Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Petra

Petra

08-01-2016 om 22:56

verplichte Ipad op school aanschaffen


Makke schapen.

Ja, ik hoor bij de makke schapen. Ik zou de ipad gewoon aanschaffen, de dure bosatlas nieuwste versie, de passer en geodriehoek en de gymschoenen met vereiste witte zolen.
Ook betaal ik de "vrijwillige" ouderbijdrage.

Als het dan niets met de aankoopprijs te maken heeft dan zijn er nog meer principekwesties.

Als wiskunde niet gegeven kan worden zonder die dure calculator moet school die ook maar gratis verstrekken overigens.

Het wordt in de toekomst nog wel gekker met de aankopen voor school, er volgen nog vele principekwesties.

Tja

Halverwege adhoc een tablet aan laten schaffen vind ik ook niet getuigen van goed doordacht kwalitatief onderwijs.

En als je vast zit aan een sociaal device dan heb je als school dus niet de goede keus gemaakt, gewoon iets kiezen wat wel overal op kan draaien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-01-2016 om 17:41

Tja idd. die megadure calculator

Had school die dan ook moeten betalen?
Ik persoonlijk zou dit ook nooit over de rug van mijn kind uitspelen. Je kunt de andere ouders wel wat laatdunkend makke schapen noemen, maar ik ken er zat die maar wat graag een iPad voor 180 euro zouden willen hebben.

Zo gek vind ik dat aanbod van school dus niet.
Overigens is mijn ervaring dat de meeste apps zowel voor Samsung als voor iPad te vinden zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-01-2016 om 17:53

En persoonlijk

Had ik die Samsung uit de kast op Marktplaats gezet als die toch niet gebruikt wordt een de opbrengst bij de aanschaf van de nieuwe iPad gelegd. Die met een beetje geluk echt toch wel een jaar of 5 mee kan. De mijne draait na 4 jaar in ieder geval nog steeds vlekkeloos. En kan met zo'n officiële hoes ook best tegen een stootje.

Zeker omdat dit ook betekent dat het slepen met al die boeken (die ook best kwetsbaar zijn) verleden tijd is?

lieverdje

lieverdje

11-01-2016 om 09:41

mijn idee!

op zich vind ik het ook onzin dat als je net een laptop hebt aangeschaft en een tablet, dat je ineens óók nog een I-pad moet aanschaffen... maar kom zeg. €180,- is een schijntje voor zo'n ding (tenzij je niet zoveel te besteden hebt, maar ik begrijp dat het een principekwestie is) En die ongebruikte samsung tablet kun je vast doorverkopen. Voor school moet je toch wel meer spullen kopen?

En verder: is je dochter zo onvoorzichtig met spullen? Ik zie hele volksstammen die hun dreumesen en peuters op de I-pad laten spelen, dan zou een gemiddelde brugklasser toch wel met een I-pad op stap moeten kunnen? Diefstal zou mij meer zorgen baren, eerlijk gezegd, niet zozeer beschadiging. En wat de privacy en foto's maken betreft, al die kinderen hebben toch smartphones?

Dees

Dees

11-01-2016 om 10:09

Wat is het probleem nu eenmaal?

Onze iPad is al 7 jaar in gebruik, geen enkel probleem met software of wat dan ook. Voor zover ik begrijp heeft school nooit voorgeschreven dat je een laptop of een Samsung moest kopen. Dus die aanschaffen heb je zelf vrijwillig gedaan, er zullen op school immers ook computers staan waar ze haar werkstukken op kan maken.

Het is een mooie aanbieding die iPad, maar je kunt hem laten schieten, want je dochter mag een Samsung (die zelf ook heeft liggen) gebruiken van de school. Ik begrijp het probleem niet zo. Sterker ik begrijp het helemaal niet. School biedt een alternatief en jij maakt daar weer een probleem van, het kost je geen cent maar toch heb je er een probleem mee. Eerst maar eens bezien wat je dochter niet kan doen op de Samsung.

Merel

Merel

11-01-2016 om 10:36

Al 7 jaar in gebruik?

Interessant, aangezien de eerste IPad in 2010 op de markt kwam..

Helemaal mooi

Meen je dat nou Dees? Eigen schuld, had je maar niet zelf een laptop of tablet aan moeten schaffen? Had je maar moeten wachten op wat school voorschrijft, ook als dat voorschrift pas vlak voor de kerstvakantie verschijnt?

Tsss.

