Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

07-07-2009 om 22:05

Verkleedkleren strijken?

Ik heb net de verkleedkleren van de kleuterklassen gewassen. Het meeste spul is supersynthetisch dus dat komt glad uit de was. Er zitten helaas ook wat katoenen kleertjes tussen die best een beetje gekreukeld zijn. Normaal gesproken kijk ik niet zo nauw (lees: ik strijk nooit), maar nu was ik natuurlijk voor een ander. Zouden jullie die kleertjes gestreken terug geven? NB Het wordt natuurlijk op school gewoon weer in die kist gegooid.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wil je absolutie?

Ik vind het echt verskrikkeluk, die hele schoonmaakmanie waar ouders voor opdraaien. Hebben nu een zoon van 7 en een van net 4, dus dit jaar ontspringen we de dans. Maar ik heb al die moeders alweer zien lopen met zakken kleding en dozen nopper. Afschuwelijk.

Van mij hoef je dus ZEKER niet te strijken.

Maar hoe is je verhouding met de juf? Wat verwacht zij van jou? Moet je nog lang met haar door? Mag ze je kind? Is ze netjes op haar spullen?

Daar zou ik het vanaf laten hangen.
Of allemaal opvouwen en met een flink gewicht erop de hele zomervakantie laten staan. Of moet het aanstaande donderdag al terug zijn?

De mannentruc

"Ik vind het echt verskrikkeluk, die hele schoonmaakmanie waar ouders voor opdraaien. Hebben nu een zoon van 7 en een van net 4, dus dit jaar ontspringen we de dans. Maar ik heb al die moeders alweer zien lopen met zakken kleding en dozen nopper"
Voor: ouders, lees: moeders.

Tijd voor een mannentruc: alles door elkaar op 90 graden. Vragen ze je daarna nooit meer

Groeten,

Temet (als ze mij ooit vragen laat ik ze eerst een exoneratiebeding tekenen)

amk

amk

08-07-2009 om 11:09

Een wat?

nu kan ik natuurlijk gaan googlen maar waarschijnlijk kun jij het snel en helder even uitleggen.

Sorry

Rodebeuk is jurist, dus die weet dat wel, vandaar deze uitglijer in jargon.
Ik bedoel zo'n clausule die aansprakelijkheid uitsluit.
Ik zie het voor me: "U geeft mij die kleren mee? Echt? Wilt u dan hier even tekenen dat ik niet aansprakelijk ben als het misgaat?"

Groeten,

Temet

Vic

Welnee, niet strijken, het gaat erom dat de spullen schoon zijn! Gr Suus (ik snap de anti-was-commentaren niet zo, als je het niet wil doen zeg je toch gewoon nee?)

Vaatwasser voor plastic speelgoed

Temet, dat woord was me niet eens opgevallen. Beroepsdeformatie, en dat terwijl ik tegenwoordig weer meer in het publiek recht zit.

Maar die tip met 90 graden houden we erin.

Heel ouders moesten plastic speelgoed in een kussensloop in de wasmachine wassen. Ook zo'n rotklus. Je brengt me wel op een idee, want als je een keer Lego of Duplo te heet in de vaatwasser hebt behandeld kan je er ook geen huis meer mee bouwen! Daar was laatst nog een draadje over in het nieuwe huishouden, over een droevige moeder die het oude Lego van haar man had verkwanseld boven de 50 graden...

Temet, je weet echt niet wat je te wachten staat. Gekookte eieren, spullen voor een kerststukje, wel/geen speelgoed mee, verkleedkleren, last minute verzoeken, het gaat het hele jaar zo door. Echt, voor een werkende ouder is de kleutertijd een beproeving.

Rodebeuk

'Echt, voor een werkende ouder is de kleutertijd een beproeving.
'
Ook voor de niet werkende ouder, zeker als die ouder nog jongere kinderen heeft. Geloof me, ik merk geen verschil nu ik werk. Ik vergeet altijd alles (oh is het speelgoeddag, mocht je speelgoed meenemen?) kan nooit meehelpen vanwege jongere kinderen, voel ik me weer schuldig. Heb geen energie om die legoblokjes in een kussensloop in de wasmachine te gooien en ook geen tijd.
Maar ik vind het op deze school verder wel meevallen: de hoeveelheid beroep die op ouders gedaan wordt. Maar misschien is dat omdat me heel veel ontgaat en ik bij lange na niet alle aankondigen lees

Ja sharon

Ik ben nogal gehaast dus ik zocht een snelle omschrijving om te voorkomen dat ik rieieieielekssssssteee ool-ouders achter me aan zou krijgen die al die taakjes en meeneemdingetjes fantastisch en prima vinden.

