Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-03-2011 om 20:10
Onze zoon is dyslectisch en zit in groep 5. Thuis lezen we iedere dag een half uur. We dachten dat we heldere afspraken met school hebben over extra hulp. Nu blijkt dat de twee keer per week Ralfi in plaats komen van vrij lezen op die dag. Iedereen in de klas moet 4 x per week een kwartiertje vrij lezen. Hij leest dus 2 x Ralfi (hij doet nog een keer Ralfi op school maar dat telt niet mee voor vrij lezen en thuis nog 2 x) en 2 x een kwartiertje stillezen. In totaal besteedt hij op school dus krap een uurtje per week aan technisch lezen.
Ik viel bijna van mijn stoel en wordt steeds bozer. Het kwam aan de orde toen onze zoon vertelde dat hij zowel vandaag als gisteren helemaal niet heeft gelezen. Waar hij wel druk mee is geweest? Handvaardigheid, gym, zwemmen, versje maken voor jarige oppas (groep 5!).
Ik vroeg me af of er een wettelijk minimum per leergroep aan leesonderwijs moet worden besteed. Of moet school hier een plan voor maken.
Ik ben zo teleurgesteld. We zitten een paar keer per jaar met IB/er en leerkrachten om tafel, ik heb zorgen gedeeld met welwillende directeur maar het lijkt allemaal tot niets te leiden.
Zo sneu voor mijn zoon die zich de rambam oefent...
HELP!
01-03-2011 om 20:38
Pelle
`Ik kijk er niet van op dat Ralfilezen in de plaats komt van stillezen. Ik neem aan dat hij meer aan Ralfilezen heeft dan aan stillezen´
Ik zie het Ralfilezen als extra instructie. Ik twijfel of hij meer heeft aan Ralfi dan aan stillezen. Vast staat dat hij meer tijd nodig heeft om goed te leren lezen. Die tijd moet je dus maken. Thuis en op school. Daar moet de prioriteit liggen. En niet bij versjes maken en ander getuttebel.
Maar mijn punt-vraag is of er een wettelijke minimumtijd moet worden besteed aan ´lezen´. En daar valt voor mij Ralfi, instructie technisch lezen, stillezen, etc onder.