Wel fijn dat je het zo brengt trouwens. Dat maakt de absurditeit eens te meer duidelijk.
Ouder schaft braaf laptop aan want aangenomen mag worden dat een computer (naar keuze) nodig is voor school. Kind spaart nog extra voor een tablet (want handig en leuk). Maar in plaats van rondom voorzien te zijn van voor school bruikbare ICT is het nog niet genoeg.

Nee, het moet een iPad zijn.

Dat op dat apparaat een enorme korting zit (misschien betaalt de school wel mee) doet toch niks af aan de absurditeit?

Jamie

Jamie

11-01-2016 om 10:38

diefstal en beschadiging

is allemaal geen probleem, wij WAREN daar gewoon al voor verzekerd toen mijn zoon een laptop kreeg. Tegenwoordig weten de verzekeraars dat er heel wat dure spullen buiten de deur vervoerd worden. Ze hebben dus sinds anderhalf jaar dat vaak al in de inboedelverzekering zitten of het kost maar een klein beetje meer en dan ben je zelf ook meteen goed verzekerd met je apparaten.

Geen update

Ik heb een iPad 2 van juli 2011 die niet verder te updaten is dan iOS 5. Dat betekent dat heel wat apps niet goed draaien.

Even terug naar de beginvraag

Petra, je vraag was volgens mij of een school onderscheid mag maken in leerlingen die wel of geen ipad aanschaffen.

Het lijkt me dat dit niet mag en dat dit de insteek van je verweer zou moeten zijn. Het alternatief dat de school biedt (die samsung) is geen gelijkwaardig alternatief. Jouw dochter (en eventueel anderen die geen ipad hebben aangeschaft) wordt daarmee achtergesteld. Ze mogen gebruik maken van een tablet die niet hetzelfde kan en doet als de tablet waarmee de school eigenlijk werkt.

Ze moeten mijns inziens een gelijkwaardig alternatief aanbieden, dus een ipad die je op school mag gebruiken en waar wel al die apps op draaien.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-01-2016 om 15:00

M lavall

Ook die is interessant. Mijn iPad2, met minimaal geheugen, kan gewoon tot ios9 ge-update woden. Vermoedelijk heb je dan de ipad1 (zonder camera), die in 2010 al uitgekomen is.

Lucerna

Lucerna

13-01-2016 om 19:49

Bieb63

Bieb63: "Tablet (en dat is niet per definitie Ipad) onderwijs is de toekomst. Dus ja, daar zul je toch op e.o.a. manier mee moeten dealen"
Sja,eerlijk gezegd hoop ik toch nog van niet. De onderzoeken wijzen in elk geval niet op betere onderwijsresultaten bij tablet-onderwijs in plaats van boeken. En ik hoop van ganser harte dat men nou eens zo slim wordt om geen nieuwigheid omwille van de nieuwigheid door te blijven drijven, maar kiest voor beter onderwijs.

Petra

Petra

14-01-2016 om 23:31

update

Mijn dochter heeft nu dus als enige in de klas een samsung tablet

en ja , het eerste probleem heeft zich als voor gedaan , nl voor frans moest er iets gedownload worden wat alleen beschikbaar was voor ipad en volgens de lerares was het verplicht !, de samsungtablet die zij heeft is in bruikleen van school !
School geeft de optie van bruikleen maar hun materiaal sluit niet aan op hun lesprogramma

Wikka

Wikka

15-01-2016 om 01:55

Waarom tablet?!

In algemeen vraag ik me af waarom men zo verzot is op tablet-onderwijs.
Ik kan nl. (bijna) niks met een tablet. Ik vind het echt een vermaaksding. Je kunt er mee filmpjes kijken. browsen, en teksten lezen. Nou ja, dat kan nuttig zijn natuurlijk.
Maar schrijven? Dat doe ik toch echt met een laptop of desktop computer. Het is toch onmogelijk om veel of serieus te schrijven met een tablet?!
En het lijkt me toch dat schoolwerk voor een belangrijk deel uit schrijven bestaat. Tenminste, dat mag je hopen...

Voor werk, voor serieuze aangelegenheden, maar ook voor serieus forummen of browsen/opzoeken, voor serieus mailen e.d., voor video en audio editen, etc. etc. daar heb ik toch echt mijn laptop of desktopcomputer voor. Net weer een nieuwe gekocht (een Apple, jawel). Ik taal niet naar een tablet. Vind het verschrikkelijke dingen. Alleen handig om even een beetje "tv" te kijken in bed of zo. Maar ook voor serieus film kijken wil je een groter scherm... En programmeren doet men ook niet op een tablet.

