esta
20-09-2010 om 12:56
Verplicht de krant lezen en naar 't theater?
Hier op een middelbare school een docent die er op blijft hameren dat de leerlingen regelmatig de krant moeten lezren (en dan wel de trouw, de volkskrant of de nrc.. want de rest is pulp) en toch zeker iedere twee weken een theater of dansvoorstelling moeten bezoeken.
Nu kan beide bruin absoluut niet trekken. We hebben zo nu en dan een proefabbonement.. maar daar blijft het dan ook bij.
Theater is hier om dezelfde reden absoluut geen issue. Veel te duur.
Bij jullie op school ook van die absurde eisen?
Pennetje
20-09-2010 om 13:21
Ckv pas
Heeft je kind geen CKV-pas? Dan zijn voorstellingen veel voordeliger en vaak zelfs gratis. Wat de krant betreft, ik koop op zaterdag de Volkskrant en door de week kijk ik met dochter het journaal en een actualiteitenrubriek naar keuze.
Als het maar één docent is bij jullie op school, dan zou ik me er weinig van aantrekken. Is het "schoolbeleid", dan zou ik je zorgen eens onder de aandacht brengen.
dorle
20-09-2010 om 13:26
Kranten bij de bieb
Een abonnement bij de bibliotheek is hier t/m 17 jaar gratis. Dus er is helemaal geen duur abonnement van een krant nodig om hem te kunnen lezen. Hoe het zit met kosten voor jongeren in het theater, weet ik niet.
Lijkt me goed voor hun algemene ontwikkeling, kranten lezen/theater, maar school zal dat toch niet kunnen verplichten?
Kaaskopje
20-09-2010 om 13:28
Grapjas!![]()
Die leraar kan jullie echt niet verplichten om twee keer per maand een voorstelling te betalen. Ik weet nog wel dat mijn oudste dochter een lijstje af moest werken tijdens het hele jaar. Waaronder een voorstelling van het een of ander, kerkbezoek en zo nog wat dingen. Ik meen me te herinneren dat de voorstelling klassikaal is gedaan en mijn dochter op school kregen ze een cjp-pas.
De krant lezen kan nooit kwaad. Als een abonnement te duur is kun je ook praktisch al het nieuws via internet vergaren. School/leraar kan je niet verplichten een bepaalde krant te kiezen.
Wilgenkatje-
20-09-2010 om 14:50
Krant is een goed idee
en dan inderdaad wat anders dat Telegraaf of AD. Liefst nu en dan eens vergelijken hoe het nieuws gebracht wordt, da's helemaal leerzaam.
Als je zoon/dochter de krant gaat rondbrengen, kun je 'm gratis lezen.
Zoveel theatervoorstellingen zou ik ook nooit kunnen betalen. Dat vind ik een onzinnige eis. Misschien wel een leuk idee om op TV eens wat minder voor de hand liggende dingen te kijken. VPRO of zo. NTR.
rodebeuk
20-09-2010 om 16:20
Esta
Het is maar hoe je het oppakt.
Als je hieruit opmaakt dat de leraar je verplicht om een krantenabonnement a 360 euro per jaar te nemen en voor 100-en euro's per jaar voorstellingen te bezoeken, dan is dat inderdaad absurd voor mensen die dat budget niet hebben.
Als je hieruit opmaakt dat de leraar het belangrijk vindt dat leerlingen goede nieuwsbronnen leren lezen en genieten en kunst met de grote K moeten leren kennen dan lijkt het me alleszins redelijk. Het is inderdaad een belangrijk onderdeel van de opvoeding. De vraag wordt dan hoe je dat onderdeel van de opvoeding realiseert als je het geld niet kunt missen. De bieb voor de krant inderdaad, of buren die je de krant van de dag ervoor kunnen geven. Kunst: dat kan op zoveel manieren! Hier in Utrecht hebben we iedere maand culturele zondag, dan is alles gratis, en ook in de rest van het land heb je regelmatig gratis of erg goedkope voorstellingen.
