Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra

Petra

07-02-2017 om 18:47

Veilig Thuis op bezoek


trivia

tja, "allergisch" of allergisch voor gluten...Allergisch voor gluten heet gewoon coeliaki. Dus mss bedoel je dat de moeder een soort zelfdiagnose gesteld heeft die je wel vaker ziet mbt koemelk of andere zaken, maar anders mag ik gewoon aannemen dat de kinderen officieel gediagnosticeerd coeliaki hebben. Het zonder reden gluten weren uit je dieet is nonsens.

En nog even on topic, ja het is raar als school de opvattingen of levenstijl van de moeder zou laten meewegen in het conflict over een leerachterstand maar helaas is het gewoonlijk wel het geval. Dus je kan dit maar beter weten zodat je er op kan acteren.

Li

Li

09-02-2017 om 13:29

Hier is de VS acuut gestopt met gymmen op kunstgras-velden, terwijl die verder door iedereen nog gewoon gebruikt worden. Biologisch eten (voor zover Bruin het kan trekken) is er de norm, en er zijn ouders die dat te min vinden en paleo-dieet of biodynamisch eten. De halve klas eet gewoonlijk vegetarisch en er zijn ook genoeg veganisten. Dus ik denk dat TS daar redelijk mainstream zal zijn en er wordt sowieso minder geoordeeld over dit soort zaken, niet dat benauwde gedoe.

Iets anders is dat TS aangeeft dat ze het kind niet naar een andere wijk kan brengen. Dat dacht ik ook, totdat ik eens serieus ging kijken. Toen bleek dat ik best later kon beginnen op mijn werk en dat het achterop de fiets best te doen was. In een stedelijke omgeving kan je ook een Greenwheels abonnement nemen als je niet wilt of kunt fietsen. Of er is een ouder die vlakbij school woont en je kind 's ochtends (eventueel tegen betaling) wil opvangen, ik noem maar wat. Er zijn vaak toch meer oplossingen dan je denkt.

Saskia

Saskia

09-02-2017 om 13:39

Vraag

me opeens af hoe het met Emma van de onderwijskundige zaken en de orthopedagoog is.

Egel

Egel

09-02-2017 om 13:44

Li, je schrijft: "Dus ik denk dat TS daar redelijk mainstream zal zijn en er wordt sowieso minder geoordeeld over dit soort zaken, niet dat benauwde gedoe."

Maar ook:" (...), en er zijn ouders die dat te min vinden en paleo-dieet of biodynamisch eten".

En ik vraag me af: als je kind op de vrije school zit en je eet (meestal) niet biologisch en bent niet vegetarisch en gelooft ook niet in aardstralen & wifigevarenzones, wordt dat dan ook niet beoordeeld/veroordeeld, of zijn de oordelen echt minder hard dan andersom? (kan ook echt hoor, maar ik geef toe dat ik eraan twijfel).

Li

Li

09-02-2017 om 14:01

Nou

de helft van de klas is vegetariër, maar de andere helft dus niet. Datzelfde geldt voor aardstralen en zo. Het is gewoon geen issue, want de soorten alternatieve opvattingen zijn zelf erg divers. De veganist staat er heel anders in dan de paleo-diëter.

Je hebt wel een probleem als je in politiek opzicht erg afwijkt, dus als je VVD of - nog erger - PVV stemt en dat ook zegt, of dat uit je opvattingen laat blijken. D66 kan nog net. Dus ja, overal is wel een norm. Het gaat erom of die bij TS past of niet.

V@@s

V@@s

09-02-2017 om 15:52

nee allergisch voor gluten is geen coeliakie

Coeliakie is een overgevoeligheid geen allergie. (niet dat het daardoor minder vervelend is, het is gewoon een andere reactie van het lichaam).

V@@s

V@@s

09-02-2017 om 15:56

sorry

ik bedoel natuurlijk intolerantie in mijn vorige post.

Fransien

Fransien

09-02-2017 om 15:57

Het riedeltje

Houd het klein, houd het relevant, en ga niet babbelen.

