Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra

Petra

07-02-2017 om 18:47

Veilig Thuis op bezoek


Sommige leerkrachten/scholen..

Mijn dochter ging naar havo 1 en terwijl ze altijd een goede leerlinge was ging het opeens heel slecht met haar cijfers.
Haar mentor bestookte me met mailtjes vol met doembeelden maar als ik mijn dochter vroeg of ze wel eens een apart gesprek met haar (of met welke andere leerkracht/studiebegeleider o.i.d. dan ook) gehad heeft was het antwoord nee. Niet eens 1 (!) gesprek met haar.

Lijkt mij de eerste stap van wat dan ook, de persoon in kwestie (mijn dochter) eens te vragen wat er aan de hand was.
Toen werden we opgetrommeld on een gesprek te voeren mét VT er bij.
Ik heb daar de beste man van VT gevraagd of hij zich altijd voor karretjes liet spannen terwijl de school geen bal deed.
Het werd een zeer onaangenaam gesprek en mijn dochter hebben we daar van school gehaald. Ze was daar toch niet zo happy.
Ze was overigens niet de enige, er gingen 6 kinderen uit haar klas naar een andere school.

Ze doen bij VT soms vast goed werk maar pas op dat de school het niet te makkelijk gebruikt als van: "zo, nu hebben we alles voor deze leerling uit de kast getrokken zonder er zelf al te veel energie in te steken.
Durf kritisch te zijn.

Petra

Petra

16-02-2017 om 23:44

reactie

Er wordt inderdaad op mijn zoon afgereageerd, maar dat is gestopt begin december toen ze dachten dat ik naar een andere school zou gaan. Ze hebben hem regelmatig geen pauze gegeven (de leerkracht passend onderwijs haalde hem dan uit de klas en zei dat ze de planning niet rond kreeg), hele nare picto's op zijn bureau geplakt 7 weken lang (zonder aankondiging), een timer ingezet en dreigen met geen pauze (naar buiten gaan) als hij zijn werk niet af had. Deze dingen trok hij niet. Ik heb de leerplichtambtenaar ingeschakeld wegens dreigend verzuim. Zij heeft met de directeur gebeld. Hij zei dat hij het niet zo ziet als ik (dat mijn zoon er aan onderdoor gaat).
Vervolgens naar een praktijkondersteuner GGZ geweest. Zij heeft ook gebeld met de directeur. Zelfde verhaal.
Advocaat heeft verzoek ingediend : alle druk eraf tot we in gesprek zijn. Is niet naar geluisterd.
Ik heb gevraagd om een schriftelijke onderbouwing van de directeur waarom hij van mening is dat mijn zoon dit wel trekt en hij zich veilig voelt op school. Niet gekregen. Niet eens een reactie.

Toen ik kort in gesprek was met IB en leerkracht over mijn zoon met als insteek "hoe maken we het hem de laatste paar weken nog leuk op school" kon ineens alle druk eraf. Een paar dagen na dit gesprek heeft de directeur op de nieuwe school verteld van het conflict, de aanvraag TLV en de melding bij VT. Direct daarna ontving ik een afwijzing.

Op school is nog niet gesproken over dyslexie. Ik heb er wel een keer over gepraat met de IB'er maar van haar begreep ik dat ze niet eerder testen in groep 6, soms in groep 5 op dyslexie/dyscalculie.

Uit beide onderzoeken die ik heb laten doen, komt naar voren dat er breed naar mijn zoon gekeken moet worden.

Ik heb niet voor niets een klacht ingediend bij het bestuur...

Het beelddenken zit in de familie. Bijna allemaal intelligent maar via de weg van de geleidelijkheid.
De leerkracht passend onderwijs wist hier overigens niets vanaf....goede basis voor extra ondersteuning!

Ik heb contact gehad met de secretaresse van de onderwijsconsulent. Ik krijg eerst een gesprek thuis en dan op school. Zoals het er nu naar uitziet gaat hij/zij bemiddelen in een goed plan van aanpak, één die past bij mijn zoon.

