Nowee
09-01-2012 om 09:15
Vandaag komt schooladvies, spannend!
Ik ben zo benieuwd, mijn middelste krijgt vandaag zijn schooladvies. Ik denk dat het een HAVO-kind is maar ik heb geen idee hoe de school er over denkt.
Hebben al mensen het schooladvies binnen en is het wat je zelf gedacht had?

Evanlyn
09-01-2012 om 10:41
Ha,
je zit vast op onze school! Vanwege het risico op buikpijn heb ik het maar verzwegen voor mijn kind. Ze wil VWO, maar ik denk dat het HAVO wordt. Moeilijk...

Fiorucci
09-01-2012 om 10:59
Nog niet
Nee, het definitieve advies komt eind deze maand, het voorlopig had ik eind groep 7 al voor mijn dochter, vwo.

Primavera
09-01-2012 om 14:14
Hier niet bindend
Hier in Italië krijgen ze in de 3e van de middenschool (13 jaar) wel advies voor de vervolgschool, maar dat is niet bindend. Het kind kan zich alsnog inschrijven op iedere school die het wil.
Desalniettemin waren we wel blij toen voor de kerstvakantie de oudste gymnasiumadvies bevestigd kreeg, waar ze dolgraag naar toe wil. Nu nog in Juni de eindexames van de middenschool halen.
Groeten Primavera

Nowee
09-01-2012 om 16:28
Hoera!
Havo-advies, we zijn er helemaal blij mee!
Een voorlopig advies zoals bij Fio hebben wij niet, vandaar dat ik niks geen richtlijn had.
Hoe zit dat dan in Italië Primavera, als je naar een vervolgschool wil kan dat dus altijd? Moet ik me dan voorstellen dat je met bijvoorbeeld een VMBO-advies toch gewoon naar het VWO kan en dan word je nooit geweigerd? Is er dan niet vreselijk veel uitval of volgen de meeste mensen toch gewoon het advies van de middenschool op?

Primavera
09-01-2012 om 17:01
Dat klopt, savon
Ja, in principe kun je met een VMBO-advies naar het VWO. Wat ik zie dat in werkelijkheid gebeurd is dat mensen of het advies opvolgen of net iets hoger of lager proberen dan geadviseerd, dus iemand met HAVO-advies die VWO probeert of iemand met VMBO-advies die HAVO-nivauo probeert. Andersom gebeurt trouwens ook, als een kind al weet in welke richting het een beroep wil zoeken of vindt dat school anders teveel tijd kost.
Op de hoogste niveau's is er inderdaad vrij veel uitval na de eerste klas, vooral omdat je geen enkele onvoldoende mag hebben. Alleen is het niet gezegd dat die uitval vooral komt van degenen met een laag-advies, ook kinderen met een hoog advies kunnen gigantisch onderuit gaan als er veel meer leer- en begripwerk en vooral een goede planning gevraagd wordt. Juist die kinderen die dwars tegen het advies in gaan zijn vaak zo gemotiveerd dat ze het onverwacht goed doen. Voor het begin van het 1e schooljaar organiseren veel scholen trouwens bijspijkerlessen voor wie niet zo heel erg zeker is dat sommige vakken en met name z'n italiaans voldoende op niveau is. Met een 3 maanden durende zomervakantie is zoiets namelijk makkelijk te organiseren.
Italianen vinden het juist weer heel gek dat een paar punten verschil op een momentopname als de citotoets je hele verdere schoolloopbaan bepalen of het schooladvies van een leerkracht die je misschien toevallig niet ligt. Cultuurverschilletje, het is maar wat je gewend bent om normaal te vinden.
Groeten Primavera

ijsvogeltje
09-01-2012 om 19:26
"Dat is natuurlijk niet echt zo: als je havo advies krijgt omdat de leerkracht het blijkbaar niet aandurft en je begint op havo en je doet het goed genoeg voor vwo dan zit je in de tweede op het vwo. Zo erg is het nu ook weer niet."
Mwah P, ik denk dat je het echt te rooskleurig inziet. Je gaat uit van de veronderstelling dat een kind het maximale uit zichzelf haalt. En dat makkelijk meekunnen hoge cijfers betekent. En laat dat nou gewoon niet zo zijn... Laatst las ik over een onderzoek waaruit zou blijken dat de helft van de VO-leerlingen graag voor de goede cijfers gaat, en de andere helft genoegen neemt met een voldoende. Mijn oudste zit in 3 gymnasium en is zo'n zesjes-type. Ik ben er bijna zeker van dat hij - op een gewoon VWO of op de HAVO - óók zesjes zou halen. Gewoon, omdat een zes mooi genoeg is volgens deze puber