Ik werd er iig gek van. Toevallig vandaag nog met zo'n moeder met een grote bak nopper gepraat, over hoe achterlijk we het vinden dat alles te elfder ure wordt aangekondigd en zonder moderne middelen zoals email te gebruiken. Als we er wat van zeggen zegt de juf dat de kinderen zo leren om iets te onthouden... maar ze vergeet dat veel kinderen nog naar de bso gaan en dat de ouders de taken ook verdeeld hebben waardoor er nog meer info verloren gaat.

Volgend jaar moet ik misschien maar eens met de onderbouwcoordinator gaan praten, ik denk echt dat dit anders kan.

Fransien

Fransien

08-07-2009 om 15:19

Rodebeuk

Yep, voor werkende ouders, vooral met kleine kinderen, is de kleutertijd best lastig. Mijn moeder zit zo nu en dan vreemd te kijken wat er tegenwoordig allemaal gebruikelijk is op een kleuterschool. Maar het levert voor later vast genoeg leuke anekdotes op.
Bij ons op school word je verzocht je peutertjes uit de poppenhoek te houden, en je kind bij binnenkomst op maandag, woensdag en vrijdag in de kring te parkeren en gezellig een boekje voor te lezen, op dinsdag en donderdag moet je je kind helpen te kiezen uit de neergezette werkjes en zorgen dat je kind aan de slag gaat. Het voorlezen is een ramp, mijn twee peutertjes zijn niet van plan om in die tijd rustig te blijven in zo'n interessante omgeving met poppenhoek en allerlei andere kindjes die ook wel eens bij ons zijn komen spelen en die zelfs wel eens in zijn voor een geintje en/of spelletje (tikkertje rond de stoelen ofzo). Het aan het werk zetten lukt behoorlijk, maar de twee peutertjes willen ook graag werken. Juf is sinds mijn oudste op school zit en de beide peuters er een paar keer gekleurd op stonden gelukkig zo verstandig om niet te vaak verf neer te zetten.... Ik heb mijn deel schoonmaakwerk wel gedaan, maar dan thuis, de moeders werd gevraagd om een ochtendje met z'n allen te komen poetsen in de klas, toen ik vroeg of peuters ook mee konden, hoefde ik ineens niet meer te poetsen (en dat terwijl ze spelen met water zo leuk vinden).
Ach, dat is allemaal prima te doen, al kost het je zo nu en dan een paar extra armen met zo'n watervlug en ondernemend stelletje (mijn moeder heeft al een paar keer de opmerking geplaatst dat ik nu kan begrijpen wat zij allemaal met mij en mijn zusjes meegemaakt heb). Het enige echt lastige is dat onze school een bakfietsenverbod op het schoolplein heeft afgekondigd en dat er voor het hek nauwelijks ruimte is om een gewone fiets te parkeren, laat staan zo'n bak. Bovendien wordt het schoolplein voor schooltijd door alle kinderen als speelplein gebruikt, kleuters hebben inlooptijd en mogen max een kwartier later dan de rest beginnen, erg praktisch, worden ze niet door de groteren onder de voet gelopen. Nou wordt het schoolplein ook als gymzaal voor buitengym gebruikt, en dat begint officieel om kwart voor 9, net als ik dus wegloop, maar in de praktijk dus eerder, en dan moet ik met die bak over het schoolplein of mijn kinderen worden omvergekegeld, gereden of gerend, niet alle grotere kinderen zijn in hun enthousiasme bij het klaarzetten goed in rekening houden met ukkies, en het zou absoluut de eerste keer niet zijn dat ik een bal in de bak had. De leerkrachten zijn bij het klaarzetten door de kinderen doorgaans niet in de buurt en zien/horen niets. Alle kleutermoeders met kleinere kinderen komen overigens met de fiets op het schoolplein, scheelt een hoop blauwe plekken, schrammen, schaafplekken en builen. Nou, ik ben bij het begin van komend schooljaar het bakfietsenverbod gewoon vergeten, we zien wel hoe dat verder gaat.
Groeten, Fransien

