mamamet
31-05-2009 om 21:45
Van 1 en 2 naar een combi
School doet nog heel geheimzinnig maar ik heb inmiddels begrepen dat de "kogel door de kerk is" en dat ze van de aparte groep 1 en 2 volgend jaar twee combiklassen maken.
Ik zit hier eerlijk gezegd niet om te springen. Onze spruit zit inmiddels bijna 1.5 jaar in groep 1 en is duidelijk toe aan meer uitdaging. Ik was blij dat groep 2 in zicht kwam. Een aantal jaren terug had school een combi 1/2 maar stopte hiermee omdat men vond dat het met name voor groep 2 kinderen niet goed was. Te grote overstap naar groep 3. Nu is kennelijk het argument dat een combi pedagogisch zeer verantwoord is. Ik kan mij voorstellen dat een groep 1 kind zich kan optrekken aan groep 2 maar wat is het voordeel voor een groep 2 kind?
Ik vind het ook jammer dat de klas voor 1 jaar uit elkaar wordt gehaald. In groep 3 zitten ze weer samen.
Welke voordelen zijn er nu voor een groep 2 kind in een dergelijke klas? hoor graag jullie ervaringen.
mamamet
Tango
31-05-2009 om 22:45
Mamamet
Je schrijft: Ik zit hier eerlijk gezegd niet om te springen. Onze spruit zit inmiddels bijna 1.5 jaar in groep 1 en is duidelijk toe aan meer uitdaging. Ik was blij dat groep 2 in zicht kwam. Een aantal jaren terug had school een combi 1/2 maar stopte hiermee omdat men vond dat het met name voor groep 2 kinderen niet goed was. Te grote overstap naar groep 3.
Volgens mij begrijpt jullie school niet zo goed hoe een groep 1/2 combinatie werkt. Natuurlijk krijgt een groep 2 kind groep 2 leerstof aangeboden, dus meer uitdaging. Daarnaast kunnen ze de jongere kinderen helpen met hun werk, vinden ze vaak leuk om te doen en daar leren ze weer sociale vaardigheden van.
Wat het eerste stukje betreft, ziet de school dan niet dat jouw zoon meer uitdaging nodig heeft? Misschien had hij beter al in een 1/2 combinatie kunnen zitten dan had hij die uitdaging al kunnen krijgen. Maar ik vind zowieso dat hem die al geboden had moeten worden.
mamamic
31-05-2009 om 23:05
Geen?!
Dwz ik zit te denken en kan er geen verzinnen. Situatie hebben we meegemaakt. Oudste is hier begonnen in een aparte gr 1 klas. Toen oudste een groep 2 kind werd, zijn er combi-groepen gemaakt. En, drie jaar na dato, met ingang van komend schooljaar, komt school hier op terug en gaat weer aparte groepen 1 en 2 maken. Als enige in heel de gemeente, dat wel.
Oudste heeft er niet onder geleden. Het is een gemakkelijk, sociaal kind. Maar ik kan eerlijk gezegd ook niet verzinnen welk voordeel dat oudste daarvan heeft gehad.
En onze tweede, nu gr 2, heeft er wel last van gehad. Zowel in groep 1, als in groep 2. Een verlegen kind, die, naar nu blijkt, lange tijd niet goed heeft gehoord (met buisjes verholpen). Als verse groep 1-er werd hij overschaduwd door de fysiek grote groep 2-ers. Dit waren leuke kinderen, geen probleemgevallen, maar gewoon 1 jaar ouder. Zeer leuke en kundige leerkracht, daar lag het ook niet aan. Wat je zag, was dat er, zeker bij de jongens, een soort natuurlijke scheiding was tussen gr 1 en gr 2 kinderen. De gemixte setting vanuit de klas verdween helemaal op het schoolplein. Groep 1 en 2 speelden apart.
Inmiddels enkele gesprekken gehad met de (nieuwe) juf ivm mogelijk zittenblijven nu van zoon in groep 2. Dan hoor je nog eens wat. Juf vertelde de combinatie van 1 en 2 als onhandig te ervaren, vooral voor groep 2. Naar eigen zeggen komt ze onvoldoende toe aan groep 2.
Het maakt denk ik, wel uit, hoe groot de groep is. Hier 29 kindjes, waarvan 19(!)groep 2-ers. Een fors aandeel groep 2-ers dus. Op een normale/grote groepsgrootte.
Misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar doet me denken aan kdv. Hier op het kinderdagverblijf is de groepsgrootte van de verticale groep (0-4 jaar)kleiner dan die van een peutergroep (2-4 jaar). En ook daar zag ik het effect. De peutergroep ging bijvoorbeeld net iets vaker en langer buitenspelen. Is toch wat bewerkeleijker en kost meer aandacht bij jongere kinderen
Als het onafwendbaar is, kun je daar misschien iets mee: kleinere klassen proberen te eisen? Zeker als op jullie school het bij een eerdere poging ook als nadelig voor groep 2 is ervaren.
reina
01-06-2009 om 09:14
Mamamet /tango
" Volgens mij begrijpt jullie school niet zo goed hoe een groep 1/2 combinatie werkt" Ik lees nergens dat de school dat niet begrijpt, mamamet stelt haar vragen, de school zal waarschijnlijk gewoon gaan werken zoals zoveel scholen met een combi 1/2: de kinderen van groep 2 krijgen werk aangeboden op hun niveau.
Suus
01-06-2009 om 09:40
Combi
hoi
mijn kinderen hebben zowel op een school gezeten met een combi groep 1/2 als nu met een aparte groep 1 en 2.
Het voordeel van een combi is volgens de school idd dat ze aan elkaar kunnen leren. kinderen uit groep 2 voelen zich meer zelfverzekerd, kunnen veel meer dan de jongeren en kunnen die dan helpen. Dat is voor hen ook weer een belangrijk leer moment.
Ik vind het verschil tussen kinderen uit groep 2 en uit groep 0/1 zo groot dat ik de combi niet handig vindt. Halverwege het jaar heb je kinderen in de klas die 6 worden, klaar om naar groep 3 te gaan, en tegelijkertijd stromen er nog kinderen in die net 4 zijn en nog niet aan school gewend. Het verschil is zo enorm, niet alleen cognitief maar vooral ook sociaal/emotioneel!
Jongste gaat straks naar groep 2, ik merk nu al dat ze weinig meer heeft met kinderen die instromen. vond ze het eerst nog leuk, die 'kleintjes', nu speelt ze er niet meer mee. Daarbij vind ik ook dat ze veel gerichter onderwijs op niveau kunnen aanbieden als ze allemaal kleuters van 5/6 jaar straks bij elkaar hebben en niet die kleintjes van net 4 erbij die vooral moeten wennen aan de regels, het schoolse gebeuren.
Groetjes
Suus
Leandra
01-06-2009 om 17:11
Ben juist voor combi klassen
En bij kleuters helemaal. Ik vind het fijn dat de jongsten van de oudsten leren.Vaak krijgt een jonger kind een ouder maatje de eerste periode (bij onze vorige school) Ze zijn ook niet aldoor de jongste of de oudste.Kinderen kunnen beter op eigen niveau werken en niveauverschillen vallen minder op. Als je net vierjarige naar school gaat, schrik je even van die groten in de klas, maar op het kdv had ik dat ook en op de BSO zitten ze nog ouder bij elkaar in de klas. Nu ben ik helemaal een voorstander van combiklassen om bovengenoemde redenen. Aparte kleutergroepen zou ik niet prettig vinden.Maar goed, dat is persoonlijk wat je wel en niet prettig vindt. En je ervaring hiermee natuurlijk.
Groetjes Leandra
Bastet
01-06-2009 om 18:43
Altijd gehad
Mijn kinderen zaten alledrie in hun kleutertijd in een combiklas,ik heb er hele goede ervaringen mee.Maar als je verder tevreden bent over de school,geef de dan het voordeel van de twijfel.
Groetjes,Bastet
mamamet
01-06-2009 om 21:13
Oooh hier word ik niet vrolijker van
poeh. Ik merk bij het doorlezen van de reakties (dank overigens) dat ik kennelijk had gehoopt op positieve geluiden over wat er zo goed voor de groep 2 kinderen was.
Maar jullie bevestigen eigenlijk allemaal mijn zorgen. Er is nu een aparte groep 2, groep 1 en een instroomgroep. groep 2 gaat uiteraard naar 3 en de instroomgroep en de huidige groep 1 worden gesplitst in twee combiklassen waar ook gewoon weer kinderen instromen. Dus inderdaad kinderen van 6 en 3 bij elkaar. De eersten worden al 6 in november. Ik ben bang dat de groep 2 kinderen te weinig aandacht krijgen. De kleintjes zullen toch de meeste aandacht vragen/nodig hebben. Ik ga er van uit dat de juffen dit zullen ontkennen en aan zullen geven dat uiteraard de groep 2 kinderen voldoende aandacht en uitdaging zullen krijgen maar hoe hou ik daar nu zicht op? Ik vermoed overigens dat er helemaal niet een pedagogisch verhaal achter zit maar dat het allemaal met indelen van klassen en formatie te maken heeft. of zie ik nu spoken? Verder baal ik er eigenlijk van dat school zo lang wacht met openheid geven.