Dorry1
09-01-2012 om 20:31
Primavera
"Italianen vinden het juist weer heel gek dat een paar punten verschil op een momentopname als de citotoets je hele verdere schoolloopbaan bepalen"
Er zijn in NL ook mensen die die mening delen.
Of zou dat door mijn zuidelijke woonplaats komen? )))

Dorry1
09-01-2012 om 20:32
Savon
Vergeet ik je helemaal te feliciteren Savon! Altijd fijn als je verwachtingen uitkomen. En nu lekker relaxed het komende half jaar in....

Dorry1
09-01-2012 om 20:34
En p....
op sommige havo-vwo scholen kom je niet binnen met een havo-adies. Of wat dacht je van onderpresterende leerlingen? Of ben je al bekend dat stapelen bijna niet meer mogelijk is? Ook jammer van dat havo advies

anna van noniemen
09-01-2012 om 20:55
Verschilt per vo
Met veel pijn en moeite voor elkaar gekregen dat ze zoon wat extra moeilijker werk geven, maar zomaar een stap hoger vanuit het basis? Nou, ehm, nee, dat doen we niet zomaar hoor mw van noniemen.....

Evanlyn
09-01-2012 om 22:21
O nee...
HAVO advies, terwijl het kind zo gehoopt had op VWO. Soms valt het allemaal niet mee...

Betje Wolf
10-01-2012 om 09:18
Die ene school
P, die ene school in Amsterdam waar jij het over hebt, is de enige school die dat officieel zegt. Laatst was er een door mij gestart draadje over deze manier van doen. De conclusie van velen was, even kort door de bocht, dat er veel scholen zijn die toch al op de een of andere manier selecteren bij de poort door bijvoorbeeld de citoscore als norm te nemen. Met een citoscore van minimaal 540 kon je pas op de havo komen. Wel waren er (regionale) verschillen tussen aannamebeleid. Dus zeggen dat het maar 1 school is, is mij te kort door de bocht.
En over het algemeen is afstromen op middelbare scholen een heel erg stuk gemakkelijker en gangbaarder dan opstromen. Ik baseer dit op jarenlang lezen in deze rubriek en verhalen van mijn kinderen die op het VO zitten. Jouw zoon is eerder uitzondering dan regel en dat vind ik uiteraard hartstikke fijn voor en goed van hem.
Ik vind het erg jammer dat scholen zo voorzichtig zijn. Zo wordt uit een redelijke groep leerlingen niet gehaald wat er in zit.

Jesse_1
10-01-2012 om 10:17
Scores
Op de plaatselijke middelbare school moest je voor HAVO/VWO brugklas 541-550 hebben. En voor HAVO/TL 536-540.
Komend jaar is dat anders omdat ze dan een aparte VWO lijn hebben voor kinderen met 545+.
Zoon heeft in november een voorlopig advies gekregen om zich te oriënteren op het VO. Definitief advies volgt na de CITO.

Katrien
10-01-2012 om 11:48
"Als je je realiseert dat de andere kant van de medaille is dat je niet een keer een onvoldoende mag halen teken ik voor het nederlandse systeem."
Ik heb alles, denk ik, nagelezen, maar ik lees nergens dat de andere kant van de medaille is dat je niet een keer een onvoldoende mag halen. Waar heb jij dat gelezen?
Hier (Vlaanderen dus) bestaat er ook niet zoiets als een schooladvies waar middelbare scholen rekening mee houden. Als je een diploma lager onderwijs hebt, mag je je in eender welke secundaire school inschrijven. Enkel als je geen diploma lager onderwijs hebt, ben je beperkt tot het beroeps secundair onderwijs.
En dit betekent niet dat je geen onvoldoendes meer mag halen. Dat weet ik uit eigen ervaring.
Het betekent wél dat, als je het echt slecht doet op school, je een C-attest kan krijgen waarbij je van bepaalde richtingen uitgesloten wordt. Maar dan spreken we niet over één (of zelfs meer dan één) onvoldoende.
Katrien

