobbit

13-02-2009 om 20:24

Takkie,

Ja, maar op deze reactie stond hij juist te wachten. Kwam zijn moeder gelijk ook weer om 15.00 bij school en zou de poppenkast weer opnieuw beginnen. Daarom was in dit geval niet reageren het beste .Natuurlijk moest er wel wat aan de terreur van moeder en zoon gebeuren.Maar niet midden in de klas met de andere kinderen erbij. Achter de schermen de leerkracht en directie ervan overtuigen dat dit moest stoppen en dat zij aan zet waren om dit te stoppen.

bobbit

bobbit

13-02-2009 om 20:29

Andrea, nee niet afwachten

Ik was even niet duidelijk. De gesprekken met de leerkracht waren niet vrijblijvend en niet afwachtend.Het was duidelijk dat dit wel op korte termijn moest stoppen. maar ik wilde alleen aangeven dat dit niet van de ene op de andere dag opgelost kan worden ( door bv. het kind een mep te geven). De gesprekken hebben ertoe geleid dat de agressor van school moest

miss onzekertje

miss onzekertje

14-02-2009 om 12:42

Agressor

en wat moet je doen als de agressor een kind is met pddnoss, die jouw kind stelselmatig schopt slaat, spuugt etc. En waar door de meester niks aan gedaan wordt, want het kind heeft een "stoornis" en begrijpt het allemaal niet zo goed. Die niet "gestraft" wordt en als jouw kind na maanden van proberen het te negeren, tegen de meester zeggen, (en die dan zegt dat ie het zelf maar moet oplossen) niet graag meer naar school gaat.. Waar het van kwaad tot erger gaat. Jouw kind niet meer serieus genomen wordt en als er weer iets gebeurt, het ook maar niet meer tegen de leerkracht zegt want er wordt toch niks opgelost.En die nu maar te horen krijgt na gesprek met directie en desbetreffende leerling en leerkracht dat jouw kind een probleem heeft, omdat hij niet meer naar de leerkracht gaat om het op te lossen omdat hij dit niet durft en niet weerbaar is en onzeker. ZIt al jaren op school en ons kind is niet onzeker, bang en niet weerbaar, maar dit wordt hem dus nu aangepraat. HIj mag niet terugslaan, wordt niet getolereerd op school, het andere kind mag het wel. Waar een probleem met een kind die pddnoss heeft en die niet te handhaven is in de klas (ligt aan de leerkracht want die biedt geen structuur, veiligheid aan dit kind met pddnoss)nu een probleem van ons kind is. Dit probleem met dit kind speelt nu al bijna een jaar, en niet alleen ons kind heeft er last van maar heel de klas. De sfeer is slecht, de leerkracht is bijna overspannen en ons kind gaat niet graag meer naar school. Ik kan me dan voorstellen dat je dan als ouder gefrustreerd raakt en dat je dan als ouder ondanks vele gesprekken met leerkracht en directie iets gaat doen wat niet mag. Wij gaan dit niet doen, wij hopen nog steeds dat het desbetreffende kind de juiste begeleiding gaat krijgen en dat het probleem opgelost gaat worden.Want alles valt of staat met een leerkracht en ons kind maar ook het andere kind en de rest vd klas moet zich veilig voelen en dat is dus nu niet het geval.
Voorgaande jaren met een andere leerkracht waren deze problemen er niet

Eigen rechter spelen mag niet, maar het is wel jouw kind

Andrea

Andrea

14-02-2009 om 21:41 Topicstarter

Re miss onzekertje

Ik begrijp je helemaal! PDD-nos mag never nooit niet een excuse zijn voor zo'n gedrag!. Misschien moet die leerkracht meer leren over PDD-nos. Een kind dat zich zo misdraagt heeft veel meer begeleiding nodig!
School kan een rugzakje aanvragen, ze kunnen zelfs vragen voor overplaatsing/aanmelden op een REC4 school. Vroeger kon dat alleen door de ouders gebeuren, nu kan school dat ook doen.

Overigens wil ik wel zeggen dat PDD-nos niet gelijk staat aan geweld, schelden, schoppen en spugen. Er zijn kinderen met PDD-nos die stil en terug getrokken zijn en enorm onder de indruk zijn van scheldwoorden van hun klasgenoten.