Van de andere kant bekeken is het wel een beetje sneu

als jouw mama/papa al die dingen zoals speelgoedmiddag, verkleed mogen komen etc. vergeten. Ik zie die kindjes wel eens zitten bij mijn zoontje in de klas. Ouderparticipatie hoort er nu eenmaal bij op de basisschool. Als je er niet aan mee doet, wat natuurlijk je goed recht is, gaat dat ten koste van een aantal leuke activiteiten die op school worden georganiseerd. Misschien vind je dat het niet zo zou moeten zijn, maar het is wel de praktijk. Krijgen ze bij jullie geen briefjes mee als er iets bijzonders is? Dat werkt toch zeker net zo goed als een e-mailtje?

Op onze school krijg je verder aan het begin van het schooljaar een schema mee van alle activiteiten van dat jaar op een handig excel-datumblad. Als je die data dan weer overneemt op een grote kalender op je koelkast kom je al een heel eind.

Chris

tonny

tonny

08-07-2009 om 16:12

Ah joh

wat maakt voor een kleutermoeder een was meer of minder nou uit? Wees eerlijk

Wil je dan dat de juf al die speelspullen gaat wassen en schoonmaken? Of denk je dat er een schoonmaakbedrijf bestaat dat dit keurig gaat doen en binnen het budget? Nou, dat kun je wel vergeten!

Voor wie zijn die verkleedkleren?
Voor onder andere jouw kind.
Wil je dat die kleren er komend jaar apetijtelijk uitzien? Dan strijk je ze.
Denk je: ach, maakt mij uit, mijn kind zit volgend jaar niet meer in die groep - dan strijk je ze niet. (Hm - beetje aso...)..

Ik snap trouwens niet dat er voor verkleedkleren geen strijkvrije materialen worden gebruikt. Dan is het wassen/drogen/opvouwen zo gebeurd!

Tonny

tonny

tonny

08-07-2009 om 16:14

En die tip van 90 graden

vind ik gewoon een rotstreek.

Leer je je kind zo om te gaan met spullen van een ander? (in dit geval school?)

Tonny

Tinus_p

Tinus_p

08-07-2009 om 16:18

Chris

Chris:
"Als je er niet aan mee doet, wat natuurlijk je goed recht is, gaat dat ten koste van een aantal leuke activiteiten die op school worden georganiseerd. Misschien vind je dat het niet zo zou moeten zijn, maar het is wel de praktijk."
Ach, ik weet nog iets wat nu eenmaal wel de praktijk is (in twee woorden): Werkende Ouders.

Vooral gescheiden moeders zonder co-ouderschap worden echt Ho-Ren-Dol. Wat wil je daaraan doen?

Aankondiging

Dames dames.
Het gaat mij niet om de participatie per se, het gaat mij om de wijze en timing van het aankondigen. Alle moeders werken bij ons, de meeste hebben een werkagenda die vrij nemen binnen 2 weken maar amper toestaat, en hun planning gaat vaak een week of 6 a 8 vooruit. Dat betekent dat we heel veel zouden kunnen doen als het niet twee dagen van te voren aangekondigd wordt. Kinderen van vier kunnen niet na een volle school-en bso dag alles foutloos bij het avondeten reproduceren. A4-tjes die een ochtend van te voren opgehangen worden worden niet door alle brengvaders goed gelezen. Briefjes om mee te nemen raken vaak zoek, onder andere omdat de samenwerking tussen bso en school bijzonder knudde is. School wil liever dat de ouders kinderen naar een concurrerende organisatie doet en blokkeert in de praktijk de communicatie met de organisatie die van oudsher de opvang voor de meeste kinderen verzorgt.

Daarnaast denk ik inderdaad dat de taken anders verdeeld zouden kunnen worden. Dat kinderen ook zelf kunnen schoonmaken bijvoorbeeld in plaats van 4 weken spelletjes te doen. Dat niet iedere activiteit nuttig, noodzakelijk en leerzaam is. Dat we nu in een andere tijd dan 20 jaar geleden leven en dat we wel eens wat kritischer naar de dingen zouden kunnen kijken. Al te zwaar neem ik het niet hoor, want die kleuterjaren gaan ook weer voorbij.