Primavera
10-01-2012 om 12:48
Gemiddeld, p
Ik bedoelde dat je voor elk vak bij het overgangsrapport gemiddeld voldoende moet staan, misschien staat dat wat onduidelijk in mijn eerste bericht. Dat komt omdat het overgaansrapport hier als bewijs wordt gezien dat je een bepaald niveau van kennis hebt. Op het moment dat je voor een vak onvoldoende staat kun je moeilijk meer zeggen dat je die op dat niveau beheerst.
Het is een verschil in opvatting, in Nederland zet men liever laag in en mocht het kind dan afhankelijk van veel mitsen en maren en goodwill van school toch laten zien dat er toch meer uit kan komen, dan mag het eventueel opstromen. In Italië laten ze liever de beslissing aan jou zelf over of je hoog in wil zetten en als dat niet blijkt te gaan dan kan afstromen altijd nog. Ze geven liever de leerling een kans ipv zich gelijk in te dekken.
Ook is het schoolsysteem in Italië door de Middenschool ongeschikt om op te stromen. De basischool eindigt hier met groep 7, dan heb je een soort driejarige brugklas voor alle niveau's als Middenschool en vervolgens komt daar afhankelijk van het niveau een aantal jaar VO-school bovenop. Dat gedeelte is kwa indeling vergelijkbaar met de bovenbouw in Nederland als je je vakkenpakket of profielkeuze al gemaakt hebt. Hierdoor moet een kind die besluit van VWO naar Gym te gaan, dan zelf nog een jaar grieks in z'n uppie in de zomervakantie inhalen. Van Havo naar VWO geldt dat voor latijn, wat op bijna alle VWO-soorten wordt gegeven. Ook heeft HAVO-niveau hier veel minder uren Italiaans of Wiskunde waardoor de overstap naar Gym of VWO hyaten geeft die weggewerkt moeten worden. Afstromen indien nodig geeft daarintegen minder problemen. Randgevallen kunnen ervoor kiezen om de 1e klas VO (vergelijkbaar met 3e klas in Nederland) over te doen om het jaar erop dat niveau weer te proberen te halen ipv af te stromen.
Iets anders wat Italianen erg gek vinden is dat de citotoets, die toch vaak het vervolgonderwijs in Nederland bepaald, niet het absolute kunnen van de student meet, maar dit relatief tegenover dit andere leerlingen van Nederland afzet. Hierdoor kan het zijn dat een bepaald aantal fouten de ene keer betekent dat een kind het hoogst niveau aan kan en het jaar daarop kan hetzelfde aantal fouten ineens betekenen dat het kind het niveau niet aan zou kunnen. In feite meet de citotoets niet wat een leerling werkelijk kan, maar alleen hoe hij relatief scoort vergeleken bij anderen. Daarmee is het meer een strument voor scholen om de krenten van de makkelijkst en goedlerende studenten uit de pap te pikken ipv een instrument die meet wat een leerling werkelijk aan zou kunnen.
In Nederland heerst de illusie dat scholen het beste voor de leerlingen kunnen beslissen, omdat zij meer beroepsexpertise hebben. Italianen zijn daar wat sceptischer over en menen dat scholen vooral hun eigen belangen zullen behartigen ipv dat van de individuele leerling. Als er dus een regeling is die scholen afrekent op te hoge adviezen, zullen scholen die voorzichtiger gaan geven en de nijging hebben om iedere leerling die ook maar ergens zwakker in is; etiket, dyslexie, dyscalculie, een paar keer iets matiger cijfers of geen brave werkhouding, enz. voor de zekerheid maar naar zijn ondergrens te adviseren ipv naar de bovengrens wat die ook zou aankunnen. Dat is mijn inziens niet zozeer in het belang van die individuele leerling, maar in het belang van de adviserende school die geen negatieve punten krijgt en in het belang van de hogere vervolgscholen die zo de potentieel lastige leerlingen niet hoeven te krijgen.
In Nederland is men vreselijk bang voor het trauma van op de tenen lopen, in Italië maakt men zich meer zorgen om het trauma dat je het niet eens mag proberen, het trauma van geen kansen krijgen omdat anderen alvast voor je beslissen dat je dat vast niet kan, en ze liever hun eigen belangen eerst veilig stellen zonder dat je daar iets over hebt te zeggen.
Daarom hebben scholen in Italië ook acceptatieplicht, zodat ze niet meer met allerlei excusen met leerlingen met vlekjes kunnen schuiven ten koste van die leerlingen.
Groeten Primavera