ijsvogeltje
01-06-2009 om 22:15
Mamamet
Nou nou, maak het niet te zwaar hoor. En volgens mij heb je ook reacties gelezen van mensen die wel degelijk positief zijn. Misschien goed om je te realiseren dat veel ouders weerstand hebben tegen veranderingen die worden 'opgelegd'. Ongeacht wat die veranderingen zijn. Zo werkt ons menselijk brein nu eenmaal. Vaak vraag je je later af waar je je nu eigenlijk zoveel zorgen over maakte.
Hier zijn ze een paar jaar geleden over gegaan naar combigroepen (zoals trouwens heel veel scholen tegenwoordig). Dat is een weloverwogen keuze geweest (en die heeft niets met formatie te maken, want het totaal aantal leerlingen en leerkrachten is natuurlijk gewoon gelijk). De argumenten die toen werden genoemd, heb ik inmiddels zelf ook ervaren als goede punten. Voordeel is bijvoorbeeld dat er meer rust in de groep is. Als school één groep 1 heeft, komen alle instromers gedurende het jaar in die groep. Als je in plaats daarvan twee combigroepen hebt, hebben beide groepen dus maar de helft van het aantal instromers.
Door de aanwezigheid van oudere kinderen, kunnen de jongsten 'de kunst afkijken'. Dat kan gaan om knutsel- of speeldingen, maar ook om bijvoorbeeld regels in de klas.
Een ander voordeel van een combigroep vind ik dat er meer variatie is in ´lesstof´. Natuurlijk is het de bedoeling dat groep 1 kinderen het groep 1 programma volgen, maar ´snelle´ kids kunnen soms ook met groep 2 meedoen. Omgekeerd gebeurt ook. Mijn zoon had een vreselijke hekel aan knippen bijvoorbeeld (was motorisch ook niet sterk, had hij fysio voor), en soms deed hij dan mee met de groep 1 werkjes.
"Ik ben bang dat de groep 2 kinderen te weinig aandacht krijgen. De kleintjes zullen toch de meeste aandacht vragen/nodig hebben".
Ik heb dat gevoel helemaal niet. Bovendien: in een gewone groep 1, zitten misschien wel 25 jonkies. Die kunnen toch allemaal aandacht krijgen? Waarom zou dat - als de helft een stukje ouder is - niet meer het geval zijn?
Je schrijft dat de juffen 'het wel zullen ontkennen'. Dat klinkt niet echt alsof je vertrouwen in ze hebt. Bovendien zeg je dus eigenlijk: het IS zo. Groep 2 gaat het onderspit delven.
Mijn ervaring is echt anders. Mijn kinderen zijn in groep 2 niets tekort gekomen (tenminste niets dat te wijten zou kunnen zijn aan de aanwezigheid van jongere kinderen in de groep).
Natuurlijk moet je op school goed doorvragen wat de ideeën zijn, hoe ze een en ander gaan aanpakken (en er zullen vast wel wat opstartproblemen zijn, het is vast wennen voor de leerkracht). Maar er zijn volgens mij argumenten genoeg om hier als school voor te kiezen.
rodebeuk
01-06-2009 om 22:30
Ik vind je ook nogal zwaar op de hand
..en geloof me, ik heb ook al de nodige ervaring met een school die dingen doet die ik niet snap of niet kan billijken.
Maar is er _daadwerkelijk_ iets voorgevallen waardoor jij je zorgen moet maken over volgend jaar? Of zit je je bij voorbaat bang te maken. Zoals jij het nu schetst kan het eigenlijk alleen maar meevallen!
Mijn visie is: je kunt niet alles weghouden bij je kinderen, en je kunt de schooltijd niet leuk maken voor je kind. Dat is ook helemaal niet je taak! Er zijn heel veel dingen waar je kind gewoon van kan leren, daar groeit het juist door.
En over die combigroepen: het combineren dwingt juffen om te differentieren, en daardoor krijgen de meeste kinderen juist een passender aanbod dan wanneer er een eenheidsworst wordt aangeboden. Ik vind dat ijsvogeltje ook een mooi genuanceerd beeld schetst.