En nee, ik zou liever veel minder speelgoed zien in de klas. Mijn zoon is namelijk allergisch, en bovendien vind ik het beter als kinderen met onaffe spullen spelen op deze leeftijd in plaats van met al die zooi.

Maar goed, het gesprek hierover moet op school gevoerd worden en niet op een forum. Daar wordt ook al aan gewerkt. Zo hebben we een informele emailgroep met ouders opgericht, maar zolang de boel te laat op school wordt aangekondigt helpt onze eigen email ook niet.

Andere tijden

"Dat we nu in een andere tijd dan 20 jaar geleden leven en dat we wel eens wat kritischer naar de dingen zouden kunnen kijken"

Dat is nou wat mij nog het meeste verbaast in al die ouderparticipatie-toestanden. In mijn lagere-schooltijd (30 jaar geleden) werkten er maar weinig moeders buitenshuis, maar werd er volgens mij minder een beroep gedaan op ouders (moeders) dan tegenwoordig. Ik heb toen werkelijk nog nooit gehoord van ouders die spullen van school thuis gingen schoonmaken. Al kan dat ook komen omdat mijn moeder op een dergelijk verzoek met hoongelach gereageerd heeft.
Maar hoewel er nu meer moeders buiten de deur werken wordt er, zo lijkt het, ook meer van ze verwacht. Da's dus niet echt logisch, lijkt me zo.

Groeten,

Temet

Katrien

Katrien

08-07-2009 om 17:57

Waar is de logica?

Waarom zouden ouders het schoolmateriaal moeten schoonhouden?

Ik geef op vrijdagavond toch ook niet de was van de opvang mee met de vraag dit aub tegen maandag te wassen. Noch ga ik aan de ouders een bak met speelgoed meegeven met de vraag dit proper te maken.

Waarom doen de leerkrachten dat niet? Of laten ze het door professionals doen? Het is toch hun werkmateriaal?

Katrien

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-07-2009 om 19:49

Chrish

"Van de andere kan bekeken is het wel sneu als jouw mama/papa al die dingen zoals speelgoedmiddag, verkleed mogen komen etc. vergeten. Ik zie die kindjes wel eens zitten bij mijn zoontje in de klas. Ouderparticipatie hoort er nu eenmaal bij op de basisschool."

Eh... wat heeft het vergeten van een speelgoedmiddag of verkleedpartij te maken met ouderparticipatie? Weten welke activiteiten er voor je kind zijn, en of hij/zij iets moet meenemen, heeft te maken met agendabeheer. Ouderparticipatie gaat over 'vrijwilligerswerk' op school, niet over het goed beheren van je privé-agenda.

Tirza G.

Tirza G.

08-07-2009 om 19:57

He ja

Planten schoonmaken. Het toppunt van nut

Tirza

Hier "moet" niets

Ieder jaar worden er ouders gevraagd om de "extra dingen" op school schoon te maken. Hoekjes, gaatjes, kastjes, werkmateriaal wat niet valt onder het werk van het schoonmaakpersoneel.
Ze mogen het toch vragen? Ik vind het geen probleem en vaak is het wel gezellig zo`n avondje poetsen. Ouders die niet kunnen of willen, prima. Het is vrijwillig.
Als ik die kleertjes mee zou nemen zou ik de katoenen kreukbende ook even strijken. Kleine moeite toch?

Verbaasd

Het valt me wel tegen hoe er door sommige mensen zo negatief gereageerd wordt. Een school is geen creche en ook geen BSO. Ik vind het wel normaal dat er meer participatie van de ouders op school verwacht wordt. Niet alleen met schoonmaken, maar ook bijvoorbeeld als lees-, bieb- of tafelouder als ze wat groter zijn. Je wilt als ouder toch ook betrokken zijn bij het reilen en zeilen van de school van je kind? Een kind kost nu eenmaal tijd. Dat kunnen niet alleen maar leuke dingen zijn. Bij mijn kinderen op school is het geen enkel probleem om ouders mee te krijgen voor een schoolreisje, maar inderdaad bij het schoonmaken, opruimen, klasversieren e.d. is het wel een probleem om ouders te vinden die willen helpen.
Ik vind het zelf ook niet leuk om te doen en heb ook weinig tijd. Ook, misschien zelfs wel juist, als je niet werkt heb je het erg druk. Wat ik gedaan heb is bij de oudste toen ik wat meer tijd had me meer ingezet. Nu met drie waarvan een kleintje thuis begrijpen de juffen gelukkig dat het niet zo goed uitkomt. Als ik het weer wat rustiger heb zal ik wel weer wat meer participeren. Het hoort er nou eenmaal bij. Daarbij kan je de dingen wel plannen want iedereen, als je tenminste niet nieuw op school bent, weet dat er aan het einde van het jaar schoongemaakt wordt, soms zelfs voor de kerstvakantie ook.