Primavera
10-01-2012 om 16:15
Nee p
Misschien heb je er overheen gelezen, maar ik legde in mijn vorige berichtje al uit dat het VO in Italië te vergelijken is met het nederlandse VO na de keuze van het vakkenpakket. Er gaan geen vakken meer af, er komt hoogstens wat bij zoals filosofie of kunstgeschiedenis. Vandaar dat je dus geen onvoldoende mag staan.
Alle toetsinstrumenten en leerkrachtadviezen hebben nog altijd een gebrekkige voorspellende waarde. Daarom is het daaraan ophangen van de toekomstige schoolcarriere ook niet erg eerlijk. Als je bijv. de handleiding van de NIO zelf leest wat betreft voorspellende waarde geven ze aan dat die voor één niveau zeer beperkt is en dat alleen als ook de aangrenzende niveau's (boven en beneden) in aanmerking komen als wellicht passend voor de leerling de toets een realistisch beeld geeft. Kortom een volgens de NIO-toets HAVO-leerling zal misschien ook op het VMBO of VWO op z'n plaats zijn. Tja, ik denk dat een beetje leerkracht en ouder daar geen speciale test voor nodig heeft.
Ook zijn deze testen ongeschikt voor bepaalde groepen kinderen, die er sistematisch door onderschat worden en is de manier van afnemen belangrijk om geen volledig verkeerd beeld te krijgen, wat ook nog al eens mis gaat. De NIO is geen echte intelligentietest, omdat hij bij zittenblijven verbeterd, terwijl in werkelijkheid iemands IQ dat beslist niet doet.
De cito verdeelt de leerlingen in groepen en adviseert voor het percentage best scorende VWO of hoger, maar dat zegt in feite niks of een leerling die daar onder zit niet ook best de capaciteiten heeft om die school te kunnen doen.
Het hele Nederlandse schoolsysteem is ervan doordrongen dat ouders en leerlingen vooral niet zelf mogen beslissen. Hoe beroerd de statistische voorspellingswaarden ook van 'deskundigen' en testen zijn, men gaat uit dat die altijd beter passend zullen zijn dan de wensen van de betrokken leerling zelf.
Ik vindt het idioot dat een leerling tot een langere (en kostbaardere) weg wordt gedwongen, omdat leerkrachten en verkeerd gebruikte toetsen zo zeker zijn van hun superieuriteit ten opzichte van ouders dat het kind het niet eens mag proberen, omdat anders het percentage VWO's wel eens boven de 25% kon zijn of de school een minnetje in de wacht sleept wegens potentieel te hoog advies.
Ik ben juist heel blij dat ik wat school betreft niet op het Nederlandse systeem ben aangewezen, aangezien je daar als ouder nauwelijks beslissingsrecht hebt en mijn kinderen met vlekje hoogstwaarschijnlijk door dit mechanisme totaal verkeerd beoordeeld en zwaar onderschat zouden worden.
Groeten Primavera

dirksmama
10-01-2012 om 22:10
Niet alleen italie hoor
Als ik de Amerikaanse, Australische en Nieuwzeelandse leerkrachten van mijn kinderen uitleg hoe het Nederlandse systeem werkt, vallen de ogen uit de kassen, vooral als ik dan ook vertel over de CITO als selectie-instrument.
Indonesiërs snappen het nog wel, die moeten zelf ook elk jaar een examen afleggen om een klas hoger te mogen.
Vooral het feit dat kinderen al zo jong opgesplitst worden op begaafdheid wordt niet begrepen.
En om eerlijk te zijn: voor het zelfvertrouwen van mijn jongste is het internationale systeem, waar je tot je 14e of 16 bij elkaar in de klas zit (en de slimmerikken net verbreding of verdieping krijgen) beter dan het Nederlandse. Voor haar proberen we zo lang mogelijk weg te blijven uit Nederland.