Coeliakie heeft niets met leerstoornissen te maken.
Een opmerking van school over dat kind met schoolfruit niet meedoet, heeft niets met leerstoornissen te maken. Niet uitwijden, maar naar relevantie vragen.

Probeer het dossier tot de kern terug te dringen. Houd het klein en relevant. Dat moeder bij voorkeur in broeken en niet in rokken loopt is niet relevant. Dat kind geen tractaties aanneemt die gluten bevatten ivm allergie, is een feit maar niet relevant voor deze zaak.
Iedere keer blijven hameren op relevantie maakt de zaak kleiner. Een kleine zaak is makkelijker op te lossen. Bij een kleine zaak waar school iets extra's onder probeert te schuiven zoals 'kind heeft een andere plek nodig want kan het bord niet goed lezen' gewoon knikken, zeggen dat dat prima is en al afgestemd met de leerkracht, en vragen naar relevantie voor de zaak. De zaak gaat hier en hier om, gesteld probleem is geen probleem want al opgelost, of gewoon niet relevant.
Hoe kleiner het blijft, hoe makkelijker je een oplossing kunt voorstellen, klap op het besluit, dossier afgesloten.
Extra's worden niet geaccepteerd want niet relevant, of al opgelost en daarom niet relevant.

Bij babbelen krijg je extra info in het dossier, is niet handig, kan alleen tot nieuwe extra's leiden die dan ineens een eigen leven gaan leiden want moeder is niet gemiddeld.
Een vriendin van me is gezinsvoogd en heeft verteld dat ze altijd, al dan niet onbewust, uitgaan van huisje-boompje-beestje. Alles wat anders is, is vreemd. Alles wat vreemd is, is een mogelijke bedreiging.
Ga niet babbelen, houd het relevant.

Triva

Triva

09-02-2017 om 16:01

nou nee

Ik vind overgevoeligheid een verkeerd woord, klinkt niet ernstig genoeg.

Het is een intolerantie en dat betekent 'onverdraagzaam': als iemand intolerant is voor gluten verdragen de darmen geen gluten, waardoor darmvlokken kapot gaan en er ziekteverschijnselen optreden.

Nog wat duidelijker:

Glutenallergie: hoewel de term vaak wordt gebruikt, bestaat een glutenallergie helemaal niet. Een allergie voor gluten is niet mogelijk. Wel is het mogelijk een tarwe-allergie te hebben of glutenintolerantie (coeliakie)

Glutenintolerantie: glutenintolerantie wordt ook wel coeliakie genoemd en is een serieuze aandoening. Bij een glutenintolerantie worden gluten aangevallen door je eigen immuunsysteem, dat geeft veel complicaties

Glutensensitiviteit: glutensensitiviteit is een wat lastiger geval. In essentie heb je bij een glutensensitiviteit grotendeels dezelfde klachten (wellicht in mindere mate) als bij een glutenintolerantie. Het enige verschil is dat de aandoening in het lichaam niet te constateren is

Tarwe-allergie: een tarwe-allergie is – zoals de naam al zegt – een allergie voor tarwe. Omdat tarwe in het algemeen gluten bevat, wordt de term ‘glutenallergie’ vaak – onjuist- gebruikt voor deze aandoening

Triva

Triva

09-02-2017 om 16:04

o sorry

Ik opende deze pagina voor je herstelposting V@@s.

Klein houden

Je kan een probleem ook klein houden door niet in te gaan op wat in het dossier staat. Praat over wat hij wel nodig heeft en hoe je daaraan werkt.
Je hoeft geen leugens van een ander serieus te nemen omdat het de woorden zijn van een ander. Laat die maar zichzelf gaan toelichten.
Maar als je weet wat erin staat, krijg je automatische de neiging jezelf goed te praten. Valkuil dus.

Tsjor,

Je vroeg wat het team ging doen met de informatie: of de info vernietigd zou worden bij sluiten.
Ik ben er wat sceptisch in: volgens mij wordt alles bewaard en opgeslagen. Al dan niet in een actieve file zodat ze kunnen zeggen dat het vernietigs is. Ik denk dit maar kan het niet bewijzen. Toch hoorde ik van een oudere dame hoe zij in speurtocht naar haar kindertijd, in de archieven las hoe de nonnen over haar dachten. De voorvallen waren tot in de details gerapporteerd, incl de suggestieve oordelen.

