joep
07-06-2010 om 10:43
Vaste zitplek in groep 1?
Beste ouders,
Mijn zoon is 5, ik breng hem elke morgen in de klas. Op onze school heeft niemand een vast plek, kleuters mogen zitten waar ze willen en dat is in geval van mijn zoon bij voorkeur aan 1 bepaalde tafel. Daar staat elke dag net 1 stoeltje teweinig, dus mooi om de pikorde te bepalen. Kinderen zeggen ook tegen hem: Jij mag hier niet zitten.(Hij negeert dit, maar ik voel mij hierdoor wat op de ziel getrapt). Ik moet dus, als ik laat ben ergens snel een stoel vandaan scharrelen, zorgen dat er wat personen opschuiven, als hij nog even moet plassen, zit er alweer iemand anders op de plek. Ik fiets dus elke morgen naar huis met een rotgevoel. Het is erg rommeig zo, ik vat de reacties van de kinderen naar mijn zoon een beetje persoonlijk op en al kom ik extra vroeg dan moet hij weer even van de plek en zit er toch weer een ander. (Het is ook een kwartier tussen brengen en dat de moeders moeten vertrekken, dus erg lang, moeders blijven in het lokaal hangen, wat de rust ook niet ten goede komt. Ik heb verder ook weinig zin om als... rozewater op een stoeltje te gaan staan passen en wil me er zoweinig mogelijk mee bemoeien om hem te verzelfstandigen. ik vraag mij af hoe dit anders kan.
Hebben jullie kinderen ook geen vaste plek?? Eigen stoel, eigen tafel? Heeft iemand tips??
Gr. Joep
Puck
07-06-2010 om 10:48
Hier
Onze kinderen zijn ondertussen al uit de kleuterstoeltjes gegroeid maar hadden allemaal een eigen stoeltje (met naam achterop) en tafeltje. Een aantal keren per jaar werd de inrichting van de klas volledig gewijzigd en zo hadden ze iedere keer andere kinderen in hun groepje. Verder begonnen ze 's morgens allemaal in de kring zonder vaste plaats op banken maar met de regels dat als je eenmaal ergens was gaan zitten je niet meer ergens anders mocht gaan zitten en dat er geen plekjes vrij gehouden mochten worden voor een ander kind. Dat werkte prima en dat pikordegedrag heb je dan niet.
Hanne.
07-06-2010 om 10:54
Eigen stoel
Hier hebben ze allemaal een eigen stoel. Die door juf in de kring wordt gezet. Ze zitten dus elke dag op een ander plekje en naast andere kinderen.
vlinder72
07-06-2010 om 11:28
Hier ook eigen stoel
Iedere morgen breng ik mijn zoon naar groep 2 en dochter naar groep 1. Ze beginnen allebei in de kring. Op een eigen stoeltje (met naam erop). Steeds ergens anders. Daarna gaan ze dingen doen en nemen ze zelf hun eigen stoel mee. Stoelen zijn trouwens ook verschillend van maat. Kleine kinderen hebben de kleinste stoeltjes etc. Pfff, wel vervelend zeg als je zo je kind moet wegbrengen. En dat de juf het goed vindt dat een kind zegt dat iemand ergens niet mag zitten.
amk
07-06-2010 om 11:52
Geen eigen stoel
geen eigen tafeltjes. Ook geen vaste groepjes, of vaste plekken. Er is 1 kind dat wel een eigen stoel heeft, maar dat komt omdat die gewoon te groot is voor de standaard kleuterstoeltjes. Maar met dat stoeltje wordt dan wel geschoven net waar het kind wil gaan zitten.
Kinderen komen binnen en zoeken een plekje in de kring. Vriendjes en vriendinnetjes gaan meestal wel bij elkaar zitten. De ene keer dicht bij de juf, de andere keer niet. De nieuwe kindjes hebben tot ze gewend zijn inprincipe 'recht' op de stoeltjes direct naast de juf, met hun coach (een oudere kleuter) in de buurt. Maar dat is vaak maar 1 of 2 dagen dat ze dat willen, daarna zoeken ze hun eigen plekje wel.
joep
07-06-2010 om 12:32
Bedankt, zouden jullie iets doen?