Dus waarom gaan de scholen over op tablets? Wat is het voordeel van een tablet boven een computer?
Behalve het formaat?

Ik dacht trouwens dat de verkoop van tablets al weer een tijdje over zijn hoogtepunt heen is en dat de toekomst een soort kruising tussen laptop en tablet is, dus een waarop je wel goed kunt typen.

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 07:28

wikka

Ik ben het wel met je eens maar ik denk dat je vooral apps hebt waar je geen hele lappen tekst hoeft te typen. Mijn zoon heeft een laptop voor school (Kurzweil/typwerk) en zit verder de halve dag aan een tablet om filmpjes te kijken maar hij vertikt het om wrts op die tablet te doen want typen gaat gewoon niet.

On topic: nogmaals, ik zou mijn kind die apple geven en kind mee laten betalen of wat dan ook, ik laat mijn kind niet zo apart zetten, die battle pick ik never nooit niet als het gaat om iemand van die leeftijd.

Noet

Noet

15-01-2016 om 08:39

als iedereen dat denkt

dan komt school er natuurlijk steeds mee weg, ouders moeten zich wat meer samen sterk maken en zich verweren tegen school ipv als makke schapen over de dam te gaan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-01-2016 om 09:11

Daar heb je een punt Noet

Maar als je kind echt de enige uit de hele klas is, dan laat ik die strijd toch liever voor wat het is.

Noet

Noet

15-01-2016 om 09:15

maar

dan moet er wel 1 ouder over beginnen tov de andere ouders, en als niemand dat doet verandert er ook nooit wat, je moet niet de strijd met school aangaan als zelfstandige ouder, je zult de andere ouders ook moeten mobiliseren.

Nu kiest iedereen ervoor om niet te overleggen met de andere ouders en individueel de battle niet te picken.

Ik denk dat ik er ook voor kies om dit soort battles wel te picken, maar daar is mijn kind inmiddels wel aan gewend.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-01-2016 om 09:22

Petra

Vorig jaar heeft de klas van dochter ook gewerkt met ipad onderwijs. Wat op de tablets stond stond ook in de boeken. En via Magister was het ook in te zien. Is dit bij jouw dochter ook niet het geval?

Ik vind het eigenlijk een beetje jammer voor je dochter. Zo'n mooie aanbieding, misschien had ze zelf wel willen bijdragen eraan en nu staat ze erbuiten vanwege jouw principes.

Wat vind zij ervan?

Fransien

Fransien

15-01-2016 om 10:04

Petra

Als verplicht materiaal niet op het door de school beschikbare leermiddel kan, dan kan het dus niet verplicht zijn, of heeft school niet aan zijn wettelijke verplichtingen voldaan.

Wel balen voor je dochter hoor!
Hoe vindt ze het zelf?

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 10:20

Noet

Het is toch anders als je kind in de brugklas zit dan op de basisschool vind ik.

Noet

Noet

15-01-2016 om 10:26

ja en nee

de ouders zijn minder zichtbaar op de middelbare school, maar nog steeds zul je als ouder aan de bel moeten trekken, en de andere ouders mobiliseren, dat is lastiger op de middelbare, dat wel, maar zoals uit dit draadje ook blijkt, toch wel heel noodzakelijk.

Fransien

Fransien

15-01-2016 om 10:57

School mag veel maar niet alles

School mag zelf de lesmethodes uitkiezen, ze mogen zelf bepalen of ze tablet-onderwijs geven of juist liever uit boeken, ze mogen zelf het rooster maken en hun eigen accenten leggen bij alle vakken, ouders bosatlassen, rekenmachines, woordenboeken etc laten kopen van een bepaalde fabrikant, druk, type, enz. Ze mogen allerlei leuks verzinnen tijdens schooltijden aan projecten, excursies en wat er nog meer is.

School mag de ouders niet verplichten tot de aanschaf van extra materiaal aan schoolboeken en andere lesmiddelen zoals tablets en apps. School mag niet over de tijd van de leerlingen beschikken buiten de reguliere schooltijden ('s avonds en in het weekend). School mag niet over de tijd van de ouders beschikken (ze bijvoorbeeld verplichten om iedere dinsdagmiddag om 2 uur op het schoolplein papiertjes te prikken, ik noem maar iets belachelijks).