Al eens eerder werd geschreven over de oranje mapjes/bijlages in een dossier. De bijlage met de conclusies en beoordelingen over de resultaten en gedragingen. Wie vraagt om inzage schooldossier, weet niet altijd van het bestaan van die bijlage. Ze geven het er niet altijd automatische bij. Zo weet je ook niet wat een ander wel onder ogen heeft gekregen en jij niet. En zo weet je ook niet of iets echt vernietigd wordt of alleen maar opgeslagen op een inactieve plek. Het enige dat je weet is dat je er zelf niet bij kan.

Ze proberen het gewoon

Alsof je van een meer natuurgerichte levensstijl en levensopvatting leerachterstanden kunt krijgen.

Terwijl de kinderen gewoon gezond te eten krijgen, wat je er ook van vind gezond is het, en een zorgzame moeder hebben.

Nee, je zoekt zo goed mogelijk uit waar de belemmeringen liggen en je probeert die zo goed mogelijk weg te nemen. En moeder staat juist in de houding om ook thuis te helpen met wegwerken van leerachterstanden.

Wel eens met Mirjam

Enige zelfreflectie is ook altijd goed.

Tsjor

Rechten

Ik wil toch de link nog eens aanhalen die ik eerder gaf en mijn advies is dat iedereen die te maken heeft met een melding bij veilig thuis de twee documenten (handleiding en triage) download, print en goed doorleest vóór het eerste gesprek.

http://www.handelingsprotocol.nl/informatie/37-advies-vragen-en-of-melden-bij-amk

Kijk even op blz. 20 van de triage, er staat van alles over wat er verder moet gebeuren, maar wat ontbreekt is de optie, dat de melding onterecht is en de vraag wat er dan vervolgens moet gebeuren (want een gezin is wel door derden en door het onderzoek zelf in een bepaald daglicht gezet. Blijkbaar is de medewerker van Veilig thuis zich daar ook van bewust, maar legt hij het bij moeder neer om te gevolgen daarvan te beperken (nee, we praten er niet over als de kinderen erbij zijn). Veilig thuis kan ook zelf nadenken over wat ze kunnen doen om de schade van een onterechte melding te beperken.

Kijk ook even op blz. 39 van de handleiding, want daarin staat dat je bij minderjarige kinderen als ouders mag verzoek om informatie te vernietigen.

Als ik tijd heb zoek ik het stuk nog eens door op termijnen.

Fijn dat je een goed gevoel hebt overgehouden aan het gesprek, maar je bent in feite nog geen stap verder gekomen naar een oplossing van je problemen met school. En voor zover ik het nu kan zien blijf je in elk geval nog even in de picture. Wil je het melden als je een brief krijgt waarin de melding wordt afgesloten en wat er daarna gebeurt?

Tsjor

Petra

Petra

11-02-2017 om 00:52

reactie

VT heeft geen zorg, doen geen onderzoek. Het was duidelijk dat het conflict ten grondslag lag aan de melding en dat er geen sprake was van oprechte zorg.

Vandaag gesprek gehad met de directie en advocaten. Er is een basis gelegd voor samenwerking. Hun houding was nu duidelijk anders nu de TLV is afgewezen en de melding bij VT op niets uitdraait.

Ik heb een onderwijsconsulent voorgesteld om in te zetten bij de gesprekken op school.

Fijn

Goed dat het zo gaat. Hopelijk wordt het dossier nu gesloten.
En hopelijk lukt het ook om je zoon de begeleiding te laten geven op school die hij nodig heeft. Zou mooi zijn.
Goed idee om daar onderwijsconsulenten bij te betrekken.

een vraag

'VT heeft geen zorg, doen geen onderzoek. Het was duidelijk dat het conflict ten grondslag lag aan de melding en dat er geen sprake was van oprechte zorg.' Heb je dat ook op papier en hebben ze dat ook gecommuniceerd met de melder?
Ik ben even benieuwd naar de wijze van afhandeling als er geen grond is voor een onderzoek of ingrijpen.