Bedankt. Ik vind het al fijn om te horen hoe het bij jullie zit en begrijp eruit dat een eigen stoel niet echt teveel gevraagd is, of er evt. regelgeving om deze toestanden tegen te gaan zou kunnen zijn. Zouden jullie b.v. aan de juf vragen om de stoelen toch te bestickeren, of de extra stoel aan het desbetreffende tafeltje te laten staan, of niks doen en kijken of het zichzelf oplost??
Ik mag de juf niet zo graag, vanwege een wat nonchalante houding in combinatie met'ik weet alles'. Ik verwacht dat dit wederzijds is (ik doe ook net of ik alles weet), dus wil de verstandhouding niet verder verslechteren. Graag jullie advies
Gr. Joep
Puck
07-06-2010 om 13:01
Wat doen?
Als het nog maar voor de paar weken tot de zomervakantie is dan zou ik het geloof ik laten zitten en uitzingen. Volgend jaar een andere juf met andere regels. Maar als je volgend jaar aan dezelfde juf vast zit dan zou ik eerst eens bij juf gaan vragen of ze er regels voor hebben en waarom er een stoeltje te weinig staat. Zolang jij het zelf allemaal regelt is er voor juf helemaal geen aanleiding om te denken dat er iets veranderd moet worden. Aan de andere kant: je zoontje kan ook flexibel worden en ergens anders gaan zitten, misschien staan die stoeltjes niet voor niks zo en vindt juf je maar een bedisselende irritante moeder die perse haar zoontje daar wil laten zitten en daarvoor zelfs andere kinderen laat opschuiven. En als je zoontje er verder geen moeite mee heeft dan zou ik het ook zo laten, hij zit op school, niet jij?
Mag ik gokken dat dit je oudste kind is en dat het gewoon moeilijk is om hem onder je vleugels vandaan te laten gaan ![]()
joep
07-06-2010 om 13:53
Natuurlijk en inderdaad
Ja dit is mijn oudste en het is best wel jammer voor mij dat je die inschatting op afstand al kan maken. Het is natuurlijk niet de indruk die ik wil wekken, daarom vraag ik ook het niet aan schoolpleinkennissen maar hier. Plus dat ik thuis en op mijn werk de baas ben, dus weinig referentie van hoeveel (of hoe weinig) je je ergens mee moet bemoeien een school is ook geen bedrijf natuurlijk. Hij moet nog een jaar bij deze juf, maar misschien moet hij het zelf ook maar even uitzoeken, zelf een goede stoel leren zoeken is ook weer een les he.
Gr.
Puck
07-06-2010 om 15:13
Joep
Join the club... Ik denk dat iedere ouder het met een glimlach herkent van de oudste. Daar is niets jammer aan, dat is gewoon heel normaal.
angelina ballerina
07-06-2010 om 22:46
Eigen stoel en plek
Bij ons hebben kinderen een eigen stoel.De juf zet deze al willekeurig klaar in de kring. Daarbij hebben alle kinderen hun eigen tafelgroepje. De juf heeft de indeling hiervan weloverwogen gemaakt, kijkend naar leeftijd, ontwikkelingsniveau en juiste combinatie van kinderen. Een paar keer per jaar vinden er kleine wijzigingen plaats als de juf denkt dat kinderen aan een ander groepje beter tot hun recht komen. Persoonlijk vind ik dit een betere manier als kinderen zelf laten kiezen.
*bella*
08-06-2010 om 10:32
Bah!
Ik vind de vaardigheden die de kinderen op deze manier opdoen helemaal niet positief! Ik weet er alles van want ik heb een kind dat érg goed is in een plekje vinden en een kind dat er érg slecht in is. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat degene die er goed in is door dit soort dingen er alleen maar beter in is geworden en de ander alleen maar slechter.
