ChrisH
14-01-2010 om 09:30
Verplichte taal- en rekentoets voor leerkrachten: goed idee of niet?
CDA-kamerlid Jan Jacob van Dijk heeft onlangs voorgesteld om alle leraren in het basis- en het voortgezet onderwijs om de vier jaar soort APK-keuring te laten ondergaan in de vorm van een taal- en rekentoets, omdat dit volgens hem de enige manier is om zeker te weten dat de leerkracht die voor de klas staat voldoende niveau heeft. Staatssecretaris Van Bijsterveldt ondersteunt dit idee, maar vindt dat de scholen dit zelf moeten organiseren.
Mijn vraag: zou jij willen dat de leerkrachten op de school van jouw kind op deze wijze worden getoetst? Zelf twijfel ik. Ik zie af en toe behoorlijke spelfouten in de brieven en berichten van de teamleden, maar vind zo'n toets ook wel weer heel erg betuttelend. Dus, goed idee of niet?
Chris

kaatje66
14-01-2010 om 11:25
Misschien
moeten ze daar op de pabo al mee beginnen. De rekentoets is al verplicht maar hoe het zit met taal weet ik eigenlijk niet. Onze dochter had vorige week een spellingtoets gehad van taal (werkwoorden) Deze had ze slecht gemaakt volgens de Pabojuf (1ejaars) Onze dochter heeft de toets samen met haar eigen leerkracht nagekeken en van de 8 gevonden fouten waren er maar 3 fout. Leerkracht zei dat de juf nog maar een keer groep bij hem over moet komen doen.
Dus ja ik vind een verplichte taaltoets en rekentoets niet echt betuttelend. Maar wat doe je als het resultaat tegenvalt. Bijscholing, lagere klas? Het is erg moeilijk lijkt mij om e.e.a. te verwezenlijken. Een leerkracht die niet functioneert blijft toch wel op school. Onze school is nu bezig met een inhaalslag op het rekengebied. Het rekenonderwijs is een hot item hier. Maar als je wil zorgen dat de kinderen weer goed gaan rekenen, moet de leerkracht ook goed kunnen rekenen, en dan is een toets misschien wel nuttig om te kijken waar een leerkracht staat.
groetjes Kaatje(66)

Ellen Wouters
14-01-2010 om 11:53
Ja hoor
Ik erger me wild aan docenten die taal en rekenen niet beheersen, elke keer als ik weer een anekdote hoor over gruwelijke missers van het type "12x12 is hetzelfde als 10x10 + 2x2" schiet m'n bloeddruk door het plafond.
Vergis je niet: ik ben zelf docent (maar niet op het BO) en ik stoor me vooral vanuit mijn eigen professie aan incompetente collega's.
Rekenen en taal zijn het hárt van je vak als bo-leerkracht en ik vind het een schande als mensen dat niet beheersen. Als ze dan niet zo goed kunnen blokfluiten, raamtekenen of plannen schrijven stoort me dan een stuk minder.
Al het geklaag over werkdruk en mismanagement op scholen (en dat is heus voor een deel terecht) verliest aan geloofwaardigheid als docenten niet bereid zijn hun eigen competentie te toetsen. Het is ook schadelijk voor de reputatie van de beroepsgroep en de collega's die wél hun zaakjes op orde hebben.
Dus van mij mag een docent die onvoldoende scoort dat terugkrijgen in zijn beoordelingsgesprek: plan van aanpak maken voor bijscholen en hertoetsen over een jaar. Dan nog steeds onvoldoende: dan ben je niet geschikt voor je vak.
Moet je eens kijken wat dat doet voor de status van het vak. Ineens wordt leraar weer een beroep waar je wat voor moet kúnnen.

amk
14-01-2010 om 12:02
Bijscholing en herhaling
dat is toch in elke beroepsgroep van toepassing.
Ik moet toch elk jaar mijn reanimatie technieken laten toetsen en bijscholen. En dan hoop ik nog steeds het nooit te hoeven gebruiken.
Rekenen en taal gebruik je elke dag, maar bijscholing en herhaling kan geen kwaad ook niet bij dingen die je elke dag gebruikt.