Yura
11-01-2012 om 09:02
Amerika
Heb het onlangs uitgelegd aan een Amerikaanse collega hoe het hier werkt en die vond het geweldig, echt stukken beter dan hun eigen systeem van de highschool waar iedereen naartoe gaat en waar de een het echt niet kan en de ander zich rot verveelt. De betere scholen geven daar wel verbreding en verdieping, maar dat zijn volgens haar slechts lapmiddelen.

Jik
11-01-2012 om 11:17
Amerika
Geen verdieping en verbreding binen het Amerikaanse systeem? Dat herken ik helemaal niet. Mijn kinderen zitten op een Amerikaanse school en net als Dirksmama hoef ik voor het onderwijs niet terug naar Nederland. Wat ik erg goed vind aan de school van mijn kinderen is dat er gedifferentieerd wordt per vak. Een goed voorbeeld is wiskunde. In de Middle school (groep 8 en 1, 2 VO) worden zes verschillende niveau´s aangeboden: Math6, Math7, Math8, Pre Algebra, Algebra 1 en Geometry. Kinderen die meer tijd nodig hebben doen de eerste drie. Een VWO leerling doet waarschijnlijk Math7, Pre Algebra en Algebra 1. Geometry is voor de hele slimme. Dit sluit vervolgens naadloos aan op de wiskunde die in High school word gegeven (en waar laatbloeiers weer de mogelijkheid hebben om een jaar in te halen,)zodat je uiteindelijk op vier verschillende niveau´s eindexamen kunt doen.

Ashara
11-01-2012 om 13:40
Amerika
In de VS verschilt het enorm waar je woont. Als je in een goed district zit dan geeft een school vaak alle mogelijkheden inclusief differentiatie. Als je in een slecht district woont zoals waar wij gewoond hebben dan is het vaak ook echt dramatisch slecht. Geen differentiatie mogelijk (of alleen op papier), overvolle klassen, geen enkele begeleiding voor kinderen die geen Engels spreken, leerkrachten die elk jaar weer vreesden voor hun baan en allemaal ook nog eens slecht betaald werden...
Ik ben overigens wel voor een systeem waar leerlingen zo lang mogelijk bij elkaar worden gehouden maar dan wel met differentiatie mogelijkheden.

dirksmama
11-01-2012 om 20:18
Tja
Voor mijn oudste zou opsplitsen ook leuker geweest zijn zoals in het Nederlandse systeem. Voor zijn zus (minder gemotiveerd, dyslectisch) zou het Nederlandse opsplitsen niet prettig zijn, ze is best slim maar zou zoals het nu gaat denk ik niet verder komen dan Basis/Kader of zo, en vandaaruit omhoog komen is volgens mij HEEL moeilijk. Met het Amerikaanse systeem heeft ze gewoon een aantal jaar extra ruimte voor ze zou wegzakken (misschien een beetje onhandig uitgedrukt, maar zo zou het voor haar wel uitpakken vrees ik).
Dirk vond vooral rekenen in het Amerikaanse systeem te makkelijk en te saai, maar hij heeft nu een math/science teacher die het heel goed oppakt. Hij zit in grade 7 doet grade 8 math, met binnenkort ook grade 9 math. Daarnaast kan hij, als hij goed doorwerkt en we het rondkrijgen qua internetbereikbaarheid (bij ons niet altijd beschikbaar) volgend jaar een advanced placement course doen voor math, dat is een eerste jaars universiteits vak, dat op een Amerikaans college weer vrijstellingen geeft. NU pubert hij ng niet, dus alle kennis die we er voor hij echt gaat puberen inkrijgen, des te beer.

Fiorucci
11-01-2012 om 20:40
Dirksmama
Als je kiest voor een vmbo school waar alle richtingen aanwezig zijn, is opstromen meestal geen probleem alhier.