groetjes,
Tarole

Balletmama76

Balletmama76

09-07-2009 om 09:00

Tarole

Nu, ik heb een baan waar ik alleen maar tijdens schooltijd werk, zodat dochterlief niet naar de BSO hoeft te gaan.
Dat houdt dus in dat ik s'ochtens geen tijd heb om op school te helpen.

Hoe je het doet als ouder, is het toch altijd verkeert - werk je tijdens schooltijd, heb je geen tijd voor ouderhulp. Werk je buiten schooltijd, moet kindlief naar de BSO, dat is ook weer niet goed in de ogen van sommige ouders.
Schoonmaakavond kan ik niet meedoen, want manlief werkt meestal vanaf 19.00. Op schooldagen gaat dochterlief om 8 naar bed toe.

Het is een vraag van prioriteiten, dat klopt. Maar het is wel belangrijk om brood op de plank te hebben, in mijn ogen belangrijker dan ouderhulp op school. En nee, ik kan niet zomaar vrij nemen voor ouderhulp, want mijn vrije dagen heb ik voor de vakanties nodig.

Ijsvogeltje

Het vergeten van een speelgoedmiddag of verkleedpartij heeft inderdaad te maken met agendabeheer, van de school en van jezelf. En het valt me op dat ouders die zulke dingen vergeten (op een school waar dingen wel goed worden gecommuniceerd) vaak ook degenen zijn die niet heel erg geloven in het idee van ouderparticipatie. Maar inderdaad, strikt genomen is er geen verband.

Chris

Balletmama76

Balletmama76

09-07-2009 om 11:33

Het woord "vrijwillig"

Ouderhulp is vrijwillig, maar ik heb zo het idee, dat het hiermee net zo zit als met de vrijwillige ouderbijdrage - officiel vrijwillig, maar eigentlijk net niet.
Want als je je ouderbijdrage niet betaalt, krijg je bij veel scholen een betalingsherinnering.
Nu heb ik niet zo zeer een probleem met de ouderbijdrage, ik betaal gewoon, want dat al deze activiteiten niet gratis zijn, snap ik echt.
Wat ik niet snap, is dat ze het vrijwillig noemen, terwijl het dat niet is - noem het dan gewoon schoolgeld o.i.d., scheelt een hoop verwarring!

Hetzelfde met ouderhulp - zolang het officiel vrijwillig is, zal ik er geen vrij voor krijgen, als het verplicht was, zal ik bij mijn chef meteen een beter argument hebben om op school te komen helpen. Want dan zullen werknemers hiervoor extra-verloof kunnen nemen zonder bang te zijn hun baan te verliezen.

En nee, ik ben echt niet voor verplichte ouderhulp op school - maar als het vrijwillig genoemt word, moet het dat ook gewoon zijn. Vrijwillig = uit vrije wil.

Door dingen vrijwillig te noemen, die het niet zijn, verliest het woord en idee erachter volledig zijn betekening.

Balletmama76

Nou Balletmama76, wat een geirriteerde reactie. Ik zeg toch nergens dat iemand iets verkeerd doet. Het is inderdaad zoals je zegt een kwestie van prioriteiten stellen. Ook je inkomen en de hoogte van je hypotheek is een keuze. En verder worden dergelijke werkzaamheden vrijwillig genoemd, omdat ze ook vrijwillig zijn. Je hoeft niks voor de school te doen. Het is alleen niet zo aardig om altijd dezelfde ouders met dergelijke klusjes op te zadelen. Het moet uiteindelijk toch gedaan worden. Daarom geef ik aan dat ieder zelf het beste kan bepalen hoe en op welke manier die toch iets voor de school en daarmee je kinderen kan doen.