Bastet
14-01-2010 om 12:17
Ik ben het eens met Ellen,ik denk dat het ook het imago van leerkracht oppoetst,het wordt dan weer een vak waarvoor je iets moet kunnen!
bastet

Hillary
14-01-2010 om 13:41
Prima
Lijkt me een goed plan. Er zijn zat beroepen waar je regelmatig getest wordt. Denk aan politie-agenten die een conditietest moeten doen en een schiettest of treinmachinisten die regelmatig hun gezicht en gehoor moeten controleren. Logisch want als dat niet functioneert moeten ze ander werk gaan doen of aan hun conditie gaan werken (met gezicht en gehoor werkt dat helaas niet in de praktijk krijgen ze dan ander werk). Als een leerkracht het rekenen verleert moet hij of wat anders gaan doen of eraan gaan werken. Waarom zou dat bij andere beroepen heel normaal zijn en bij een leerkracht niet.

ChrisH
14-01-2010 om 14:46
Kanttekening
Als je als leerkracht aan de slag gaat, lijkt het me zeker in het basisonderwijs niet dat je je vaardigheden op het gebied van rekenen en taal nou zo snel zult verleren. Als methode om de basale taal- en rekenkennis te toetsen van leerkrachten die nu werkzaam zijn, kan zo'n toets natuurlijk wel helpen om mensen op te sporen die gebaat zouden zijn bij wat bijscholing.
Maar vanuit de politiek geredeneerd zou ik zelf liever zien dat er maatregelen worden genomen om het aan de poort al goed te laten gaan, dus dat scholen voldoende budget hebben om goede mensen aan te nemen en dat er voldoende geld is voor opleiding. Het onderwijsbeleid van de afgelopen jaren is zo'n aaneenschakeling van hervormingen geweest dat deze voorgestelde maatregel (die toch gebaseerd is op wantrouwen) me erg zuur lijkt voor leerkrachten die al heel wat voor de kiezen hebben gekregen en hun beroep door diezelfde politiek steeds verder zien uithollen.
Chris

M Lavell
14-01-2010 om 14:46
Correctiemodel
"Ik zie af en toe behoorlijke spelfouten in de brieven en berichten van de teamleden, maar vind zo\'n toets ook wel weer heel erg betuttelend."
Nou ja, betuttelend. Het is in elke werkomgeving eigenlijk tamelijk vanzelfsprekend dat je voortdurend gecorrigeerd wordt door collega's. Van tips over je truitje dat verkeerd zit tot een opmerking over die spelfout of rekenfout, al dan niet als grapje.
Het probleem van leerkrachten, vooral uit het basisonderwijs, is dat zij in hun omgeving dat natuurlijke correctiemodel niet hebben. Van de leerlingen kun je het niet verwachten. Dus is het slim om een kunstmatig correctiemodel in te bouwen. Een toets is wellicht bruikbaar. Ik zou dat ieder jaar doen. Misschien zelfs wel vier keer per jaar.
Groet,
Miriam Lavell

Geerke
14-01-2010 om 15:00
Ja ik zou het fijn vinden. Er is best veel gebrek aan kennis. Ook op de pabo moet dat natuurlijk veel strenger worden maar dit kan zeker geen kwaad hoor. HEt toont in elk geval welke leerkracht zich nodig moet bijscholen.
Maar dan moeten daar ook echt goede eigen-vaardigheids-cursussen voor zijn.