Mijne ook

Ik zit in precies dezelfde situatie als miss onzekertje. Dochter zit in een klas met wel vijf kinderen (echt niet allemaal met "stempel") die totaal niet onder de indruk zijn van straf. Die vijf worden vakkundig en geniepig opgejut door een "queen bee" die een hekel aan mijn dochter heeft omdat dochter haar status niet erkent. Dochter is een klein, tenger balletmeisje en totaal geen partij voor de opgejutte neanderthalers. De pesterijen gaan echt ver. Dit jaar heeft dochter een stevige juf en gaat het iets beter. Volgend jaar een slappe meester. Ik ben inmiddels op zoek naar een andere school, maar dat is nog niet zo eenvoudig hier. Scholen zijn óf vol, of het is er nog erger dan op de huidige school (weet ik van vriendinnen met kinderen op die scholen). Directeur is een slappe *** met wollige verhalen over protocollen. Die zijn er wel, maar ze worden niet nageleefd.
Ik lig soms de halve nacht wakker van wat dochter allemaal moet verduren. Ik zal nooit een klas instormen om een kind aan de oren te trekken, maar als ik er eentje op heterdaad betrap sleur ik 'm wel net iets te hardhandig weg van dochter. Als je dan toch zo'n stoere vent bent moet je niet mijn tengere popje hebben, dan moet je mij ook aankunnen.

miss onzekertje

miss onzekertje

15-02-2009 om 11:49

Andrea

Het desbetreffende kind heeft een rugzakje. Een keer per 2 maanden komt er een ambulant begeleider. En dat is het. Vorig jaar had hij een speciale hoek met bouwmateriaal (speciaal voor hem aangeschaft)waar hij als het niet goed ging zich mocht terugtrekken. Met of zonder een klasgenoot. Toen had hij een tafeltje apart bij de leerkracht, nu zit hij midden in de klas met een groepje klasgenoten waardoor hij dus teveel prikkels krijgt. Het extra bouwmateriaal staat nu in een andere klas. Bakjes waar hij zijn leermaterialen in kan doen, gerangschikt op elk vak, ligt ook ergens anders. Dus hij heeft geen structuur meer, geen prikkelarme omgeving etc. Hij wordt dus helemaal niet begeleid. En dat is natuurlijk ontzettend sneu. Voor hem maar natuurlijk ook voor onze zoon en de rest van de klas. Want die kunnen hem wel schieten. Onze zoon begrijpt heel goed dat dit kind het dit jaar heel moeilijk heeft. Hij is ook niet boos op dit kind, maar wel boos op de leerkracht die dit allemaal laat gebeuren. En verdrietig omdat het wel goed kan gaan met dit kind als ie maar de juiste leerkracht hebt. Waar dus het geld van het rugzakje blijft weten we niet maar het wordt dus niet besteed aan dit kind lijkt wel.
We wachten af.

Andrea

Andrea

15-02-2009 om 13:38 Topicstarter

Re miss onzekertje

Dus alles is aanwezig om dit kind structuur te bieden, maar ergens tussen vorig jaar en dit jaar is er niks meer van over. Een leerkracht die er niet mee kan omgaan, wat moeilijk. Wat vinden de ouders van dit kind ervan? Die moeten toch ook merken dat hun kind veel meer problemen heeft dan vorig schooljaar?
De ambulant begeleider moet toch ook zien hoe het mis gaat?

Dan vraag ik me af of het mogelijk is om, als buitenstaander, met REC4 (waar de begeleiding van af komt) contact op te nemen en je bezorgdheid te uiten.
Als jij voor jou kind op zoek wilt/bent naar een andere school, dan moet dit toch ook een teken aan de wand zijn voor de directeur van de huidige school.

Andrea

Andrea

15-02-2009 om 13:56 Topicstarter

Pestkoppen

Waarom moeten tegenwoordig steeds weer de kinderen die gepest worden, veranderen? Waarom worden de kinderen die pesten niet bij elkaar gezet om hun middels cursussen aangepast gedrag te leren?

Als er toch overduidelijk een queen bee, aanstichter is, dan moet school toch actie ondernemen gericht naar deze queen bee en duidelijk laten weten dat dit gedrag absoluut niet geaccepteerd wordt? Waarom doen scholen dat niet? Waarom laten scholen dit gebeuren? Waar er steeds meer aandacht is voor pesten, pestprotocollen, lijkt het alleen maar erger te worden.
Zo kreeg ik ook een blik als een koffieboon van de leerkracht die ik aansprak over het feit dat consequent buitensluiten ook pesten is

mirreke

mirreke

15-02-2009 om 15:15

Ook vreemd trouwens

dat de 3 kinderen van de getergde vader een andere school moeten zoeken. Zij hebben toch niets gedaan? Vind ik een heel verkeerd signaal. Ik leer mijn kinderen juist dat als je ruzie hebt met iemand, de broers/zussen/ouders enz. van die persoon niets hebben gedaan en geen schuld hebben. School heeft dit m.i. totaal verkeerd aangepakt!