Op het moment dat je iets niet kunt betalen kan het heel naar voelen dat dat soort zaken onbereikbaar is. Het is makkelijk praten voor anderen om dan te zeggen wat je moet doen, dus ik wil daar niet te ver in gaan. Maar ik denk dat er heel veel manieren zijn om te bereiken wat die leraar bedoelt. Op de website van Trouw bijvoorbeeld staan heel veel beschouwende artikelen compleet weergegeven. En als je ook nog over de grens kijkt, naar Engelse, Amerikaanse en Franse en Duitse media - dan zijn de mogelijkheden helemaal grenzeloos!
Jessica de Vries
21-09-2010 om 06:04
Het is maar een mening
Op zich is het helemaal niet zo verkeerd als kinderen af en toe eens een krant openslaan of een museum van binnen zien. Een duur abonnement is echt niet nodig. Zoals eerder genoemd kunnen kinderen/jongeren onder de 18 jaar gratis lid worden van de bibliotheek. Daar kun je ook alle kranten lezen. Af en toe een losse krant kopen kan ook. En af en toe een proefabonnement nemen vind ik een hele goede tip van jou!
Een theatervoorstelling vind ik ook een dure aangelegenheid en dat dat om de twee weken zou moeten grote flauwekul. Leuk als het een hobby van je is maar je krijgt er niks van als je het niet doet.
Ik vind het wel apart dat de leerkracht zijn (linkse) mening opdringt door te zeggen welke krant goed is en welke (rechts georienteerde) krant pulp is. Je maakt zelf wel uit op welke wijze je het nieuws tot je wilt nemen. Verder lijkt het me gewoon een advies van de docent en zeker geen eis.
Groetjes Jessica
fladder
21-09-2010 om 08:31
Reactie
...kan je ook online lezen. Actueler kan je het niet krijgen, gedrukt nieuws is al oud op het moment dat het in de winkel verschijnt, en achtergrondartikelen vind je ook vaak online. Ik kan jullie van harte kranten.com aanraden, daar begin ik altijd mijn dag mee!
En ik zou dan ook aanraden om niet alleen "de betere krant" te lezen, maar ook de "pulp" (zijn woorden). Zodat je het onderscheid leert. En vooral: je eigen mening kan leren vormen (i.p.v. de duidelijk al gevormde mening van de leraar over te nemen!).
Qua theater: zit er hier helaas ook niet in. Maar er zijn een heleboel manieren om toch aan je portie Verantwoorde Cultuur te komen. Bijvoorbeeld niet alleen op prime time televisie kijken, kijken of er gratis voorstellingen zijn, etcetera.
Overigens zijn er héél veel mensen die nooit naar het theater gaan en uitsluitend de Krant Van Wakker Nederland lezen, en toch nog aardig terecht zijn gekomen ![]()
(ps: ik ben alleslezer...
)
Bastet
21-09-2010 om 09:00
Ik lees zelf het AD,vanwege het extra regionieuws.Ik vind ook dat er betere kranten zijn,maar voor mijn jongens is deze krant toegankelijker dan bijv. Trouw ofzo.Deze pakken ze er toch sneller even bij,merk ik.Een te elitaire krant zou zijn doel dus voorbij schieten.
Bastet
esta
21-09-2010 om 09:11
Veel dank
Dank jullie wel voor alle reacties. Ik weet wel waarom ik er zo door geraakt ben, dat is inderdaad dat wanneer het financieel zou kunnen er inderdaad een krant gelezen zou worden. Maar het zit er gewoon echt niet in. Qua cultuur moet ik zeggen dat ik dat niet echt heb meegekregen, dus dat dat er bij mij ook niet zo in zit. Wel wordt hier regelmatig een museum bezocht, en we zijn natuurlijk lid van de bieb.
(trouwens gister ontdekte ik dat ze bij dezelfde leerkracht naar Wilders the movie hebben gekeken zonder enige nuancering van zijn kant. Nu hopen we hier ook heel erg dat er geen rechts kabinet komt, maar van een leerkracht verwacht ik toch dat hij er wat meer boven staat).