Als ik mijn dochter alles zie bekisselen om het zo te regelen dat ze niet alleen haar favo plekje heeft maar het ook voor elkaar krijgt dat ze precies die kindjes naast zich krijgt die ze wil dan voel ik me niet bepaald trots.
En de ander..ach. Gelukkig hadden ze als kleuters wel een vaste plek, maar geen vaste plek in de kring waar de ochtend altijd mee begon. Het was 2 jaar lang een strijd voor hem. Uiteindelijk gaf hij het op, en probeerde steeds een plekje te zoeken op een open plek, waar hij iig niet weggestuurd kon worden. Tsja, dat is ook een manier vinden om ermee om te gaan natuurlijk. Gelukkig was de flauwekul in groep 3 over, en hij ging zichtbaar meer ontspannen de klas in, niet meer die sociale chaos om de dag mee te beginnen, maar gewoon lekker je eigen ding doen.
Hij was ook mijn oudste, en ik kon ook moeilijk loslaten. En dat wilde ik natuurlijk niet, daarom heb ik nooit iets gezegd. Als ik het over kon doen, zou ik gelijk er alles aan proberen te doen om die onzin bij kleuters snel af te schaffen! De pikorde bepalen ze toch zelf wel, dat hoeven we niet nog eens extra steeds te benadrukken op die manier, daar hebben kinderen helemaal geen hulp bij nodig! (eerder afremming zou ik zeggen)
Temet
08-06-2010 om 11:11
Hier
hier hebben de kinderen (zoon zit in groep 1/2) wel een stoel met hun naam erop, maar als ze binnenkomen mogen ze eerst kiezen in welke hoek ze gaan spelen. Op het magneetbord hangen plaatjes van die hoeken en kinderen kunnen hun eigen naamplaatje bij de gekozen plek hangen. Vol is vol (zo kunnen er bijvoorbeeld maar 2 kinderen met de computer). Dan zitten kinderen niet op hun eigen stoel, en daarna in de kring wel neem ik aan, maar dan ben ik al weg dus daar heb ik geen zicht op.
Groeten,
Temet
Tango
08-06-2010 om 15:13
Hier
Beginnen de kinderen in hun eigen vaste groepje aan hun eigen tafeltje met naamkaartje erop. Als ze daarna in de kring gaan nemen ze hun stoeltje mee (staat geen naam op, maar ze onthouden dan zelf natuurlijk wel op welk plekje ze in de kring zitten). Als ze in de kring gaan, gaat dat per groepje, dus dat geeft iets minder geharrewar met wie naast wie zit, het nieuwe groepje sluit aan bij het groepje dat al zit.
De tafelgroepjes wisselen meestal een aantal malen per jaar, vaak na een vakantie en soms nog tussendoor als het bijv. onderling tussen 2 kinderen teveel botst of ze teveel zitten te keten samen.
Zoals het bij Joep gaat lijkt mij persoonlijk heel vervelend voor kinderen.
dirksmama
08-06-2010 om 17:46
Stoel te weinig?
Hoe bedoel je 'een stoel te weinig' aan het tafeltje?
Betekent het gewoon dat alle stoelen die aan de tafel staan al bezet zijn?
Dan lijkt het me logischer om gewoon een ANDERE plek voor zoonlief te zoeken, of hem dat zelf te laten doen. Of gewoon eerder op school komen, zodat hij zijn eigen plek kan kiezen en de anderen voor is.
Jesse_1
08-06-2010 om 22:46
Hmmm
Hier: in groep 1/2 hebben de kinderen dit jaar een eigen stoeltje die op een vaste plek in de kring staat (tenzij ze 'helpend handje' zijn). Hier op school al meerdere variaties meegemaakt ook hoor, maar soms gebeurt het idd dat kinderen onderling lelijk tegen elkaar doen over wie er naast wie mag zitten als ze zelf mogen kiezen.
Als ik jou was zou ik even tegen juf zeggen (aanspreken na schooltijd) wat er speelt, dat jouw zoon buitengesloten wordt. Al vraag ik mij ook af waarom jouw zoon persé in dat groepje wil zitten, is er toevallig een groepje van 4 vrienden die samen in dat groepje van 4 wil zitten en daarom jouw zoon niet op dat stoeltje wil hebben omdat dan één van hun vaste vrienden daar niet kan zitten? Het lijkt me dan raadzaam om je zoon aansluiting bij andere kinderen te laten zoeken.