Tsjor

Fransien

Fransien

11-02-2017 om 10:47

en vraag om vernietiging van je dossier

Vraag of ze je dossier willen vernietigen aangezien de melding onterecht was, het kan je altijd achtervolgen. Mocht school (of iemand of iets anders) weer een melding doen en er ligt al een dossier dan wordt gegarandeerd aan het afsluiten van het eerdere dossier getwijfeld en sta je met 1-0 achter.
Ze hebben geconstateerd dat er geen reden is voor zorg en dat de melding vanwege conflict en niet vanwege zorg was, dus er was niets aan de hand. Geen dossier nodig dus.

Wel fijn dat school nu gemerkt heeft dat zelfs een melding niet helpt. Ik hoop dat je advocaat gehakt maakt van die incompetente lui.

Evelien

Evelien

11-02-2017 om 11:03

Zelf bevestigen?

"VT heeft geen zorg, doen geen onderzoek. Het was duidelijk dat het conflict ten grondslag lag aan de melding en dat er geen sprake was van oprechte zorg"

Fijn!

Hebben ze dit schriftelijk bevestigd? Zo nee, dan zou ik het zelf meteen schriftelijk bevestigen en daarbij vermelden met wie van VT en wanneer (datum) je het gesprek hebt gehad waarbij ze dat gezegd heeft.

Dan bevestigen dat je er blij mee bent, en vervolgens zoals de vragen stellen zoals Tsjor en Fransien voorstellen.

Succes met de afhandeling met school.

Li

Li

11-02-2017 om 23:59

Wauw

Goed zeg, dat is fijn!

Nou maar hopen dat je nog ergens komt met de school. Of dat je zwart op wit van ze kan krijgen (via je advocaat) dat er nu een door hen ontstane vertrouwensbreuk is en dat ze in het licht daarvan zullen afzien van negatieve bemoeienis bij het inschrijven op een andere school.

Petra

Petra

13-02-2017 om 22:53

reactie

VT heeft me vandaag gebeld omdat ze wilde weten hoe het gesprek met de directie en advocaten was afgelopen. Ze was blij dat het zo was afgelopen. Nu gaat ze (helaas) nog met school bellen om te vragen hoe zij het gesprek hebben ervaren. Dan nog overleggen of ze er nog wat mee moeten. Daarna pas afronding dossier.
Maar dat er vanuit de opvoedsituatie geen zorg is, heeft ze me toegezegd.

Ik ga VT vragen om het dossier te vernietigen als het is afgerond, maar nu kan dat nog niet. En uiteraard bevestig ik het e.e.a. als zij dat niet doet. Maar ik wil dit nog even afwachten.
Volgens mijn advocaat sta ik richting school nu sterk en ook voor. We houden de klacht tegen het bestuur aan om te bekijken wat ze nu gaan doen.

Volgens haar hebben ze alles uit de kast getrokken om me weg te krijgen en dat is niet gelukt. Persoonlijke kwestie van de directeur van de school, het spat er vanaf zei ze.

Tijdens het gesprek heb ik eerst aangehoord wat hun verwijten waren (heel veel aannames) en daarna begon ik. Hun advocaat viel gewoon stil. Wist niets meer te zeggen. Ik had de indruk dat ze veel niet wist. Bijvoorbeeld dat ik nog niet één gesprek gehad heb dit schooljaar. Uiteraard heeft mijn advocaat ook het nodige gezegd.

Hopelijk kan de onderwijsconsulent een goede basis leggen en kunnen we afspraken maken die niet meer tegen mij gebruikt kunnen worden.

Het gaat inderdaad om een kind dat niet mee komt en hulp nodig heeft en een school die weigert iets voor hem te doen. De rest is bijzaak.