Goede tip trouwens om wat meer op te letten wat er op tv is aan culturele zaken. Vaak kijken we hier alleen maar 't nieuws, dat dan weer wel.
fladder
21-09-2010 om 09:50
Die leraar...
...doet me sterk denken aan een leraar van mijzelf, tweede helft jaren zeventig. Een linkse man met zelfs communistische sympathieën (toen best hip). Niks mis mee, maar het was wel héél moeilijk om als puber te realiseren dat zijn ideeën "een mening" waren, en dat er ook andere meningen zijn die net zoveel waard kunnen zijn.
Verder is het best frustrerend als je wel wil maar financieel niet kan. Maar er zijn mogelijkheden genoeg zonder theater- en krantenabo
en met museumbezoek en een bieb-abo kom je ook al een heel end! Zo cultuurbewusteloos zijn jullie dus niet, laat je niet opjutten ![]()
Over Wilders The Movie heb ik geen mening, want niet gezien.
Maylise
21-09-2010 om 14:44
Op zich
Op zich vind ik het geen gek idee dat middelbare scholieren worden aangemoedigd om dagelijks de krant tot zich te nemen en regelmatig een theatervoorstelling te bezoeken. Echter een abonnement op een krant behoorlijk duur dus dat een leraar roept dat er maar een abonnement op de krant moet worden genomen gaat natuurlijk weer verder. Het zou anders zijn als een leraar zou wijzen op kranten die beschikbaar zijn in de bibliotheek of op internet. Voor theater geldt hetzelfde. Een leraar kan wel wijzen op gratis/goedkope voorstellingen maar om zomaar te roepen dat iedereen maar elke twee weken naar het theater moet gaan is natuurlijk wel erg beschikken over andermans tijd en geld.
Op zich is het natuurlijk zeker aan te moedigen dat leerlingen de krant lezen. Ik kan me ook voorstellen dat dan niet de voorkeur wordt gegeven aan de Telegraaf en de AD omdat dit gewoon niet zulke goede kranten zijn. Heeft niks met links of rechts te maken. De NRC is niet echt links te noemen en dat is kwalitatief toch een heel ander verhaal. Of het financieel dagblad. Ook niet links maar wel kwalitatief goed.
Maylise
tsjor
21-09-2010 om 16:48
Gratis krant
De pers. Daar kan die leraar niets op tegen hebben. Ik struin elke dag de trein uit het westen des lands af op zoek naar een ongeschonden exemplaar.
Wat cultuur betreft: er zijn zoveel open museumdagen, fort-maanden,buitenfoto-tentoonstellingen, amateurtentoonstellingen etc. Je hoeft niet direct op de eerste rang van een dure schouwburg te zitten.
Een gratis 'museum' (stuk bos): waterloopkundig laboratorium in het Voorsterbos in de Noord-Oostpolder.
Ik geniet zelf altijd heel erg van mooie en bijzondere dingen. Lijkt me schitterend in de herstvakantie (ik was er in de zomer).
Een lokaal huis-aan-huisblad heb je wellicht wel nog. Kijk eens wat daar in staat. Er is vaak meer cultuur in je eigen omgeving dat je zo op het eerste oog denkt.
Tsjor
Starry Night
21-09-2010 om 18:35
Krant/toneel
Dat het goed is een krant te lezen ben ik met de leerkracht eens. Zo blijf je bij en leer je bovendien dat er verschillende opinies zijn (ook binnen één krant).
Maar toneel? Daar moet je echt van houden en persoonlijk.... heb ik er niks mee. En hoeven mijn kinderen er ook niks mee te hebben. Zoals ze ook niet a priori met ieder museum iets hoeven te hebben.