Ik was ook niet meer van plan veel te vertellen, maar het probleem is dat mijn zoon op hele korte termijn een ontwikkeling moet laten zien anders nemen ze opnieuw maatregelen.
De IB stelde afgelopen dinsdag al voor om hem terug te zetten naar groep 3 o.g.v. de cito-uitslagen. Dat vond ik iets te kort door de bocht na alles wat er gebeurd is en ik heb haar gezegd dat mijn zoon niet de dupe mag worden van deze situatie.
En toen maar weer aangedrongen op een onderwijsconsulent.

Li

Li

17-02-2017 om 08:37

nog maar eens

een gesprek met de andere school? Je zoon moet nog zo lang, dit lijkt me niet houdbaar. En dan je advocaat vooral laten optreden tegen het zwartmaken. Wat heeft de nieuwe school nou te maken met hun wraakmelding bij VT? Daarbij zijn allerlei privacywetten overtreden, misschien is het zelfs smaad.

Ik zou echt inzetten op een andere school, dit gaat niet werken.

Externe hulp

Het is altijd moeilijk om de stap tot een andere school te nemen. Je weet niet of de mooie woorden van die school strookt met de werkelijkheid of dat hij net zo goed af is op de huidige school als hulp aanslaat.

Hier werd een logopedist ingeschakeld. Maar deze had weinig oveleg met school omdat de school hun eigen beleid voerde. Een andere ouder koos juist voor het RID zonder de school in te lichten. Ze hadden gemerkt dat de school minder tijd stak in kindren die al externe hulp kregen

De RID heeft wel een samenwerking met de gemeente. Ik weet niet of het iwal dat ook heeft.

https://www.rid.nl/dyslexie-ouders/veelgestelde-vragen/

mirreke

mirreke

18-02-2017 om 11:01

Voor beelddenkers. Ken je Ik leer anders?

Www.ikleeranders.nl
Specifiek voor beelddenkers! Je kunt er zelf een cursus volgen zodat je je kind kunt begeleiden en er zijn cursussen voor kinderen. Je ogen worden er geopend voor een andere leertechniek, een techniek die aansluit op en gebruik maakt van het beelddenken en die echt succesvol is. Ik ken meerdere mensen met goede ervaringen. Zelf heb ik het leerboek in huis. Handig als kinderen meerdere tecnieken kunnen gebruiken, ook als ze niet perse beelddenker zijn trouwens. Laat je eens informeren.
Er zijn inmiddels steeds meer onderwijsondersteuners die 'ik leer anders aanbieden' zodat de kans groot is dat ook in jouw buurt iemand zit.

Ik zou idd niet vertrouwen dat school dit goed gaat aanpakken. Ik denk dat de meeste reacties hier afkomstig zijn van mensen met vergelijkbare ervaringen. Het is iets wat vaker voorkomt.
Kortom, neem het heft in eigen hand, nog los vd vraag of je wel of niet een andere school moet zoeken (wat ik persoonlijk dus wel zou doen). Ik denk dat je de weigering van die andere school veel gemakkelijker ongedaan kirijgt dan dat je medewerking van je oude school zult krijgen. Immers, de melding wordt vernietigd. Er is dus geen reden tot zorg en dus is duidelijk dat je schooldirecteur aan de andere school verkeerde, belastende en lasterende informatie heeft doorgespeeld.

Enfin, eigen keuze natuurlijk, maar een school die niet wil, om wat voor reden dan ook, vindt altijd wel een excuus om onder gemaakte afspraken uit te komen, zo ze al opnieuw gemaakt kunnen worden. Ik zou dus ondertussen proberen mijn kind daar niet afhankelijk van te laten zijn.