Li

Li

14-02-2017 om 09:13

wat te doen

Heb je ook helder wat je precies van de school verwacht aan hulp? Meestal hebben ze namelijk geen idee en gaan ze daarom maar moeilijk doen, is mijn ervaring. Als jij met iets concreets aankomt, kan het zomaar zijn dat ze je dat geven, al was het maar om van je af te zijn. Ik heb zelfs de begeleidster zelf uitgezocht. Dat was wel iemand die al op school rondliep en het was nog in de tijd van het rugzakje, zodat ik precies wist wat ze eraan te besteden hadden. Maar het belangrijkste was dat ze van me af wilden zijn . Misschien kan de onderwijsconsulent helpen het door te drukken, maar jij kent je zoon het beste en werkt zelf ook met hem.

Vergrootglas

@Petra, hoe is de verstandhouding tussen je kinden de leerkracht? Ik ben bang dat die niet zo geweldig is, anders had je dit conflict ook niet hoeven meemaken..
Toch is deze mogelijk beschadigde relatie niet te negeren, ik ben bang dat je kind onder een vergrootglas blijft liggen ongeacht een positieve wending in de afgelopen dagen. Een positief gesprek met directie zegt namelijk niets over een verbeterede verstandhouding met het onderwijsteam, waaronder de leerkracht.
Juich dus niet te vroeg. Ze zijn blij dat je nog geen klacht hebt ingedien zodat ze te maken hebben met een onderzoek door LKC of een nieuwsgierige inspecteur. Maar owee, als je alsnog een klacht indient, dan wordt het spel hard gespeeld. En krijgt het woord pedagogie een nieuwe betekenis.

Hier een gelijksoortige ervaring. Na gesprek directie, VT begreep hoe de zaak ervoor stond en hoe wij kind door die eindklas heen loosde. Alleen was directie wel meer op de hand van de directeur, (hand boven de hoofd-situatie). Stabiliteit in de klas is belangrijker dan een verstoorde relatie leerkracht -ll. Leekracht had echt een hekel aan ons omdat wij op de hoogte waren van een eerdere buiten het boekje en reageerde dit af op kind.
Een paar maanden ging het nog goed, totdat kind een gepest klasgenootje troostte en zelf belaagd werd. Kind ging naar de leerkracht maar die wenste dat kind ondanks verdriet, sprak. Kind liep weg en wilde ook niet meer met de leerkracht praten. Ze ging op hoge poten naar de directeur. Kind werd geschorst en na belletje van ons met de lpa , zelfs verwijderd onder noemer wantrouwen.

Dit akkefietje waar jullie mee te maken hebben gekregen, de inmenging van een advocaat, het gesprek met directie, is voor een school een optelsom voor een opkomst zijnde wantrouwen. Er hoeft maar één scheet gelaten te worden. De VT is niet je probleem, dat is de gespannen situatie met school waar je kind elke dag in zijn bankje zit. Ik hoop voor je dat hij over een paar maanden naar het VO kan en die gespannen omgeving achter zich kan laten.

Misschien kom ik wat negatief over. Maar uit mijn ervaring hierboven, zul je mijn sceptische gedachtegang wel begrijpen.

mirreke

mirreke

14-02-2017 om 21:05

flanagan

volgens mij gaat het om een kind in groep 4
Dus zowel kind als moeder moeten nog een tijdje op deze school rondlopen.

Petra, ik vind het fijn voor je dat de melding met een sisser lijkt af te lopen, en dat je in de kwestie met school op een voorsprong lijkt te staan...

Maar ik vraag me af of dat garandeert dat de schoolgang van je kind prettiger en rendabeler wordt. Ik hoop dat de onderwijsconsulent als een soort mediator kan fungeren en tevens de juiste hulp voor je kind kan regelen.

Wat ik me wel afvraag: je schreef dat je in deze klas nog helemaal geen gesprek hebt gehad? Vraag jij er dan zelf om? Gaat een school er dan niet op in? Je had wel goede afspraken staan, maar uit de melding bleek dat alles daarvan werd verdraaid.
Blijf wel alert. Want de melding is (zoals het er nu naar uitziet) mislukt, maar het is nog steeds dezelfde school...