Om de twee weken naar de bioscoop lijkt me net zo verdedigbaar.
reina
21-09-2010 om 19:16
Krant en toneel
Dat jongeren leren het nieuws te volgen vind ik okee, goed voor hun algemene ontwikkeling, dat kan ook met gratis kranten, die zijn juist vaak toegankelijk voor hen, vanwege het eenvoudigere taalgebruik ( toen mijn zoon elke dag met de bus naar school ging,merkte ik dat hij opeens veel meervan politiek wist, stond in de Metro die hij dagelijks las
) Ook vind ik het prima dat jongeren iet svan cultuur in zich opnemen, ook dat hoort bij je algemeen ontwikkelen. Ik hoor soms jongeren vreselijk zuchten als er een museumbezoek of een theatervoorstelling op stapel staat, terwijl ze achteraf genoten hebben, er zijn zoveel vormen van theater/toneel, er zijn zoveel soorten musea, daar is eigenlijk voor elk wat wils bij. Via bijv bibliotheken en andere instellingen zijn er regelmatig voorstellingen voor weinig geld of gratis te bezoeken.
albana
22-09-2010 om 10:59
Ckv en verplicht
Ik ken het verschijnsel...en hier was het ook verplicht. Het vak heet CKV hier een link ernaar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Culturele_en_kunstzinnige_vorming
Maar wat onze oudste er niet bij vertelde en wat wel zo was. Diezelfde juffrouw die maar hamerde op verplichte onderdelen van dit vak (theaterbezoek, muziekvoorstelling, musea enzo) die gaf ook elke week in de les tips hoe je zo goedkoop mogelijk of zelfs gratis naar zulke voorstellingen toe kon in de gehele wijde omgeving.
Elke week weer...stonden al die tips voor aankomende week op het bord en op de schoolsite (ingelogd op het vak) en het werd ook nog een keer verteld.
B.v. inderdaad naar het museum op de openmuseumdag. Of naar de gratis klassieke muziekvoorstelling van de leerkrachten van de muzieksschool.
Ze had ook een CJP maar ook dat wisten wij eerst niet.
En ze moest minimaal zoveel keer in dat jaar van elk genre zoveel voorstellingen bijgewoond hebben en daar een verslag van schrijven én de bewijzen ervan eraan toevoegen (b.v. programmaboekje) om er een voldoende voor te krijgen.
Tot de moeder van haar vriendin vroeg aan mij of ze meekon met háár dochter naar een musical...(die moeder had een iets oudere zoon,dus vaker met dit bijltje gehakt) en op mijn gesputter dat dat toch een aardig bedrag kostte enzo...die moeder heel verbaasd was want het was gratis voor de dames met hun CJP pas. En me de ins en outs uitlegde.
En de krant kon ze ook gratis lezen in de schoolbieb én de bieb. Daar was ook een of andere opdracht aan verbonden.
Het was al een stuk het schooljaar in,dus heeft oudste (die de clou blijkbaar zelf ook niet helemaal door had) de 2de helft van het jaar als een razende allerlei museumbezoeken en voorstellingen bijgewoond...om aan alle verplicht opdrachten te voldoen.
Vraag maar eens goed door!
En je blijft er gewoon op zitten als je een onvoldoende oploopt. Wel heb ik ondertussen begrepen dat het per school nog wel verschild hoe serieus en aktief de school met dit vak omgaat. Maar eerlijk gezegd ben ik het wel eens met school van oudste dat áls het dan een verplicht vak is je er dus ook serieus les in moet geven.
groeten albana
Bastet
22-09-2010 om 16:48
Albana
Ja,ook hier CKV op de havo,en dat is een heel serieus vak,en ook onderdeel van een der profielen.
Mijn jongste zoon,VMBO-t,heeft handenarbeid en tekenen,op beide vakken kun je zonder meer blijven zitten.Wordt ook zeer serieus gegeven,compleet met veel theorie.
Bastet
Bastet
22-09-2010 om 16:49
Overigens
Ik heb zelf mavo-examen gedaan in textiele werkvormen,veel praktijkwerkstukken,maar ook theorie,compleet met museabezoeken ed.
Bastet