School mag de ouders vragen om bepaalde lesmiddelen aan te schaffen maar zal er zelf voor moeten zorgen dat er ook gratis alternatieven zijn, ze krijgen daar geld van de overheid voor en daar moeten ze het mee kunnen doen.
School mag de ouders vragen om papiertjes te prikken op het schoolplein, maar het niet verplichten. De schoolbibliotheek bemannen is ook op vrijwillige basis en het kind mag er geen last van hebben als hij/zij geen ouders hebben die dat kunnen en willen.
School mag ook geen bonte avond verplicht stellen op de vrijdagavond, ze mogen het organiseren en het aanbevelen maar niet met presentielijsten gaan werken en sancties als een kind niet kan.

Als ouders altijd maar meegaan in wat school verzint, geef je de school meer macht dan ze heeft en zal de school alleen maar meer ruimte nemen. Als iedereen zo'n tablet aangeschaft heeft en school verzint halverwege het tweede jaar dat op een ander merk en nieuw model er meer of leukere apps mogelijk zijn en dat iedereen dus na anderhalf jaar een nieuwe aan moet schaffen... Als bij de eerste tablet geen tegenwicht geboden is, zal school denken dat als je er maar een leuke aanbieding tegenaan gooit iedereen gewoon weer koopt, en het jaar daarop weer, zo snel gaan die ontwikkelingen wel.
Als je nooit tegengas geeft, draven instanties door. Daarom vind ik het zo goed van Petra dat ze dat tegengas wel geeft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-01-2016 om 12:55

Dat mobiliseren is prima

Maar dat helpt nu niet echt meer, die race is gelopen. Een inderdaad: wat had dochter zelf gewild?

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 15:53

Noet

Dat ook, maar ik doelde meer op je kind, je moet je kind niet als schild gebruiken bij de battles die jij zonodig wil picken, zeker niet op de middelbare. Je moet een kind niet apart plaatsen van de groep. Als een kind dat zélf doet is dat prima maar ik vind niet dat jij dat als ouder hoort te doen.

Jaina

Jaina

15-01-2016 om 15:58

Maar

Moet je dan maar alles accepteren wat de school verzint? Alleen uit angst je kind buiten de groep te plaatsen? Dan geef je de school dus wel heel veel macht. Die school kan wel van alles bedenken wat ze nu weer als leuk en innovatief zien. En als iedereen daar vervolgens braaf in meegaat terwijl ze het eigenlijk ook niks vinden puur en alleen omdat ze het anders zielig vinden voor hun kind dan zal er dus helemaal niks veranderen.
Dus het is heel goed dat er ouders zijn die hier principieel tegen in opstand komen. Mocht de school zorgen voor een adequate oplossing dan is het prima maar als dat niet zo is dan is het goed dat ze nu door Petra's beslissing hier eens gedwongen over moeten nadenken.

Overigens zou ik er heel erg op tegen zijn als een school zomaar halverwege het jaar overgaat tot tablet onderwijs. Ik zou bewust een school uitzoeken zonder tablet onderwijs en ik zou er dus niet blij mee zijn als dat opeens zou veranderen. Het komt op mij ook niet erg professioneel over als dit soort veranderingen halverwege het jaar gebeuren. Lijkt dan alsof er niet goed is nagedacht over de inrichting van het onderwijs.

Kan niet anders

Jamie ik ben het in grote lijnen met je eens, maar soms kan het niet anders.

Dat is zeker het geval als het een kwestie is met betrekking op het lesmateriaal.
De lessen gaan gewoon door. Er is geen omweg.

Noet

Noet

15-01-2016 om 16:10

Jamie

helaas kan een kind deze battle niet zelf uitvechten want jij als ouder bent verantwoordelijk tov de school.

En ja, dan zal ik deze battle wel picken. Meeste kinderen van dit soort ouders zijn dat al wel gewend van de basisschool, want daar zijn het ook altijd dezelfde ouders.

Jamie

Jamie

15-01-2016 om 16:41

jaina

Ik ga er niet van uit dat een school elk half jaar iets nieuws verzint en ik zou het ook niet fijn vinden als een school halverwege het jaar overgaat op tabletonderwijs. Sterker nog: wat een onzin, wacht een half jaartje.

Maar ALS dit dan toch gebeurt en als blijkt dat je de enige bent die die battle wil picken van drie klassen dan denk ik: laat maar lekker, dat doe ik MIJN kind dus niet aan. Ik zou wellicht wel vooraf commentaar hebben en zoeken naar een betere oplossing maar zeker niet als de tablet al volgende week wordt uitgedeeld. Dan doet mijn kind mee met de rest en plaats ik het dus absoluut niet apart.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.