Medicatie?

@Mirreke, je hebt gelijk, 8 jr en groep 4. Nu maak van die maar een . Zeker als die school bekend staat als onwelwillend.

@Petra, Ik ken een jongen die overstapte op medicatie en met sprongen vooruit ging, zodat de juf zelfs een niveau hoger zag zitten.
We weten niet waar jouw zoon struikelt, hoef je ook niet te delen. Je kan ook bezwaren hebben tegen medicatie. Maar mocht je zoon hier wel baat bij hebben, is het iets om over na te denken.

Petra

Petra

15-02-2017 om 22:51

reactie

VT belde vandaag en deelde mee dat ze het dossier gaan sluiten. Geen zorg en ze laten het hierbij.
Ik heb twee opties gekregen m.b.t. het dossier:
Bewaren en dan kan het in mijn voordeel werken. Als er weer een melding door de school wordt gedaan, dan is bekend dat er nu geen zorg was. Ook hoeven ze dan niet opnieuw het hele verhaal aan te horen en zich erin te verdiepen.
Of vernietigen.
Ik heb gezegd dat ik er nog op terug kom. Ik denk dat ik het laat vernietigen. Ik bewaar zelf de melding wel en hun brief!

De leerkracht heb ik dit schooljaar alleen gesproken bij een omgekeerd 10 minuten gesprek. Voor de rest niet. Is haar verboden door de directeur. Ik heb wel 10 keer om een gesprek gevraagd maar ik ben genegeerd. Nooit een antwoord gehad.
De goede afspraken zijn gemaakt in groep 3. Vanaf groep 4 (september 2016) geen gesprek gehad.

Het is inderdaad dezelfde school en ideaal is het niet. Maar een andere optie heb ik nu niet.

Medicatie bij een beelddenker.....dacht 't niet. Hij heeft hulp nodig dat zeker. Maar graag afgestemd op mijn zoon.

Goede tip : wat verwacht ik van de school. Ik moet daar even goed over nadenken. In ieder geval een gesprek waarbij we een plan van aanpak bespreken en waarbij ik voor ogen moet houden dat het een taak is van de school mijn zoon iets te leren.
Ik weet ook niet wat ik kan verwachten van een school. Ik hoor alleen maar dat ze geen tijd hebben.

Ze hebben dit schooljaar 2 x een half uurtje extra hulp buiten de klas geboden (half uur spelling, half uur rekenen). De leerkracht passend onderwijs die dit gaf, wist niet dat mijn zoon visueel is ingesteld. Ze deed spelletjes "mens erger je niet" in plaats van leren rekenen.
De IB'er sprak ik gisteren even. Ze gaf aan dat ze niet meer kunnen doen dan ze hebben gedaan (2 x half uur per week).
Als ze dat aangeven, dan ben je gauw uitgepraat.
Maar ondertussen moet je kind wel ontwikkeling laten zien op korte termijn anders moet hij alsnog naar een andere school omdat die dan meer ondersteuning kan bieden (zeggen ze).
Ik weet dat een andere school ook geld kost en van de orthopedagoog kreeg ik al de tip dat de school een afweging moet maken in extra hulp inkopen of alsnog een andere school voorstellen.

Ik heb eerlijk gezegd mijn hoop gevestigd op een onderwijsconsulent die hierin een goede rol kan vervullen.

Li

Li

15-02-2017 om 23:29

2x een half uur

dat lijkt me inderdaad wel het maximum hoor. Misschien kun je die leerkracht passend onderwijs direct aanspreken. Vragen wat haar opvalt, uitleggen wat je zelf weet van je kind, samen een plan maken. En daarbij directie en leerkracht helemaal omzeilen.

Je moet je hulp pakken waar je hem krijgen kan. Dat kan ook buiten school zijn. Wij hebben hulp van een student psychologie van Stichting Zorgstudent, die verdient zo wat bij (betalen we zelf, 10 euro per uur) en wij bepalen wat ze met hem doet. Sinds kort bepaalt hij dat trouwens zelf, hij is blij met de hulp en weet nu wat hij nodig heeft.