Sterkte. Ook ik weet hoe frustrerend het is als je kind niet de zorg en begeleiding krijgt die wel zou moeten en waar het recht op heeft. Maar ik weet ook dat je beter je energie in je kind kunt stoppen dan in een onwillige school...

En geweldig dat de zorgmelding van tafel is. Toch weer een hele stressor minder!!!

Li

Li

18-02-2017 om 16:38

en

https://www.stibco.nl/

Stibco onderwijst de methode van Feuerstein, een algemene methode om cognitieve vaardigheden te bevorderen, van verstandelijk gehandicapt tot hoogbegaafd. Ze hebben in april een symposium. Er gaan vooral leerkrachten heen, maar ook ouders. Die leerkrachten zou ik zonder uitzondering willen meenemen en bij zoon voor de klas zetten! Heel bevlogen mensen.

Helaas denken de meeste leerkrachten: "Als het maar loopt in de klas, ik heb hier niet voor geleerd, gooi maar over de schutting". En dan moet je dus zelf aan de bak, maar daar heb je wel de juiste gereedschappen voor nodig.

Petra

Petra

18-02-2017 om 18:00

methode

Ik heb zelf de coach-opleiding van de kernvisiemethode gedaan. Maar door alle toestanden heb ik dit nog niet goed in kunnen zetten. Ik heb de afgelopen periode behoorlijk "stilgestaan". Deed alles wat ik moest, maar voor de rest niets. Zoon helpen en niet de info krijgen van school in welke week welke woordjes worden afgenomen met dictee werkt ook niet mee.

Ik leer anders ken ik. Ik vond dat ze geen goede oplossing hadden voor rekenen en daarom heb ik voor de kernvisiemethode gekozen.

Op zich heb ik de school niet nodig voor een andere methode. Ik had graag eerst willen aansluiten bij zijn leerstijl. En als er dan nog problemen overblijven, dan pas verder kijken/testen. Is ook het advies van beide onderzoekster geweest.

A.s. maandagavond komt de onderwijsconsulent bij ons praten.
Ik wacht dat eerst even af.

Maar het spookt wel door mijn hoofd om aangifte te doen wegens smaad/laster.

Li

Li

18-02-2017 om 18:39

methode

ken ik niet, maar neem direct aan dat het beter is dan wat school doet.

Aangifte: weet je zeker dat je daar energie in wil steken, nog voordat je een andere school hebt? Ik snap volkomen dat je wraak wil nemen, maar denk dat je al je handen vol zal hebben met het begeleiden van je kind. Bovendien wil je niet dat ze gaan terugslaan op een manier die je kind zou kunnen treffen.

Ik dacht meer dat een advocaat ze hiermee zou kunnen waarschuwen voor zwartmaak-acties bij een andere school. Voorlopig heb je die nog niet, dat zou nu mijn focus zijn.

Het spookt door je hoofd

De boosheid door de ellende die je als ouder tot je bot hebt gevoeld, en nog steeds voelt, zal niet verdwijnen met een excuus van school. Dat excuus is als een hap lucht. Het kan je ervaring niet doen verdwijnen. Ondertussen vraagt het doen van een klacht nog meer energie van jou. Energie door het lezen van de stukken die een advocaat gaat insturen, energie door de spanning van een gehoor tijdens de rechtzaak etc.
Zelfs al ben je op een gegeven moment getuige van een snikkende directeur die roept het beste met je kind voor te hebben, ook dat zal je pijn niet doen verzachten.

Ik stak tijd en energie in het helpen met oefeningen om de achterstand te verkleinen, in het praten met kinden in het doen van leuke dingen met kind wat hielp om die grievende houding van eeen paar volwassenen achter zich te laten.
Je kind zien herstellen is het enige wat je troost kan geven.

Doe het ook niet om andere kinderen en hun oudrs te behoeden voor de pijn. In dergelijke situaties merk je vaak dat andere ouders je gaan mijden om zelf buiten schot te blijven. Focus op je gezin, dat vraagt al meer dan genoeg geduld en wijsheid.