miss onzekertje

miss onzekertje

15-02-2009 om 16:30

Reactie

Ouders vinden wat op school gebeurt, een zaak van school is en wat thuis gebeurt hun probleem is. Als de ambulant begeleider er is, gedraagt hij zich voortreffelijk, zegt onze zoon. Veel dingen gebeuren ook buiten het gezichtsveld van de leerkracht. Vorig jaar is het idd goed gegaan, maar dat jaar daarvoor is het ook al fout gegaan. Ze hebben vorig jaar echt een leerkracht gezocht die deze klas aankon. Maar die is helaas van school af. Onze zoon wil niet van school af. Hij wil niet weg bij zijn klasgenoten. Want ondanks dit "probleem" vindt hij het erg leuk in de klas, en heeft hij genoeg vrienden. Hij ligt goed in de klas. ZIjn klasgenoten komen ook voor hem op. Daar ligt het dus niet aan. Wij hebben in een gesprek met directie al tussen neus en lippen aangegeven dat het niet goed gaat met de begeleiding. Maar daar mogen we als ouders ons niet mee bemoeien, werd ons in bedekte termen meegedeeld. Dus als de leerkracht vindt dat ie het goed doet, dan zal het wel goed gaan.
In de afgelopen jaren zijn er ong. 25 kinderen naar een andere school gegaan, omdat ouders het niet eens waren met het beleid.(dit hebben we gehoord in de wandelgangen!!) Maar dan nog gaat er geen belletje rinkelen. Een ander kind met pddnoss heeft nu eindelijk haar draai gevondenop een andere school, waar de begeleiding wel goed geregeld is.Zoals zij zegt, had ze het al veel eerder moeten doen.Onze directie heeft het ook altijd over protocollen beleid etc. maar je ziet er weinig van.

We blijven natuurlijk e.e.a op de voet volgen en als blijkt dat er niks veranderd gaan we weer naar de directie. En anders melden we hem ziek en schakelen we de leerplichtambtenaar in. Maar dit druist in tegen onze gevoekens. School moet met een oplossing komen.
ps Wij zijn voor inclusief onderwijs en vinden dat elk kind recht heeft op passend onderwijs. Wij vinden dus ook niet dat dit kind weg moet van school. Wel als het kind niet de juiste begeleiding krijgt en het niet aankan. Maar wij zijn geen leerkrachten, deskundigen etc. De school is er voor om dit te gaan oplossen en niet wij.

bobbit

bobbit

15-02-2009 om 19:37

Pestkoppen op cursus

Andrea. Helemaal mee eens.Dit vraagt alleen gesprekstechnieken /vaardigheden bij directeuren/leerkrachten om ouders van pestkoppen aan te spreken. Dit schijnt in de praktijk vaak heel moeilijk te zijn. Hier zou ook in het onderwijs meer aandacht voor moeten komen. Want ik weet dat het gebeurt dat inderdaad een pestkop(met meelopers) ongemoeid gelaten wordt( uit onmacht) en de kinderen die aangeven last van het gedrag te krijgen (niet meer naar school willen enz.) op weerbaarheidscursus te sturen. Ik heb bij een klas gezien dat 4 jongens op cursus gingen in een klas met 9 jongens (1 pestkop,3 meelopers,1 die buiten schot bleef.)De 4 jongens die op cursus gingen waren juist in mijn ogen sterke individuen ,die niet meeliepen en qua gevoel zo in tact waren dat zij in verzet kwamen. De drie meelopers waren juist minder sociaal vaardig en diegene die buiten schot bleef zat zo in zijn eigen wereldje ,dat pesten blijkbaar niet leuk was. Dus inderdaad de omgekeerde wereld.

Andrea

Andrea

15-02-2009 om 22:00 Topicstarter

Triest

Dat scholen, leerkrachten e.d. nog steeds niet erop ingesteld zijn. Dan mag ik mijn kind weer proberen uit te leggen waarom andere kinderen zo reageren, schelden, schoppen, slaan en waarom hij daar iedere keer weer de dupe van is.
Hij snapt al niet waarom ze niet gewoon van zijn spullen afblijven, hij zit toch ook niet aan hun spullen.
Daarbij zou ik het heel erg fijn vinden als er meer toezicht is bij het buiten spelen in de pauzes. Ik zie er alleen niet snel verbetering in komen.
Zucht, na de basisschool komt de middelbare school. De pestkoppen verhuizen gewoon mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.