M Lavell
14-01-2010 om 15:07
Geloof ik niet
cobi:"Maar laat mensen liever een instaptoets afleggen voordat ze aan de Pabo beginnen. "
Die mensen zijn 17. Nou vooruit (een kleuterverlenger), ze zijm 18 of 19. Tussen dan en de tijd dat ze 29, 39 of 59 zijn, leren ze nog heel veel bij. En al die tijd zijn ze leerkracht. Misschien de eerste tien jaar niet zo heel begaafd, maar gaandeweg wordt het beter. Net als bij secretaresses of baliemedewerkers.
Er zijn te weinig mensen van 17 tot 19 die op leerkrachtwaardig niveau spellen en rekenen en ook nog leerkracht willen worden. Dan hou je te weinig leerkracht over.
Groet,
Miriam Lavell

Ellen Wouters
14-01-2010 om 15:24
Status van het vak
Ik geloof niet dat je rekenen en ontleden verleert, zeker niet als je het dagelijks aan kinderen onderwijst. Het probleem zit 'm in het zelf niet goed aangeleerd hebben.
De eerste vereiste is dus dat het niveau van de pabo omhoog moet. Gelukkig is die beweging al bezig, met meer lessen en toetsen voor rekenen en taal. Dus op den duur ga je verbetering zien bij de juffen voor de klas.
Maar voorlopig hebben we het probleem van de bestaande leerkrachten die het niet kunnen, en daar is die toets een stok achter de deur om ze te dwingen zich bij te scholen.
Ik geloof niet dat zo'n toets het faillissement van het onderwijs aangeeft. De status van de pabo is nu al nul. Mijn studenten zeggen al jaren "als je echt niks kunt, kun je altijd nog naar de pabo". De status zal niet verslechteren door meer eisen aan de leerkracht te gaan stellen.
Integendeel. Piloten en artsen worden er ook niet scheef op aangekeken als ze opnieuw getoetst worden of gedwongen zijn zich steeds bij te scholen.
Die toets moet ook niet op groep-8 niveau zijn, maar daarboven. Je moet het kunstje niet alleen kunnen uitvoeren (eindniveau lagere school), je moet ook precies kunnen uitleggen waarom het zo is.

Ellen Wouters
14-01-2010 om 15:29
En over instroom
Ik geloof dat als de status van het beroep verbetert, de instroom vanzelf weer toeneemt. In elk geval is er al een enorm potentieel: de mannen.
Vroegâh was het heel normaal dat er meesters waren. Nu zijn ze zeldzaam. Waar mannen verdwijnen, verdwijnt de status en de aandacht voor de harde vakinhoud. Of andersom, dat weet ik niet precies, maar ik zie in elk geval mogelijkheden om die trend te keren.
Ik las laatst over een pabo waar ze de mannen in één klas hebben gezet, zodat ze tenminste niet verzuipen tussen de meiden. Die jongens willen helemaal niet zoveel met sociaal-emotioneel-pedagogisch gedoe bezig zijn, die willen rekenen en aardrijkskunde leren en onderwijzen. Hoe meer je de harde kant weer in ere herstelt, hoe aantrekkelijker de pabo weer wordt voor doelgroepen die de afgelopen decennia zijn weggejaagd.

reina
14-01-2010 om 15:36
Geen onderwerp
Ik heb niets tegen een toets, lijkt me wel een hele organisatie en ik be nbenieuwd wat er gedaan wordt als mensen die toets niet halen, verplicht bijscholen in de avond of het weekend? Maar ik wil ook graag betere pabo's! De taal- en rekentoetsen die ze daar krijgen moeten serieus genomen worden, niet steeds opnieuw kansen geven om het alsnog te halen! Ik moest voor de PA destijds een minimaal aantal punten op mijn havolijst hebben en er was een gedegen voorgesprek (er kwamen veel mensen niet door de selectie), ik snap dat pabo's bang zijn dat ze geen leerlingen meer krijgen (wat uiteraard ook weer een probleem wordt omdat er te weinig nieuwe mensen meer voor de klas bijkomen) als ze dat weer gaan invoeren, toch zou ik het niet zo gek vinden. Als het goed is heb je op de Havo voldoende reken- en taalvaardigheden aangeleerd om zo'n instaptoets te kunnen maken, zo niet, dan moeten ook de havo's opgeschroefd worden (ik 'schrok' trouwens destijds van het taalniveau van mijn wederhelft, die een vwo-diploma had, dus vroeger was kennelijk niet alles beter....)