Li

Li

19-02-2017 om 12:29

Flanagan

Amen! En als het beter gaat met je kind, kan je soms zelfs je schouders ophalen en denke: ach, de stumperds weten ook niet beter. Ze doen krampachtig alsof zij de experts zijn, juist omdat z weten dat ze tekort schieten. Als je zo kan denken, begin je er overheen te komen en uiteindelijk is dat het beste voor kind en jou zelf. Maar eerst je kind uit de vuurlinie.

Wat betreft het helpen: het zou inderdaad schelen als school netjes zou doorgeven waar ze zijn, maar ik zou er maar net op rekenen en je eigen plan trekken. Alles wat niet in de gewone dagelijkse routine van school past, gaat gewoon niet gebeuren. Been there, done that. Ik zou bij de uitgever zo'n boekje kopen en misschien dat zoon je dan kan vertellen waar hij ongeveer is.

Zelf heb ik een uitwerkingen boek voor docente besteld, gezien het dramatische wiskunde-onderwijs op onze school. Met dat boekje kan kind het inmiddels zelf uitvogelen.

Petra

Petra

23-02-2017 om 23:29

onderwijsconsulent

Ik heb de onderwijsconsulent op bezoek gehad en mijn verhaal verteld. Fantastische man. Prikte direct overal doorheen. Gaf ook aan dat dit heel veel voorkomt. In plaats van dat hij bij een HGW-gesprek gaat zitten voor een plan van aanpak, gaat hij praten met de leidinggevende van de directeur van de basisschool. Die leidinggevende doet ook erg mee in dit verhaal, maar hij wil eerst eens 1 op 1 met hem praten om te onderzoeken of mijn zoon nog wel een eerlijke kans krijgt. Zo niet, dan wordt het toch een andere school waarbij hij de praktische bezwaren gaat proberen op te lossen. Als hij wel een eerlijke kans krijgt, praten we verder en worden er (nieuwe) afspraken gemaakt.

Ik heb nu eindelijk voor het eerst het gevoel dat er nog iemand anders mijn zoon bovenaan zet (naast mijzelf). Dat geeft wel rust!

En ik ga inderdaad me focussen op mijn zoon en de lesstof. Maar moeilijk vind ik het wel omdat het me confronteert met de situatie waar we nu in zitten.

VT heb ik verzocht het dossier te vernietigen.

Geld

Wij hadden ook goede hulp van consulent. Alleen heeft een leidinggevende geen arbeidsverhouding met een consulent, wel met een directeur van een school die onder zijn bestuur valt. De taak van een voorzitter/leidinggevende is stabiliteit in de toko bewaren. Zodoende merkten wij dat de voorzitter en de directeur de zaak al helemaal hadden doorgenomen, afgaande op de info van de directeur.
Zelfs toen in de gesprekken bleek dat ze hem info had verzwegen, werd dat afgedaan als niet relevant.
Ik begreep hun werkverhouding wel. De directeur had de leidinggevende eertijds om financiele steun gevraagd om de leerlingen gedegen begeleiding te kunnen bieden. Maar dat kon niet want andere scholen hadden meer geld nodig om prestaties te leveren confom het landelijke gemiddelde zodat de inspectie tevreden was. Dus als de leidinggevende de directeur op de vingers zou tikken, zou hij de bal terug gekaatst krijgen want hij had de het verzoek om hulp genegeerd. Zo houden zeelkaar de hand boven het hoofd, en het vuil onder de kleed.

Eigenlijk geeft het aan hoe triest het er aan toe gaat in diverse stichtingen.

Onze consulent gaf aan dat wanneer wij overgingen op een rechtzaak, die waarschijnlijk geseponneerd zou worden omdat kind reeds op een andere school zat. Je staat dus ergens schaakmat, je wilt je kind een veilige plek bieden, weg van de achterbakse handelswijze van de oude bs, rust en herstel, maar dat verzwakt je positie in een rechtzaak. Kind gaat voor...altijd....
De pijn slijt.