Tarole

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-07-2009 om 13:04

Tarole

"Je hoeft niks voor de school te doen. Het is alleen niet zo aardig om altijd dezelfde ouders met dergelijke klusjes op te zadelen."

Dat zie ik toch echt anders. Als een deel van de ouders geen actieve bijdrage wil of kan leveren, betekent dat niet dat dit automatisch bij andere ouders terecht komt. Nee, dan komt het bij de school terecht. School is verantwoordelijk, en niet de ouders, voor de 'bedrijfsvoering'. Ik vind het prima als scholen ouders betrekken bij de bedrijfsvoering (ik doe zelf ook behoorlijk veel voor school) - want dan blijft er geld en tijd over voor andere zaken. Maar als ouders daar niet of maar beperkt in meegaan, dan ligt de bal dus weer bij de school. En niet bij andere ouders!
Ik vraag mij bij het gemopper door sommige ouders wel eens af: wordt de druk door de school nú echt zo hoog opgevoerd, of hebben de ouders moeite mee 'nee' zeggen (en dan zonder schuldgevoel).

margje van dijk

margje van dijk

09-07-2009 om 14:10

Tarole

Jij hebt wel een merkwaardige kijk op wat 'normaal' is, vind ik.

-"Ik vind het wel normaal dat er meer participatie van de ouders op school verwacht wordt."
-> Dat vind ik helemaal niet normaal.

-"Niet alleen met schoonmaken, maar ook bijvoorbeeld als lees-, bieb- of tafelouder als ze wat groter zijn"
-> Nee, werkelijk, ik ambieer geen van deze dingen.

-"Je wilt als ouder toch ook betrokken zijn bij het reilen en zeilen van de school van je kind?"
-> Ja, heel graag, maar dat hoeft wat mij betreft niet in de vorm van ouderparticipatie. Een paar keer per jaar contact met de leerkracht en tussendoor zien waar het kind mee thuis komt vind ik wel genoeg.

- "Een kind kost nu eenmaal tijd. Dat kunnen niet alleen maar leuke dingen zijn."
-> Des te meer reden om er niet nog allerlei andere niet-leuke dingen bij te verzinnen die ook prima gedaan kunnen worden zonder dat de ouders er mee opgescheept worden.

- "Ik vind het zelf ook niet leuk om te doen en heb ook weinig tijd. [...] Als ik het weer wat rustiger heb zal ik wel weer wat meer participeren. "
-> Als je zo weinig tijd hebt en het niet leuk vind, waarom doe je het dan in vredesnaam?

- "Het hoort er nou eenmaal bij."
-> Wie zegt dat? Het hoort er helemaal niet bij. Het is er langzaamaan in geslopen, zoals Temet ook al schrijft.

En dan nog deze:
- "Nou Balletmama76, wat een geirriteerde reactie. Ik zeg toch nergens dat iemand iets verkeerd doet. Het is inderdaad zoals je zegt een kwestie van prioriteiten stellen."

-> Je bedoelt: Ik bepaal wat de prioriteiten zouden moeten zijn voor andere mensen. Tenminste, dat blijkt uit je bovenstaande statements.

Ik zie er precies zo aan als Balletmama76, dus ik vind haar reactie niet geirriteerd maar realistisch.

Ik vind jou een goedgelovige moeder die het ook allemaal niet leuk vindt maar die zich heeft laten aanpraten dat het er nu eenmaal bij hoort, en dat alle andere moeders dat ook zouden moeten vinden.

Zelf vind ik de helft van de activiteiten die er op onze school georganiseerd worden (en zo veel zijn dat er al niet hoor) totaal zinloos, dus daar zal ik nooit aan meedoen. Ik ga bv. geen lokalen versieren, sorry. Ik vind lokalen versierd genoeg als daar de knutsels van de kinderen zelf komen te hangen, daar hoeven wat mij betreft geen ouders aan te pas te komen.

Soms doe ik wel eens iets wat ik wél leuk vind, maar dan vooral omdat ik het leuk vind, niet omdat ik vind dat het moet. (Ik vind trouwens een bak duplo wassen wel leuk werk).

