Mem
17-11-2010 om 00:48
Veiligheid op school
Helaas heeft er deze week een incident voorgedaan op de school waar twee kinderen van ons zitten.
Tijdens de pause van 15 uur zijn er jongeren(die niet daar op school zitten) naar de school gekomen om verhaal te halen bij bepaalde leerlingen. Vermoedelijk en ook door onze kinderen bevestigd had dit te maken met incidenten tussen bepaalde leerlingen en "buitenstaanders" van de school buiten schooltijd.
Kortom het is een vreselijke vechtpatij geworden waar een mes en knuppel gebruikt zijn om elkaar te lijf te gaan. Getuige waren veel leerlingen die buiten waren en gelukkig door de docenten naar binnen werden gehaald. Er viel een gewonde die per ambulance werd afgevoerd. Bleek achteraf gelukkig niet zwaargewond te zijn.
Oudste(18) was getuige en kwam thuis met het verhaal dat ze van geluk mogen spreken dat er niet meer gewonden zijn gevallen.
We hebben wel een brief ontvangen van de school over het gebeuren en de kinderen zijn wel goed opgevangen op school.
Er is nu wel politie aanwezig op school,maar hoe is dat over een maand?. Wraak komt er dat hebben we al gehoord en dat weten ze op school ook en de politie ook!. Er zijn er nu twee opgepakt maar de rest?. Onze kinderen horen vanalles over dat ze terug komen met wapens e.d. Ik ben zeer bezord over hoe het nu veder gaat. Er waren veel leerlingen niet op school die niet meer durfden of mochten van hun ouders. Onze twee durven wel maar ook zij zijn zeer onder de indruk van het gebeuren.
Ook ik hou mijn hart vast hoe ze dit gaan aanpakken.
Hebben jullie wel eens te maken met incidenten op school en hoe sta je daar als ouder dan in?.
koentje
17-11-2010 om 10:42
Heftig
verhaal zeg.
Nee, geen ervaring maar ik kan me voorstellen dat er paniek uitbreekt. Ik zou als school in ieder geval zo snel mogelijk een plan erop maken en alle ouders een bericht sturen.
sterkte!
Paddington
17-11-2010 om 14:50
Niet zo ernstig als dit maar wel...
twee ouders die elkaar te lijf gingen in een klaslokaal van een groep 6, waar ik stagiair was. Ook een behoorlijk heftige situatie.
Ik weet dat de politie erbij is geweest en dat er gesprekken zijn geweest met de desbetreffende ouders, verder werd er dezelfde dag nog, een brief aan de kinderen meegegeven.
Wat mij ook nog heel erg bij staat is de heftige reactie van mijn mentor daarna. Ze voelde zich gewoon niet veilig meer op school en is daardoor zelfs gaan solliciteren op een andere school.
Ik hoop dat jouw oudste het goed kan verwerken, veel sterkte ermee!
kaatje66
17-11-2010 om 19:21
Niet op school maar....
onze dochter fietste met een groep klasgenoten (2jongens/2 meisjes)vandaag naar huis. (allemaal 12-13 jaar) Bij het stoplicht moesten ze wachten. De 2 meisjes van hun groep waren al doorgereden. Aan de overkant staan 2 jongens te wachten om over te steken. Ze voelen zich blijkbaar aangekeken en beginnen te schelden tegen onze dochter. Een van haar klasgenootjes, een jongen, zegt dat ze op moeten houden. Vervolgens wordt deze jongen dus helemaal in elkaar geslagen door deze 2 jongens. In zijn gezicht, buik en benen. ZOnder reden. Mensen in auto's reden gewoon door. Dit vind en vond mijn dochter heeeeel erg.
Een mevrouw en een meneer hebben hun uiteindelijk geholpen. Jongen is later met zijn moeder aangifte gaan doen bij de politie. ONze dochter is er helemaal ondersteboven van en haar gevoel van veiligheid is nu dus helemaal weg. We gaan dadelijk met een pot snoep naar de desbetreffende jongen. Tenslotte trok hij partij voor onze dochter.
dus niet op school maar 5 minuten van school vandaan. Moeder van jongen gaat morgen wel de school inlichten.
Ik vind het echt zo erg, dat je gewoon iemand slaat.
tsjor
17-11-2010 om 23:10
Vertrouwen
Mem, je schrijft: 'Er is nu wel politie aanwezig op school,maar hoe is dat over een maand?. Wraak komt er dat hebben we al gehoord en dat weten ze op school ook en de politie ook!. Er zijn er nu twee opgepakt maar de rest?. Onze kinderen horen vanalles over dat ze terug komen met wapens e.d. Ik ben zeer bezord over hoe het nu veder gaat.
Ik zou iets meer vertrouwen hebben in de politie en de school (blindelings hoor, dus zonder dat ik precies wil weten wie aangehouden is en wat ze over een maand doen). Zonder dat ik in een gewelddadige buurt verkeer heb ik verschillende nare incidenten meegemaakt: kind (10) professioneel beroofd toen hij van school naar de bushalte liep (politie heeft het meteen opgepakt, daders zijn later op heterdaad betrapt), kinderen die buiten een zoon van mij staan op te wachten omdat er iets op school zou spelen (ben direct naar ze toe gegaan, daarna zijn ze nooit meer teruggekomen), kind zonder aanleiding in blinde razernij aangevallen door een jongen (politie meteen opgepakt, zelfs gevraagd om de aanklacht te verzwaren, zodat ze iets meer konden doen met de jongen in de zin van justitieel aanpakken en zorgen dat er hulp kwam).
Wat het anders maakt zijn twee dingen:
- messen;
- groepsgewijs, groepseer (waarschijnlijk)
Je hebt grotere kinderen op school. Ik denk dat je met hen kunt praten over wat zij zelf zouden willen en kunnen doen. Wellicht zelf op school een debat over wapens (messen) versus vrijheid/veiligheid organiseren. Er zijn mooie films over. Zo zijn er ook mooie films over bendes, de behoefte om daarbij te horen en de gevolgen ervan. Dat houdt de buitenwacht niet tegen, maar het schept wel een ander klimaat en geeft in elk geval het gevoel aan kinderen/jongvolwassenen dat ze zelf iets eraan kunnen doen, behalve bang zijn.
Tsjor
albana
19-11-2010 om 10:04
Maar waarom
Maar waarom bel je die school dan niet? Jouw jongens zeggen wel dat de school dit weet, maar ook over die confrontatie die is afgesproken om msm??
Ik weet een vergelijkbaar geval, daarbij ging het tussen 2 scholen die naast elkaar gelegen zijn.
Daarvan dacht ook iedereen dat de school dit wist, was ook afgesproken op msm. Maar school wist niet meer dan 'vage geruchten' en niks van die afspraak af.
Dus ik zou allang gebeld hebben en mijn zorgen hebben uitgesproken en eventueel om die reden mijn kinderen hebben thuis gehouden (en dat ook gezegd hebben).
groeten albana