reina
14-01-2010 om 15:40
Ellen
"Die jongens willen helemaal niet zoveel met sociaal-emotioneel-pedagogisch gedoe bezig zijn, die willen rekenen en aardrijkskunde leren en onderwijzen." Nou, niet alleen de jongens, hoor , mijn dochter (diploma gehaald in 2007) en een aantal klasgenoten met haar, was dat softe gedoe ook spuugzat, maar als ze vroeg om 'gewoon' les in rekenen, taal, aardrijkskunde, geschiedenis etc. vond men dat onzin, dat kon je zelf thuis best leren, daar is de opleiding niet voor (???)

Ellen Wouters
14-01-2010 om 15:59
Reina
"vond men dat onzin, dat kon je zelf thuis best leren, daar is de opleiding niet voor (???) "
Ja, dat verbaast me niks. Hou maar op schei uit, ik ga altijd vuur spugen als het hier over gaat. Als je ziet wat voor tuig de dienst uitmaakt in HBO-land.....

Geerke
14-01-2010 om 17:31
Waarom ook veel zittende leerkrachten slecht in spelling en reke
Vergeet niet dat er ontzettend veel leerkrachten zijn die géén HAVO hebben. Ik bijvoorbeeld. Na de MAVO heb ik MDGO-AW gedaan, de huidige SPW, en daarna de PABO. Da's geen excuus ergens voor, zeker niet! Maar het is wel zo dat helaas heel erg veel van DIE (zittende) leerkrachten hun spelling en rekenen niet beheersen.
Omdat niet iedereen die bij mij op de MDGO-AW zat, een MAVO-achtergrond had. Er kwamen er ook van het LHNO met een zwaar slechte spelling. Die enorme achterstand haalden ze op de MDGO absoluut niet in (we kregen wel Nederlands, maar je krikt zo'n hoge achterstand niet op, en we kregen ook geen wiskunde of zo. Het accent van de opleiding lag heel erg op pedagogiek, psychologie en stage).
Op de PABO waren er toen nog geen verplichte toetsen en zo, nu gelukkig wel. Maar als je LHNO en MDGO hebt, dan kunnen je rekenen en spelling op nul liggen. Dan kom je op de PABO en dan is het heel lastig alles in te lopen op een hoog niveau. Zeker als er geen verplichte toetsen zijn en als het niveau van de PABO ook mager is.
Ik heb niks tegen het traject MAVO - SPW - PABO hoor, zeker niet, er is juist ook heel veel voordeel bij, maar als je geen spellingfreak bent of rekenknobbel hebt, heb je nagenoeg altijd een vette achterstand tov HAVO-ers of VWO-ers die PABO gaan doen.
Knappe PABO die die vette achterstanden goed weet weg te werken, ik heb het idee dat ze daar niet streng genoeg in zijn (waren ze in mijn tijd in elk geval niet).

Geerke
14-01-2010 om 17:37
Rekenen bijvoorbeeld
Toen ik op de PABO kwam, dateerde mijn laatste wiskundeles dus uit MAVO-3. Want ik had geen wiskunde in mijn MAVO-pakket. Ik had dus 4 jaar lang (4e MAVO en 3 jaar MDGO) geen rekenen/wiskunde gehad.
De PABO had geen rekentoets.
Als je dan een achterstand hebt loop je die slecht in (tenzij je per se wilt!)

tsjor
14-01-2010 om 17:47
Instroom
Ellen, ik val je bij. Zoon was een van de vier jongensleerlingen in zijn klas op MBO-onderwijsassisstent. Na een jaar: 0. Iets minder dramatisch, maar ongeveer hetzelfde op de HBO-lerarenopleiding. De jongens lopen echt stuk op het schrijven van reflectievraagstukken, waar de meiden lustig kantjes vol kladderen. Jongens willen het kunstje wel één keer doen, maar toch niet twintig keer, zonder dat er enige inhoudelijke reflectie op komt.
Dus het lijkt mij ook een goed idee, zo'n regelmatige toets.
Tsjor

reina
14-01-2010 om 17:47
Geerke
Er zit inderdaad wel veel verschil tussen wat men geleerd heeft, merk ik. Ik heb nog de oude P.A. gedaan en wij hadden naast een paar uur rekenen ook wiskunde op het rooster staan.