Als je op deze school wil of moet blijven, dan kun je beter geen ruzie maken, braaf knikken maar wel je eigen plan trekken. Zo doe ik het ook en het werkt goed, zolang het kind tenminste gelukkig is op school. Daar vind ik wel een grens liggen, die Flanagan al aangeeft: jouw kind zit daar de hele dag, wat krijgt hij mee, wordt er iets op hem afgereageerd? Ik zou proberen daar achter te komen bij hem. Basisschoolkinderen vertellen niet alles wat ze meemaken thuis. Daar zou voor mij wel een grens liggen, als hij nare dingen meemaakt vanwege het conflict.

Beelddenkers

Ten eerste raar dat de directeur de leerkracht van je zoon verboden heeft om met jullie in gesprek te gaan. Dat klinkt zo ongezond.

Nu zijn een groot gedeelte van de dyslecten ( meen 80%) beelddenkers! Je zoon begint dit jaar met lezen en spelling, maar hou in je achterhoofd dat dyslexie de oorzaak kan zijn van zijn moeite met rekenen en spelling vanwege het verminderde vermogen tot automatiseren. De IB-er dient die signalen mee te nemen in een screening. Vanneer hij in de komende jaar een D/E staat voor spelling en of lezen, zullen ze een dyslexie traject opstarten voor een dyslexie verklaring. Maar dan is er wel sprake van meer begeleiding dan de twee halve uurtjes per week.

Er bestaan externe centra voor dyslexie; regionaal dyslexie centrum RDC. Daar kan je buiten school om , bij vermoeden van dyslexie, je kind laten screenen.
Hoe die hulp tegenwoordig wordt vergoed, weet ik niet.

Ps herken je taalproblemen/ automatiseringsproblemen toevallig ook ook bij andere familieleden?

Hoe bedoel je dat; een andere school kost geld? Als je kind naar een sbo zou gaan, maar je hem niet kan brengen en hij met een taxibus opgehaald dient te worden, zou je met de gemeente in gesprek moeten gaan. Je kind is leerplichtig. Nu lopen we wel heel ver op de zaken vooruit. Maar dat kan je met de onderwijsconsulent bespreken.

Vroeger kreeg ik de tip niet te veel te delen met school. Als kind met externe hulp vooruit ging, was het weer niet goed want je kind wordt qua advies vergeleken met de kinderen die zonder hulp op hetzelfde niveau zitten. Omdat ze er van uit gaan dat de hulp stopt als ll op een VO zit, de resultaten naar beneden schieten. Dat betekent voor een bs een minnetje in het rendement. Dat riskeren ze niet zo snel.

Geef in een handelingsplan aan dat je meerdere voortgangsgesprekken per jaar broodnodig acht, dan de huidige 2 à 3 per jaar.
Let ook op de motorische schrijfvaardigheden. Het plezier in schrijven neemt af als er steeds meer spellingsfouten in het vizier vallen.
Succes met je zoon.

Fransien

Fransien

16-02-2017 om 09:53

2 x half uur per half jaar...

Dat school dat met droge ogen als passend onderwijs ziet.

Er is bij ons op school een rt-er die kinderen met vergelijkbaar probleem en/of vergelijkbaar niveau in groepjes van 3 of 4 twee keer per week een half uur les geeft. Dat valt onder het normale aanbod bij kinderen die moeite hebben met lezen, schrijven of rekenen.
Er is een kinderfysiotherapeut in school voor motorische rt.
Er is een logopedist in school voor kinderen met een taal- of uitspraakprobleem.

De rt-er wordt gewoon betaald door school, de logopedist en kinderfysiotherapeut vanuit de basisverzekering, die krijgen alleen van school een kamer ter beschikking.

Er is een juf die de kinderen die met rekenen meer aankunnen rekentijgers aanbied, er is een moeder die kinderen met taal meer aankunnen spaans leert.

Dit kan allemaal, gewoon met een ouderlijke bijdrage van nog geen 50 euro per jaar per kind.
Jullie school maakt zich er echt makkelijk vanaf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.