En idd de tijd uitzitten, als jullie vroeg vakantie hebben is het nog maar een maand.
Jesse
joep
09-06-2010 om 10:00
Omdat
Hoi. Bedankt voor de reacties.
De reden waarom hij aan de desbetrefende tafel wil zitten is 1) omdat daar de grote jongens van gr.1 zitten aan de andere tafels zitten meiden of kleine jongens (die er net opzitten) en daar wil hij bij wijze van spreken nog niet dood gevonden worden.
2) Hij is daar door de juf gezet bij het herindelen de laatste keer en hij vat dit serieus op. De juf gaat op bepaalde momenten plaatsen aanwijzen en wijkt er dan naar verloop van tijd vanaf. Ik stel weleens voor ergens anders te gaan zitten, maar dan zegt hij: nee, ik moet van de juf hier zitten hoor. Ik vind flexibiliteit wel aan te moedigen bij hem, maar om reden 1 doe ik het in dit geval niet. Ook zijn beste vriend zit trouwens aan die tafel, maar die gebruikt op die momenten ook handen en voeten om hem er niet tussen te laten (ja ja, vriendschap is een illusie denk ik dan bij mezelf).
De laatste 2 dagen ben ik als 1e op school gekomen, hoptjop neergezet en zonder achter het raam zwaaien vertrokken. Doeiiii! Wij vonden dit beide een prettige gang van zaken. Hopelijk houden we dit vol. Gr. Joep
Kayden
09-06-2010 om 10:24
Informatieavond
Bij ons allemaal een eigen stoel met de naam en een plaatje dat ook bij de kapstok geplakt zit. Dus eigen kapstok en eigen stoel. De juf zet ze steeds in een andere volgorde in de kring. De jongsten een kleine stoel en de grote een grote stoel.
Wij hebben ieder jaar aan het begin van het schooljaar een informatieavond. Daar ga ik trouw naar toe omdat ik het leuk vind om de ouders van de nieuwe kinderen ook te leren kennen. Op die avonden is er gelegenheid om dit soort dingen te melden. Als je dan zoiets voorstelt zul je zien dat er vast meer ouders zijn die deze werkwijze prettig zou vinden. Als die informatieavonden op jouw school niet worden gegeven zou ik gewoon terloops eens een opmerking maken tegen een andere ouder: "Goh, ik vind het wel erg chaotisch zo in de ochtend zoeken naar een plekje!, bij mijn vriendin hebben ze allemaal gewoon een eigen vaste stoel!" Je zult zien dat je dan van omstaande ouders vast wel wat opmerkingen krijgt en wellicht steun. Dan kun je met meerdere ouders dit voorstel doen aan de juf en komt jouw persoonlijke relatie met haar niet in het geding.
wiggie
09-06-2010 om 23:00
Ken beide systemen
op de vorige school van mijn oudste was het ook zo. geen eigen stoel, plaatsen voor elkaar bezet houden en dochter van stoel afduwen want "plaats bezet voor x". Mijn hart brak als ik haar dan een ander plekje zag zoeken. En zij werd alleen maar voorzichtiger, en banger en uiteindelijk mikpunt van pesterijen. Vreselijk.
Op nieuwe school stoeltjes met naam erop, s morgens eigen stoeltje zoeken, kijken wie er naast je zit in de kring en alles in rust. Zo fijn. Dochter happy, en mama dus ook.
Ik wil niet zeggen dat je een andere school moet zoeken, maar ik zou het wel bespreken met de juf. Door dit gedoe worden inderdaad de haantjes haniger en de minder handige kinderen nog onhandiger. Niet leuk, niet goed voor de sfeer in de klas. Misschien kun je eens aan andere ouders vragen wat die ervan vinden? Dan sta je wat sterker tegen de juf.
Veel succes!!!
Wiggie