Margje

Massi Nissa

Massi Nissa

09-07-2009 om 14:45

Tops

"Daarom heb ik na dat ene jaar nooit meer planten of Duplo meegekregen. En het leek zo'n goed idee, op 90 graden... "
Kijk, ik heb ook niet bepaald groene vingers, maar planten op 90 graden wassen?
Ff on topic: "Het is alleen niet zo aardig om altijd dezelfde ouders met dergelijke klusjes op te zadelen." Eh, het is niet zo aardig om OUDERS (lees: moeders) met dit soort klusjes op te zadelen. Op het VO kunnen we ook zonder ouderparticipatie toe. Nou ja, er zit er wel eens eentje in de OR of MR, geloof ik. Verder regelen we het zelf.
Nog afgezien van alle kaboutertjes en de eindeloze kleutertijd, is dit de hoofreden dat Massidochter haar op het kdv zo veelbelovend begonnen antroposofische carriere niet zal voortzetten op de Vrije School: Massimama heeft te weinig tijd, zin en energie om VS-ouder te zijn. Nu al, op het kdv, krijg ik de malste verzoeken: "Zoek een tak in het bos met een doorsnede van ongeveer drie centimeter. Zaag de tak schuin af..." of "Voor het Sint-Jansfeest moet u een bloemenkrans voor uw kindje maken. Verzamel hiervoor grassen en wilde bloemen...". Ik weet genoeg, zo'n moeder ben ik niet. Dan maar ontaard.
Wat mij ook zo opvalt aan basisschoolleerkrachten in mijn kennissenkring is het verband dat wordt gelegd tussen ouderparticipatie en een vreugdevol werkend leven: "Ik heb dit jaar zo'n fijne groep, alle ouders kwamen schoonmaken." Huh? Wat heeft dat nu met een fijne groep te maken?
Tarole, je moet het eens omdraaien. Zou jij de juf voor de neus weg vragen of ze volgend weekend even zou willen helpen met het schoonmaken van jouw huis, zodat jij met een opgeruimd gevoel op vakantie kunt?
Misschien willen basisscholen ook wel te veel. Als je geen ouders kunt vinden die de hele groep naar Limburg willen rijden, ga je toch niet naar Limburg? En ouders taken laten overnemen die alleen een bevoegde leerkracht zou moeten doen, is mij regelrecht tegen het zere been. Zomaar een moeder of opa een zwaar dyslectisch kind onder de hoede geven voor extra leesles, brrr. Ouders horen niet in de klas, basta.
Groetjes
Massi

margje van dijk

margje van dijk

09-07-2009 om 14:58

Missa

Amen
(Ik lig in een deuk vanwege je schuin afgezaagde 3cmtak).

Tarole, hang in there

In mijn lagere-schooltijd (ruim dertig jaar geleden) werd er inderdaad ook niet zoveel verwacht van mijn moeder (laat staan vader), alleen werd er bij ons buiten het schoolreisje om ook niks georganiseerd waarbij hulp van de ouders nodig was.

Een kale bedoening dus, en dan vind ik de school tegenwoordig voor mijn kinderen heel wat leuker.

Tarole, je wordt hier zo'n beetje gefileerd, omdat je vindt dat je als ouder best betrokken mag zijn bij de school van je kind door hulp te bieden, maar mijn steun heb je. Mijn kind brengt een heel groot deel van zijn tijd door op school en ook ik vind het prettig om te weten hoe het eraan toe gaat en daar af en toe bij te kunnen helpen. Een paar keer per jaar contact met de leerkracht en tussendoor zien waar mijn kind mee thuis komt vind ik in ieder geval zéker niet genoeg.

Maar het is verder natuurlijk een zinloze welles-nietes-discussie. Als je niet wilt meehelpen, is er niemand die je hiertoe verplicht.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

09-07-2009 om 16:08

Chris

Ik ben ook voor verschillende opvattingen. Ik vind het prima dat jij vindt dat het vandaag de dag veel leuker is op school en dat jij meer behoefte hebt aan contact met de school.

Maar waar ik bij Tarole over val is dat ze begint te preken over wat normaal is. En dat Balletmama niet zo geirriteerd moet reageren.

Dat gaat mij te ver. Prima als jij er anders over denkt, maar laat mensen die niet willen ook gewoon in hun waarde.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.