Ellen Wouters
14-01-2010 om 18:15
Cobi
Piloten hoeven niet steeds opnieuw te laten zien dat ze weten waar de stuurknuppel zit, maar bij mijn weten is het zo dat ze regelmatig in de simulator moeten laten zien dat ze de noodprocedures kennen.
Ik kan me zo voorstellen dat een leraar die laat zien dat hij procentensommen kan maken, dat voorlopig niet opnieuw hoeft te laten zien. Kun je het nu, dan kun je het volgend jaar ook wel. Dan zien we over een x aantal jaren wel weer eens verder. Misschien wel 10.
Kun je het nu niet, dan word je volgend jaar opnieuw getest, en misschien ook wel uitgebreider. Want dan heb je misschien ook wel moeite met de breuken.
Kortom: ik zie een systeem voor me waarin verschillende niveaus getest worden. Je resultaten bepalen hoe vaak en hoe uitgebreid je getest wordt.
En @Geerke: dat moet inderdaad op de pabo veel strenger en uitgebreider. Kan best, als je 90% van dat reflectiegeneuzel eruit gooit.
Ik ben eigenlijk een man, denk ik.

Tirza G.
14-01-2010 om 20:10
Een instituut
wat bestáát uit het toetsen, doormeten, niveaubepalen én beoordelen van mensen zou op z'n minst z'n eigen mensen ook moeten toetsen.
En dan ook graag de uitslagen gewoon klassikaal voorlezen. Of in de koffiekamer. Tenslotte hoef je je nergens voor te schamen en als het tegenvalt had je maar beter je best moeten doen.
Tirza

Nasha 1st
14-01-2010 om 21:58
Ja en?
>>Vergeet niet dat er ontzettend veel leerkrachten zijn die géén HAVO hebben.< <
Kan je alleen maar goed Nederlands als je opleiding hoger dan MAVO is? En alleen maar goed rekenen als je opleiding hoger dan MAVO is?

Tinus_p
15-01-2010 om 09:53
Pabos doen hun werk dus selcht
Geerke:
"Vergeet niet dat er ontzettend veel leerkrachten zijn die géén HAVO hebben. Ik bijvoorbeeld. Na de MAVO heb ik MDGO-AW gedaan, de huidige SPW, en daarna de PABO. Da's geen excuus ergens voor, zeker niet! Maar het is wel zo dat helaas heel erg veel van DIE (zittende) leerkrachten hun spelling en rekenen niet beheersen."
Maar dat beteketn dus, dat de PABOs hun werk slecht doen?
Een piloot moet kunnen vliegen, ongeacht zijn vooropleiding. Een leerkracht moet kunnen rekenen, ongeacht zijn vooropleiding.

Tinus_p
15-01-2010 om 10:46
Ja maar
Didi:
"Het ligt niet alleen aan de PABO. De juf van mijn dochter vindt het zelf volstrekt niet belangrijk dat ze \'als\' en \'dan\' door elkaar haalt. Of, beter gezegd, overal \'als\' van maakt. Je kunt het aanbod nog zo goed maken, als een leerkracht er zelf het nut niet van inziet, doe je niks. Helaas."
Nouja, als pabo geef je dan geen diploma, toch??

