Pelle
01-11-2010 om 14:01
Verdeling schoolvakanties
Naar aanleiding van het steeds terugkerende gedoe over oa de herfstvakantie (waarom dit jaar Zuid vroeg en Noord laat zodat de periode zomer-herfst voor Zuid 3 wk korter is dan voor Noord) heb ik 5010 gebeld.
Mijn vraag kwam bij Ouders&Coo terecht die contact hebben opgenomen met het ministerie van Onderwijs.
Inmiddels heb ik bericht terug. Er spelen een aantal factoren mee:
1 de Zomervakantiecyclus van 6 weken: Vroeg-midden-laat-laat-midden-vroeg etc
2 de herfst- en voorjaarsvakantiecyclus: het moet zo zijn dat iedereen met kinderen over de grens van de drie delen van nl om het jaar de voorjaars- en de herfstvakantie met het hele gezin gelijk vakantie heeft. Dus het ene jaar niet, het andere jaar wel. De regio midden is dus ALTIJD gecombineerd, het ene jaar met Noord, het andere jaar met Zuid. Dit jaar dus met Zuid als eerste.
3 Je moet afwisselen zodat ALLE mogelijke wensen ingewilligd kunnen worden (dit 3de punt was mij niet helemaal duidelijk na het gesprek, valt voor mij al in de andere twee punten).
Verder vonden ze dat het feit dat je zo vaak mogelijk gelijk met het hele gezin vakantie hebt ook al zitten er kinderen over de grens belangrijker dan het feit dat je eens een korte of lange periode hebt tussen zomer en herfst.
Ook pleit Ouders&Coo al langere tijd voor maar 2 regio's omdat je dan (heel simpel) minder grensgevallen hebt (een hele grens minder). Ook zou die grens bijv door het groene hart moeten lopen en over één van de grote rivieren omdat volgens hun er weinig mensen kiezen voor een school aan de andere kant van die grote rivier.

kaatje43
01-11-2010 om 15:24
Maar pelle
Zuid en Noord hadden nu toch allebei de tweede week Herfstvakantie?

an mien
01-11-2010 om 17:03
Vakantie zuid
Wij hadden in zuid Nederland de tweede week vakantie maar onze school week af van het landelijk advies net als de kerstvakantie en de carnavalsvakantie. Hier dus kerstvakantie vanaf 24 dec tot eerste week van januari en carnaval 2e week maart. Zijn er meer scholen die dit doen?
An Mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

okkie
01-11-2010 om 18:55
An mien
De kinderen van mijn broer vallen ook onder zuid (Brabant, omgeving Eindhoven) en die hadden de 2e week van de herfstvakantie vrij en hebben ook de eerste week van januari vrij. Zij wijken dus af van de regio Zuid.
Wij vallen ook onder zuid (limburg) maar hebben de eerste week van de herftsvakantie vrij gehad en de kinderen hier hebben de eerste week van januari geen vrij maar wel een week voor kerst. De voorjaarvakantie valt uiteraard onde carnaval, de week van 7 maart. Kortom, hier wordt wel zuid gevolgd.

Simone
01-11-2010 om 20:19
Verschillende kerstvakanties!
Hoi,
Hier hebben we te maken met 2 kerstvakanties; oudste 2 zitten op het voortgezet onderwijs in Rotterdam en hebben de 'normale' kerstvakantie vanaf 17 december; de jongste 2 zitten op een basisschool in de Alblasserwaard en krijgen pas 24 december kerstvakantie.
Ik heb de kids dus maar 1 week allemaal thuis; motivatie van de basisscholen is dat het anders zo lang duurt voordat de voorjaarsvakantie begint......

katie69
02-11-2010 om 23:41
Kerstvak.
heel apart, dat een Kerstvakantie maar 1 dag en een week is (24 t/m 31 dec.)!! Is eenmalig neem ik aan.

Limi
03-11-2010 om 07:03
Kerst hier
24 dec laatste dag, 9 jan weer naar school
Maar ze doen hier aan carnaval, zou dat het zijn?

Brianna F
03-11-2010 om 11:52
Limi
Hier doen ze ook aan carnaval, maar basisschool krijgt woensdag 22 dec. vakantie en VO maandag 20 dec. Allebei weer op 3 januari naar school, terwijl we hier een late carnavalsvakantie hebben.

Marjoleine64
03-11-2010 om 14:26
Hier ook verschoven
dus laat herfstvakantie, pas op 25 dec kerstvakantie (tot 9 jan) en pas in maart krokus (carnaval). Regio NW-Brabant. Ik ben al lang blij dat beide scholen (BS en VO) hetzelfde hebben... En wij waren ook erg blij met de herfstvakantie, kon zoon eindelijk eens langer dan een gewoon weekend bij zijn vriend in NH logeren!
Nu het voorjaar nog - de paas/meivakantie en pinksterweek lopen zelfs onze 2 scholen niet gelijk. En andere scholen ook niet, zodat 2 ochtenden 'school' van onze jongste in de vakanties vallen (gaat om 8-plus klas op VO school in ander dorp).
Marjoleine

mia
03-11-2010 om 15:11
Groene hart
Waarom dan door het Groene Hart?
Ik woon er midden in en vanuit onze plaats gaan kinderen naar het voortgezetonderwijs in Leiden, Gouda en soms nog verder weg als het bv MBO is of een specifieke opleiding.
Nu zal dit probleem overal wel spelen, maar ik vroeg mij af waarom specifiek door het Groene Hart (en niet er bv om heen)

jeanhil
04-11-2010 om 16:18
Lastig hoor, op de regio grens midden/zuid
Ja, dit jaar voor het eerst, oudste valt onder regio Zuid en jongste midden. Zuid heeft officiele Feb vakantie gelijk aan midden, maar past dit aan naar Carnaval, GRRR, weet nog niet hoe we dit met de wintersport op gaan lossen. Ik wou jongste vrij vragen (groep 8, cito gedaan), maar om nu half maart op wintersport te gaan...
Ook de zomervakantie is een crime, ze hebben 3 of 4 weken overlappend, dus maar kijken of dat op het werk lukt.Eenmaal vroeg en eenmaal laat in de aanbieding.