Hier wist menig man dat de zaak stonk, van consulent, voorzitter tot lpa-er. Paar jaar later trad er een wijziging op in het leidingevende team nadat de directeur ziek was geweest. Sommige zaken krijgen vanzelf een beloop.

van alle markten thuis

van alle markten thuis

14-04-2017 om 17:39

goed informerern

Wat je zo iezo kunt doen is je goed juridisch laten informeren,
een vraag stellen op (link verwijderd door forumbeheer) bijvoorbeeld.

liza

liza

05-02-2018 om 01:28

Hoe

Hoe gaat het met jullie nu?

nicky

nicky

22-08-2018 om 09:43

vraag over veilig thuis

.....

Maak je niet druk

Ik heb een tijd geleden ook een melding gehad van school bij veilig thuis. Maar dat was allemaal verzonnen. Aller aardigste vrouw van Veilig Thuis op bezoek. Ik heb me gewoon voorbereid zoals ik dat voor visite ook doe. Schoon huis, chocolaatjes in huis en een kopje thee/koffie gegeven. Dat werkte prima. Ik heb me verhaal gedaan en ze stelde me vragen over gezinssituatie enzo. Verder vroege ze of ik hulp nodig had en gaven me daar advies over waar ik niets verplicht mee hoefde. Als je iets te verbergen heb moet je je misschien beter voorbereiden, maar als alles prima is zou ik me nergens druk over maken. Ik mishandel mijn kinderen niet, maar zorg ervoor dat ze altijd op de 1e plek staan, me kinderen zijn me alles. Dat heb ik wel nog benadrukt. Toen was het prima.

Tsjor, ik heb je berichten gelezen en zou graag met je in contact komen.

Groetjes Amy

Dag Amy, je kunt forumbeheer vragen om jouw gegevens naar mij door te sturen. Dan krijg ik een email van forumbeheer.

Tsjor

BeetjeAnders schreef op 16-02-2017 om 13:09:

Sommige leerkrachten/scholen..

Mijn dochter ging naar havo 1 en terwijl ze altijd een goede leerlinge was ging het opeens heel slecht met haar cijfers. Haar mentor bestookte me met mailtjes vol met doembeelden maar als ik mijn dochter vroeg of ze wel eens een apart gesprek met haar (of met welke andere leerkracht/studiebegeleider o.i.d. dan ook) gehad heeft was het antwoord nee. Niet eens 1 (!) gesprek met haar.

Lijkt mij de eerste stap van wat dan ook, de persoon in kwestie (mijn dochter) eens te vragen wat er aan de hand was. Toen werden we opgetrommeld on een gesprek te voeren mét VT er bij. Ik heb daar de beste man van VT gevraagd of hij zich altijd voor karretjes liet spannen terwijl de school geen bal deed. Het werd een zeer onaangenaam gesprek en mijn dochter hebben we daar van school gehaald. Ze was daar toch niet zo happy. Ze was overigens niet de enige, er gingen 6 kinderen uit haar klas naar een andere school.

Ze doen bij VT soms vast goed werk maar pas op dat de school het niet te makkelijk gebruikt als van: "zo, nu hebben we alles voor deze leerling uit de kast getrokken zonder er zelf al te veel energie in te steken. Durf kritisch te zijn.

VT erbij halen omdat een leerlinge slechte resultaten behaald? Ik heb in de jaren 90 zelf de havo gedaan en de leerlingen die niet mee konden komen kregen gewoon een advies voor een andere school. Waarom moet er meteen een instantie voor huiselijk geweld bij betrokkenen worden? Ook nog eens zonder eerst een gesprek met jou en/of je dochter over waar die slechte cijfers vandaan komen. Ik geef je groot gelijk in dat je je dochter van die school weg hebt gehaald. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.