Student
15-01-2010 om 11:33
Ook ik schrik soms van het niveau van mijn
medestudenten. Wel merk ik dat het corrigeren van elkaar als vanzelfspreken wordt ervaren.
Op dit moment geldt de regel: je krijgt drie kansen om de toetsen te halen, daarna krijg je een BAS (bindend afwijzend studieadvies). Het probleem is wel, dat als je een BAS hebt voor Pabo A, je gewoon weer opnieuw kunt beginnen op Pabo B.
Ik zou het geen probleem vinden om periodiek getest te worden op mijn kennis. Vier keer per jaar lijkt mij erg overdreven. In andere beroepen word je ook niet elke drie maanden getest. Sommige leerkrachten zullen zich namelijk moeten voorbereiden voor zo'n test. Ik kan goed begrijpen dat het rekenen met breuken en procenten een beetje roestig wordt als je al vijf jaar les geeft aan de kleuters.
Verder zie ik nog een ander probleem. Op dit moment zijn er in het onderwijs ook nog leerkrachten die de KLOS hebben gedaan. Deze leerkrachten mogen geen lesgeven in de groepen 5 t/m 8. Moeten deze leerkrachten dan weten hoe ze een breuksom het beste kunnen uitleggen?

maan.
15-01-2010 om 14:51
Jaarlijks dan?
Even reageren op vorige posting. Viermaal per jaar lijkt me ook wat veel; in andere beroepsgroepen jaarlijks een functionerings/evaluatiegesprek. Dus als je zo'n test voor leerkrachten zou invoeren lijkt me jaarlijks wel logisch.
Ik zou trouwens niet weten waarom rekenen/breuken/procenten zou wegroesten.. je hebt het over basisschoolniveau, dat hebben we allemaal dus ooit gehad het kan wel wegzakken maar ongemerkt gebruik je toch een hoop van je basiskennis volgens mij.
Als moeder die nog weleens wordt gevraagd te helpen met huiswerk moet ik ook weleens nadenken maar merk dat een boel dingen toch wel erg makkelijk weer naar boven komen..

An
15-01-2010 om 15:04
Ja, maar....
Ik vind het best een prima idee om een soort nulmeting te doen. Maar laat dan de leraren die prima scoren er voor de komende 10 jaar vanaf zijn. Het is geen vaardigheid die je makkelijk verleert. (zoals bijv. reanimeren) Degene met twijfelachtige kennis moeten bijspijkeren en weer toetsen. Net zolang totdat het goed is.
Groetjes, An

ChrisH
15-01-2010 om 15:24
Niet 4 x per jaar, maar 1 x per vier jaar
Even voor de duidelijkheid, in mijn beginposting wordt gesproken over 1 x per vier jaar toetsen niet andersom.
Chris

amk
15-01-2010 om 16:01
Autorijden
is ook een vaardigheid die je niet snel verleert, maar waar wel slordigheidsfoutjes in komen. Dat is met dit soort dingen ook.
Als je het dan aan anderen moet leren is het wel zaak dat je dat goed doet natuurlijk.
1x per 4 jaar toets + eventuele herhaling zou ik een goed idee vinden.

Wilma
15-01-2010 om 17:41
Meteen doen!
Maar een keer per jaar lijkt me wel voldoende. En dan ook graag dat ze vantevoren góed tegen de leerkracht zeggen dat deze toets echt totaal niet belangrijk is en dan toch de hele tijd er over beginnen. En als de leraar dan zegt dat ie zenuwachtig is voor die toets dan wimpel je dat gewoon af. En een dyslectische leerkracht krijgt pas een cd-tje om die toets te doen als ie daar heel vaak om gevraagd heeft ... en ... en ... 'k Draaf door .
Maar ik stem vóór! Te zot voor woorden dat er zoveel dingen fout geschreven worden en inderdaad dat ze dat ook niet belangrijk genoeg vinden om goed te wíllen doen.
Groetjes,
Wilma

reina
16-01-2010 om 10:16
Didi
Je hoeft niet overal tienen voor te halen, maar ik vind rekenen en taal basiskennis voor iemand die van de pabo afkomt, dus daar mag je wél hoge eisen aan stellen. Overigens zijn er natuurlijk heel veel mensen die eigenlijk hun vak niet goed beheersen, alleen valt het bij heel veel beroepen minder op....