Maar het belangrijkste is toch dat je je kind beter kunt steunen bij het vinden van zijn eigen kracht om met de dingen van school om te gaan. Daar heeft het meer aan dan dat je probeert ieder stofje op zijn weg weg te poetsen zodat de hele schoolweg glittert en glanst. Dat is niet realistisch en niet leerzaam. Bovendien geef je je kind de boodschap mee dat het niet voor zichzelf kan opkomen, dat mama alles moet regelen.
Inge M
01-06-2009 om 23:03
Een jaar geleden was je er blij mee geweest
Volgens mij spelen hier twee dingen:
1. School wil naar 1-2 groep in plaats van aparte groepen. Dit blijkt in de praktijk prima te werken, zie o.a. reacties in dit draadje.
2. Jouw kind gaat van aparte groep 1 naar een 1-2. Jouw kind krijgt dus niet de voordelen van een aparte groep 2. Je ziet weinig voordelen van een combi.
Tja, waarschijnlijk had je die voordelen een jaar geleden wel gezien. Je hebt gewoon de pech dat je midden in een verandering zit. Maar jouw kind zal hier absoluut mee om weten te gaan. En over een jaar zie je dat er ook voordelen aan zitten.
Go with the flow!
Jolijt
02-06-2009 om 07:41
Mijn ervaring
Kinderen groeien van een combiklas. De 1e groepers kijken tegen de 2e groepers op: die mogen al zulke werkjes doen...
En de 2e groepers helpen de 'ukkies' met geduld want 'vroeger, lang geleden' waren zij ook klein.
Gebrek aan aandacht speelt hier juist niet; de tweede groepers worden voorbereid op de overstap naar 3/4/5.
Voor iedere indeling zijn voor- en nadelen te noemen. Ik zou me er niet druk om maken.
juf
02-06-2009 om 10:35
Juist fijn
Hier een juf van groep 1-2. Ik zie je problemen helemaal niet. Alles heeft zijn voordeel en zijn nadeel. Ik moet zeggen dat ik zelf liever werk met een 1-2 dan een enkele groep 1 of 2.Kinderen leren ontzettend veel van elkaar! Kinderen die verder zijn of juist zwakker zijn kunnen makkelijker begeleid worden: er is immers materiaal voor alle leeftijden aanwezig. Verder het sociale aspect;samenwerken,van elkaar leren;jonge kinderen die instromen;oudste die "maatjes"zijn enz enz.
Wb aandacht: dat maakt inderdaad niet uit. Als je 30 kinderen in de klas hebt is het al moeilijk om iedereen aandacht te geven of het nu een enkele groep is of een 1-2. IN een kleuterklas maakt dat echt niet uit. Kinderen werken in groepjes, hoeken, aan tafel met een opdracht enz. Juf loopt rond en begeleidt of juf zit bij een groepje en de rest werkt zelfstandig.
Ik denk dat je beren op de weg ziet. Hoop voor je dat je straks zult ervaren dat het juist erg leuk en goed is!
yaniece
02-06-2009 om 10:43
Hier positief
Er is genoeg aparte aandacht voor de groepen.
Groep 2 met 12 kinderen en groep 1 is gestart met 10, zijn er inmiddels 18.
Klas van 30 nu.
Ze krijgen aparte weektaken en die worden ook apart besproken en uitgelegd.
Ik heb daar een keer bijgezeten op een kijkochtend (iedere nieuwe moeder mag 1 voor 1 een keer komen kijken). Ik vond het heel gestruktureerd en rustig verlopen. Er was veel aandacht voor groep 2 waar mijn ene dochter zat en groep 1 waar andere dochter zat.
En hier krijgt groep 2 veel extra aangeboden als daar behoefte aan is.
Dochters konden goed lezen en deden in de kleutergroep al mee met AVI lezen, 1 ochtend per week. Juf heeft dat hier heel goed opgepakt, dus overleg straks gewoon als je denkt dat er dingen niet gezien worden of vraag of je een ochtend mag meekijken.
Gr.
maan.
02-06-2009 om 18:42
Uitdaging/verschil
Ook hier positief over combi groep 1/2. Van oudste kleuters wordt gewoon meer gevraagd, jongste kleuters krijgen wat meer vrije keus.
Jongsten kijken duidelijk OP tegen de oudsten, vinden het geweldig als ze met een kleine kring ook mee mogen doen, een stukje motivatie en uitdaging met oudsten in de klas.
Oudsten vinden het geweldig om 'beter' te zijn, hebben daarentegen wel moeilijkere opdrachten maar daarvoor zijn ze dan ook oudsten.
En grootste voordeel naar mijn mening: je kunt herfstkinderen gemakkelijker observeren; door omgang met jongsten én oudsten kun je een betere keus maken voor korter of langer doorkleuteren.